USB stick

Flashen heeft geen zin, je moet aan de juiste instellinge zien te komen (volgens mij inderdaad die hier boven genoemd zijn).....als het al werkt. In diverse forums wordt nog steeds gesproken over een blokkade van verbindingen met de bundel die alleen bedoeld is voor gebruik op mobiele telefoons. Probeer een een prepaid sim van T-Mobile met als APN "internet" als dat wel werkt dan weet je zeker dat het aan Vodafone ligt.

Voor het flashen met originele software moet je de download pagina's van je modemfabrikant kunnen bereiken. Bij providers zoals Option zitten deze achter een login waarvoor je een IMEI nummer of serienummer van een simlockvrij modem nodig hebt. Bij Novatel etc. idem. Alleen Huawei heeft een vrij toegankelijke download pagina, maar zij publiceren geen firmware voor recente modems. Als je een modem hebt die al langer in het programma zit is de kans op succes wel groot, je moet dan even op hun site kijken wat het originele type nummer is van jou modem. Dan kan je de software er op zetten.

Optie 2: Providers publiceren ook wel eens software upgrades. Bij Vodafone kon ik na het flashen kiezen of ik het modem voor Vodafone wilde instellen. Bij mij betekende dat dat de istellingen voor een dataabonnement erop gezet worden en de simlock geactiveerd wordt, kies je nee, dan werd bij mij de simlock inactief en moest je zelf eenmalig de instellingen kiezen. Het betrof wel een al wat ouder modem. Misschien loont het de moeite om het eens te testen.

› reageer

Ik ben op zoek naar een usb-stick die alle vier GSM frequenties en alle drie UMTS frequenties aankan. Waarbij de sim verwisseld kan worden en die simlockvrij is of relatief goedkoop simlockvrij te maken is. Iemand tips?

› reageer

Simlockvrij is denk ik erg moeilijk te vinden. Wat je wel kunt doen is bij bijv. Vodafone een prepaid usbstick-modem te kopen. Daarna kan je de provider vragen om de manier om deze simlockvrij te maken. Binnen het eerste jaar na aankoop mogen er kosten in rekening gebracht worden. Na het jaar is een provider verplicht deze gratis geven. Ja, het is een mobiel apparaat met IMEI nummer, dus moet kunnen, maar geen idee hoe je lock kan verwijderen.
Linkje

› reageer

Ik weet niet welke dongles voor alle frequenties geschikt zijn, maar volgens mij gebruikt Vodafone en KPN Huawei en de T-mobile is volgens mij een Sony-ericsson.

Op http://www.huawei.com/mobileweb/en/view.do?id=462
vindt je specificaties van de verschillende dongles van Huawei.
Van de Sony-ericsson zijn vast ook de specificaties te vinden.

In Nederland zijn heel veel Huawei E220 sticks verkocht (zoals ook bij de vodafone prepaid link hierboven is weergegeven).
Ik heb er sinds kort twee (een nieuw abonnement): 1 van Vodafone en 1 van Telfort. Beide waren simlock-vrij. Of dat ook bij prepaid zo is, weet ik niet. Er wordt standaard sowieso vodafone/Telfort software bijgeleverd, maar je kan op de Huawei website universele software downloaden.

Aangezien ik geen tweede E220 nodig heb verkoop ik er 1 (zie de advertentie op tweakers:
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/125143/huawei-usb-hsdpa-modem-e220-(3g-voor-laptop).html

Maar ik meen dat de E220 niet alle buitenlandse GSM en UMTS frequenties ondersteund, maar dat moet je maar even op de Huawei website opzoeken.

› reageer

De vodafone modem is nog steeds te koop voor 49,95 met 30 euro beltegoed bij belzaak

› reageer

Volgens mij ondersteunen de modems van Huawei geen gsm. Die beginnen vanaf gprs, umts, hsdpa.

OFFT:
Weet trouwens iemand of er een goedkopere router bestaat waar ik een USIM of Huawei modem aan kan hangen? Om zo het signaal verder via wifi te verspreiden.
Ik heb ze wel gezien van Cisco maar die zijn nogal aan de dure kant.

› reageer

De USB stickjes zijn in Nederland van Huawei (KPN en Vodafone) en Option. Bij een abonnement was het Vodafone stickje gesimlocked, het T-Mobile Option abonnee modem (zwart stickje) zou volgens de verpakking een simlock hebben, maar bleek tijdelijk simlockvrij geleverd te worden om overstappende Orange klanten tegemoet te komen. KPN en Hi leveren ook Chinese USB stickjes bij de voordelige KPN en Hi bundels (tip: Hi data only is na 3 maanden opzegbaar).

