T-Mobile[T-Mobile] [juli 2010] Wijziging mobiel internet voorwaarden buitenland

@Koen: ja, maar allemaal (ruim) voor 1 juli ...

› reageer

Ik ontving net de melding per SMS dat T-Mobile de mobiel internet tarieven voor in het buitenland in mei zal aanpassen/cq de voorwaarden dan wijzigt.

Meer info staat op: https://www.t-mobile.nl/eu

Wat er volgens die pagina in iedergeval komt is een maximum tarief per maand van 59,- euro in plaats van een maximum tarief per dag van nu 11,90 per dag voor mobiel internet op de telefoon en nu max. 15,- euro per dag voor internet op de laptop.

Voor prepaidklanten is er geen maximum. T-Mobile gaat het mobiele internet in het buitenland voor de prepaidklanten zelfs standaard uitzetten! Dat gaat wel wat ver.

T-Mobile geeft nog niet aan of voor abonnees ook het tarief per MB of een ander deel van de voorwaarden zal wijzigen om dit maximum financiëel goed te maken. In theorie zouden ze het tarief per MB om het nieuwe maximum te bereiken kunnen gaan verhogen van 2,- euro (mobiel) en 5,- euro per MB (laptop bundels) naar 15 euro per MB om zo per ongelukke of incidentele gebruikers flink te belasten. Alles geldt voor zone 1. Daarbuiten (zone 2 + 3) blijven de tarieven en maxima hetzelfde.

Als de prijs per MB hetzelfde blijft, dan vind ik dit een enorme vooruitgang. Nu koop ik voor internet op de netbook op reis vaak een lokale data simkaart. Inclusief tegoed en databundel ben je dan ook vaak 25 tot 55 euro kwijt als je UMTS/HSDPA wilt gebruiken. Het zou geweldig zijn om dit gewoon met je Nederlandse simkaart te kunnen doen zonder zorgen. Voor T-Mobile Nederland kan het wegnemen van de buitenland data angst nog wel eens heel veel meer op gaan leveren. Voor een klant telt dit verbruik op bij zijn klantwaarde (= mogelijk een gunstigere verlengingsdeal via T-Mobile zelf).

› reageer

En hoe zit het met T-Mobile Grenzeloos?
Ik heb nog een prepaidkaartje om op te maken in het buitenland (na dit debacle), dus goed om te weten dat ik dat eerst moet activeren. Vind het uitzetten bij prepaid wel extreem, juist dan is op=op.
Ben ook abonnee, vond de huidige tarieven wel oke, maar weet niet of ik aankomende zomer ook nog abonnee ben.
Vind het max maand tarief nog erg hoog, zeker als je het alleen op je tel of PDA gebruikt. (had vorig jaar nog geen netbook om mee te nemen.) En bij 10 MB per dag gaan ze al knijpen.

› reageer

Via bovenstaande link kom ik nu op een tarief van 8,93 per MB. Kan iemand me vertellen hoe het nou precies zit? Volgens mij heb ik een prijsplan voor 2 euro per MB!

› reageer

Je hebt gelijk, ik kom nu ook op 8,93 uit. Ik heb de oude prijslijst erbij gepakt (tip: die is via de link boven het tarief nu nog als PDF te downloaden): tarief in het buitenland 2,- euro per MB bij Web&Walk standard en plus. Kortom: wat ik al voorspelde: T-Mobile verhoogt de datatarieven flink om zo op iemand die een beetje data gebruikt veel te verdienen. Een veelgebruiker krijgt een maximum van die ca. 50,- euro per maand, maar betaalt dit al na iets meer dan 4 MB gebruik.

Als dit doorgaat is voor de weinigbeller opzeggen misschien nog de beste optie vrees ik.

› reageer

Heb wel het idee dat ze dit niet op bestaande abonnementen zullen doorvoeren, gaat ze anders een hoop klanten kosten! T-Mobile pakt dat soort dingen meestal wel slim aan. Ik ontdekte het eigenlijk door een artikel op bellen.com over mobiel internet in Zwitserland. Daar gaat het over 8,93 voor T-Mobile en dat dit voor heel zone 1 geldt. Maar er wordt verder niet gedaan alsof dit een nieuw tarief is, net alsof het nooit anders is geweest

› reageer

Ik heb bij T-Mobile Grenzeloos (deze heb ik op 1 van mijn abo's) ook nog de oude variant. De vraag is of ik zelf op de nieuwe overkan. Als ik een T-Mobile Flex wil verlengen met Flex kan ik ook geen W'n'W flexibel kiezen, enkel vast. Dus met al die verschillende generaties producten/prijslijsten val je van het een in het ander. Ik ga denk ik over prepaid nog een briefje schrijven, eerst de dag max eraf paar weken voor ik vertrek, vervolgens teveel factureren (en crediteren) en een jaar later de prijzen vervijfvoudigen. Way to go!

› reageer

WnW Flexibel is sowieso geen onderdeel van het tariefplan van Flex. Je kunt dan alleen voor de vaste variant kiezen

› reageer

Ja, we raken offtopic, maar bottomline is dat het allemaal zo ingewikkeld wordt. Zelfs ik als telecomexpert (in prive zin) denk vervolgens al bijna laat maar zitten. Of het nu verlengen is met allemaal creatieve trucs of internet in de EU.

Ik denk dat ik mogelijk plaatselijk een kaartje koop voor internet. Want ik weet zowiezo niet of ik nog abonnee ben bij T-M tegen de tijd dat ik op vakantie ga, tegen welke voorwaarden ik verleng en welke veranderingen er nog aankomen.

Vorig jaar geen plaatselijk kaartje gekocht, want kwam pas na enkele dagen van het strand af; de stad in, en het prijsverschil was te klein om lastig te doen. Maar de providers weten hoe ze klanten moeten wegjagen of ervoor te zorgen dat ze hun producten simpelweg niet meer gebruiken. Moet je natuurlijk wel scherp blijven met al die wijzigingen, anders betaal je na een verlenging de hoofdprijs.

› reageer

Maximum bedrag per maand is opgelegd door de EU, alle providers voeren dit in of gaan dat binnenkort doen.

Bericht uit 2009:
Verlaging van de tarieven voor surfen op internet en het downloaden van films of videoprogramma's met een mobiele telefoon vanuit het buitenland met een maximaal wholesaletarief van 1 euro per gedownloade MB, vergeleken met een gemiddeld wholesaletarief van 1,68 euro per MB, met uitschieters in Ierland (6,82 euro), Griekenland (5,30 euro) en Estland (5,10 euro). Het maximale tarief voor downloading zal de komende twee jaar worden verlaagd tot 0,80 euro in 2010 en tot 0,50 euro in 2011. Consumenten worden op de hoogte gehouden van het tarief dat zij moeten betalen voor gegevensdiensten omdat mobiele exploitanten op grond van de nieuwe regelgeving verplicht zijn via een sms of een pop-upvenster hun klanten gratis specifieke informatie te verstrekken over de roamingtarieven van een land wanneer de klant een andere lidstaat binnengaat en gebruik maakt van gegevensdiensten. De nieuwe regels beschermen de consument tegen astronomisch hoge rekeningen door een mechanisme waarbij de dienst wordt stopgezet wanneer de factuur 50 euro bereikt, tenzij gekozen wordt voor een ander maximumbedrag. Exploitanten hebben tot maart 2010 de tijd gekregen om deze "cut-off limit" in te voeren.
bron: Europa.eu.

› reageer

Het bovenstaande lijkt mij toch wat anders dan alleen een prijsmaximum. Wat daar beschreven wordt is dat je mobiele internetverbinding in het buitenland totaal afgesloten wordt zodra je de 50 euro bereikt.

Het T-Mobile verhaal zou ik willen samenvatten als: de prijs omhoog van 2,- per MB naar bijna 9,- per MB en geen extra kosten meer boven de 50 euro....of ik moet het verkeerd begrijpen. Dan zou het en een prijsverhoging zijn, en een stop op je verbinding als het duur wordt. (en dat wordt het met bijna 9,- per MB nogal snel).

› reageer

Waar staat iets over de huidige €2,-/MB ? Wat ik kan vinden op de T-website is:Vanaf 3 mei veranderen de maandelijkse kosten voor het gebruik van mobiel internet in zone 1 (Europa). De maandelijkse kosten worden dan maximaal € 59,50 (€ 50,- excl. btw) per factuur. Zo kun je in heel Europa zorgeloos gebruikmaken van mobiel internet.

Voor zone 2 en 3 blijven de huidige maximale tarieven per dag gelden. Het tarief dat je betaalt per verbruikte MB blijft in alle zones ongewijzigd.

En vervolgens op een andere pagina:
Zone 1: Europa
€ 8,93 per MB, met een maximum van € 11,90 per dag.

Wel vreemd dat het pas van 3 mei is, gezien het vanaf 1 maart moest.
Maar idd, tis niet alleen het wettelijke verplichte, T-Mobile maakt er onbeperkt internet van, waar de andere providers waarschijnlijk gaan blokkeren.

Ik snap alleen niet wat er met het tarief per MB gaat gebeuren. EU heeft het over een wholesale tarief, dus dat is wat er onderling mag worden afgerekend denk ik. Vervolgens staat dit:Het maximale tarief voor downloading zal de komende twee jaar worden verlaagd tot 0,80 euro in 2010 en tot 0,50 euro in 2011. Ik weet niet of ze het hier over tarief voor consument hebben of nog steeds het wholesale tarief. Indien ze zelf maar 80 cent moeten betalen en voor de consument er gewoon €8,- er bovenop gooien begrijp je direct wel hoe ze aan het geld komen om onbeperkt internet aan te bieden.

