Wonen in Duitsland & bellen naar Nederland

Een Roemeens en een Duits nummer? Gewoon, vanaf de vaste lijn 0049 en 00 landencode Roemenië, dan komt het allemaal goed

› reageer

Ik verhuis volgende week naar Duitsland, en per 1 februari ben ik eindelijk van T-Mobile af. Ik ga dus straks vanuit DL veel naar NL bellen, zowel naar vast als mobiel en zowel piek als dal.

Ik heb twee abo's gevonden die me wel aanspreken, 1 Nederlandse en 1 Duitse:

http://www.orange.nl/orange/producten/free/index.php
http://www.teltarif.de/a/o2/genion-mobil.html

Ik vind het alleen moeilijk te vergelijken. Welke is het beste volgens jullie?

Of zijn er betere? Ik geef de voorkeur aan lage maandelijkse kosten en heb geen behoefte aan een nieuw toestel, sms-bundels, GPRS en al die zooi

› reageer

Hmm, bij nader inzien kan ik volgens mij met die Duitse niet eens naar Nederland bellen..

› reageer

In nederland is er de mogelijkheid om mobiel naar een vast nummer te bellen dat je dan doorverbindt met het buitenland (je betaald dan appart aan een ander bedrijf). Missschien bestaat dat ook in duitsland.

dat stond in deze discussie

› reageer

Zoiets als dit bedoel je?
http://secure.bencom.nl/aanmeldservice/vakantie/bencommail.asp?id=80

Tja, geen idee hoe zoiets heet in Duitsland..

› reageer

Ja, je zou eigenlijk een 1649.nl voor Duitsland moeten vinden. De enige goedkope aanbieder die ik ken is www.billigtelefonieren.de, waarbij je voor 35 cnt naar mobiel belt en 6 cnt naar vast. Maar dan heb je volgens mij wel een vaste aansluiting nodig.

› reageer

Bedankt voor de link; ik heb ze maar even gemaild. Wie weet is het mogelijk.

Wat betreft Orange, is dat een goed abo om vanuit het buitenland te bellen?

› reageer

Orange is in het buitenland/Duitsland goed.(niet het allerbeste, want ze hebben maar roamingovereenkomsten met 3 van de 4 duitse providers. Geen roaming hebben ze met Vodafone/D2). Maar dat volstaat. Alleen is Orange in het buitenland ontzettend duur! Dus waarom Orange??

› reageer

cergey> Omdat je die 20 euro per maand alvast voor niks hebt? Ver kom je er niet mee uiteraard...

MarkIV> Je link verwijst naar een Analoganschluss en dus niet naar een Mobilfunkanschluss. Feitelijk is het een mobiel abo gekoppeld aan een vaste aansluiting, waarbij je in het bereik van je basisstation mobiel belt tegen vaste-lijn tarieven. Duitsland is gewoon erg duur voor mobiele bellers en volgens mij nog steeds met contracten van 2 jaar. Bedenk ook dat Duitse aanbieders meer verschillen dan de Nederlandse. We zijn hier echt "verwend". Woon je in een grote stad en wil je daar alleen bellen: geen probleem. Maar daarbuiten moet je toch eerst de dekkingskaarten eens raadplegen. En dan kom je vaak uit bij D1 (T-Mobile) of D2 (Vodafone).

› reageer

duur maar uit de bundel (met cashback) kan wel eens een stuk goedkoper uitpakken dan relatief goedkoop maar elke cent moeten betalen.

[edit] ik bedoel met (bv) TM betaal je 95ct/min.
Bij orange kost het 126ct, maar met een Or30 voor €84/jaar betaal je maar, binnen de bundel, 23ct per euro en wordt die 126ct dus 29.4ct per minuut.

maar misschien is het nog wel goedkoper om met een duits abo (of zelfs pre-paid) naar nederland te bellen, dan met een nederlands abo

› reageer

Eh ja, ik ben niet zo thuis in wat duur en goedkoop is, dus Orange was een eerste gok. Als er betere abo's zijn hoor ik het graag!