Volgens mij kunnen de huidige stickjes in iedergeval GPRS en EDGE via het GSM 900 en 1800 + 1900 net + de Europese en Aziatischa UMTS standaard aan. Niet alle stickjes kunnen de Amerikaanse UMTS frequenties aan, met name de goedkope modellen werken overal ter wereld behalve op UMTS in de USA. Staar je hier echter niet op blind:

Goed alternatief is om in de USA de snellere versie van GPRS namelijk EDGE te gebruiken, veel betere dekking dan UMTS en intussen redelijk snel. De USA UMTS dekking valt in de praktijk vermoedelijk op de meeste plekken nog erg tegen in vergelijking tot de EDGE dekking die daar veel wijder verbreid is dan in Europa.

Optie voor een simlockvrije Option USB stick is de website van united mobile. (reken wel op BTW. naheffing + ca. 20,- euro verzendkosten)

Verder zijn er nog PC kaarten te koop van Novatel Wireless en Sierra Wireless. Die eersten hebben eigenlijk altijd een simlock, het 2e merk heb ik in Nederland al een flinke tijd niet meer aangetroffen. In oudere PC kaarten zit de simlock vaak in de bijgeleverde software van de provider. De originele software is vaak achter een login verborgen, en dus niet eenvoudig te verkrijgen.

De Huawei 220 modems zijn volgens berichten op internet gratis simlockvrij te maken via allerlei programma's.

› reageer

De ICON 225 van United Mobile heeft ook een simlock.
Deze stick is Single-band UMTS (2100) and quad-band EDGE / GPRS.

De simlock van een Huawei 220 verwijderen schijn je inderdaad zelf te kunnen doen.

› reageer

Je zou ook de Dongel van KPN kunnen kopen voor 87 euro. Die kan de 7.2 al aan, maar voordat dit in Nederland mogelijk is duurt 't nog wel paar jaartjes.

Enige wat je dan nog moet doen is een prepay kaart halen van HI/KPN en je zet er Surf&Mail (9,95/30dagen) op en je kan internetten. Wel even met een mobiel activeren.

Grote kans is dat het nummer geblokkeerd word na 1 a 2 maanden vanwege 't grote data gebruik. Maarja dan koop je dan weer een prepay kaart. Dus internet op laptop voor 9,95 per maand met onbeperkt data. Niet echt legeaal maar 't is wel mogelijk.

› reageer

Na een beetje bellen en googlen blijkt dat die stikkies van de NL providers maar 1 UMTS frequentie aankunnen.

Ik heb iig in veel landen al goedkope data oplossingen gevonden alszijnde prepaid. Australie, Nieuw Zeeland en Peru, bieden iig goede mogelijkheden. Ik heb er alleen nog geen knoop over doorgehakt of ik nu wel of niet een netbook mee wil nemen op reis. Op zich wel handig om wat muziek te luisteren, backup van de foto's, dagboekje en af en toe eens wat MSNen of skypen met thuis, gewoon lekker met je eigen computer. Het is echter wel weer een kg extra bagage en je zit met beveiliging, je moet eigenlijk op iedere lokatie weer een kluisje vinden en dat soort geneuzel.

› reageer

Let in landen buiten Europa op je dekking. In Nieuwzeeland kon ik mmet mijn Orange, T-Mobile, Telfort en KPN abonnement GEEN gebruik maken van GPRS en UMTS. Ook mijn internetkaart en Blackberry waren daar dus waardeloos via die providers. Bij Nederlandse Vodafone abonnees werd officieel alleen GPRS dataverkeer toegestaan. In de praktijk bleek UMTS in de paar spotjes die ze daar hebben ook te functioneren.

GSM heeft niet zo'n goed bereik. UMTS is nog erger. Ik heb een CDMA prepaid gekocht van Nieuw Zeeland telecom (betere dekking met name in het zuidereiland) en mijn zaken via WAP afgehandeld.

Dekking in Peru etc. zou ik ook niet al teveel van verwachten. Misschien kom je in dat soort landen nog wel het verst met GSM inbellen of GPRS.

› reageer

Ik was niet van plan gebruik te maken van een NL sim, is me iets te duur. In Peru, NZ en Aus, zijn er lokale sims te krijgen waarmee je voor 2 tot 10 cent per MB kunt internetten, met een prepaidje, afhankelijk van de grote van de bundel die je afneemt. Dekking zal idd erg veel minder zijn dan in NL, maar verwacht in de grote steden en hier en daar op toeristische plaatsen wel een keer een mastje.