› reageer

@v-power: zie opmerking Hugo Boss en mijn antwoord daarop: eerder stond er op de site nog 2,- euro per MB. Afgelopen week heeft T-Mobile dit gewijzigd naar bijna 9,- per MB. Dat laatste is niet het huidige tarief, maar vermoedelijk het nieuwe tarief. Als je de PDF met de huidige tarieven die er notabene onder staat download dan staat daarin gewoon nog de huidige 2,- per MB.

› reageer

Denk dat er bij T-Mobile nu meerdere dingen worden geroepen, maar lijkt me sterkt als het zomaar verhoogd is.. Denk dat het even afwachten geblazen is

› reageer

Ik denk het ook. Over enkele dagen zal het echte verhaal wel op de site gezet worden.

› reageer

Mogelijk is er sprake van een oud format welke per ongeluk opnieuw online is gezet. Het bedrag van 9,00 werd ongeveer 4 jaar geleden gehanteerd per MB bij T-Mobile.Check: Nope het was 8,39ex BTW. Nu ik die EU berichten (quotes) heb gelezen, verwacht ik niet dat T-Mobile de MB prijzen gaat vervoudigen om ze vervolgens later weer te moeten verlagen.

› reageer

In het EU stukje staat aangegeven dat een aabieder ook zelf een afwijkend aanbod kan maken. Prijsverhoging gecombineerd met een maximum tarief per maand zonder afsluiting na he berieken van de 50 euri is dan op zich nog wel iets wat in de richting zou kunnen komen van een alternatief. Of het alternatief redelijk is hangt dan weer af van je persoonlijke situatie.

Vandaag kreeg ik trouwens op de eerste prepaid een SMS van de voorwaardenwijziging.

› reageer

Volgens mij moet het afwijkend aanbod, het alternatief optioneel zijn. Daarom hebben T-Mobile, Vodafone en KPN respectievelijk Grenzeloos, Passport en EU-voordeelbellen opgezet.
Dan zijn er nog trucs zoals enkele (internationale/eu) blox'en bij vodafone waarbij Passport automatisch mee-geactiveerd wordt. (en niet gedeactiveerd kan worden)

› reageer

Gisteren op het rtlnieuws van 19.30 uur inderdaad een stukje over dataroaming en de kosten ervan. Het standaard limiet van 50,- gaat in per 01 Maart 2010 als je het aanvraagt bij je provider en per 1 Juni is het standaard aangezet dat het stopt bij 50,- in het buitenland aan datakosten. Ik neem aan dat je dat ook gewoon kan wijzigen als je het aangeeft.

› reageer

De pagina is wederom aangepast nu met een verwijzing naar de normale pagina's met de buitenlandtarieven en de vermelding dat er niets wijzigt. Link je door, dan staat er 2,- euro per MB. Even in de gaten houden of dat ook na 1 mei nog zo is. Het loont zeker om even de PDF met de huidige tarieven te downloaden. Het zal niet de eerste keer zijn dat T-Mobile in stilte tarieven verhoogt al roepend "er verandert niets". Voorgaande keren kwam T-Mobile daar na diverse niet of niet inhoudelijk beantwoorde aangetekende brieven ook pas de dag voor de zitting bij de geschillencommissie tot de conclusie dat mijn bewijs waterdicht was....

› reageer

Ik kreeg gisteren ook een sms met de wijziging.. denk dat het allemaal wel meevalt zal niks negatiefs uitkomen voor bestaande klanten...

› reageer

Ik weet niet of het voordelig uit pakt.
als ik naar de huidige regeling kijk van t-mobile
kan ik 10MB per dag gebruiken in het buitenland voor 5 euro
omgerekend naar dat max. tarief van 60 euro kan ik dus in 12 dagen 120MB gebruiken.
ga ik kijken naar het tarief per 1 juli '10 kan ik voor die zelfde 60 euro maar 30MB verbruiken.
ze zeggen dat dit voordelig is voor mij als klant, op deze manier betwijfel ik dat.

› reageer

Cojotie heeft gelijk. Voor mij was dat maximum per dag juist een reden om bij T Mobile te willen zitten. Nu ze dit veranderen, zal ik het abonnement ontbinden. Dan kan ik beter ergens anders zitten met een beter bereik en betere snelheid. Alleen moet ik dan weer oppassen in het buitenland.

Overigens doet T Mobile ten onrechte of dit van Europa moest.
Natuurlijk: de limiet per maand moest.
Maar het afschaffen van die andere limiet niet.

Deze nieuwe limiet is ook veel harder dan de eerste. Hiervoor werd je bij het bereik van de limiet teruggezet naar een heel lage snelheid. Maar als je alleen je mail wilt checken, maakt dat dus niet veel uit.

Kortom: wegwezen bij T Mobile!

› reageer

Heb net geprobeert op te zeggen, ze willen hier niet aan helaas. Duidelijk aangegeven dat de limiet nu harder is en ik dus minder krijg na 1 juli dan op dit moment. Misschien kan iemand anders het proberen?

› reageer

Natuurlijk willen ze niet. Maar dat willen ze nooit. Mij mailden ze al dat ze de juridische afdeling erbij willen halen:

In uw reactie geeft u aan dat u uw contract opzegt als gevolg van de wijziging van de voorwaarden in de kostenberekening van internetgebruik in het buitenland (binnen zone 1). U verzoekt mij om in een antwoord te bevestigen per welke datum uw contract zal stoppen. Ik kies ervoor om hierop nog geen concreet antwoord te geven. Ik raadpleeg eerst de juridische afdeling binnen T-Mobile. Zodra ik hiervan een terugkoppeling heb gekregen neem ik terug contact met u op. Helaas kan ik niet op voorhand aangeven wanneer u mijn terugkoppeling zult ontvangen. Ik zal er uiteraard mijn best voor doen om binnen enkele dagen een formele reactie te kunnen geven op uw verzoek. In afwachting van een terugkoppeling blijft uw contract uiteraard gewoon gehandhaafd.

Zonder enige twijfel is de verandering een verslechtering!

› reageer

Je zal aangetekend en schriftelijk moeten klagen. Ook als je gelijk hebt stuurt T-Mobile standaard een brief met een afwijzing en juridisch bla bla en gebrabbel als dat ze uit komt. Soms kiezen ze er ook voor niet te reageren in de hoop dat je de ca. 30 dagen klaag termijn bij de geschillencommissie overschrijdt (daarom is aangetekend verzenden zo belangrijk).

Dan naar de geschillencommissie. De dag voor de zitting zal je door T-Mobile gebeld worden met een schikkingsvoorstel. Zo gaat dat al jaren als je serieuze klachten over wijzigende T-Mobile voorwaarden of tarieven hebt. Ik verwacht niet dat het spel van T-Mobile hier anders zal zijn. De meeste klanten schrijven al geen brief, zeker niet aangetekend met ontvangstbevestiging. Als men dat al doet, dan haken de meeste klanten alsnog af bij de eerste afwijzing. Zet je door, dan zal T-Mobile alles proberen om je klacht niet ontvankelijk te laten verklaren bij de geschillencommissie. Bij mij hebben ze tot 2 keer toe ontkend mijn brief te hebben ontvangen ondanks verzend en ontvangstbewijzen van de aangetekende verzending. De geschillencommissie stonk daar niet in aangezien ik de bewijzen keurig kon laten zien. Het verweer van T-Mobile dat de medewerker die getekend heeft niet bekend is bij T-Mobile is door de geschillencommissie niet geaccepteerd. Een daarna op proef gestuurde aangetekende brief met ontvangstbevestiging bleek weer door dezelfde medewerker te zijn getekend. Je snapt dat het voorstel voor de schikking de dag voor de zitting alles in zich had wat ik maar vroeg en alles wat ik telefonisch nog extra vroeg werd ook meteen toegekend.

Doe je voordeel met deze info. Het zou mij verbazen als T-Mobile intussen anders zou werken.

› reageer

Dit lijkt inderdaad de tactiek te zijn. Geweldige rookwolken. Maar goed: per 3 mei gaat het veranderen. Per die datum zal ik de procedure bij de geschillencommissie doorzetten. Eens kijken wat er gaat gebeuren.

Voor jullie informatie nog even een paar quotes uit de mailtjes van de klantenservice.

In navolging van mijn vorige antwoord van 20 maart 2010 stuur ik u nog graag de volgende reactie.

In dat antwoord heb ik aangegeven dat ik bij de juridische afdeling van T-Mobile navraag zou doen over het zogenaamde opzegrecht nadat algemene voorwaarden zijn veranderd (of nadat er een aankondiging is gedaan van een wijziging in de algemene voorwaarden). T-Mobile erkent uit eigen naam wel dat de aangekondigde wijziging in enkele gevallen hogere kosten met zich mee kan brengen, als u het vergelijkt met precies hetzelfde internetgebruik in het buitenland (landen van zone 1) tegen de 'oude' voorwaarden. Echter, omdat het een aanpassing is onder de noemer 'dwingende wetgeving' kunt u geen aanspraak maken op het opzegrecht. De wijziging is aan T-Mobile (en andere telecomproviders) opgelegd. Het is dus niet de keuze van T-Mobile zelf geweest om deze voorwaarden aan te passen.

Let vooral op de opmerking:

T-Mobile erkent uit eigen naam wel dat de aangekondigde wijziging in enkele gevallen hogere kosten met zich mee kan brengen, als u het vergelijkt met precies hetzelfde internetgebruik in het buitenland (landen van zone 1) tegen de 'oude' voorwaarden.

De opmerking dat T Mobile wel gedwongen was om de oude regeling af te schaffen is natuurlijk onzin. Dat kan best naast elkaar bestaan. Ze willen alleen niet, omdat dit veel meer klanten oplevert die 60 euro per maand gaan verbruiken!

