routeplanners gps gratis?

Nokia biedt volledig gratis te gebruiken navigatie software aan voor hun nieuwste generatie telefoons.

je installeert het thuis via je pc op je nokia, zet de gewenste landen kaarten erop en het werkt.

En als je in Nederland of in het buitenland geen internet bundel heb, zet je via het gps menu in je foon de A-GPS optie uit en dan werkt het ook prima zonder. Het verkrijgen van een 1e fix op de satellieten (zodat je telefoon weet waar je bent) duurt dan wat langer. Oplossing hiervoor is om de telefoon eerst een fix te laten krijgen door hem open en bloot op de motorkap te leggen en hem na de fix pas in de auto naar binnen te nemen. Mijn nokia 5800 blijft dan zelfs op schoot in de auto prima zijn werk doen.

Heb recentelijk ook van de kaart van Zuid Afrika gebruik gemaakt en die klopte tot op straat / huisnummer nivo! Ook leuk was de optie om de routeaanduiding in het Afrikaans te laten doen (Neem de 4e Uitvaart... ). Had daar A-GPS uitstaan en geen enkele KB werd gefactureerd!

Zie Nokia voor info over de compatible Nokia toestellen.

› reageer

Ik wil een nieuwe telefoon aanschaffen waarop ik Wifi en een GPS voor mijn verbinding voor een routeplanner. Ik zit te twijfelen tussen een Iphone, Blackberry of een Android toestel. Zijn de routeplanners bij deze toestellen gratis? Ik heb een Windows Mobile TomTom Navigator versie en ik weet dat deze niet werkt op bovenstaande gsm's.

Is het eigenlijk gratis als ik via de GPS gebruik maak van de routeplanner of moet dit in een abonnement met internetverbinding? Ik heb namelijk gelezen dat sommige routeplanners verbinding moeten maken met het internet. Zolang je dus in Nederland bent kan dit in je internet abonnement worden verwerkt. Als je echter in het buitenland zit en de routeplanner moet een verbinding met het internet maken, valt dit niet in het abonnement en vervolgens moet dit vaak duurdere tarief betaald worden. Klopt dit en zijn hier dan oplossingen voor?
TomTom Navigator kan ik toch in het buitenland gebruiken en via gps gebruiken en dit is toch volledig gratis? Of heb moet ik daarvoor ook extra kosten betalen? Dat kan een overweging zijn om bij het Windows Mobile platform te blijven.

› reageer

Je hebt 2 soorten mogelijkheden van navigeren:

GPS = zonder data, dus geen internet.

A-GPS = data, dus wel internet.

Ik weet alleen dat Nokia Maps of OVI Maps zoals het tegenwoordig heet, via GPS werkt. Het kan wel via A-GPS werken, dus dat zou je dan moeten blokkeren.

Ik weet dat Google Maps via A-GPS werkt, dat kost data en is dus internet.

De rest weet ik niet, zou iemand het verder kunnen aanvullen?

› reageer

Ik gebruik de Sony Ericsson Vivaz. (Besturingssysteem Symbian). Het navigatieprogramma Sygic werkt goed met de ingebouwde GPS zonder gebruik van internet. Je kunt zelfs je contacten in Sygic gewoon aanklikken om naartoe te navigeren. (mits uiteraard het adres bij je contact eerder al was ingevoerd)

› reageer

Is Sygic een gratis applicatie? Net zoals de OVI-maps bij Nokia?

› reageer

Sygic voor Europa is 60 euro.
http://www.sygic.com/index.php/en/how-to-buy.html

› reageer

Het GPS vs. A-GPS verhaal klopt niet helemaal. Assisted GPS (A-GPS) haalt informatie over de positie van sattelieten van internet, zodat sneler een 'fix' verkregen kan worden. dit kun je echter uitschakelen.
Waar het om gaat is dat de kaarten zelf lokaal (op het toestel) worden opgeslan. Google Maps haalde de kaarten altijd van internet, waardoor een internetverbinding nodig was. Nokia Maps doet hetzelfde, maar dit kun je ook installeren op je telefoon via www.nokia.com/ovi, waardoor geen internet meer nodig is. TomTom gebruikt ook geen internetverbinding en Google Maps kun je tegenwoordig ook lokaal opslaan. Route66 (Link) wordt ook lokaal opgeslagen. Dus veel mogelijkheden.