› reageer

dat wat je zegt over kpn prepaid surf en mail is niet waar, je heb daar een limiet van 200mb, als je daarover heen gaat betaal je maar liefst 10 EURO PER MB !

› reageer

@karelbest:

Wat men hierboven bedoelt gebeurd met niet (of op een ander adres) geregstreerde simkaarten. KPN kan dus wel willen vorderen, maar weten niet waar ze moeten zijn.

Maar laten we alert zijn, de providers zullen ongetwijfeld meelezen en dan is het einde feest.

› reageer

welke instellingen (apn bv) horen bij een prepaid surf&mail bundel? ik krijg dit namelijk niet werkend in een huawei e220 usb modem. een vodafone prepaid kaartje met zorgeloos internet werkt wel prima in dit usb modem (er zit geen simlock op, hij zegt kpn te zien en te verbinden maar vervolgens heb ik geen internet.)

› reageer

De Option USB sticks zijn ook simlockvrij leverbaar, bijvoorbeeld:

Option iCON 225 USB Modem

Features:
-Multimode HSDPA/UMTS/EDGE/GPRS/GSM
-Worldwide coverage with Quad-band EDGE/GPRS/GSM
-HSDPA up to 7.2 Mbps
-EDGE/GPRS/GSM data up to 247 Kbps
-Plug 'n play

system requirements: windows 2000 / XP Home / XP Pro / Vista of MAC OS X
4 MB vrij geheugen
vrij USB slot.

› reageer

@Phoenix1: kijk eens in het surf & mail topic in het KPN forum.

› reageer

Ik heb het vorig jaar een Huawei E220 USB modem gekocht met Vodafone prepaid. Het was de bedoeling dat ik dit zou gebruiken in Thailand met een Thaise (DTAC) datakaart.
Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan en ben online gegaan via een inbelverbinding ook al omdat ik gehoord had dat er een Vodafone simlock op zat. En ik had geen zin om een datakaart te kopen en tot de ontdekking te komen dat het alleen met Vodafone kon.

In maart heb ik Vodafone een unlockcode gevraagd en kreeg brief dat op het E220 modem geen simlock zat. Dat wil ik best geloven, maar hoe dat te controleren?
Met een T-mobile spraakkaart kan ik niet controleren en winkels van T-mobile en KPN/Hi willen de controle niet uitvoeren met hun datakaarten.

Heeft iemand een idee hoe de controle eenvoudig is uit te voeren?

› reageer

Waarom zou je het met een T-Mobile spraakkaart niet kunnen proberen? Hierop is ook gewoon internet geactiveerd. Zelfs een T-Mobile prepaidkaart werkt prima. En voor de simlocktest is het met name van belang even te kijken of het modem je simkaart accepteert. Sim er in, opstarten en kijken wat er gebeurt.

Wil je ook via die andere kaart internetten, dan moet je het Vodafone apn veranderen naar het KPN/Telfort/T-Mobile apn "internet".

Mijn ervaring is dat de Vodafone branded modems niet altijd even makkelijk in te stellen zijn als je naar een andere orovider stapt. Eventueel bij Huawei de originele software binnenhalen (= simlockvrij). Maar mocht het niet werken met de Vodafone software, dan zou ik als eerste Vodafone klantenservice aanspreken. Als leverancier van het modem zijn zij verantwoordelijk dat het werkt.

› reageer

Koen, zeer bedankt voor je informatie.
Ik had het al eens met mijn T-mobile spraakkaart geprobeerd, maar ik kwam niet verder. Na je duidelijke verhaal heb ik APN eens gegoogled (want ik kende dat begrip niet, ik ben niet technisch helaas) en heb het nog eens geprobeerd.
Het is inderdaad het probleem met APN, want de kaart pakt wel T-mobile 3G, maar ik kan in de APN opsomming alleen Vodafone geliƫerde providers kiezen.

Ik had overigens ook al eens de KS van Vodafone gebeld, die na doorverbinding met de technische datakaart afdeling niet verder kwam dan mij te adviseren de unlock te controleren in de winkel met een abonnementskaart of business-sim.
Ik zal dat deze week wel doen, maar eerlijk gezegd verwacht ik daar niet veel van.

Je tip om Vodafone maar de originele Huawei software er op te laten zetten is uitstekend. Ik heb nu wat meer inzicht in het geheel en zal me niet met een kluitje in het riet laten sturen.
De volgende stap zal een brief aan de directie zijn.

› reageer

Er zit inderdaad geen sim-lock op die E220 modems uit vodafone prepaid paketjes. (ook mijn kpn en telfort E220 waren simlockvrij trouwens)
Wel hebben de meeste aanbieders de software die op de modem staat aangepast, zodat alle instellingen gelijk goed staan voor hun eigen dienst. Vaak is het ook niet direct duidelijk hoe je van een dienst van een concurrent gebruik kan maken.

