Forumrichtlijnen

Het TelecomVergelijker forum is bedoeld als middel om gebruikers de gelegenheid te geven om te discussieren over allerlei Telecom gerelateerde onderwerpen, zoals GSM toestellen, providers en ervaringen met GSM webwinkels. Om alles in goede banen te leiden volgt hier een korte uitleg over hoe het forum werkt en worden er enkele regels en richtlijnen gegeven. Lees deze tekst een keer door voordat je berichten gaat plaatsen, dit om misverstanden te voorkomen.

Uitleg forum

Registratie
Voordat je mee kunt discussieren op het TelecomVergelijker forum moet je jezelf eerst registreren als nieuwe gebruiker. De reden hiervoor is dat in het verleden is gebleken dat de kwaliteit van de berichten dramatisch afneemt indien de mogelijkheid geboden wordt om anoniem berichten te plaatsen.

Opmaak
Om een bericht beter leesbaar te maken, zijn er een aantal mogelijkheden om stukken tekst van opmaak kenmerken te voorzien. Hier volgt een opsomming van de mogelijkheden:

Tag Voorbeeld Resultaat
[b][/b] [b]vet gedrukt[/b] vet gedrukt
[i][/i] [i]schuingedrukte tekst[/i] schuingedrukte tekst
[s][/s] [s]doorgestreepte tekst[/s] doorgestreepte tekst
[quote][/quote] [quote]Lekker quoten[/quote] Quote:
Lekker quoten
[url][/url] [url=http://www.google.com/]Google[/url] Google

Forum, threads & posts
Het TelecomVergelijker is opgebouwd uit forums, threads (discussie's) en posts (berichten). Indien u een vraag wilt stellen, dan zoekt u eerst het meest geschikte forum op. Indien je een nieuw onderwerp wilt aansnijden, dan kun je een nieuwe thread starten binnen het juiste forum. Een discussie gaat over het onderwerp dat je als starter kiest. Kies de titel zorgvuldig! Bij een goede titel is het meteen duidelijk waar de discussie over gaat.

Gedragsregels

Moderatie Forum
Kom je een bericht tegen dat niet door de beugel kan? Bijvoorbeeld omdat het in jouw ogen spam is, omdat er vieze woorden in staan, omdat er onnodig met modder wordt gegooid, vervuil de discussie dan niet nog meer door dit in de discussie zelf te melden. Dit leidt namelijk vaak tot over-en-weer modder-gegooi. We willen wel graag dat het forum netjes blijft. We vragen je daarom om verzoeken tot aanpassing of verwijdering van berichten of discussies in het Moderatie Forum te plaatsen. Een moderator zal het beoordelen en eventueel overgaan tot het treffen van maatregelen.

Probeer ook zelf eens iets uit te zoeken
Het forum van TelecomVergelijker is geen helpdesk. Natuurlijk zijn we er om elkaar te helpen, maar het is niet de bedoeling dat er 1001 vragen gesteld worden die met een hele simpele handeling zelf uit te vinden zijn (handleiding toestel, site van provider, klantenservice bellen, Google, etc.). Kortom, probeer ook zelf even moeite te doen en stel pas een vraag als je er echt niet uitkomt. Als je je vraag stelt, meldt dan ook wat je zelf al geprobeerd hebt.

On topic
Een reactie in een bestaande thread dient te gaan over het onderwerp dat de discussiestarter is begonnen. Ofwel, probeer bij het plaatsen van een reactie zoveel mogelijk "on-topic" te blijven. Beetje afwijken mag wel, als het maar niet de spuigaten gaat uitlopen.

Taalgebruik
Het forum van TelecomVergelijker is een net forum en dient zo te blijven. Vloeken, schelden, spam etc. is uiteraard uit den boze. Ook vragen we iedereen om zoveel mogelijk goed Nederlands te schrijven: goede zinnen, interpunctie, geen taalfouten. Natuurlijk is niet iedereen even goed in taal, bv. door dyslexie, uiteraard knijpen we voor deze mensen een oogje dicht .

Niet schreeuwen!
Schrijf een bericht niet met louter hoofdletters en wees spaarzaam met uitroeptekens!!! Een stuk tekst dat op deze manier geschreven is komt erg schreeuwerig over en leest niet makkelijk. Af en toe een woord benadrukken kan, maar hele lappen tekst wordt niet gewaardeerd!!!!!!!!!!!!! !!!

