WiFi ontvanger met bereik tot 1KM, kan dat?

Het gaat om een wifi-versterker (hier in de aanbieding), die belooft "hotspots" enz. van tot wel een kilometer ver te kunnen ontvangen. Aangezien ik binnenkort weer het ziekenhuis in moet voor de 2e heup en ik de vorige keer zo'n beetje de prijs van een Dacia Duster heb verstookt aan dongeldingen is dit misschien een oplossing. Maar zéker ook voor vakantiegangers in een tentje of caravan!

› reageer

Is *bliep dan niet iets voor jou? ik heb persoonlijk altijd twijfels over dit soort apparaten aangezien deze niet uitgaat van de zender. Je kunt namelijk pas iets ontvangen als de zender ook zover komt.

› reageer

Ja, je hebt gelijk. Niet aan gedacht. Dank voor de tip dus! Maar ik zit met een nog bijna nieuwe dingeldongel van KPN met nog een kliekje tegoed erop, dus ik dacht: eerst dat opmaken en dan zo'n versterker. Maar Blieb is een prima suggestie, ik ga die website eens opzoeken. >

Edit: Ha, ik weet alweer waarom ik er niet aan dacht. In mijn netbookje past geen sim!

› reageer

Heb je een telefoon die als wifi hotspot kan fungeren? Zo doe ik het altijd:
"oude" telefoon
bliep kaartje erin
telefoon als wifi hotspot gebruiken en
netbook via wifi verbinding laten maken.
Voor 50 eurocent per dag of 1 euro helemaal bereikbaar! Voor youtube en dat soort ongein niet echt geschikt maar voor telecomvergelijker wel.

› reageer

Heb ik vorige keer geprobeerd, maar is toen niet gelukt (Nokia 6300). Maar ik heb nu sinds vrij kort een Nokia C5, misschien kan ik het daar nog eens mee proberen? Ik weet nog wel, dat het experiment vorige keer een heel gepiel was en ik moet nog vrij veel regelen voordat ik word opgenomen (is al op 6 augustus!).

› reageer

Let er wel op dat deze apparatuur illegaal is in nederland, vanwege het hoge vermogen. Ik zou dit in een ziekenhuis zeker niet aandurven. Bij evt storing op medische apparatuur heb jij als gebruiker echt een heel groot probleem.

› reageer

@jongerenchaos:
Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Maar ik heb 3 weken in het St. Lucas / Andreas ziekenhuis gelegen met mobieltje èn laptopje, zelfs nog gevraagd of er wifi aanwezig was en toen nota bene van 'n verpleger de suggestie gekregen om zo'n dingeldongel aan te schaffen!

› reageer

Let er wel op dat deze apparatuur illegaal is in nederland, vanwege het hoge vermogen. Ik zou dit in een ziekenhuis zeker niet aandurven. Bij evt storing op medische apparatuur heb jij als gebruiker echt een heel groot probleem.

Volgens mij is dit slechts een ontvanger en geen zender, zou dat niet uitmaken?

› reageer

Afgezien van de twijfelachtige claim (1 km bereik) zou dat in een bebouwde omgeving dusdanig veel connecties opleveren dat je heel veel overlappende kanalen hebt.

› reageer

Mag inderdaad niet:De voorwaarden voor licentievrij gebruik stellen beperkingen aan het uitgezonden vermogen (2009: 100 mW/20 dBm over 50 ohm) en de type antennes (rondstraalantennes/omnidirectioneel).

In sommige landen is 500 mW toegestaan. Er zijn daarom ook wifi-apparaatjes te koop van 500 mW, waarbij men soms een bereik claimt van 1000 meter. Die zijn in Nederland echter niet toegestaan. Met speciale richtantennes is met 100 mW een afstand van 500 meter te overbruggen, maar dergelijke richtantennes zijn ook niet toegestaan.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi#Toegestaan

Een Pringels antenne mag dus ook niet:

› reageer

Ah, dus even voor de duidelijkheid: jongerenchaos bedoelt, dat de in dit topic besproken wifi-versterker niet zou mogen. Dat staat dus helemaal los van het gebruik van laptops en/of gsm's! >

› reageer

Topic titel gewijzigd.

› reageer

Heb daar toch wat vraagtekens bij.