› reageer

Ik krijg hier net een sms dat de eerder gecommuniceerde regeling voor het gebruik van mobiel internet in de EU is gewijzigd. Begrijp niet precies wat ze er nou mee bedoelen.

› reageer

Gewijzigd? Zou de daglimiet van 5 euro toch gehandhaafd blijven? Zou mooi zijn

› reageer

OPTA heeft T-Mobile op 12 maart een last onder dwangsom opgelegd van 450.000 euro, om het bedrijf te dwingen klanten het wettelijke verbruikslimiet voor mobiel internetten in Europa te bieden.

Sinds 1 maart 2010 zijn providers verplicht hun klanten de mogelijkheid te bieden een maandelijks limiet in te stellen van 50 euro (ex. btw) voor het gebruik van datadiensten in Europa. Hiermee kunnen klanten zichzelf beschermen tegen onverwacht hoge telefoonrekeningen als gevolg van mobiel internetten in een ander Europees land. Vanaf 1 juli aanstaande moet de limiet automatisch gelden voor alle buitenlandse reizigers, tenzij ze zelf actief aangeven daar geen behoefte aan te hebben of een hoger bedrag als limiet kiezen.

T-Mobile had al limiet
T-Mobile abonnees waren al zo'n anderhalf jaar beschermd tegen onverwacht hoge kosten bij het gebruik van mobiel internet in het buitenland. Afhankelijk van abonnement geldt een daglimiet van 5 of 15 euro in de EU-landen en 50 euro buiten de EU.

Om te voldoen aan de regelgeving wilde T-Mobile vanaf 3 mei de dagelijkse limiet aanpassen naar een maandelijkse limiet voor mobiel internetgebruik in de EU-landen. Voor deze landen zou de maandelijkse limiet voor abonnees dan automatisch gelden. Voor prepaidklanten zou internet in het buitenland vanaf 17 mei helemaal uitgezet worden. Zij kunnen dit wel aanzetten door een sms met de tekst 'Internet aan' te sturen naar 1302, waarna er overigens geen maximumbedrag zal gelden.

Daglimiet voordeliger dan maandlimiet
T-Mobile is nu door OPTA verplicht uiterlijk 31 maart 2010 alsnog het wettelijke verbruikslimiet te bieden, anders moet het bedrijf een dwangsom betalen. Hoewel T-Mobile van mening is dat de huidige structuur met een dagelijkse limiet voor het gros van de klanten voordeliger is dan de nieuwe maandelijkse structuur zoals voorgesteld in de Verordening, gaat de provider per 31 maart voldoen aan de last onder dwangsom. Voor haar prepaid-klanten kiest T-Mobile ervoor om per 31 maart het mobiel internetten in Europa uit te zetten in plaats van het verbruiksplafond aan te bieden. Hiermee voldoet T-Mobile tijdig aan de last onder dwangsom.

Opzegrecht
Deze keuze van T-Mobile betekent wel dat het bedrijf mogelijk de verplichting niet na komt om ten minste vier weken voordat een voorgenomen wijziging van kracht wordt, klanten op de hoogte te stellen van de wijziging en tevens de mogelijkheid te bieden om de overeenkomst kosteloos te beëindigen (opzegrecht). Hier doet OPTA nog nader onderzoek naar. T-Mobile kan nog bezwaar maken tegen de last onder dwangsom.

› reageer

Zag dit staan op de website:

Op deze pagina staat de alinea:
Als u zich niet kunt vinden in deze wijziging in de roaming dienstverlening heeft u op grond van de Telecommunicatiewet het recht de overeenkomst te beëindigen. Wij adviseren u eerst uw resterende beltegoed op te maken voordat u overgaat tot daadwerkelijke beëindiging van het gebruik van de diensten van T-Mobile.

Ik ga ze vandaag maar eens bellen.

› reageer

Heb ze net gebeld, ik kreeg een pittige dame die haar poot stijfhield haha. Nu las ik echter dit op Iphoneclub uit 2009:

EDIT: nog een artikel op Iphoneclub gevonden ivm mobiel internet daterend uit 2009: Toen heeft T-Mobile zelf de telecomwet erbij gehaald:
Artikel 7.2 van deze wet stelt dat als de wijzigingen of aanpassingen niet leiden tot een verbetering voor de klant, operators verplicht zijn dit:
1) 4 weken voorafgaand aan ingang van de wijziging te communiceren en
2) dit kan leiden tot opzegrecht.

T-Mobile kan zich wel achter de wet verschuilen maar het heeft wel degelijk nadelige gevolgen voor de klant lijkt me. Mijn vraag aan jullie of je hiermee voor de dag kan komen?

› reageer

Wat T Mobile doet, kan gewoon niet.

Natuurlijk moet de limiet van 60 euro ingevoerd worden.
Maar het is niet nodig die andere af te schaffen.

Dat doen ze wel en daarmee verslechteren ze de voorwaarde.
Allemaal opzeggen en indien nodig naar de geschillencommissie.

Ze hebben de wet dus niet aan hun kant!

› reageer

Ik krijg net een SMS-je:
Beste klant, de eerder gecommuniceerde regeling voor het gebruik van mobiel internet in de EU is gewijzigd. Kijk voor meer informatie op www.t-mobile.nl/eu

Het laatste antwoord bij de FAQ is:
Als u zich niet kunt vinden in deze wijziging in de roaming dienstverlening heeft u op grond van de Telecommunicatiewet het recht de overeenkomst te beëindigen. Wij adviseren u eerst uw resterende beltegoed op te maken voordat u overgaat tot daadwerkelijke beëindiging van het gebruik van de diensten van T-Mobile.

Da's vervelend ...

› reageer

Slaat dat laatste alleen op Prepaid of ook op Abonnee? Het staat namelijk een beetje los in de tekst onderaan de FAQ's die over zowel Prepaid als Abonnee gaan.

› reageer

Zojuist consuwijzer (Opta) aan de lijn gehad en benadrukt dat de daglimiet vervalt en er een maandlimiet voor in de plaatskomt. Deze wijziging is nadelig voor de klant dus heb ik alle recht om mijn contract te laten ontbinden. Dus beste T-Mobile gebruikers doe hier je voordeel mee

› reageer

Heeft er iemand toevallig al een standaardbrief opgezet of weet iemand waar ik die kan vinden?

› reageer

Moet de mobieltje worden ingeleverd als jet het voortijdig opzegd? DEstijds was tmobile hier streng mee.

› reageer

Lekkere knakkers daar bij t-m. Ik heb ze net gebeld en ze beweren dat het volgende verhaal voor prepay klanten geld. Dit wordt vrees ik nog een lastig verhaal.

› reageer

Las op het Iphoneclub forum dat er wettelijk gezien geen onderscheid wordt gemaakt tussen prepaid en abbonement. Kan iemand dit bevestigen?

› reageer

@Michie23: natuurlijk is er wel verschil, zeker als je voor prepaid andere voorwaarden hebt. Maar wettelijk gezien is het allebei een mobiele aansluiting

› reageer

Ze hebben de uitleg inmiddels aangepast. er staat nu:

Geldt de maandelijkse limiet ook voor PrePaid?
Nee. Een gevolg van de EU-regulering is dat T-Mobile de mogelijkheid voor het gebruik van mobiel internet in het buitenland voor PrePaid klanten uit zal schakelen. Dit uitschakelen zal plaatsvinden in de periode tussen 24 en 31 maart 2010. Na 31 maart is het dus helaas niet meer mogelijk om als PrePaid klant gebruik te maken van internet, e-mail of MMS in het buitenland. Specifiek voor PrePaid geldt dat je hierdoor het recht hebt de overeenkomst met T-Mobile te beëindigen. In dat geval adviseren we je eerst je resterende beltegoed op te maken voordat je het gebruik van de PrePaid diensten van T-Mobile beëindigt.

› reageer

Nou, als je je prepaid beëindigd, dan zou ik ook direct een verzoek indienen om je prepaid beltegoed terug gestort te krijgen. In landen zoals Duitsland en Noorwegen is dit zelfs wettelijk geregeld, in Nederland zal je er bij T-Mobile voor moeten knokken.

Zouden Flex abonnees ook hun gespaarde tegoed op kunnen eisen? (ik denk dat het daarbij anders ligt dan bij prepaid)

› reageer

Ik kan me nog voorstellen dat T-Mobile het mobiel internetten in het buitenland uitzet, en dat de prepaid klant het op eigen initiatief weer kan aanzetten.

Maar nee, T-Mobile zet het definitief uit. Nogal een paardenmiddel, en volgens mij alleen maar bedoeld om klanten op te zetten tegen de EU politici. Ik trap er niet in. Ik wijk wel uit naar een van de andere providers, voor mijn part eentje uit het betreffende land.

Tenzij ook KPN en Vodafone hetzelfde geintje gaan uithalen. Het zou me niet verbazen, ze houden elkaar allemaal goed in de gaten en vaak nemen ze dezelfde ideeën over. Ik wil niet zeggen dat ze het onderling bekokstoven. Wacht eens, ik wil dat wel zeggen! T-Mobile kan zoiets alleen doen als de anderen meespelen. Dus als over een tijdje KPN en Vodafone dit ook aankondigen zou de NMA er eens naar moeten kijken!

› reageer

Als je aangeeft afstand te doen van de maandelijkse limiet opgelegd door de EU - wat mogelijk is - zou eigenlijk weer de dagelijkse limiet weer moeten gelden.

Mensen die mogelijk naar de geschillencommissie gaan zou ik daarom ook aanraden afstand te doen van de maandelijkse limiet alvorens de case bij de sgc voor te leggen.

Daarnaast kan ook gemeld worden, dat providers een afwijkend aanbod (offer) aan klanten mogen doen, zoals bijvoorbeeld T-Mobile Grenzeloos. Dus ze kunnen iets opzetten à la T-Mobile EU Day offer. Zo kan de huidige situatie in stand blijven, voor huidige klanten.