Speel niet op de man
Erger je jezelf aan iemand? Houdt dit dan alsjeblieft voor je. TelecomVergelijker is er niet om modder naar elkaar te gooien. Je kunt wel een verzoek in het Moderatie Forum plaatsen, dan zal een moderator de gebruiker eventueel aanspreken op zijn gedrag. Doe het in elk geval NIET in het topic zelf.

Hyperlinks
Door hyperlinks te gebruiken kun je een post vaak verduidelijken en met concrete informatie onderbouwen. Het gebruik hiervan is dan ook erg handig. Echter, het hyperlinken naar illegale informatie/software/content (zoals illegale/gekraakte software-applicaties) is op Telecomvergelijker niet toegestaan.

Geen groeten
Je wilt misschien beleefd zijn, hardstikke goed, maar begin een bericht op het TelecomVergelijker forum toch niet met "Geachte", "LS", "Hoi", etc. Begin meteen met je bericht zodat de discussie zoveel mogelijk vrij blijft van overbodige informatie. Er is immers al genoeg te lezen Eindig je bericht ook niet met "Met vriendelijke groet, ", "mzzl", "mvg". Hiermee wordt zoveel mogelijk overbodige informatie vermeden en is het forum een stuk overzichtelijker en makkelijker te lezen.

E-mailadressen vermelden
Als je een vraag hebt, ga dan niet per e-mail om de oplossing vragen door je e-mailadres te vermelden. Het is voor toekomstige bezoekers ook handig om het antwoord te lezen, daarom is het niet handig om het antwoord per e-mail te krijgen :).
Wanneer iemand een leuke aanbieding per mail heeft ontvangen, mag je natuurlijk wel je e-mailadres vermelden. Het is nog handiger om deze in je profiel te zetten, zodat je het later ook nog kunt wijzigen.

Help! Ik heb een typefout gemaakt!
Indien u het bericht geschreven heeft, kunt u tot 60 minuten na de aanmaak ervan wijzigingen aanbrengen. Met name handig om type- en stijlfouten te verbeteren. Hiervoor klikt u op het "wijzig" icoontje.

Cross-posten
Een reactie in meerdere threads posten is meestal zeer vervelend. Als iemand op die reactie wil reageren, moet hij eigenlijk in alle discussie's waar die reactie staat, dezelfde reactie plaatsen. Daardoor ontstaan twee gelijke paralelle discussie's, wat niet erg handig en dus ongewenst is. Daarom: niet cross-posten.

Beltegoed cashen
Op TelecomVergelijker zijn topics over het cashen van beltegoed (door het bellen naar 090x nummers), na slechte ervaringen in het verleden, niet meer toegestaan. Ook zien de telecomproviders dit vaak ook als misbruik en zodoende willen wij dit ook niet aanmoedigen. De oude topics zijn nog wel beschikbaar, maar nieuwe topics hierover zullen gesloten worden.

Nieuwe maand, nieuwe aanbiedingen
Elke maand zullen in het begin van de maand de aanbiedingen veranderen. Het werd voor sommige mensen een sport om de maand ervoor zo vroeg mogelijk een nieuwe thread te openen met wat de nieuwe aanbiedingen zouden worden. Aangezien er pas een paar dagen voor het einde van de maand duidelijke informatie kan worden gegeven, heeft een topic halverwege de maand geen nut. Aan het einde van elke maand zal een moderator een topic openen. Het is dus niet toegestaan dit zelf te doen!
Het kan natuurlijk dat we dit een keer vergeten, mail dan even naar info@telecomvergelijker.nl.

Géén chatbox!
Een forum is iets anders dan een chat-box. Het kan daarom wat langer duren voordat iemand antwoord geeft op je vraag. Als het je te lang duurt, ga dan niet om de minuut roepen: "He? Iemand?". Het op deze manier ontstoffen van een discussie (ook wel "kicken" genaamd) is wel toegestaan, maar niet vaker dan 1x per 24 uur.

