Aanvragen unlock code

Een simlock is een beveiliging van een GSM toestel die ervoor zorgt dat je alleen SIM kaarten van één bepaalde provider kunt gebruiken. Providers zetten deze simlock erop om ervoor te zorgen dat jij vooral bij hen klant blijft en zo proberen ze extra geld te verdienen.

De OPTA heeft bepaald dat een simlock er na één jaar gratis afgehaald moet worden indien de klant daar om vraagt. Hierdoor kun je het toestel weer gebruiken met SIM kaarten van de overige providers.

De simlock kan eraf gehaald worden door een zgn. "unlock-code" in te toetsen op je toestel. Deze unlock-code kun je aanvragen bij de provider die de simlock erop heeft gezet.

Om de unlock-code aan te kunnen vragen heb je in ieder geval het IMEI nummer van het toestel nodig. De kun je meestal onder de batterij vinden of opvragen door *#06# in te toetsen op het toestel. Voor een snelle afhandeling is het raadzaam om de volgende gegevens te verschaffen bij de aanvraag:

  • IMEI nummer
  • Contact gegevens (naam, adres, woonplaats)
  • Mobiele nummer
  • Kopie van aankoopbon

Hieronder geven we per provider aan hoe je het deze unlock-code het gemakkelijkst kunt aanvragen.

KPN
Bij KPN is het het gemakkelijkst om online een unlock code aan te vragen.

Telfort
Telfort biedt de mogelijkheid om online een unlockcode aan te vragen.

Vodafone
Vodafone biedt de mogelijkheid om online een unlockcode aan te vragen.

Mocht het online aanvragen niet lukken, maak dan een brief aan met behulp van de template die je onderin deze pagina kunt vinden. Stuur deze brief naar:

Vodafone Klantenservice
Antwoordnummer 5555
6200 VC Maastricht

Voor meer informatie kun je eventueel bellen met:
06-54500100 (vanaf vaste lijn)
1200 (vanaf mobiel toestel)

T-Mobile
T-Mobile biedt de mogelijkheid de unlockcode online aan te vragen.

Wil het online niet lukken, maak dan een brief met behulp van de template die je onderin deze pagina kunt vinden. Stuur deze brief vervolgens naar:

T-Mobile NL BV
t.a.v. Afdeling SIM
Postbus 16272
2500 BG Den Haag

of:
T-Mobile Netherlands BV
t.a.v. Klantenadministratie
Antwoordnummer 17204
2501 VH Den Haag
Voor meer infomatie, bel 0900-0236 (€ 0,25 per minuut)

Abonnees kunnen voor sim unlock na een jaar de klantenservice bellen op 1200 of 06-24001200, de unlockcodes kunnen dan telefonisch worden opgevraagd en worden direct verstrekt.

Hollandsnieuwe
Hollandsnieuwe levert uitsluitend toestellen die simlockvrij zijn.

Template brief


[plaats], [datum]

Betreft: aanvraag unlock code mobiele telefoon

Beste medewerker van [provider],

Hierbij wil ik de sim-unlockcode voor het volgende toestel aanvragen:

Merk toestel: [Merk van het toestel, bv. Nokia]
Type toestel: [Type van het toestel, bv. 3310]
IMEI nummer: [IMEI toestel, *#06# of kijk onder batterij]
Mobiele nummer: [nummer van prepaid SIM kaart]

Mijn contactgegevens zijn:
Naam: [je naam]
Adres: [adres waar unlock code naartoe gestuurd moet worden]
Postcode / plaats: [postcode & woonplaats]
Telefoon overdag: [telefoonnummer waar je overdag bereikbaar bent]

[als je echt geen aankoopbon meer hebt]
Een aankoopbon heb ik helaas niet meer. Desondanks hoop ik de unlockcode en instructies toch zo spoedig mogelijk te kunnen ontvangen.
[anders, indien je wel een aankoopbon hebt:]
Graag zie ik de unlockcode en instructie's zo spoedig mogelijk tegemoet,
[einde]

Met vriendelijk groet,

[handtekening]

[naam]

Bijlage: kopie aankoopbon
[voeg een kopie aankoopbon toe, indien je deze nog hebt]


Meer artikelen

Populaire toestellen

› bekijk alle telefoons

5 reacties

› reageer
tsilimpari

17 maart 2014 15:49
ik heb een siemens a52 gekocht van iemand maar er zit simlock op mijn provider is niet Online weet iemand raad.
tsilimpari@gmail.com
› reageer
Anonieme gebruiker

13 april 2014 13:50
.....
› reageer
Hans Zoetermeer

06 mei 2014 16:19
Wat ik niet zie is binnen welke termijn de code verstuurd moet worden. Volgens Vodafone moeten ze de code van de Huawei W1 bij de fabrikant opvragen. Vreemd, op zijn zachtst gezegd, daar Vodafone ook geen idee heeft wanneer (dus ook OF) de fabrikant zal reageren.
Ze verkopen een toestel met simlock, maar weten niet of ze die er voor de klant af kunnen halen. Vorm van klantenbinding zou je haast gaan denken.
Het lijkt mij, dat als de fabrikant niet reageert, Vodafone alsnog de plicht heeft om de code er op de een of andere manier uit te halen (eventueel toestel omruilen voor simlock vrij exemplaar).
Het probleem is, dat ik nauwelijks iets kan terug vinden. Op de site van de Opta (heet tegenwoordig anders) krijg je met een zoekopdracht niets. Wel regels opstellen, maar die vervolgens onvindbaar maken, aan zo'n club heb je als consument dus ook echt wat...
› reageer
Karen

21 december 2014 14:36
Ik heb een oude iphone van KPN, simlockvrij. Daarna Hollandse Nieuwe er in gedaan voor mijn zoon en nu wil de mobiel niet meer van simlock af. Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, kun je mij helpen? Dank!
› reageer
gebruiker van vodafone

13 juli 2015 11:54
ik heb een toestel van vodafone maar hij is simlock en elke keer als ik bij vodafone op de site de code wil aan vragen dan zegt de site van ja we hebben geen unlockcode voor je toestel ik word hier schijtziek van heb het nu al voor 6 keer geprobeert
› reageer

Ook iets te zeggen? Reageer!

Je naam (*optioneel)
Vul ter controle de uitkomst van de volgende rekensom in (*verplicht)
zeven + twee
=