Afgezien van het feit of dat dat ding aan je laptop wel 1km haalt, maar sinds wanneer haalt de gemiddelde AP dat ook dan? Het bereik van die apparaten blijft max 300m in open veld...

Maw, leuk dat je misschien kunt zien welke AP's er in een straal van een km zijn, maar connecten lijkt me erg lastig....

Of begrijp ik nu iets niet?

› reageer

Die vraagtekens zijn terecht!

Er wordt namelijk veel gesuggereerd dat de AP's tot 1Watt kunnen uitstralen met de voeding van 1 USB port. Als je al bedenkt dat een HDD vaak al 2 USB poorten nodig heeft om gevoed te worden, vraag ik me serieus af of dit ding wel doet wat ie zegt.

Let er ook op dat het een draaggolf is van 2.4Ghz welke zich door de lucht al erg lastig verplaatst tov lagere frequenties zoals 900mhz van GSM

› reageer

Mag gemodbreakt. Doen ze eindelijk wat goeds. >

› reageer

Al met al overheerst de mening "niet doen!", om welke reden dan ook. Ik neem dat ter harte. Dus ga ik morgen proberen m'n Nokia C5 als modem te gebruiken voor het netbookje om zodoende gebruik te kunnen maken van Bliep. Iemand suggesties hoe ik dat het beste aanpak? Of meldt zich nog een TV'er met een ànder geniaal plan, daarvoor zitten we hier toch óók bij elkaar? :

› reageer

in de mm kon je een tijdje geleden een vodafone dongel kopen voor een 10tje.
Deze leek simgelocked, maar was het niet. Daar zou zo de Bliep sim in kunnen.

Is die dongel die je al hebt met KPN niet simlockvrij of makkelijk te maken?
Als ie bv van Huawei is, is het vaak genoeg om gewoon de originele firmware van de Huawei site te flashen

› reageer

Voordeel van een mobiel als modem: je kunt het toestel bij het raam leggen voor het beste signaal. Met een dongel is dat lastiger.
Lees verder over de Nokia C5 als persoonlijke hotspot op:
- http://www.joiku.com/products/joikuspot_light
- http://store.ovi.com/content/7499

› reageer

@123456:
Interessant, dank voor de info. Zit nu nog aan de 2e kop koffie, maar ga in de loop van de dag proberen. >

@birdie:
Ik heb zo'n KPN dongel, was iets van 14,95 bij Kijkshop met 'n tientje tegoed erop. Nou, dàt was al verstookt voor ie goed en wel geïnstalleerd was. Allahmachtig, wat vreet dat ding bytes!

› reageer

Daarom is de Bliep sim zo fijn, die heb ik dus in mijn mediamarkt vodafone dongel zitten

› reageer

@123456:
Beide programmaatjes zijn niet geschikt voor mijn Nokia C5-00 helaas...

› reageer

Ik wil je toch even waarschuwen met dit soort apparatuur. Jij bent heel krachtig, maar de andere kant is dat vaak niet. Maw jij "Snift" heel veel hotspots, maar dat zijn dan allemaal extreem zwakke signalen waar je eigenlijk niks mee kan. Ik ervaar dat nu met mijn nieuwe macbook met een redelijk potente wifikaart. Vinden doet ie wel, maar een goeie verbinding opentrekken ho maar.

---------------telaat -------------------------------

Ik weet niet in welk ziekenhuis je ligt, maar je kan bij wijze van spreken beter nog vragen of je een router in de internetverbinding van de dichtsbijzijnde zusterbureau mag pluggen.

› reageer

Ik ga naar het OLVG. Heb al een beetje rondgevraagd, er ìs daar wel wifi, maar is streng beveiligd en alleen toegankelijk voor artsen enz.

› reageer

Het VUmc heeft een gratis hotspot van KPN, maar je wel registreren door een SMS code en niet alle websites worden weergegeven. Het AMC heeft naar horen zeggen ook gratis wifi, maar ik weet niet wie daar achter zit.

Die in Nederland verboden apparaten met een hoger vermogen zijn vaak ook gevoeliger, dus het zou kunnen werken, maar dan moet je een open verbinding hebben, of er één kraken. Vraag mij nog niet hoe, ik ben er nog niet achter..