› reageer

Wat ik begrepen had van de klantenservice blijft de daglimiet gehandhaafd! je kan dus de maandlimiet uitzetten en toch gebruik blijven maken van de daglimiet.

› reageer

Daglimiet wordt zeker afgeschaft, ongeacht of je wel of geen maandlimiet pakt. Bevestigd door telefonische klantenservice + per mail door de afdeling klachtenservice.

› reageer

Het enige wat we kunnen doen is allemaal ons abonnement beëindigen en rustig naar de geschillencommissie gaan. En misschien moeten we ook wel een klacht indienen bij de Opta als we zien dat T Mobile de machtspositie misbruikt en te beroerd is zich gewoon aan de heldere regels van de Opta te houden.

› reageer

Het is belachelijk! Ik ga hier gewoon keihard achteruit met die voorwaarden! Zat laatst 7,5 uur in de trein naar Zwitserland en had halverwege de reis al meer dan 20MB verbruikt! Heb het namelijk extra in de gaten gehouden om te zien hoeveer ik met een databundel van Vodafone zou komen (20MB voor €20)! Die 59,50 had ik dus op een dag al bereikt! Nu kostte mij die dag €15! Enigste beperking was dat na het verbruik van 50MB de snelheid zou dalen!

› reageer

Kreeg gisteren ook de sms dat er eea was gewijzigd.. maar nog geen terugkeer van de dagelijkse limiet van 5 euro dus... beetje jammer

› reageer

Gewoon massaal opzeggen, komende wk gaat mijn aangetekende brief de deur uit. T-Mobile kan zich niet voor eeuwig achter de wet blijven verschuilen.

› reageer

kan iemand dan misschien een standaard opzegbrief posten?

alvast bedankt

› reageer

Standaardbrieven werken niet. Schrijf gewoon op dat je het niet eens bent met de nieuwe regeling en waarom. Vraag tmobile om alles voor jou bij het oude te laten of anders je contract kosteloos te beeindigen. Tmobile zal je een standaardbrief sturen waarin de EU de schuld krijgt. Inhoudelijk zullen ze verder nauwelijks op je argumenten in gaan. Dan ligt de weg naar de geschillencommissie open.

› reageer

Je kunt wel opzeggen maar dan zit je weer bij die andere dieven van KPN en Vodafone, het is toch overal precies hetzelfde. Prijsafspraken, eenheidsworst. Ik zit nog te wachten totdat T-Mobile ook een FUP gaat hanteren, dan is het echt allemaal exact hetzelfde.
Misschien nogal offtopic, maar ik wordt dieptriest van de zogenaamde concurrentie in dit land, ik heb nu nog flex, zodra ik dat niet meer an nemen pak ik wel een prepaid kaart.

› reageer

Tja, wat er eigenlijk nodig is in de mobiele sector is meer concurrentie. Door het verdwijnen van eerst Telfort en later Orange is de koek nu min of meer verdeeld en voelen de diverse providers de noodzaak niet meer zo om met interessante aanbiedingen te komen. Je ziet het ook aan de prijzen: die zijn sinds Telfort en Orange niet meer als zelfstandige bedrijven bestaan hoger geworden.

Uiteraard komt bepaalde EU-regelgeving de overgebleven bedrijven dan goed uit: daar kunnen ze zich achter verschuilen op het moment dat de prijzen weer gewijzigd c.q. verhoogd worden. Het wordt dan dusdanig gebracht waardoor het lijkt alsof de EU de oorzaak is van zo'n wijziging hetgeen in verreweg de meeste gevallen natuurlijk gewoon nonsens is.

De enige oplossing is wachten op de komende frequentieveiling. Dan zullen er vermoedelijk nieuwe aanbieders bijkomen en de kans is groot dat er ook zullen zijn die interessante bundels of tariefplannen voor gebruik van mobiel internet in de EU aanbieden.

Op dat moment is er weer meer concurrentie waardoor de prijzen zullen dalen. Dat is bij internet via ADSL ook zo gegaan. Daar had je voorheen ook datalimieten en hoge prijzen. Door de komst van nieuwe, onafhankelijke netwerken nam de concurrentie toe waardoor die datalimieten verdwenen en de prijzen daalden. Nu kost ADSL nauwelijks nog wat vergeleken met een jaar of 7 terug. Ik verwacht dat het bij mobiel internet niet anders zal zijn. Over een aantal jaar is mobiel internet gemeengoed en zal het nog maar weinig kosten binnen de EU.

Tot die tijd zullen de providers de hele zaak zoveel mogelijk willen uitmelken, denk ik.

› reageer

Ik heb vandaag een reactie van T-Mobile gehad op mijn email van gisteren

U verzoekt ons om de wijziging die eerder aan u is gecommuniceerd niet voor u door te voeren. Dit is helaas niet mogelijk. U zult het nieuwe tarief gaan gebruiken. Wat betreft uw verzoek om om deze reden uw contract kosteloos te stoppen, kunnen wij u helaas (nog) niet verder helpen. Naar het idee van T-Mobile is deze wijziging niet in uw nadeel en biedt deze wijziging niet de optie om uw contract kosteloos te beeindigen. De OPTA heeft deze situatie op dit moment in onderzoek. Opta
Denk dat als er een ding duidelijk is in deze zaak, dan is het dat het absoluut nadelig is! Heb er zelfs nog een rekenvoorbeeld opgenomen in mijn mail van 1 dagje Duitsland! Nu max. 15€ voor onbeperkt internetten of straks 59,50€ voor ca. 30 MB! Duidelijker kan toch niet! Wel netjes dat ze meteen een link naar de Opta meesturen! Nu maar afwachten wat de uitkomst hiervan is!

› reageer

Ook mijn mond viel open van verbazing toen ik onderstaande las op de website van T-Mobile:

Wat gaat er veranderen voor PrePaid klanten?

Een gevolg van de EU-regulering is dat T-Mobile de mogelijkheid voor het gebruik van mobiel internet in het buitenland voor PrePaid klanten uit zal schakelen. Dit uitschakelen zal plaatsvinden in de periode tussen 24 en 31 maart 2010. Na 31 maart is het dus helaas niet meer mogelijk om als PrePaid klant gebruik te maken van mobiel internet in het buitenland. Specifiek voor PrePaid geldt dat je hierdoor het recht hebt de overeenkomst met T-Mobile te beëindigen. In dat geval adviseren we je eerst je resterende beltegoed op te maken voordat je het gebruik van de PrePaid diensten van T-Mobile beëindigt.

M.i. schandalig en een van de diensten die werden aangeboden toen ik de prepaid sim in gebruik nam was internet in het buitenland. Dus ik voel mij benadeeld door deze wijziging en eis dus mijn beltegoed gecrediteerd te krijgen.

Dit is echter de ondoorgrondelijke reactie van T-Mobile:

Geachte,

Wij bedanken u voor uw e-mailbericht en geven hierop graag de volgende reactie.

Wij begrijpen dat u het betreurt dat er niet meer gebruik gemaakt kan worden van internet in het buitenland. Dat begrijpen wij volkomen. Alleen zitten wij met een probleem in verband met internet gebruik in het buitenland. Vaak brengen de buitenlandse providers pas achteraf de gemaakte kosten bij ons in rekening. En aangezien u niet verplicht bent om een bepaald beltegoed ' op zak' te hebben zijn wij niet zeker van betaling van het verbruik. Bij abonnee's ligt dat anders. Een alternatief is dan ook om abonnee te worden. Verder staat het u natuurlijk vrij om van provider te veranderen en nummerbehoud aan te vragen. Helaas kan er van restitutie van uw beltegoed geen sprake zijn. Wij hebben geen contract met u waarbij vastgesteld is dat u PrePaid klant bent voor internet gebruik in het buitenland. Wij raden u aan om uw beltegoed gewoon op te bellen.

Wij vertrouwen erop u van voldoende informatie te hebben voorzien en wensen u een prettige dag.

Met vriendelijke groet,
T-Mobile Klantenservice BV

Het mag duidelijk zijn dat deze verklaring kant nog wal slaat en ik zal het er dan ook niet bij laten zitten.

› reageer

Ik heb eind vorige week per email/fax mijn contract opgezegd naar aanleiding van het afschaffen van de daglimiet. Met name omdat de daglimieten hard in de prijslijsten zijn opgenomen.

Begin deze week belde T-Mobile mij op dat van voortijdige opzegging geen sprake kan zijn, omdat T-Mobile door de EU wordt verplicht om een maandlimiet in te voeren. Ik gaf als verweer dat T-Mobile NIET verplicht is om daarmee het daglimiet te laten vervallen. Beide limieten kunnen prima langs elkaar blijven bestaan. Maar dat was volgens de medewerker van T-Mobile technisch niet mogelijk en ook onwenselijk (voor wie??).

In ieder geval heb ik mijn klacht hierover inmiddels ingediend bij de Geschillencommissie. Daarbij geef ik T-Mobile twee keuzes:
- Alsnog blijven hanteren van het daglimiet van €5,00
- Kostenloos beeindigen van het contract + meewerken met nummerportatie.

Ik houd jullie op de hoogte.

› reageer

Ik kreeg dus precies hetzelfde te horen. Ben benieuwd hoelang ze hun poot nog stijfhouden!

› reageer

Wat ik nergens kan vinden is een officiële mededeling van T-Mobile dat de daglimiet van 5 euro is verdwenen. Er zijn users op dit forum die daar op de een of andere reden achter zijn gekomen, maar T-Mobile heeft dit nooit gecommuniceerd naar haar abonnees, klopt dat?
Ik heb op mijn rekening ontdekt dat ik al op 26 februari meer dan 5 euro moest betalen voor een dag internetten in het buitenland. Dit terwijl de maandlimiet pas in maart (of april?) van kracht zou worden. Erg vreemd.