› reageer

Als je ook veel gebeld wordt, is een duits abo/prepaid natuurlijk altijd goedkoper. De kosten zijn dan voor diegene die jou belt. Wil je toch een NL-abo: Als je bijvoorbeeld een vodafone 60 abo pakt kost dat je voor een jaar 20 euro. in vergelijking tot een Orange Free €30 pak je dus al €60 euro. (met een gratis orange €20 euro verlies je dus €20)
Het komt er dus op neer dat als je weinig belt je het beste Orange kunt nemen. Op een moment komt er een punt (bij vodafone bel je voor €0,95 per minuut naar NL, Orange €1,20) dat vodafone voordeliger wordt, afhankelijk van je hoeveelheid minuten je mobiel naar Nederland belt. Buiten dat heeft vodafone met alle vier de duitse providers een roamingovereenkomst, hoewel dit in de praktijk niet of nauwelijks merkbaar zal zijn omdat 3 roamingpartners ook volstaat.

› reageer

Dank voor de heldere reacties.

Ik heb even bij Vodafone.de gekeken en als ik het goed begrepen heb zijn dit de prijzen voor het bellen naar Nederland?

Als dat de prijzen zijn, dan is bijv. de abo die Koos Koets noemt een stuk goedkoper (is dat deze?).

› reageer

die duitse site vind ik maar vaag, volgens mij gaat het over roaming in nederland, oftewel met een duitse sim van nederland naar duitsland bellen.

dat is mijn aanbieding idd. Maar let wel op dat dat alleen goedkoop is als je binen je belbundel blijft! Dat is dus 30/1.26=23.8 minuten per maand bellen. Als je over je bundel heen gaat wordt het een stuk duurder.

volgens mij is het goedkoper om met een duitse sim naar nederland te bellen nog even verder zoeken in duitsland zou ik zeggen.

› reageer

Prepaid is in Duitsland erg duur. Gebeld worden is gratis, maar jaagt Nederlanders die je Duitse nummer vanaf hun KPN lijn bellen (hele volksstammen dus) op hoge kosten (ca. 35,- ct/min). Zelf bellen naar Nederland komt op 1,- tot 1,25 euro per minuut. (dus is duurder dan bellen op een Nederlands GSM abonnement!). Binnenlands bellen is voornamelijk in het weekend betaalbaar. Overdag door deweek erg duur en 's avonds wat korting. Een aantal Netten eisten tot kort geleden in iedergeval nog registratie met paspoort, dus ook bij aankoop van een prepaid!

Vodafone Duitsland heeft enorm te lijden aan overbelasting. O2 Duitsland heeft een beperkte dekking van het eigen netwerk (alleen steden en drukkere gebieden). Net als Telfort/O2 Nederland vroeger deed, gebruikt O2 Duitsland echter binnen Duitsland zonder meerkosten het netwerk van T-Mobil Duitsland met een zeer goede dekking daardoor. (grote capaciteit en goede binnenhuisdekking in de drukke gebieden op het eigen O2 Duitsland netwerk en in de landelijke gebieden dekking via T-Mobile).

Bij Genion van O2 krijg je een Duits vastelijn nummer wat gekoppeld is aan je GSM telefoon. In een ruime regio rondom je huis (de eerder genoemde "Home zone" krijg je kostenloos alle gesprekken naar je vastelijn binnen en kosten je uitgaande gesprekken het voordeligere vastelijn tarief.

Kom je buiten je "home zone" dan kan je kiezen: tegen betaling je vastelijn gesprekken doorlaten komen, of je vastelijn gesprekken naar je voicemail leiden. Voor uitgaand bellen betaal je dan de GSM tarieven. Dit alles zonder echt een vastelijn aansluiting in je huis te hoeven hebben! Persoonlijk vind ik het wel een aardige mogelijkheid. De dienst wordt alleen aangeboden in gebieden met goede dekking van het eigen O2 DE gsm Netwerk.

