Is Android veilig genoeg in verband met virussen?

Ik las dat er recent een geweldige stijging is in het aantal virussen voor mobiele telefoons met Android. Is het daarom misschien beter om een mobiele telefoon te kopen met een ander besturingssysteem?

› reageer

Ik heb inderdaad gekozen voor een ander besturingsprogramma (Symbian Belle), ondanks dat er minder apps etc. voor beschikbaar zijn. Voor Android telefoons zijn er veel meer apps, maar ook duidelijk meer virussen en malware. Ik zou een goed anti-virusprogramma aanschaffen of ene telefoon met een ander besturingsprogramma.

› reageer

Ik gebruik zelf Windows Phone. Relatief veilig net als IOS door de controle van apps. Er bestaan meer dan 20000 apps op Android met malware of virussen, die momenteel voornamelijk naar premium sms nummers smsen. Voor Android waren overigens de meeste virussen beschikbaar op Symbian en Java.

› reageer

Er is toch een Android market, wordt die niet gecontroleerd, of komen die apps van andere sites vandaan?

› reageer

Ik zweer bij Android. Vind het het fijnste besturingssysteem voor een gsm. Ben inmiddels al aan mijn vierde Androidphone bezig (eerste had Android 1.5 en zit nu op 4.0). De apps op Market (heet tegenwoordig PLA schijnen niet gecontroleerd te worden. Heb zelf nu 162 apps/games op mijn S2 en nog nooit problemen gehad.

Gewoon een kwestie van eerst even checken (bijv. via Google) en niet zomaar de eerste de beste app downloaden. Ook een goede virusscanner helpt natuurlijk ook. Heb er zelf AVG op.

› reageer

Er is toch een Android market, wordt die niet gecontroleerd, of komen die apps van andere sites vandaan?

De Android Market (nu Play) wordt niet gecontroleerd.

› reageer

Bedankt voor de reacties.

› reageer

[quote]Er is toch een Android market, wordt die niet gecontroleerd, of komen die apps van andere sites vandaan?
[/quote]

De Android Market (nu Play) wordt niet gecontroleerd.

Ik vind dat best raar, want ik had het idee dat het beheerd wordt, dan verwacht je dat het ook gecontroleerd wordt.

Ik ben nog niet bekend met Android en de Market of Play zoals het nu genoemd wordt, maar staan er bijvoorbeeld reacties bij van mensen die er goede of juist slechte ervaringen mee hebben?

› reageer

Er bestaan meer dan 20000 apps op Android met malware of virussen, die momenteel voornamelijk naar premium sms nummers smsen.
Dat lijkt me eenvoudig op te lossen door het OS de toegang tot bellen/SMSsen te weigeren per app.

› reageer

Wat ik wel vervelend vind is dat er bij gratis android apps er google ads getoond worden in je game/app. Ik heb zelf mijn toestel geroot en draai ad-free, dus geen last meer van. Rooten heeft natuurlijk wel gevolgen voor je garantie.

ook heb je bij een enkele app af en toe een melding van reclame (airpush) in je meldingsbalk bovenin je scherm. Ik heb daar de gratis app airpush detector voor. Deze geeft aan welke app daar verantwoordelijk voor is. Mocht je de airpushmeldingen vervelend vinden, verwijder je desbetreffende app. Had zelf twee apps die hiervoor zorgden en heb deze verwijdert. Waren toch niet van die echt geweldige apps.

En zoals al eerder gezegd heb ik er een virusscanner opstaan, en download ik ook niet zomaar elke app die net uitkomt. Dat er geen controle op is vind ik wel een groot gemis.

Ook zou je geregeld je logbestanden van in- en uitgaande telefoontjes/berichten kunnen nakijken of er iets bijstaat wat er niet hoort.

› reageer

En zoals al eerder gezegd heb ik er een virusscanner opstaan, en download ik ook niet zomaar elke app die net uitkomt. Dat er geen controle op is vind ik wel een groot gemis.

Ook zou je geregeld je logbestanden van in- en uitgaande telefoontjes/berichten kunnen nakijken of er iets bijstaat wat er niet hoort.

Zijn er goede virusscanners voor mobiele telefoons met Android? Welke virusscanners zijn dat? En moet er ook een firewall op zo'n telefoon zitten, of andere malware-bescherming?

› reageer

Heb er zelf AVG opstaan. werkt tot nu toe goed en vertraagd het toestel niet. Geeft ook netjes aan dat USB debugging aanstaat en dat ik 'software van niet vertrouwde bronnen' heb aanstaan.
In de market staan er zeker nog een stuk of 10. De meeste zijn gratis, maar zie ook betaalde. VanKaspersky is zelfs 6.95 .

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.