De Awus036nh en Awus036h blijken met het programma Backtrack goed te werken, maar dat is Linux en geen Windows. Als er iemand op het forum is die mij daar eens uitleg over kan geven, graag.

Met Blieb zal je geen buil vallen, je weet meteen waar je aan toe bent, als de netwerkverbinding maar goed is.

› reageer

@Casper:
Internet is natuurlijk heel belangrijk geworden in ons leven, maar om daar nu de plaats van een operatie van af te laten hangen... Gaat erg ver, hoor. >
En tja, met Bliep zal ik me geen Kriek vallen, maar het is me nog steeds niet gelukt om m'n Nokia C5-00 als modem te laten werken. Wel verbinding kunnen leggen via usb, bluetooth ging lastig(er), moet waarschijnlijk nieuw stuurprogramma installeren. Maar ik heb er een hard (of zwaar? weet ik even niet) hoofd in...

› reageer

Ik vind het raar dat er nog ziekenhuizen zijn die de mogelijkheid niet hebben.

Heb je ook geen vaste telefoon bij het bed met een ethernet aansluiting?

› reageer

@Casper:
Ik herinner me van oudtantes of zo, dat je altijd een kapitaal moest betalen voor een telefoon bij het bed.... En waarom, we hebben toch allemaal een stuk of wat mobieltjes?
Je houdt niet voor mogelijk wat een televisie(tje) aleen al aan huur kost: binnen 2 maanden is de aanschafprijs eruit!

› reageer

Hugo Boss
Gepost op 27/07/12 om 06:40 uur
Dat zijn ze wel aan het uitrollen volgens mij, m'n wederhelft vertelde laatst dat ze sinds kort ook een wifi netwerk hadden in het ziekenhuis waar ze werkt. Maar nou zal je wel niet naar dezelfde gaan denk ik, dus dan zou ik inderdaad die Bliep maar gebruiken. Zelf gaat het denk ik niks worden met antennes, inderdaad moet het signaal al sterk genoeg zijn wat je binnen krijgt.

@Hugo:
Dank voor je reactie. Ik heb je post even naar dit forum verplaatst, hier vindt deze discussie eigenlijk plaats. Bliep lijkt me inderdaad een prima oplossing... als het me tenminste lukt om m'n mobieltje als modem te gebruiken, wat tot nu toe jammer genoeg .
Helaas heeft mijn laptopje geen simcardslot. M'n zoon opperde echter gisteren, dat er misschien wel een soort adapter bestaat om zo'n simkaart in een gewone geheugenkaart te stoppen en 'm zó te gebruiken.
Iemand enig idee?

› reageer

Je had toch een kpn dongel? Zoals ik op de vorige pagina zei zijn die dongels vaak simlockvrij zodat je je bliep sim erin kan doen. dat is de meest makkelijke oplossing

Als dat niet lukt: Je kan een Huawei vodafone dongel k3770 voor 20,- kopen (bv bij directsales van vodafone). Even de originele Huawei software erop en klaar: Bliep sim erin.

› reageer

In het VUmc kost telefoon en internet via die telefoon 2 euro per dag en mag je onbeperkt bellen naar normale vaste telefoonnummers in Nederland, dat was in 2009.

De meeste mensen hebben tegenwoordig een mobiele telefoon, ik heb bijvoorbeeld nog nooit thuis een vaste lijn gehad.

Televisies zijn door uitbesteding en de winst die het ziekenhuis wil maken achterlijk duur, maar publieke omroepen mogen niet zomaar opnieuw verkocht worden, want daar betalen we met z'n allen voor via de belastingen. Patiëntline is één van die uitbuiters die ook nog met oude troep werkt, ziekenhuizen worden met AWBZ gelden betaald, dus mogen ze daar volgens mij helemaal geen winst op maken ondanks dat ze het vaak uitbesteden.

Ik dacht dat het OLVG gratis of iets van 50 cent per dag vraagt, dus kostendekkend.

Ik zou graag een actie opstarten, maar in mijn eentje lukt dat niet.

TV is afleiding, dat scheelt een hoop druk op het personeel, dus ik begrijp het probleem niet.