Mijn advies: nu vertrekken met een gratis Orange abonnement en eventueel een lokale prepaidkaart aanschaffen voor het ontvangen van gesprekken. Als je lang blijft zou ik eens naar het O2 Genion pakket kijken. Een vastelijn met ADSl etc. is kostbaarder dan hier. Mobiel bellen ook!

Kijk ook eens naar de tarieven van gesprekken van Telediscount en Teledump etc. (inbellen via een 0900 nummer vanaf ca. 1 eurocent per minuut.

Succes!

› reageer

Budget Phone heeft een duitse 0800 nummer, gratis vanaf het duitse Vodafone D2 netwerk of duitse telefooncels bereikbaar. Werkt dus ook met een nederlandse abo-SIM (niet prepaid) en bellen naar NL vast kost rond 30ct en naar NL mobiel rond 50ct.
Zoals al gezegt, als je ook gebelt wordt zal je wel een duitse SIM nemen. Er bestaan ook abo's van 12 maanden. Iets minder duur en heel populair lijken abonnomenten van e-plus te zijn (KPN dochter), wel met minder dekking (1800 MHz).
Duitse prepaid kann ook, danwel met een ander provider goedkoeper naar Nederland bellen. Dat wordt Callback genoemt.
Met de email-dienst web.de (duitse SIM vereist) kost bellen naar NL vast 33ct en naar NL mobiel 62ct, maar misschien niet het goedkoopste.
Vanaf het duitse vastnet kost bellen met "Call by Call" (= Carrier Select in NL, maar aanmelding is vaak niet nodig, afrekening via gewoone vastnet-factuur) naar NL vast rond 2ct en naar mobiel rond 22ct.
Alle tariefvergelijkingen vanaf vast of mobiel naar vast of mobiel op http://www.teltarif.de/

Viel Spaß in Deutschland

› reageer

Werkt dus ook met een nederlandse abo-SIM (niet prepaid) en bellen naar NL vast kost rond 30ct en naar NL mobiel rond 50ct.
Bedoel je nu dat je met een willekeurig NL abonnement (Orange Free) dat 0800-nummer kan bellen en slechts 30 ct. betaalt, zonder evt. toeslagen? Dat zou prachtig zijn, gaat immers van de belbundel af!

› reageer

Dat zou wel heel erg mooi zijn, want volgens mij betaal je gewoon kosten als je in het buitenland een 0800-nummer belt met een NL-abo

› reageer

Bedoel je nu dat je met een willekeurig NL abonnement (Orange Free) dat 0800-nummer kan bellen en slechts 30 ct. betaalt, zonder evt. toeslagen? Dat zou prachtig zijn, gaat immers van de belbundel af!

Nee hoor, bellen naar dit 0800 nummer is op het D2 netwerk gratis, je betaald dus helemaal niets aan je provider. Je moest je Budget Phone cardnummer en een pincode intoetsen, dan het gewenste nummer.
Je betaald dus aan Budget Phone (anmelding met Nerderlandse vastnet-aansluiting verpflicht), dat is 25ct voor het gebruik van de 0800-nummer plus een tarief voor de gespkreeksbestimming. Dus in totaal rond 30ct per minuut voor bellen naar NL vaste net.
Meer info op de Budget Phone website (kies voor abonnement en Budget Phone Card).
Volgens hun werkt het met ieder nederlandse abo, ik heb het alleen met KPN getest.
Het is wel goedkoop, maar niet erg handig. Toestelgeheugen kan je normaal voor die te kiezen nummers niet gebruiken, want Budget Phone heeft een eigen nummerformaat: bijvoorbeeld 3170... voor een Haagse nummer (dus zonder 00 en zonder +, maar wel met de nederlandse code 31)

› reageer

@Zlatan en andere: Als ik je voor Budget Phone aanmeld krijgen we beide €5 Budget-Phone-beltegoed
Bij interesse graag mail aan rmol4@gmx.net.
Aanmelden is dus gratis en zonder verpflichtingen, je betaald alleen voor gespreken en dus geen abokosten.