› reageer

Ook ik stoor me aan de manier waarop T-Mobile zich verschuilt achter de OPTA om een stiekeme tarievenverslechtering door te voeren. Ben zeker van plan om ze dit in een brief mee te delen.

Het was echt niet nodig geweest het dagmaximum af te schaffen, want het dagmaximum en de maandlimiet hebben een ander karakter. Het dagmaximum is een limiet met betrekking tot de tarifering. Elke dag worden slechts de eerste 2,5 MB (= € 5,00) verbruik in rekening gebracht. De verdere MB’s die worden verbruikt op dezelfde dag worden niet in rekening gebracht. En dat betekent "onbeperkt" gebruik (wel langzamer na 10 MB).

De maandlimiet is juist wel een beperking op het verbruik! Hierbij wordt simpelweg de verbinding verbroken nadat omgerekend 30 MB is verbruikt. Ja, je kunt de limiet wel uitzetten maar dan betaal je gewoon € 2,00 per MB.

Beide maatregelen sluiten elkaar dus niet uit, en ook is het technisch niet onmogelijk om beide limieten naast elkaar te hanteren. Zoals anderen al zeiden, € 60 maximum betekent gewoon dat je waarschuwing geeft na 12 dagen gebruik à € 5.

Ik stuur morgen mijn brief op, en houd jullie op de hoogte. Geschillencommissie is ook zeker een optie, want ik denk dat je heel sterk staat.

› reageer

@Schwantzi

Er staat wel degelijk:
Om te voldoen aan de EU-regulering past T-Mobile per 1 juli 2010* de huidige dagelijkse limiet aan naar een maandelijkse limiet van € 59,50 (incl. BTW) per factuur, voor mobiel internetgebruik in de EU-landen (zone 1).

Wat betreft de hogere bedragen dan € 5 per dag: dit kan volgens mij gebeuren als je op een dag in meerdere landen komt, of switcht tussen meerdere netwerken.

› reageer

@schwantzi
Volgens mij komt dit doordat T-Mobile nog onderscheid maakt tussen een "Breedband internet" (15€/dag) en gewoon "internet" (5€/dag). Ik had laatst contact met de klantenservice hierover en die zei toen dat je standaard gebruik maakt van het Breedband internet tarief maar dat je dit via de klantenservice kon laten aanpassen naar gewoon "internet"

› reageer

heeft iemand nou al duidelijkheid van t-m? Als ik ze bel blijven ze erg vaag en beroepen ze zich op die eu regel van de maandelijkse limiet. Ik heb nou nog steeds niet duidelijk uit ze kunnen krijgen of je die daglimiet kan gebruiken als je geen gebruik wilt maken van de maandlimiet.

› reageer

T-Mobile zal pas duidelijkheid geven op het moment dat "nieuwe klagers" te laat zijn om nog te klagen hierover. Dit om aanzuigende werking te voorkomen van klanten die niets tegen deze regeling hebben, maar slechts de boel willen uitmelken door ontbinding te eisen. De klanten die echt nadeel ondervinden zullen wel richting geschillencommissie gaan en T-Mobile zal zodoende pas duidelijkheid geven als de eerste geschillencommissie procedures lopen. De Geschillencommissie zal voor het plannen van een zitting eerst nog uitgebreid hoor en wederhoor gaan toepassen en zal T-Mobile vragen te reageren op je klacht en vervolgens verzoeken om een schikking met de klant te treffen. Voorheen weigerde T-Mobile dat. Gevolg: T-Mobile reageert steeds pas richting geschillencommissie de dag voor de reactietermijn verloopt en rekt zo eindeloos in tijd. Er werd na diverse weigeringen van T-Mobile en veel tijdrekken maanden later een zitting gepland voor de commissie. De dag voor de zitting wordt met wie dan nog volgehouden heeft geschikt.

Wie er dan pas van hoort is te laat met klagen. Zo voorkomt T-Mobile dat er teveel klanten lucht van krijgen en teveel klanten kunnen opzeggen. In voorgaande procedures denk ik dat er landelijk gezien tussen de 10 en 30 klanten hebben doorgezet + gelijk gekregen. Dat is natuurlijk een minimaal aantal.

Mijn advies: Gezien de [tvr] van deze site wijs ik er ook nog even op dat "uitmelken tot op het bot" ook in dit topic niet aan de orde mag zijn. Klaag alleen bij T-Mobile als je ook echt hinder en nadeel er van zal gaan odervinden en doe dat nu. Wachten op meer duidelijkheid heeft geen zin. Die duidelijkheid komt toch niet op tijd.

› reageer

Ik word ook weinig wijzer van Tmobile. Heb er nu al twee brieven aangetekend verstuurd. Voor mij is deze wijziging wel degelijk een nadeel. Als ik mijn situatie van vorige zomer nu zou toepassen zou me dit 180€ kosten.

Wat ik mij echter afvraag. Gaat die ontbinding ook met terugwerkende kracht. Als heel deze onzin tot in de zomer duurt dan heb je hier natuurlijk niets aan

› reageer

@tmotion
ontbinding is met terugwerkende kracht van toepassing m.i.v. wijzigingsdatum. zet dit ook in je brief. Voor zover ik kan inschatten maak je uitsluitend kans op vervroegd ontbinden als je nu al bezwaar maakt en op tijd escaleert bij de geschillencommissie. Eerdere ervaring leert dat je dan gewoon een schikkingsvoorstel krijgt, al gaat dat wel enige maanden duren.

› reageer

En wat houdt een schikkingsvoorstel van T-Mobile meestal in? Ik heb namelijk een geschil hierover bij de geschillencommissie ingediend. Ben benieuwd met welke oplossing ze komen.

› reageer

Als T-Mobile inschat dat ze zullen verliezen bij de geschillencommissie dan zullen ze eerst proberen je af te bluffen met allerlei juridisch geneuzel en tenslotte na enkele maanden procederen zal je gebeld worden met de vraag wat je eisen zijn en of ze het met je tot een oplossing kunnen komen. Afhankelijk van de redenen zullen ze bijvoorbeeld een financiële tegemoetkoming kunnen bieden van bijvoorbeeld 2 maanden abonnementsgeld en tenslotte zullen ze als ze denken te verliezen je contract ontbinden. Terplekke zullen ze proberen dit te doen per datum van de schikking en niet met terugwerkende kracht. Dat scheelt ze namelijk door het eeuwige tijdgerek van T-Mobile enkele maanden abonnementsgeld per ontbonden klant. Als je wel met terugwerkende kracht ontbind, dan zullen ze alle gemaakte kosten natuurlijk wel in rekening brengen. Reken er op dat T-Mobile erg brutaal kan opereren: sommigen krijgen zelfs na de belofte van de schikking nog een eindnota van honderden euro's als zijnde "goed geprobeerd foutje". Dat lossen ze dan wel weer op, maar tot op het laatste moment zal T-Mobile het je moeilijk maken.

De maximale schikking die ik ken is:

met terugwerkende kracht ontbinden (is het makkelijkste als het abonnement tot aan de schikking of uitspraak ongebruikt in de kast ligt) plus vergoeding van de kosten voor de geschillencommissie, vergoeding van de kosten van de aangetekende brieven naar T-Mobile en vergoeding van de aangetekende brieven naar de geschillencommissie.

Let wel: als T-Mobile inschat dat je zal verliezen, dan laten ze de zaak gewoon voorkomen en laten je door de geschillencommissie afbranden. Daarom is het van belang dat je reden om te klagen en te willen ontbinden deugt en niet gericht is op financieel gewin.

› reageer

Hoi allemaal, dit is inderdaad niet de eerste keer dat t-mobile kunstje flikt. Ook appelen met peren vergelijken kunnen ze als de beste. Ik heb deze zaak inmiddels al voorgelegd aan de geschillencommissie. Echter heb ik ook zakelijke abonnementen waaronder datacards die ik dus omgezet wil hebben naar Vodafone omdat die wel gewoon een dagelijkse limiet willen aanhouden naast een nieuwe maandelijkse. Zakelijk kan je helaas nicht terecht via de geschillencommissie en moet dus via de rechter. Nu ben ik benieuwd of er meer mensen het niet eens zijn met de gigantische tariefsverhoging van t-mobile en we er misschien gezamenlijk 1 grote zaak van kunnen maken. Als ik het maar om er zoveel bekendheid aan te geven dat t-mobile vreest een hoop klanten te verliezen door deze openbaring. 99% van klanten weet niet eens dat dit een geldige reden is om kosteloos je contract te ontbinden, ook al doet t-mobile er alles aan om je de indruk te wekken dat dit niet kan.

Nu heb ik toevallig een advocaat in de familie welk ik deze zaak graag wil laten voorkomen. Zodoende wil ik even peilen hoeveel mensen er zijn die hun abonnement willen beëindigen om deze reden.

Als we met zijn allen er flink tegen in gaan, zal de dagelijks limiet waarschijnlijk gewoon gehandhaafd blijven, maar daar zijn klachten voor nodig..

› reageer

Hallo,

Ik heb twee zakelijke abonnementen bij T-Mobile die ik al meer dan een maand probeer ontbonden probeer te krijgen vanaf 1 juni. Het gaat om een telefoon (iphone) abonnement en een laptop executive abonnement.

Ik heb een redelijke correspondentie opgebouwd. Twee schriftelijke reakties en tal van reakties via e-mail.

