Mobiel bellen in China

Wellicht had ik in mijn vorige post even moeten melden dat het mij niet gaat om mijn NL sim te gebruiken, maar om een Chinese Sim te gaan gebruiken. Ik wil dus niet gaan roamen, maar gebruik maken van de 3G dienst die China Mobile of China Unicom daar aangeboden wordt.

Schwantzi, maakte je met je Nokia N95 dan verbinding met een 3G netwerk, of met een GPRS netwerk? Mijn telefoons (MDA Compact IV, SEW950, Nokia N80) ondersteunen geen 3G-TD, en zullen dan ook vast geen 3G netwerk kunnen gebruiken in China.

› reageer

Heb de zoekfunctie geprobeerd, maar (ook op andere sites als Vakantiebellen) geen uitsluitsel gekregen over het volgende:

-kun je er met een NL-sim op zich prima uit de voeten met een dualband? Of toch triband nodig?
-las dat tot vorig jaar Orange-bellers geen bereik hadden?
-iemand recente ervaring met roaming van bv. lowcall/debitel?
-kan op eBay wel mobiele kaarten vinden maar relatief duur; zijn er tips om ergens tegen redelijke prijs een prepaid op te laten sturen met tegoed?

› reageer

goedkoopste is dat je bij aankomst in china een chinese sim kaart koopt. als je met nl kaart gaat gebruiken, betaal je dubbel. super duur.

› reageer

Het werkt gewoon met orange abo, bellen en gebeld worden, ook met een 900/1800 gsm.

Lokale prepaid is uiteraard goedkoper en voor zover mij bekend ook geen probleem om te kopen, als je voldoende chinees of gebarentaal kent tenminste

› reageer

-kun je er met een NL-sim op zich prima uit de voeten met een
dualband? Of toch triband nodig?

Een dualband werkt in ieder geval in Peking prima.

-kan op eBay wel mobiele kaarten vinden maar relatief duur; zijn er tips om ergens tegen redelijke prijs een prepaid op te laten sturen met tegoed?

http://search.ebay.nl/search/search.dll?&satitle=china+sim

Is toch niet zo duur ? Helemaal niet als je je bedenkt dat ongeveer 20 minuten naar huis bellen inbegrepen is. Bellen naar een Chinees gsmnummer kost met www.telediscount.nl 3 cent per minuut.
Hoogstwaarschijnlijk koop je die kaartjes in China zelf goedkoper, maar dan moet je ze wel weten te vinden

› reageer

Er zijn in China 2 providers voor mobiele telefonie:
China Mobile (www.chinamobile.com) en China Unicom (www.chinaunicom.com ) De sites zijn er voor degene onder ons die het Chinees voldoende machtig zijn.
Het zijn beide normale GSM-netwerken op de frequenties die wij in Nederland gewend zijn. Een ander toestel nemen is dus niet nodig.

Chinese mobiele telefoonnummers beginnen met 13xxxxxxxxx en zijn 11-cijferig.
Als je het nummer dus wilt doorgeven aan iemand uit N,: wordt het dus: +8613........
In China is het nu nog de regel dat zowel de beller, als de ontvanger van telefoongesprek gesprekskosten in rekening worden gebracht. Maar sinds begin dit jaar worden er tariefplannen op de markt gezet waarbij de kosten voor inkomende telefoongesprekken afgekocht kunnen worden tegen een maandelijkse fee.

(Uit eigen ervaring)
Het netwerk(bereik) van China Mobile is bijna overal net iets beter dan het netwerk van China Unicom. Maar als je alleen maar bereikbaar hoeft te zijn in de grote steden, is China Unicom wel een aanrader vanwege voordeligere bel- en smstarieven die zij rekenen. Het netwerk van China Unicom in de grote steden is wel redelijk te noemen.

Voordat je een simkaart aanschaft binnen China is het van belang om eerst te weten in welke regio(stad/provincie) je van plan bent om te verblijven en om te bellen. Als je in de stad waar je bent de simkaart aanschaft, dan zit je wel goed. Het is namelijk zo dat de telecomproviders andere tarieven rekenen voor bellen in andere steden in China, dan de thuisstad waar je simkaart vandaan komt. Een soort MobielThuis van KPN, maar dan met een wat grotere oppervlak(je thuisstad). De simkaarten zijn er meestal in de waarde van 50 of 100 Chinese Yuan starttegoed en bovendien zijn er bijna elke maand wel acties waarbij je het starttegoed verspreid over enkele maanden geheel teruggestort krijgt als extra beltegoed.

Globale tarieven, kan verschillen van stad tot stad en provincie tot provincie (alles in lokale valuta, 1 euro ~ 10 Chinese yuan):
Tarieven zijn voor zowel het uitgaande als het inkomende telefoonverkeer binnen je eigen regio. Verder kun je bij beide providers enkele voordeelnummers instellen, zodat je daarna altijd tegen het voordeligste tarief belt. Opwaarderen kun je bijna in elke shop in het land LATEN doen(eerst opwaarderen, daarna pas betalen).

China Mobile Prepaid : ‘Shenzhouxing’
Piek: 0.49 ct/min (afrekening per minuut) Tijd: 11.00-24.00
Dal: 0.29 ct/min. (afrekening per minuut) Tijd: 24.00-11.00
Sms:0.20 ct/min

Naar Nederland, met behulp van ‘IP - 17909’ dan wordt je telefoongesprek via het internet vervoerd naar NL. 179090031……dit scheelt enorm in de kosten in vergelijking met een rechtstreeks uitgaand gesprek. Ongeveer 4.00 p/min (afrekening per 6 sec)

China Unicom Prepaid : ‘ruyitong’
Piek: 0.36 ct/min (afrekening per minuut) Tijd: 11.00-24.00
Dal: 0.18 ct/min. (afrekening per minuut) Tijd: 24.00-11.00

Sms: 0.15 per uitgaande sms.

Als je alle bedragen door 10 deelt, is het mobiel bellen in China toch best goedkoop.

› reageer

Heeft iemand ook ervaring met mobiel internetten in China?
- aanbieders
- kosten
- dekking

Ze hebben er niet een normaal UMTS netwerk, maar maken gebruik van TD-SCDMA. Zijn er telefoons die zowel UMTS als 3G-TD aan kunnen?

› reageer

In de steden is de dekking goed.
Ik heb met mijn Nokia N95 vorige maand prima kunnen internetten. De vragen die je stelt zijn typische opzoekvragen.
Voor prijzen moet je gewoon kijken op de website van je nederlandse provider (roaming tarieven) en als je wilt weten of je telefoon het netwerk kan gebruiken moet je even in de handleiding van je telefoon kijken of googlen.

› reageer

Wellicht had ik in mijn vorige post even moeten melden dat het mij niet gaat om mijn NL sim te gebruiken, maar om een Chinese Sim te gaan gebruiken. Ik wil dus niet gaan roamen, maar gebruik maken van de 3G dienst die China Mobile of China Unicom daar aangeboden wordt.

Schwantzi, maakte je met je Nokia N95 dan verbinding met een 3G netwerk, of met een GPRS netwerk? Mijn telefoons (MDA Compact IV, SEW950, Nokia N80) ondersteunen geen 3G-TD, en zullen dan ook vast geen 3G netwerk kunnen gebruiken in China.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.