Er bestaat ook een prepaid-versie (verkrijgbaar op postkantoor) vanaf €5, maar de tarieven zijn hoger en beltegoed is dus beperkt.

› reageer

Vodafone Duitsland heeft enorm te lijden aan overbelasting.

Ik ga in Ahaus wonen (m'n vriendin woont er al) en mijn T-Mobile D/NL bereik is binnenshuis ronduit klote - als ik verstaanbaar wil zijn en de andere kant wil kunnen horen moet ik naast de achterdeur gaan staan, en liever nog buiten. Sporadisch schakelde-ie over naar het Vodafone D netwerk en dan was het bereik uitstekend.

Bij Genion van O2 krijg je een Duits vastelijn nummer wat gekoppeld is aan je GSM telefoon. (...) Dit alles zonder echt een vastelijn aansluiting in je huis te hoeven hebben! Persoonlijk vind ik het wel een aardige mogelijkheid. De dienst wordt alleen aangeboden in gebieden met goede dekking van het eigen O2 DE gsm Netwerk.

Een fysiek vaste aansluiting is dus niet nodig/krijg je niet? Dan is dit abo dus toch een goede optie?

Een vastelijn met ADSl etc. is kostbaarder dan hier

ADSL kennen ze niet eens, evenmin als kabel. Er is wel DSL, via de telefoonlijn en zit qua snelheid tussen ISDN en kabel, heb ik me laten vertellen. We hebben nu nog geen vaste lijn ivm de kosten.

Budget Phone heeft een duitse 0800 nummer, gratis vanaf het duitse Vodafone D2 netwerk of duitse telefooncels bereikbaar.

Dat is vreemd. Ik hoor van alle kanten dat je vanuit Duitsland niet naar Nederlandse 0800 en 0900 nummers kan bellen en vice versa.

Goed, even op een rijtje:

- Ik kan een NL abo nemen, bijv. die van Orange. In combinatie met BudgetPhone bel ik dan naar NL vast voor 30ct p/m en naar NL mobiel voor 50ct p/m.

- Ik kan een DL abo nemen, bijv. die van O2/Genion. In combinatie met Web.de bel ik dan naar NL vast voor 33ct p/m en naar NL mobiel voor 62ct p/m.

Als iemand mij kan garanderen dat je vanuit Duitsland dat nummer van BudgetPhone (0800 185 9923) met een Nederlands abo kan bellen, dan ga ik voor de NL optie In ieder geval bedankt voor alle reacties!!

› reageer

Ik heb BudgetPhone in ieder geval even een mailtje gestuurd.

› reageer

Dat is vreemd. Ik hoor van alle kanten dat je vanuit Duitsland niet naar Nederlandse 0800 en 0900 nummers kan bellen en vice versa.

Klopt. Maar 0800 185 9923 is dus een duitse 0800 nummer. Er bestaan ook nummers voor Spanje (met success getested) en voor andere landen, maar niet voor Frankrijk

Als iemand mij kan garanderen dat je vanuit Duitsland dat nummer van
BudgetPhone (0800 185 9923) met een Nederlands abo kan bellen, dan ga ik voor de NL optie

getested met KPN, zie hierboven.
Ik zou Budget Phone vragen met welke provider het lukt, maar liever niet je provider - die houden er niet zo veel van...
Overigens weet het je provider meestal niet want het hangt ook van het buitenlandse netwerk af.
Als je je wilt aanmelden: graag mail aan rmol4@gmx.net = €5 voor je en voor me

› reageer

- Ik kan een DL abo nemen, bijv. die van O2/Genion. In combinatie met Web.de bel ik dan naar NL vast voor 33ct p/m en naar NL mobiel voor
62ct p/m.

web.de werkt ook met een duitse prepaid zonder abokosten.
Voor duitse abo's is meestaal een Mindestumsatz vereist (naast de maandelijkse Grundgebühr)
"Callthrough" en "Callback" (zie teltarif.de) zijn misschien nog goedkooper dan web.de, maar da heb ik geen concrete ervaringen mee.