› reageer

Nou, die 50 cent per dag vind ik acceptabel, lijkt me inderdaad kostendekkend. En voor 2 euro per dag bellen en internetten is ook niet heel erg verkeerd.
Maar ja, om nu te zeggen: dat wil ik bij jullie ook, anders ga ik naar het VU... da's ook weer een hele stap! >

› reageer

OLVG is een beter ziekenhuis hoor, niet overstappen

› reageer

Het St. Lucas werd door een van de grootste zorgverzekeraars (t.w. Agis) uitgeroepen als toplocatie voor dit soort ingrepen. En zie wat er is gebeurd: ik heb bijna geen been meer om op te staan! >

› reageer

ik geloof niet wat verzekeringen zeggen maar wat mensen (zoals ikzelf) ervaren hebben.
;-)

› reageer

Maar je kan ook weer moeilijk in ieder ziekenhuis een ingreepje laten verrichten om het zelf te ervaren...
Op het laatst is alleen je rechterduim nog over om te begraven! >

› reageer

OLVG is een beter ziekenhuis hoor, niet overstappen

Ieder ziekenhuis heeft zijn / haar specialiteiten, het OLVG staat bijvoorbeeld goed bekend voor hartpatiënten.

Ik heb van Haarlem, Amsterdam, Utrecht, moeten uitwijken naar Groningen. Niet leuk, maar het zegt een hoop over de inzicht van specialiteiten. Ik ben naar Amsterdam weer terug gegaan, daar wilde ze niet aan de conclusie van Groningen. Allen universitaire ziekenhuizen, maar ondanks de betere mogelijkheden van nu, is de kennis van 20 jaar geleden naar mijn idee een heel stuk hoger.

Voor een ander geintje moet ik mogelijk naar Nijmegen, want in Amsterdam kunnen ze blijkbaar niet eens een meting controleren, volgens de apparatuur had ik al 10 keer niet meer op de wereld zijn geweest, ik heb het dan even over het VUmc en AMC, dus dat zegt ook niet alles.

Meten is weten, maar tegenwoordig is het, ik weet het beter dus hoef niet te meten.

Sorry, een beetje flink offtopic, maar de kennis en de zorg is op bepaalde plaatsen zwaar achter uit gegaan.

@Gypsy,

Wel eens aan een second opinion gedacht?

› reageer

@Casper:
Dit is mijn second opinion! Ik ben met de foto's èn de MRI-scan van het St. Lucas (gemaakt voor de eerste operatie) naar het OLVG gestapt (of gestapt... dat ging moeilijk in mijn toestand > - gehobbeld dus) en daar ben ik nogmaals door de molen gehaald: gesprek met de orthopeed, wat zijn de klachten enz., ook daar weer naar radiologie voor foto's enz. Nee, het is overduidelijk wàt er aan de hand is, de kwestie is nu alleen hóe het wordt aangepakt. Maar dank voor je reactie!

› reageer

@Gypsy:
Als je een kpn dongel hebt, heb je dan toevallig de ZTE mf190 die in veel kpn pakketjes zit?
dan moet je eens hier kijken

› reageer

Heb die dongel even niet bij de hand, maar probeer het na te zoeken!

Edit:
Verdomd, het is die mf190! Dus die zou volgens die site te unlocken zijn??? Nou, dat is geweldig nieuws, hartstikke bedankt! En zou ik er dan gewoon zo'n Bliep simmetje in kunnen proppen...? Krijg ik het waarachtig misschien nog leuk in het OLVG!

(Zo kan het dus ook, bedoel ik maar...)

› reageer

Ik lees nu deze hele discussie over ziekenhuis en wifi e.d. en ik wil er eigenlijk alleen nog aan toevoegen:
Heel veel sterkte en beterschap straks! Succes gewenst voor een spoedig herstel. Als je je verveelt, weet je ons te vinden hier op het forum ;-)
(als het lukt al in het OLVG)

› reageer

Hartstikke bedankt, iedere steun doet goed in deze barre tijden. Alleen... of ik de komende tijd dit forum zal bezoeken, hangt nog wel af van bepaalde ontwikkelingen, zoals je begrijpen zult.
Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen: ik ga die Bliep constructie uittesten en ben dus hopenlijk in ieder geval online daar!