De laatste vanuit hun juridische afdeling:
"Vanaf 1 juli is T-Mobile verplicht om alle klanten standaard op het maandelijkse beschermingsniveau te zetten en de verbinding te verbreken op het moment dat de klant de cap bereikt. Aangezien T-Mobile verplicht is om deze optie als default aan te bieden geldt er geen opzegrecht. T-Mobile is wettelijk verplicht om dit zo aan te bieden en als uit de wet een dergelijke verplichting volgt dan is opzegrecht (uit artikel 7.2 Tw) niet van toepassing. De roaming verordening verplicht T-Mobile niet om naast de maandelijkse cap van € 50,00 ook andere varianten aan te bieden.

Kortom, het feit dat wij door regulering genoodzaakt zijn om ons bestaande systeem van dagelijkse cap om te bouwen naar default monthly cap kan niet aan T-Mobile tegengeworpen worden. We zijn simpelweg niet verplicht om de dagelijkse cap in leven te houden naast de door de EU opgelegde bescherming van € 50,00 per maand. Hierom geldt geen opzegrecht. Het spijt ons dat dit niet duidelijk was."

In het in deze thread genoemde document van de OPTA staat dat o.a. dat T-Mobile zegt dat het opheffen van de dagelijkse betaal limiet het gros van de klanten duurder uit zal zijn...

"12. T-Mobile geeft in de brief van 3 maart 2010 aan dat zij betreurt dat zij op basis van de Verordening genoodzaakt is om de standaard dataroamingvoorziening uit te faseren, terwijl met de huidige tariefstructuur van T-Mobile hetzelfde wordt beoogd als met de Verordening: “Sterker nog, de huidige structuur met een dagelijkse limiet is voor het gros van de T-Mobile klanten voordeliger dan de nieuwe maandelijkse cap structuur zoals voorgesteld in de verordening. Alleen de manier waarop hieraan uitvoering wordt gegeven verschilt enigszins: waar T-Mobile een dagelijkse limiet
hanteert, is dit in de Verordening een maandelijkse limiet. Zoals vorig jaar reeds aangegeven, is het voor T-Mobile niet mogelijk om zowel een dagelijkse limiet als een (verplichte) maandelijkse limiet te hanteren, zodat wij genoodzaakt zijn om onze goedwerkende standaardoplossing om te bouwen naar het nieuwe systeem. OPTA heeft eerder aangegeven begrip te hebben voor waar T-Mobile tegen aanloopt als gevolg van de nieuwe vereisten in de Verordening.”"

Ook heeft de OPTA geen bezwaar tegen het aanhouden van meerdere limieten zolang de maandelijkse-cap maar aangeboden wordt...

"20. Het college is van oordeel dat T-Mobile per 1 maart 2010 verplicht is haar klanten – in ieder geval – een faciliteit te bieden, waardoor datagebruik van klanten in het buitenland niet hoger is dan € 50 per maand. Naast een maandelijks gebruiksplafond van € 50, staat het T-Mobile vrij om haar klanten ook ander gebruikslimieten aan te bieden."

T-Mobile kan dus gewoon de dagelijkse betaal limiet (in tegelstelling tot wat de klantenservice meestal lijkt te communiceren richting klanten) in zijn huidige vorm blijven aanbieden. Het is een commerciele beslissing van T-Mobile om deze limiet op te heffen. Dit is zoals ze zelf zeggen duurder voor het gros van hun klanten, dus geld er het recht tot ontbinding voor iedereen die realistisch gezien op 1 dag in het buitenland meer dan 2,5 of 7,5 MB aan data verbruikt (afhankelijk van het abonnements type)..

Daar mijn abonnementen zakelijk zijn heb ik ook niks aan de geschillencommisie. Ik zie dus wel wat in het gezamelijk aanpakken hiervan of op een of andere manier Radar/Kassa dit op te laten pakken. Ik heb de laatste 2 weken al op de website van beide programma's een bericht achter gelaten, maar tot nu toe heb ik daar geen reaktie op mogen ontvangen..

Grtzzzz Roel..

› reageer

Voor mijzelf maakt het niet zo veel uit. Mijn abonnement verloopt op 7 juli. Ik twijfel nog of ik, al is het alleen maar voor de vorm, toch moeilijk zal blijven doen. Misschien gewoon de laatste week niet betalen en T mobile het laten invorderen. Die gaan met zo'n probleem echt niet naar de rechter! Gewoon schrijven dat wat mij betreft het abonnement ontbonden is. Ik geloof nooit dat ze met zo'n zwakke zaak wat zullen willen doen...

Het probleem is, dat ik niet denk dat ze van hun slechte pad zullen terugkomen, dus helpen doe het niet.

Alle andere providers bieden ongeveer hetzelfde, op dit vlak. Dus ik ga dan maar over naar Vodafone. Die bieden in elk geval in Nederland sneller mobiel internet.

Maar als ik net een paar maanden geleden iets had afgesloten met een dure telefoon en een duur abonnement, zou ik zeker lekker doorzetten. Voor wie vast houdt, zeker gezien het advies van de Opta, is de kans op verlies nul!

› reageer

Ik heb na veel gedoe een brief van Tmobile binnen. Dat per 4 september mn contract stopt.. Dat is mn einddatum.. Kortom ze lezen het gewoon niet. Heb eigenlijk geen zin meer hier achteraan te gaan, maar aan de andere kant heb ik het zo gehad met dat genaai van Tmobile dat ik uit principe eigenlijk iets moet doen.

› reageer

Binnenkort verloopt de termijn van 30 dagen die T-Mobile had om op mijn klachtenbrief in te gaan, dus dan dien ik mijn klacht in bij de Geschillencommissie.

T-Mobile heeft trouwens nieuwe prijslijsten (Flex / Relax) uitgebracht per 2 mei. De prijslijst verschilt vooral in verwoording rond het datagebruik in het buitenland. Er wordt echter nog steeds gesproken over maximaal EUR 5,00 per dag. Wat kunnen we uit de volgende cryptische taal afleiden, denken jullie?

U betaalt maximaal € 5,00 per dag in zone 1 en maximaal € 50,00 per dag in zone 2 en 3. Vanaf 2 mei kunt u ook een maandlimiet instellen voor zone 1, zie voor de voorwaarden www.t-mobile.nl/eu

› reageer

Ik denk dat tmobile ongelijk heeft gekregen bij de OPTA en dat ze de dagbundels gewoon moeten blijven handhaven! Zou mooi zijn!

› reageer

Ik denk dat ze per 1 juli de prijzenlijst wel weer aanpassen. Deze regeling van 59 euro per maand gaat pas per 1 juli in namelijk.

› reageer

Terwijl het fraaie systeem van het maximum van 5 euro per dag per juli afgeschaft gaat worden, lukt het T-Mobile nog steeds niet om nu nog de juiste bedragen te berekenen. Elke maand weer blijkt dat ze net wat meer berekenen dan de 5 euro maximum.

Misschien willen de lezers van dit forum hun eigen rekeningen nog eens bekijken. Zelf heb ik besloten om over elke rekening die niet goed is, al gaat het maar om een paar centen, te klagen. Als ze al hun klanten op deze manier benadelen, verdienen ze er te veel op. Zie mijn mailtje van vanmorgen:

Geachte Klantenservice,

Met belangstelling bestudeerde ik mijn rekening van 17 mei.

Alweer is het u niet gelukt om u te houden aan het maximumbedrag van € 5 aan internetkosten per dag, mits er sprake is van roaming in de EU landen.

Zie:

02.04.10 11:31 DATA Internet Groot-Brittanië 200 KB 0,33
02.04.10 13:29 DATA Internet Groot-Brittanië 6200 KB 4,20
05.04.10 14:37 DATA Internet Groot-Brittanië 2200 KB 3,61
05.04.10 19:13 DATA Internet Frankrijk 600 KB 0,98
05.04.10 21:05 DATA Internet België 200 KB 0,33

Zoals u ziet, berekent u voor internetgebruik op 2 april in Engeland in totaal een bedrag van € 4,53 (exclusief BTW). Inclusief BTW is dat € 5,39. Dat is € 0,39 te veel.

Op 5 april rekent u in totaal € 4,92 (exclusief BTW). Inclusief BTW is dat € 5,86.

U wilt voor de volgende rekening het verschil van € 1,25 wel corrigeren.

Overigens valt het mij wel op, dat het u niet lukt om gewoon te berekenen wat u berekenen zou moeten volgens uw eigen regels. Als u dat bij al uw klanten doet, moet dat toch wel lonen. Dat is ook de reden dat ik, al is het voor een klein bedrag, me weer even bij u meld.

Kortom: controleer T-Mobile, het blijven boeven!

› reageer

Ik zal ook mijn facturen gaan checken. Wat mij wel vaker opvalt is dat als je op één dag in meerdere landen (in zone 1) komt, je meer dan 5 euro per dag moet betalen. Het is dan eerder 5 euro per land per dag. Zoals bijvoorbeeld hieronder:

15.03.10 22:40 DATA Internet België 7600 KB 4,20
16.03.10 08:33 DATA Internet België 5600 KB 4,20
16.03.10 16:29 DATA Internet Frankrijk 3200 KB 4,20

Is dat correct, denken jullie? Immers, "U betaalt maximaal € 5,00 per dag in zone 1".

› reageer

Moeilijk, eigenlijk zouden ze het dan anders moeten formuleren, en ik denk dat je best recht van spreken hebt als je hierover klaagt

› reageer

@Seesharp let er wel even op dat standaard de "breedband internet" tarief telt bij T-Mobile. Deze is max. 15€/dag. Wil je maar max. 5€/per dag moet je dat eerst bij de klantenservice melden!

› reageer

Klopt! Gelukkig heb ik W'n'W waarbij ook € 5,00 per dag geldt.