› reageer

Ik wacht even de reactie van BudgetPhone af, maar als ik het doe, dan zeker via jou

› reageer

Geachte heer,

U kunt, met een mobiele telefoon, onze kaart uitsluitend met een Nederlands abonnement gebruiken, tevens kunt u vanaf alle vaste aansluitingen (telefooncel, hotel, etc) in Duitsland bellen.

Met vriendelijke groet,

Budget Phone Company

Top!

Maareh, als ik een Orange abo neem, hoe zit dat dan met BudgetPhone en het onderwerp van gesprek in deze topic?

› reageer

Hallo ik woon sinds kort ook in duitsland en heb op dit moment een abonement bij O2 en het bevalt me prima. Als je een Genion profi abonement neemt krijg je twee telefoonnummers een vast nummer en mobiele nummer. Je kan dan in een zone van 500 meter rondom je huis bellen tegen een vast tarief bijv. naar nederland 0,02 euro cent p.m naar nederland. Mensen kunnen je dan ook thuis bereiken via het vaste nummer zodat ze minder kosten hebben dan naar mobiel te bellen.

Dit is de beste keus.

Groeten Vbal

› reageer

Ah, dat maakt het een en ander duidelijk.

Maar toch snap ik de tarieven niet helemaal. Ik zie bijv. nergens € 0,02 p/m staan. Nederland staat er ook niet bij.
En je kan dus naast het mobiele nummer zowel vanaf je vaste nummer bellen als dat er naar gebeld wordt? Of heb ik het nu helemaal verkeerd

En geen fysieke aansluiting nodig dus?

› reageer

Maareh, als ik een Orange abo neem, hoe zit dat dan met BudgetPhone en het onderwerp van gesprek in 0900 topic?
niet van belang, het gaat hier niet om 0900 en je verdient geen enkele cent voor het bellen naar het nummer.
Wel krijkt het netwerk (D2 dus) een vergoeding van de 0800 aanbieder - daarom betaald je ook 30ct aan Budget Phone en niet 2ct zoals vanuit het vaste net.

Wat Genion betreft: wordt niet overall aangeboden, zie hierboven. O2 heeft met afstand de slechteste dekking in DE, daarom kan je gratis met T-D1 roamen. Maar als T-D1 zoals in blijkbaar je geval ook niet goed is word het echt moelijk... dus informeer je van tevoren
Die 2ct van Genion gelden misschien alleen voor Call by Call verbindingen, maar da zegt je eigen link ook dat dit beperkt is.
Zoals ik het begrijp kost bellen naar NL vastnet in de home-zone 11ct.
Maar misschien is de Profi-Tarief nog iets anders, ga liever direct bij O2 informeeren.

Nederland staat er ook niet bij.
Er staat dus Niederlande

› reageer

Nou, bij "Mobilfunk > Ausland" staat geen Nederland, dus ik dacht dat het niet kon. Maar ieder ander abo/provider heeft dat rijtje, dus het zal wel een voorbeeld zijn.

Volgens deze map moet de dekking in Ahaus goed zijn.

Goed:
- NL abo (Orange) = in combinatie met BudgetPhone: naar NL vast voor 30ct p/m en naar NL mobiel voor 50ct p/m.

- DL abo (O2/Genion) = naar NL vast voor 11ct p/m en naar NL mobiel voor 36ct p/m, (mits ik in de Home Zone bel).