› reageer

A-GPS is toch heel iets anders. Het kijkt waar de telecommasten in je directe omgeving staan en weet dan dus al redelijk nauwkeurig waar je je bevindt. Vervolgens vindt ,,finetuning" plaats met behulp van de GPS-stallieten.

› reageer

Wikipedia zeker...? Ook in dat geval wordt gebruik gemaakt van data. Ter aanvulling: dit is een manier waarop A-GPS gebruikt wordt, maar zeker niet de enige. In alle gevallen heb je te maken met data-kosten.

› reageer

Ongeacht welke routeplanner ik gebruik heb ik dus altijd kosten?

Ter aanvulling: dit is een manier waarop A-GPS gebruikt wordt, maar zeker niet de enige. In alle gevallen heb je te maken met data-kosten.

Ik dacht altijd dat TomTom alleen via de gps en daarvoor gratis is.

Google Maps kan je tegenwoordig lokaal opslaan, dus geen kosten meer? Google Maps draait waarschijnlijk uitstekend op een Android.

Is GoogleMaps een goede routeplanner a la TomTom?

› reageer

Nee, sorry mss was ik daarin niet helemaal duidelijk.
Zodra je Assisted GPS gebruikt heb je altijd te maken met datakosten, terwijl dit niet zo is als je de 'normale' GPS functie gebruikt. Of de specifieke variant van A-GPS nu gebruik maakt van lokalisatie van de telefoon/PDA via de masten van de provider of dat er gegevens over de lokatie van sattelieten van internet wordt gehaald, je hebt bij A-GPS altijd te maken met datakosten, terwijl A-GPS niet per definitie nodig is om GPS te kunnen gebruiken. Deze technologie zorgt enkel voor een snellere 'fix'.

Google Maps is een goed alternatief voor de TomTom, maar de instructies zijn enkel nog in het Engels te gebruiken, zie Tweakers. Of je dit wel of niet offline kunt gebruiken is onduidelijk, maar het lijkt er toch op dat Google Maps, i.t.t. Nokia Maps, dit nog niet toelaat.

Edit: Volgens deze gebruiker, die reageert in bovenstaand nieuwsbericht op T.net, kan Google Maps wel offline gebruikt worden - de kaarten kunnen gedownload worden en gekopieerd naar het toestel.

› reageer

Nokia biedt volledig gratis te gebruiken navigatie software aan voor hun nieuwste generatie telefoons.

je installeert het thuis via je pc op je nokia, zet de gewenste landen kaarten erop en het werkt.

En als je in Nederland of in het buitenland geen internet bundel heb, zet je via het gps menu in je foon de A-GPS optie uit en dan werkt het ook prima zonder. Het verkrijgen van een 1e fix op de satellieten (zodat je telefoon weet waar je bent) duurt dan wat langer. Oplossing hiervoor is om de telefoon eerst een fix te laten krijgen door hem open en bloot op de motorkap te leggen en hem na de fix pas in de auto naar binnen te nemen. Mijn nokia 5800 blijft dan zelfs op schoot in de auto prima zijn werk doen.

Heb recentelijk ook van de kaart van Zuid Afrika gebruik gemaakt en die klopte tot op straat / huisnummer nivo! Ook leuk was de optie om de routeaanduiding in het Afrikaans te laten doen (Neem de 4e Uitvaart... ). Had daar A-GPS uitstaan en geen enkele KB werd gefactureerd!

Zie Nokia voor info over de compatible Nokia toestellen.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.