› reageer

Oh dat wist ik niet. Tegen mij hebben ze toen gezegd dat ik dit eerst via de klantenservice moest laten aanpassen naar Internet voor 5€. het is weer allemaal zo lekker duidelijk daar bij T-Mobile

› reageer

Kortom: allemaal controleren. Als ze bij T-Mobile zo kinderachtig zijn om die mooie regeling van 5 euro per dag af te schaffen en te doen alsof het van Europa moet (wat nonsens is), dan kijken wij even na of het wel juist is.

De regeling voor iedereen met WebandWalk is duidelijk: 5 euro maximaal in zone één. Dus of je dat in tien landen of in één land doet, dat maakt niets uit.

Overigens zijn ze wel vaker slordig geweest. Kijk eens hier naar:

16.08.09 12:27 DATA Internet Luxemburg 8200 KB 4,20
16.08.09 13:19 DATA Internet Liechtenstein 200 KB 0,33
16.08.09 16:26 DATA Internet België 200 KB 0,33

Je moet wel een privéjet hebben om zo snel van Luxemburg naar Liechtenstein te komen en dan ook weer snel door naar België.
Overigens wacht ik nog steeds op een verklaring van de klantenservice.

Samenvatting: controleren en klagen!

› reageer

@HugoBoss

Ze hebben dus geen gelijk. Je hebt 5 euro teveel betaald!

› reageer

OK, ik heb een reactie ontvangen op mijn eerdere klacht van hogere kosten dan € 5,00 per dag.

(...) u heeft in meerdere landen gebruik gemaakt van internet waardoor de teller opnieuw start. Kortom u heeft een limiet van 5 euro per dag per land. Om u toch tegemoet te komen hebben wij wel voor u de kosten gecrediteerd van XX euro voor de verwarring hierover.

Een beetje een onbevredigende reactie, want "u heeft een limiet van 5 euro per dag per land", terwijl de prijslijst dit toch echt anders verwoordt. Ik ben het dus niet eens met de redenering, maar het is wel netjes dat ik de kosten terug krijg.

› reageer

Volgens mij word je nog steeds gen**id.. In de algemene voorwaarden heeft men het over internet gebruik binnen bijv. 'zone 1'. Dit is een groot deel van West Europa bestaande uit een rits landen. Aangenomen dat je binnen bijv. Zone 1 gebleven bent, doet het er niet toe als je ergens de grens overgestoken bent.

› reageer

Inderdaad. Leuk bedacht van onze vrienden van T-Mobile. Maar die bepaling per land staat er gewoonweg niet.
Als je klaagt, zijn ze van harte bereid om je 'uit coulance' het verschil terug te betalen. Zie mailtje:

U geeft aan dat T-Mobile meer dan vijf euro in rekening heeft gebracht voor het gebruik van internet in het buitenland. Wij begrijpen dat u dit als vervelend ervaart. Echter wordt het gebruik van internet altijd per sessie berekend op 200 KB of een veelvoud daarvan. T-Mobile zal uit coulance het teveel betaalde bedrag aan u vergoeden. Het bedrag zal met uw volgende factuur worden verrekend.

Je moet maar durven!

Ik heb daarop geantwoord, dat het lijkt of ze stelselmatig dit alles in hun voordeel uitleggen:

Hoe bedoelt u coulance? Uw eigen regels zijn duidelijk. Maximaal vijf euro per dag. U rekent meer.
Daarbij past dus geen coulance, maar eerder een excuus van uw kant!
Uw systeem lijkt erop ingesteld te zijn om stelselmatig meer geld te berekenen dan waar u recht op hebt.

Of kunt u me uitleggen dat ik me vergis?

Ik heb nog geen antwoord gehad.

Volgens mij is het beleid, waarmee ze gewoonweg uit winstoogmerk meer geld in de zak steken dan waar ze recht op hebben. Wat wij moeten doen, is telkens weer het geld terug vragen.

Ook hier geldt: de regels zijn heel eenvoudig, laat T-Mobile zich er eens aan houden!

› reageer

Vandaag ontving ik een nieuw bericht van T-Mobile. Eindelijk heeft men ontdekt, dat er niets in de voorwaarden staat, waaruit zou blijken, dat het maximum van vijf euro per land geldt. Zie:

U vraagt waar u terug kunt vinden dat gebruik van internet in het buitenland een maximum van 5 euro per dag per land zou betreffen. Ik kan u deze tekst niet aanwijzen omdat deze tekst niet bestaat. Ik biedt [sic!, Carolus], namens T-Mobile, mijn excuses aan voor de verkeerde informatie die u hierover heeft ontvangen. Het internet gebruik in het buitenland in zone 1 kan maximaal oplopen tot 5 euro per dag ongeacht hoeveel landen dit betreft.

Kortom: telkens maar weer controleren, dat blijft nodig!

› reageer

Misschien off-topic, maar ik hoop van niet:

Ik probeer voor iemand die bijna in de 80 is en het abonnement verkeerd heeft laten aansluiten een mogelijkheid te vinden om dit abonnement stop te zetten.

Het gaat op een Sim-Only 20, dus 2 jaar lang 10 euro per maand, heeft geen data abonnement, maar los kan je volgens mij wel internetten op de telefoon, als je maar betaalt.

Het gaat om een 135 minuten/SMS abonnement die op 4 mei 2010 is aangesloten.

Nu kwam ik het volgende tegen:

Link

Zie ook de button mobiel internet, maar ik weet niet of het voor hem op gaat, kan iemand mij wat duidelijkheid geven?

Dit is per 1 juli 2010 wat dus nog moet komen.

› reageer

Het is toch een abonnement Dan wijzigen de voorwaarden. De discussie is alleen of je hiervoor mag opzeggen. Ik denk van wel, maar T-Mobile doet alsof dat niet zo is
Overigens is dat de hele point van deze thread ...

› reageer

Ja, oke, maar de ingangsdatum is 4 mei, zou dat wat uitmaken?

Ik heb het hele topic al meer dan 4 keer gelezen, maar ik krijg één ding niet duidelijk.

Zone 1 wordt duurder door het maand limiet, klopt toch?

Hoeveel duurder?

› reageer

Er komt een vast maximumtarief per maand, opgelegd door de EU. T-Mobile kent nu daglimieten (€ 5,00 resp. € 15,00), deze lijken te komen vervallen. Hierdoor kan een dagje buitenland flink duurder uitvallen -> nadelig voor de consument.

› reageer

Dus als ik het goed begrijp, zijn er nu 2 daglimieten, 1 van 5 euro en 1 van 15 euro?

Ik begrijp die 5 en 15 euro niet, het is toch 5 euro per dag in zone 1?

Even voor de duidelijkheid, deze heer heeft geen databundel, wel een relex sim-only 135, maar ik weet dat je los kan internetten en dat dus apart betaalt.

Nu komt daar voor in de plaats een maand limiet van 59 euro en vervallen de daglimieten?

En zijn de bedragen inclusie of exclusief BTW?

Ik moet iets goed op papier krijgen, maar heb met dit voorbeeld geen ervaring.

Een voorbeeldbrief zou fijn zijn, maar die pas ik dan wel voor hem aan, dan zijn het niet precies de zelfde brieven, maar klopt alles wel. Eventueel graag een voorbeeld via mijn e-mail zou erg welkom zijn, want dan kan ik hem helpen en dan een betere aanbieding voor hem zoeken.

Coulance kennen ze bij T-Mobile niet, dat had ik al geprobeerd in een ander geval, maar dit zou een mooie oplossing zijn om er van af te komen.

› reageer

Voorheen had je een maximum kosten van 5 euro per dag. NA deze 5 euro werden er geen kosten meer berekend. Nu geld er een max tarief van 15 euro per maand. NA 15 euro wordt internet afgesloten, of je moet van te voren de blokkade af halen. Na deze 15 euro blijf je nog betalen, terwijl voorheen geen kosten meer had na 5 euro.

› reageer

@nokiaboy,

Ik begrijp het, hoop ik.

Het gaat hier wel om een aansluiting op 4 mei 2010, is het dan ook geldig? Ook heeft deze bundel geen internetbundel, maar kan deze meneer wel op extra kosten internetten, is dat ook geldig?

Ik neem aan dat dat die 5 en 15 euro al voor de aansluiting van 4 mei 2010 was, of heb ik dat mis, of maakt dat niet uit?

Per 1 juli a.s. wordt het 59,90 euro per maand, dus de volgende mogelijkheid, klopt dat?

Ik heb al gevonden dat alle bedragen inclusief BTW zijn en dat de 5 of 15 euro aan het type abonnement ligt, ik weet alleen nog niet welk bedrag bij een Relax 135 sim-only hoort.

› reageer

Nokiaboy slaat de plank mis. Op dit moment bestaat er een daglimiet van € 5 ('internet') of € 15 ('breedband internet'), beide incl. BTW. Per 1 juli komt er een maandlimiet van € 50,00 (excl. BTW).

› reageer

@Pinokkio,

Dat is heel erg duidelijk.

Hier kan ik heel goed wat voor die meneer betekenen.

Bedankt voor het antwoord.

› reageer

Verder was de daglimiet een maximum aan wat je betaalde (ongeacht wat je verbruikte). De nieuwe maandlimiet is een maximum aan je verbruik. Dus boven de € 59,50 wordt gewoon je verbinding verbroken. Dan kun je alleen verder internetten als je een aan nieuw "blok" van € 59,50 wil beginnen.

› reageer

Heb voor één van mijn abonnementen een aangetekende klacht gestuurd, maar ik heb pas na 44 dagen reactie ontvangen.