Deze modems bevatten eigenlijk twee apparaten. Een USB mass storage device (dit kan je zien als een gewone USB-stick met een klein beetje geheugen) en een USB modem.
Op het kleine beetje geheugen staat het stuurprogramma voor het modem en een software applicatie om gemakkelijk te verbinden. Dit fungeert net zoals een CD-rom met software die je bij een webcam of printer krijgt, alleen dan dus handig in 1 en hetzelfde USB apparaat gebundeld.
Het stuurprogramma is een gewoon universeel windows modem, en is eigenlijk het enige dat je nodig hebt. Je kan in windows zelf inbel verbindingen (dial-up connections) configureren zodra er een modem is gedetecteerd. Het correct instellen en het snel aan en uitzetten van deze verbindingen vereist alleen wel een aantal stappen, en is daardoor niet zo gebruikersvriendelijk (en verschilt soms iets per aanbieder).
Daarom voegen aanbieders zo'n software applicatie toe om het aantal stappen terug te brengen, en configuratie makkelijker te maken.

Een data dienst bij een spraak abonnement werkt op precies dezelfde manier als een aparte dienst voor een laptop. Je kan dan ook je mobiele telefoon gebruiken om te internetten met een data-simkaart of internetten op je laptop met een USB modem en een spraak simkaart (mits je een data dienst hebt afgesloten en de juiste instellingen hebt).

Wel moet je beseffen dat elk apparaat (telefoon of USB modem) een uniek IMEI nummer heeft. De aanbieder kan zien welk imei nummer van je simkaart gebruik maakt, en de imei nummers van USB modems zijn door je aanbieder te herkennen.
Je aanbieder kan gebruik van je simkaart blokkeren als een ongewenst imei nummer wordt gebruikt. In nederland doet men dit (nog) niet voor zover ik weet. Maar als je een data bundel bij je spraakabonnement "misbruikt" met een USB laptop modem, dan kan een aanbieder dat detecteren. In Nederland wordt er echter hoofdzakelijk op de hoeveelheid data doorvoer gecontroleerd, en niet op imei nummer.
Dus het uitproberen met een spraaksim-kaart moet gewoon werken.

meer informatie over de Huawei:
http://en.wikipedia.org/wiki/Huawei_E220

› reageer

Ik denk dat het voor de topicstarter weinig zin meer heeft, maar Option heeft inmiddels enkele nieuwe USB modems die wereldwijd zullen werken. Als voorbeeld de Globesurfer Icon 401 en 431. Deze ondersteunen nu als een van de eerste modellen zowel alle GSM en EDGE frequenties wereldwijd (850, 900, 1800 en 1900) en daarnaast ook alle UMTS frequenties zowel die voor de USA als die voor de rest van de wereld.

Practisch alle andere modems (ook die van de providers zelf) geven alleen UMTS verbinding in bijvoorbeeld Europa en Aziƫ en niet in de USA, Canada en Zuidamerika.

Dan nog de bovenstaande post even nuanceren, de providers maken het niet makkelijker, maar vaak zelfs moeilijker. De fabrikant van het modem zet er zelf softare op die je makkelijk laat verbinden. Een firma als Option levert in de modems standaard de instellingen mee voor alle grote wereldwijde mobiele aanbieders. Stop je een sim er in, dan hoef je alleen even je aanbieder uit een lijstje te kiezen.

Zodra modems speciaal in opdracht van een provider worden gefabriceerd, wordt er vaak aangepaste software meegeleverd. Met name bij Vodafone heb ik al een paar keer gezien dat de modeminstellingen als je weg gaat bij Vodafone moeilijk te wijzigen zijn. Bij de eerste datakaarten moest je zelfs een speciaal programma gaan draaien om je Vodafone datakaart met en andere provider te kunnen gaan gebruiken.

Pas als klanten massaal gaan klagen en claimen bij de provider zal de druk hoog genoeg worden voor Vodafone om dit toegankelijker te maken. Of een modem een simlock heeft is heel wisselend. KPN heeft de minste modems met simlock, Vodafone heeft een simlock op bijna alle modems. De keus is dus aan jou als klant om naar het complete aanbod te kijken. Bij providers zoals XS4all (ja die hebben ook mobiele modems) krijg je je UMTS modem alleen in bruikleen. Dan moet je toch weer een nieuw modem kopen als je overstapt. Verder ben ik eigenlijk nog steeds geen data simonly abonnementen tegengekomen. Wordt tijd dat die ook komen.