Nou, dat lijkt me een uitgemaakte zaak (ik bestel trouwens vandaag sowieso dat Organe Free € 20 abo)

[edit] 02/Genion is natuurlijk niet gratis, maar € 9,95 per maand is al veel minder dan de 30 die ik nu betaal [/edit]

› reageer

Dit zou het O2 abo moeten zijn:

http://www.o2online.de/o2/interessenten/o2tarife/genion/genion-popup-code.html

Maar op de O2-site hebben ze het wel steeds over die Home Zone, maar er staat nergens dat je ook een Festnetz-nummer krijgt, zoals Teltarif.de aangeeft. Even een mailtje naar O2 om te vragen of die info klopt

› reageer

Ik wacht even de reactie van BudgetPhone af, maar als ik het doe, dan zeker via jou
MarkIV, graag je voorletters, naam, straat, postcode & plaats naar mijn email sturen (graag tot 16 uur vandaag, want volgende week ben ik niet aanwezig en ik kan je dus niet mailen), dat stuur ik dan naar BudgetPhone door.
Je ontvangt dan vrijblijvend van hun een informatiepakket, dus zonder enkele verpflichtingen.

› reageer

Als ik het via jou aanvraag, krijg ik dus zo'n kaart, die een tegoed heeft van € 5,- of € 10,-? Hoe lang is dat tegoed geldig, en kun je nieuwe kaarten per post bestellen ofzo?

Vanaf buitenland: niet voordelig! geen toeslag, geen starttarief, inbelkosten aan provider

"Niet voordelig"

› reageer

Je moet op de blauwe 1684-kaart klicken, de roode is voor prepaid.
Als je het via me aanvragt krijgt je een informatiepakket, verder niets.
Dit is mijn laatste posting voor dit onderwerp

› reageer

Even een mailtje naar O2 om te vragen of die info klopt

Jep, O2 heeft bevestigd dat het zo werkt als op Teltarif.de staat vermeld. Dus dat Genion abo ga ik binnenkort maar eens bestellen

[edit] hmm, zonder telefoon is de abo minimaal 24 maanden, maar zonder eenmalige kosten en het eerste jaar geen maandelijkse kosten *zucht* dilemma's dilemma's [/edit]

› reageer

Er bestaat dus wel een erg goede en simple oplossing. In zelf woon al sinds 1989 in Duitsland (Beieren)Op www.bluerate.de kun je voor elke duitse SIM kaart een beltegoed kopen. Via een een 0800 inbelnummer kun je dan voor 27Ct./min. mobiel naar NL bellen. Het kan zelfs nog goedkoper - voor 3,0Ct./min. - via een lokaal inbelnummer. De kosten voor het bellen naar dit nummer komen er dan nog bij. (Meestal zo rond de 14-16Ct./min.) Mijn tip, koop een prepaid kaart van het netwerk (D1, D2, EPlus) welke bij jouw het beste werkt. Een site met veel informatie vindt je hier. www.wigro-productions.net/handy1.html Veel succes.

› reageer

Misschien nog een tip voor als je (toch?) een vaste aansluiting hebt en mensen uit Nederland willen je bellen: via www.1643telecom.nl kun je vanuit NL gratis naar Duitsland bellen (afgezien van de starttik). Ik zag dat iemand 1649 noemde, maar daar is het nog 3 cent/minuut.

Als je alleen een mobiele aansluiting hebt, is het via 1643 nog 19 cent/minuut, dus dat schiet weer niet echt op...

› reageer

hallo

ik heb een vraag mijn dochter heeft een vriend
de een keer zit hij in duitsland eander keer in duitsland
ze heeft twee nummer van hem
maaar ze kan hem alleen bellen met haar mobile telefoon
kan mijn iemand vertellen als ze hem het huis nummer wil bellen hoe ze dat moet toen hebben al veel geprobeert
ze heeft wel twee nummer een van rominie
en een van duitsland
wie ok wie kan onze helpen gr wilma en dochter

› reageer

Een Roemeens en een Duits nummer? Gewoon, vanaf de vaste lijn 0049 en 00 landencode Roemenië, dan komt het allemaal goed

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.