Nu lees ik in de AV:
18.2 Een geschil wordt door de geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien deze Klant zijn/haar klacht eerst schriftelijk aan T-Mobile heeft voorgelegd. T-Mobile zal hierop binnen 30 dagen na ontvangst van de klacht schriftelijk inhoude-lijk reageren, tenzij dat redelijkerwijs niet mogelijk is. In dat geval zal aan deze Klant binnen die termijn schriftelijk kenbaar worden gemaakt wanneer de inhoudelijke reactie uiterlijk aan hem/haar wordt meegedeeld

Het is flauw, maar kan ik mijn contract ontbinden omdat niet binnen 30 dagen op mijn klacht is gereageerd? (En er ook geen termijn is meegedeeld?)

› reageer

Nee, je had slects na de 30e dag met je klacht naar de geschillencommissie kunnen gaan. Tmobile was dan door de gc gevraagd alsnog te reageren. Niet direct ontbinden dus. Wel rekent de gc het niet reageten van een provider binnen de 30 dagen zwaar aan. Bij twijvel over je klacht zou het oordeel eerder in het voordeel van jou kunnen worden uitgesproken. Mits je per aangetekende post hebt geklaagd natuurlijk.

Ik verwacht dat de gc de klachten bundelt en de eerste paar klagers over enkele maanden laat voorkomen. Als die uitspraak ontbinden aangeeft, dan zal Tmobile alle andere gc klagers gaan bellen voor een vergelijkbare schikking. De eerste 2 klagers moeten hun zaak dus ook stevig voeren anders wordt het lastiger voor de rest.

› reageer

OK, dat klinkt inderdaad logisch.

Hoe is eigenlijk de voortgang bij iedereen? Ik heb één zaak bij de GC die kort geleden "verder in behandeling is genomen". De status is nu "Standpunt wederpartij gevraagd".

Ik heb ook nog een tweede abonnement dat ik wil ontbinden. Hiervoor heb ik één brief gestuurd, maar daar kreeg ik een verwarrend antwoord op. Ik heb ik nu een tweede brief gestuurd naar T-Mobile. Wanneer nodig zal ik hier ook een geschil voor indienen.

Ik vroeg me af hoe het bij jullie gaat.

› reageer

Ik heb een schikkingsvoorstel tmobile ontvangen, ze willen per heden de contracten beeindigen. Iemand ook een voorstel gekregen via GC ?

› reageer

Ik heb één zaak geschikt met T-Mobile. Het kwam neer op directe beëindiging van het contract, annulering van een geplande verlenging, en behoud van het toestel dat ik daarbij heb gekregen voor een vriendenprijsje.

Mijn andere zaak heeft T-Mobile twee maanden laten liggen, die gaat ingepland worden voor een zitting.

› reageer

Ik heb de zaak in april aangekaart, en vandaag pas het voorstel gekregen. Ze hadden de brief van de GC niet gekregen 2 maanden geleden.. Ik ga alleen akkoord als ze met terug werkende kracht beëindigd worden. Dus creditering 2 maanden. Heb deze 2 aansluitingen dan ook niet meer gebruikt. Verder had ik nog 2 zakelijk die willen ze niet behandelen.. Deze moet dus via de rechter. Iemand daar ervaring mee ?

bedankt

› reageer

Ik ben wel benieuwd of T-Mobile jullie heeft gebeld of dat ze een brief stuurden. Dit aangezien bellen lastig is als je je nummer niet gebruikt vanaf de klaagdatum.

› reageer

Dit is per brief gebeurt.

› reageer

Toch verbaast dit me. Waarom doen ze eerst al die moeite en dan uiteindelijk alsnog beëindigen? Na een maand vanaf het begin zien ze toch ook wel in dat het doorzetters zijn in dit geval, en het toch hierop zal uitlopen

› reageer

De meesten haken af. Verder willen ze niet dat het tot een zitting komt omdat iedereen die een brief gestuurd heeft dan de mogelijkheid heeft om op te zeggen bij een positieve uitspraak. Bij de doorzetters de 50 euro voor GC vergoeden en contracten beëindigen is altijd goedkoper dan de massa opzeggingen die ze anders te verwerken kregen. Maar als ze mijn eisen inwilligen kan ik niet anders dan accepteren. 1 abonnement loopt in oktober af , de ander in december. Dus van mij mag het best tot een zitting komen. Gaat alleen weer maanden duren.

› reageer

Ik dacht laat ik naar aanleiding van jullie schikkingsvoorstellen t-mobile nog eens mailen. ik krijg dit als antwoord:
Ik bedank u voor uw e-mailbericht en geef hierop graag de volgende reactie.

U geeft in uw e-mailbericht aan dat u uw contract kostenloos mag ontbinden. Ik begrijp dat er verwarring is ontstaan en geeft u grag meer informatie.

Indien een wijziging van de algemene voorwaarden negatief uitpakt voor de klant heeft deze het recht zijn contract kostenloos te ontbinden. De wijziging van het maximumtarief voor internetgebruik in het buitenland is een door de Europese Unie opgelegde maatregel in het belang van de consument. T-Mobile heeft daarnaast ook geen invloed op deze tariefwijziging. Derhalve heeft u niet het recht uw contract kostenloos te ontbinden.

Ik vertrouw erop u hiermee naar uiterste tevredenheid te hebben geïnformeerd.

Betekend dit datik toch via de GS moet gaan om mijn gelijk te krijgen.

› reageer

Je kan dit niet telefonisch of per email oplossen. Dat moet schriftelijk en bij geen gehoor of geen passend antwoord via de geschillencommissie. En wel binnen de gestelde termijnen.

› reageer

wat zijn de "binnen de gestelde termijnen" ?

› reageer

Zie de website van de geschillencommissie voor de procedure en zoek zelf even naar deze makkelijk te vinden info die ook al eerder gegeven is.

www.degeschillencommissie.nl

Schriftelijke klacht sturen naar je provider, voor de wijziging in gaat. Binnen de 30 dagen na de reactie van T-Mobile op je brief moet je naar de GC. En ontbinden mag natuurlijk geen doel op zich zijn. (zie ook de [tvr] over "uitmelken tot op het bot".

› reageer

Hoe is dit afgelopen vraag ik me af, ik hoorde trouwens dat Neelie Kroes de roaming tarieven nog verder omlaag wil, ik hoop op onbeperkt internet binnen EU voor een vast bedrag.

› reageer

Volgens mij is er weinig nieuws. Zaken bij de GC kosten veel tijd voor het tot een zitting en een uitspraak komt.

› reageer

Als jullie zo graag weg gaan bij T-Mobile, waarom neem je er dan een contract? Ik begrijp er niets van...Bovendien, als je voor meer dan 59.50 euro wilt internetten in het buitenland kun je die limiet zo opheffen...

het valt me op dat het telkens dezelfde mensen hier zijn die reageren en dan constant dat geklaag...my god, get a life!( en ga terug naar je vaste lijn)

› reageer

@tringtring: volgens mij snap je het niet. Dat geeft niet, maar schrijf dan niet van die rare dingen

Het is heel simpel. Voor de wijziging had T-Mobile in het buitenland een daglimiet, deze is vervallen met deze wijziging. Ga ik nu dus een dagje naar België, heb ik kans aangeslagen te worden voor de maandlimiet in plaats van, zoals voorheen, de daglimiet.

Misschien had ik juist wel voor T-Mobile gekozen vanwege deze daglimiet ...

› reageer

Vandaag heb ik de zitting en binnen 6 weken volgt dan de uitspraak. Hou jullie op de hoogte

› reageer

Mijn beide abonnementen zijn stopgezet via een schikking. In beide gevallen was het voorstel zodanig goed dat ik er wel tevreden mee was.

@tringtring Tja, T-Mobile past op eigen houtje de voorwaarden van mijn lopende contracten aan! Zou jij dat gewoon accepteren, ook al pakt het nadelig voor je uit?

Als ik tegenwoordig in het buitenland ben gebruik ik trouwens een kaartje van Vodafone Ierland, kost € 1 per dag voor 50 MB. Kenden jullie die optie al?

http://www.hccforums.nl/showthread.php?t=1092

› reageer

@Seesharp: Vodafone Italia is ook een goede optie. Betaal 1.5 euro per dag voor 100 MB / 3 euro per week voor 500 MB / 10 euro per maand voor 2 GB.

› reageer

Ik heb een T-Mobile abonnement afgesloten voor 1 juli, dus met prijslijst met daglimiet. Maar ingegaan na 1 juli, T-Mobile heeft mij daardoor op geen enkele wijzen ingelicht of erop gewezen dat deze daglimiet ging of inmiddels is vervallen.

Nu is mijn vraag of jullie denken dat ik alsnog mijn contract kan ontbinden vanwege het vervallen van de daglimiet. Omdat ik daar nu achteraf achter ben gekomen.

› reageer

Ik denk dat je wel een goede kans maakt. Kijk wel even goed je facturen na! Facturen daterend van april tot ongeveer half juli bevatten de mededeling "Tarief wijzigingen buitenland". Ik denk dat dat als voldoende kennisgeving zal worden gezien, aangezien er ook verwezen wordt naar www.t-mobile.nl/eu. De vraag is dus of je een factuur hebt gekregen m.b.t. dit nieuwe contract waar deze melding op staat.

Als je inderdaad niet bent ingelicht, of je vindt dat de voorlichting aan jou tekort is geschoten, zou ik zeker een brief schrijven. Leg goed uit dat je snapt dat men gedwongen was een maandlimiet in te voeren (EU), maar dat dit niet verplicht tot het afschaffen van het dagmaximum. Een maand na het aangetekend versturen van deze brief kun je een zaak bij GC starten. Ik denk namelijk dat dit wel nodig zal zijn.

› reageer

Naast de berichten op de factuur, heeft T-Mobile ook een SMS bericht gestuurd met verwijzing naar de website. 1 keer gewoon en 1 keer met de melding dat ze hun eigen wijziging gewijzigd hadden.

› reageer

@Koen: ja, maar allemaal (ruim) voor 1 juli ...

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.