› reageer

Volgens mij is deze off-topic discussie over Prepaid internet gebruik in ziekenhuizen hier al eens gevoerd: Prepaid Internet via dongle
Graag daar dus verder, dan kunnen andere lezers het ook nog eens terugvinden

Het lijkt me niet nodig alle off-topic berichten nu te verbergen. Maar zijn dit soort discussie wat jij wilt Gypsy?

› reageer

Is een mifi niks voor jou?
Bijvoorbeeld de TP-link MR3040
http://tweakers.net/pricewatch/313444/tp-link-tl-mr3040.html

In combinatie met Bliep (0,50 per dag) of Ben (10 per maand) zit je op onbeperkt internet. Allebei prepaid. Bliep kan je per dag aan en uit zetten en met t-mobile prepaid op te waarderen.
Ben maandelijk via ideal opwaarderen of de klantenservice bellen om te activeren.

http://www.ben.nl/vragen/prepaid/bundels/vraag-157/wat-is-de-ben-prepaid-internet-maandbundel%3f.html

Wat betreft die zender... even ter aanvulling over het 'niet doen'.
Let wel dat een 1000mw boven het wettelijk maximum van 100mw zit.
Dat ding staat dan lekker in het ziekenhuis op de wifikanalen te storen.
D'r staat nogal wat apparatuur wat al draadloos verbinding maakt op die kanalen.

Zal die net jou hartslagmeter van slag brengen. Voor het ziekenhuis is een 1watt zender/ontvanger geen slim idee.

› reageer

Wat betreft die zender... even ter aanvulling over het 'niet doen'.
Let wel dat een 1000mw boven het wettelijk maximum van 100mw zit.
Dat ding staat dan lekker in het ziekenhuis op de wifikanalen te storen.
D'r staat nogal wat apparatuur wat al draadloos verbinding maakt op die kanalen.

Zal die net jou hartslagmeter van slag brengen. Voor het ziekenhuis is een 1watt zender/ontvanger geen slim idee.

Wat denk je dat een GSM met 2 watt doet?

Wat denk je wat Zendamateurs in de 13cm band met 120 Watt mogen doen?

Ik mag hopen dat een ziekenhuis wel wat betere apparatuur gebruikt op eigen frequenties, volgens mij is dat wettelijk verplicht.

De grootste fout die ooit Europees gemaakt is om heel veel verschillende apparatuur op de 433MHz. te plaatsen, maar als een zendamateur op deze frequenties 400 Watt gebruikt, dan gaan zelfs veel auto's niet meer met de afstandsbediening open.

Een verpleegafdeling doet meestal niet zo moeilijk zolang het normaal blijft, maar volgens mij hang je dan niet meer aan de plakkers voor het hartritme en dergelijke te controleren. Anders is dat op de Hartbewaking, Intensief care en Medium care, want daar mag je niet met een telefoon naar binnen.

Wifi is leuk voor een laptop, maar er komen genoeg signalen het ziekenhuis binnen die er niet thuis horen.

De zender voor tracers (piepers) zal ongetwijfeld ook niet van een laag vermogen voorzien zijn, want anders kom je niet door de muren heen.

100mw is in Nederland inderdaad het maximum, maar de signalen worden door betere antennes steeds sterker.

› reageer

Appels en peren vergelijken werkt niet.
Je gooit de troep op een grote hoop. De korte feitjes kloppen, maar bij elkaar gegooid klopt het voor geen meter.

Zoals betere antennes/apparatuur met zendvermogen vergelijken?
En dan moet je vermelden dat alle kanalen hebben een vermogenslimiet en waarom.
We hebben het hier over interferentie met andere apparatuur.
WiFi apparatuur is beperkt om een hoge dichtheid van apparaten mogelijk te kunnen maken.

Heel simpel als je zendamateur-buurman met 400 Watt met een range van 2000km op continu staat te zenden ga jij aharstikke veel last hebben van hem als je zelf wilt zenden en ontvangen.

Simpelweg niet doen. D'r zal maar net een fabrikant apparatuur gemaakt hebben die te verstoren is hierdoor.

› reageer

Appels en peren vergelijken werkt niet.
Simpelweg niet doen. D'r zal maar net een fabrikant apparatuur gemaakt hebben die te verstoren is hierdoor.

Vergelijk het met een SMSje op je telefoon die je hoort binnenkomen via je autoradio... Dat soort geintjes wil je niet hebben in een ziekenhuis of vliegtuig.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.