Netwerkdekking binnen

Excuses voor deze topickick, maar wellicht biedt onderstaande informatie meerwaarde voor lezers van dit (relatief oude) topic...

Het Agentschap Telecom heeft officieel aan ons als Vodafone meegedeeld dat wij in Nederland 100% UMTS-dekking hebben.

In 99,33% van de gevallen behalen we ook de vereiste netwerksnelheid (data throughput 144 kbit/s buitenshuis). Beide resultaten liggen aanzienlijk hoger dan de gestelde norm die is vastgelegd in de licentievoorwaarden

Hiermee slagen we dan ook ‘cum laude’ voor de vereiste uitrolverplichtingen. Het Agentschap Telecom besteedde maanden aan het meten
van de UMTS-prestaties van de verschillende providers op vele plekken verspreid door het land. Daaruit blijkt dat we ook de beste van alle Nederlandse mobiele operators wat betreft netwerkprestatie zijn.

Vodafone Web Relations

› reageer

Ik lees vaak dat KPN de beste dekking binnenshuis (en in bedrijfsgebouwen) heeft. Zelf kan ik alleen Vodafone en KPN vergelijken en moet constateren dat het KPN signaal over het algemeen iets beter/sterker is. Mijn vergelijking is echter geen representatieve steekproef. Heeft iemand hier wat meer ervaring mee / info over?

› reageer

Het is altijd plaats afhankelijk, de ene keer heeft KPN beter ontvangst binnenhuis de andere keer misschien wel VF.

› reageer

Je moet het zo zien, niemand wil masten zien (of voelen maar dat is UMTS) maar iedereen wil bellen.

Dus masten staan in de stad met name verborgen op gebouwen en je bent dus altijd plaats afhankelijk of je dekking goed is. Er is hier één dorp daar doet alleen TM het omdat die daar als enigste een zender hebben mogen plaatsen, en zo kan je nog wel doorgaan.

Maar als je puur de zenders en netwerken bekijkt dan heeft KPN verreweg de meeste zenders, daarna heeft VF er ook een groot aantal en het voordeel (net als KPN van de 900Mhz wat veel verder in gebouwen gaat) en daarna komt Orange, TM en daaaaaaaaarna pas Telfort...Telfort compenseert in de stad weer een groot stuk met EGSM dat is ook 900Mhz.

Bovenstaande lijst is gebaseerd op mijn eigen metingen in mijn woon ongeving (tja zendamateur dus antennes zijn leuk) en de consumentenbond kwam ook met dezelfde rangschikking.

conclusie KPN en VF hebben een heel groot voordeel van de 900Mhz want veel meer zenders als bv Orange heeft VF niet hoor. En doordat KPN als eerste was in 1994 met bouwen hebben hun dus verreweg overcappaciteit wat resulteert in een goede binnendekking.

Let wel dat we mega verwend zijn in dit land want in het buitenland USA, Australie (grote landen) kan je echt niet bellen binnen, hooguit in grote steden. En hier zeuren we als we op de bank een hakkel in het gesprek hebben...

› reageer

Zijn er ook kaarten beschikbaar, of is het mogelijk om op postcode te zoeken hoe de dekking is van verschillende operators.
Dit naast de mogelijkheid om te bellen met de KS uiteraard.

› reageer

probeer eens zoekdekking.nl Deze site probeert een beeld te geven maar is afhankelijk van mensen die hun postcode doorgeven, hierdoor vertoont het overzicht veel gaten...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.