› reageer

:-) heb je misschien wel gelijk in.

Maar een aanbieder zou kunnen betogen dat het niet geven van opties om de instellingen van een concurrent te laden een "versimpeling" is. Minder opties, minder mogelijkheden, kan minder fout gaan.

› reageer

Dat is inderdaad zo en geef de klanten de kost die niet kunnen verbinden omdat ze alle instellingen om zeep hebben geholpen (en dat keer op keer weer). Zeker nu de prijs van de bundels daalt zullen deze klanten steeds vaker voor gaan komen. Gelukkig kan je met een data only kaart de klantenserice niet gratis bellen

Iedereen wil graag een betrouwbare verbinding. Ik heb diverse GSM toestellen bij mijn laptop als modem gebruikt. Ondanks dat ben ik toch een USB modem gaan gebruiken omdat vroeg of laat toch opeens de verbinding naar of vanaf de telefoon en laptop niet meer of niet meer goed werkte. Bij de USB stickjes gaat de verbindingsopbouw [rettig en snel. Doet hij het een keer niet, dan kan je eigenlijk haast 100% zeker rekenen op een netwerkstoring. (en bij een losse GSM lag het toch vaak aan de eigen instellingen of iets wat in het toestel mis liep).

Op HTC PDA's zie je dat de internet instellingen automatisch gergeld worden door herkenning van de simkaart. Dat zal bij die datamodems ook wel komen. Dan is het probleem grotendeels uit de wereld.

› reageer

Ik zit met het volgende probleem, ik dacht heel slim te zijn en heb bij een winkel (t4t) een Hi soms online afgesloten en kreeg daarbij een gratis usb-modem ZTE MF628,ik dacht als ik nou een vodafone prepaid kaartje koop met blox zorgeloos dan zou ik onbeperkt kunnen internetten voor 9,50 p.m. De modem is al simlockvrij, maar de Hi software staat erop dus ik dacht ik vul de gegevens in van vodafone inlognaam: vodafone
password: vodafone
apn: web.vodafone.nl /live.vodafone.(nl/com) / office.vodafone.nl
toch heb ik het niet werkend gekregen volgens mij heeft het iets te maken met "kies nummer": waar ik heb geprobeerd niks en *99#. Bij beide krijg ik een foutmelding bij *99# zegt die meteen dat het niet lukt en als ik niks in vul dan dan duurt het heel lang om verbinding te maken maar krijg alsnog een foutmelding. Kan iemand mij helpen?

› reageer

Het kan aan van alles liggen.

Probeer anders *99**1# als inbel nummer

de rest van de instellingen moeten voor vodafone prepaid zijn:
Access point name: live.vodafone.com
user name: vodafone
password: vodafone

en vergeet verder niet de http proxy in te vullen:
192.168.251.150 poort 8799

› reageer

Flash anders even de standaard software van de fabrikant erover heen.
Is de branded software eraf en eigenlijk niets wat de toegang tot Vodafone tegen houd.

› reageer

Hoe en waar kan je dat ding flashen dan? Kan je dat zelf en gratis?
Er zit geen simlock op, dus unlocken is iig niet het probleem.

› reageer

Flashen heeft geen zin, je moet aan de juiste instellinge zien te komen (volgens mij inderdaad die hier boven genoemd zijn).....als het al werkt. In diverse forums wordt nog steeds gesproken over een blokkade van verbindingen met de bundel die alleen bedoeld is voor gebruik op mobiele telefoons. Probeer een een prepaid sim van T-Mobile met als APN "internet" als dat wel werkt dan weet je zeker dat het aan Vodafone ligt.

Voor het flashen met originele software moet je de download pagina's van je modemfabrikant kunnen bereiken. Bij providers zoals Option zitten deze achter een login waarvoor je een IMEI nummer of serienummer van een simlockvrij modem nodig hebt. Bij Novatel etc. idem. Alleen Huawei heeft een vrij toegankelijke download pagina, maar zij publiceren geen firmware voor recente modems. Als je een modem hebt die al langer in het programma zit is de kans op succes wel groot, je moet dan even op hun site kijken wat het originele type nummer is van jou modem. Dan kan je de software er op zetten.

Optie 2: Providers publiceren ook wel eens software upgrades. Bij Vodafone kon ik na het flashen kiezen of ik het modem voor Vodafone wilde instellen. Bij mij betekende dat dat de istellingen voor een dataabonnement erop gezet worden en de simlock geactiveerd wordt, kies je nee, dan werd bij mij de simlock inactief en moest je zelf eenmalig de instellingen kiezen. Het betrof wel een al wat ouder modem. Misschien loont het de moeite om het eens te testen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.