Start niet onnodig een nieuwe discussie
Soms ontstaan er veel gelijksoortige discussie's die vrijwel over hetzelfde gaan. Dit geldt met name voor "Ik heb mijn bonus nog steeds niet... Wie wel?" van dezelfde winkel en dezelfde actie. Als je een klacht of vraag hebt over een winkel met een bepaalde actie, kijk dan eerst of er al andere mensen een discussie zijn begonnen over die bepaalde actie bij die bepaalde winkel. Wederom ter voorkoming van vrijwel gelijke parallele discussie's.

Voorkom telkens dezelfde vragen
Het komt de laatste tijd steeds vaker voor dat een vraag meerdere keren in dezelfde discussie gesteld wordt. Lees daarom de hele thread een keer door voordat je een vraag stelt. Bij grote discussie's is je vraag vaak al een keer beantwoord, bovendien pik je dan wellicht ook nog veel andere nuttige dingen op.

"Ja, maar de thread is zo lang!"

Precies, en als er dan ook nog vragen dubbel gesteld worden (en dubbel beantwoord), dan wordt de discussie onnodig nog groter. Dus toch eerst even de thread doorlezen, daarna je vraag stellen

Affiliate links
We zien graag dat gebruikers leuke aanbiedingen melden in het Aanbiedingen forum. Het is echter niet de bedoeling dat hierbij een zogenaamde affiliate link of partner link geplaatst wordt. Dergelijke links zullen worden verwijderd. Bij herhaaldelijk gedrag zal er een Officiele Waarschuwing uitgedeeld worden.

Ban policy
Indien een gebruiker herhaaldelijk wangedrag vertoont zal hij in eerste instantie een Officiële Waarschuwing krijgen. Houdt de gebruiker zich daarna nog steeds niet aan de regels, dan zal deze tijdelijk of permanent de toegang ontzegd worden op het forum. Bij extreme gevallen zullen we direct overgegaan tot het permanent blokkeren van het account en hiervan gaat ook een notificatie naar abuse@de_betreffende_provider.nl.

Klagen
Eén van de functies van het forum van TelecomVergelijker is inzicht krijgen in de kwaliteit van service van GSM shops. Daarom zien we graag reacties van ervaringen van mensen. Dit hoeven niet alleen negatieve ervaringen te zijn! Indien je vindt dat je goed geholpen bent, dan kunt je dit ook melden.

Mocht je een klacht plaatsen, doe dit dan wel nadat je zelf getracht hebt om het probleem met de winkel op te lossen. Een probleem kan altijd gebeuren, het is vervolgens belangrijk hoe het probleem wordt opgelost. Laat daarna je ervaring achter over hoe de klacht-afhandeling heeft plaatsgevonden.

Hou je hierbij wel altijd aan de feiten en ga niet speculeren over allerlei dingen die er aan de hand zouden kunnen zijn. Een opmerking als "Ze zullen toch niet failliet zijn??" is zinloos, en vrijwel nooit waar.

Slechte service is geen oplichting
Hier bij TelecomVergelijker is "oplichting" niet hetzelfde als "slechte service". Gebruik het woord "oplichting" dan ook spaarzaam en alleen als het gaat om daadwerkelijke oplichting; van oplichting is allleen sprake indien een klant doelbewust met verkeerde informatie of leugens wordt benadeeld. In andere gevallen is er geen sprake van oplichting, maar bv. wel van "slechte service". Berichten waarin het verkeerd wordt gebruikt zullen worden aangepast of verwijderd.

Uitmelken tot op het bot
Voortijdig opzeggen tot daar aan toe... Hier hebben de providers zelf namelijk ook een handje in. Wat ons echter net te ver gaat zijn vragen als: "weet iemand of er een provider binnenkort zijn voorwaarden gaat wijzigen? Dan sluit ik nog snel ff een abo'tje af!". Het wordt als zeer frustrerend gezien, door medebezoekers, als mensen het cashback systeem dat nu (nog) bestaat gaan zitten uitbuiten/uitzuigen tot op het bot. Er zijn legio redenen waarom dit niet de juiste mentaliteit is om een abonnement af te sluiten en daarnaast heeft het een flame-effect op veel mensen (als een rode doek op een stier). Daarom zullen vragen en discussie's die zover gaan verwijderd worden.