Doet Vodafone nog iets met UMTS?

Dit topic is gesloten
Gepost op 13/10/05 om 18:55 uur
Moderator
KPN heeft over een maand of drie grofweg een landelijk dekkend UMTS netwerk volgens hun dekkingskaart (gatenkaas met grote gaten dat wel, maar er wordt fors gebouwd). De Vodafone dekkingskaart is volgen mij al vanaf voor de zomer niet meer verandert. Breidt Vodafone de dekking voor UMTS nog wel uit of zijn de investeringen voor dit jaar op?

Eind dit jaar loopt mijn UMTS abonnement bij Vodafone af, maar de dekking is nog niet echt voldoende vind ik. KPN heeft tegen die tijd goede dekking, maar geen goede Imode toestellen die optimaal van UMTS gebruik kunnen maken. (wil bij voorkeur een Imode toestel en heb reeds zeer slechte ervaringen met de KPN Imode/UMTS SE Z1010).

Kortom: de keuze wordt: goed net of leuk toestel. Wie weet meer?
Gepost op 13/10/05 om 20:43 uur
Wat ik wel weet is dat VF hele mooie abo's heeft voor UMTS. Echt lage tarieven, maarja moet je idd wel dekking hebben voor optimaal plezier ;-)
Gepost op 14/10/05 om 14:43 uur
wat ik wel weet is dat KPN nu heel hard aan het bouwen vooral om aan de licentievrplichtingen te voldoen. In een landelijk gebied plaatsen ze een hele hoge UMTS mast om zo een flink gebied te dekken maar dat het tenkoste gaat van de klantbeleving (traaaaag) boeit ze minder. Ze willen op papier voldoen aan dekkingsvoorwaarden en als het even kan ook kunnen claimen dat ze grootste dekking hebben.

Vodafone heeft al aardig wat UMTS dekking en wil niet uitbreiden koste wat het kost, nadruk ligt nu op verbeteren van de UMTS diensten en als je veel UMTS klanten hebt is het belangrijk dat alles snel en fatsoenlijk werkt ipv dat je dekking hebt (op papier).
Gepost op 14/10/05 om 14:49 uur
M.a.w. Vodafone houdt het voorlopig voor gezien met uitbreidingen?

Het lijkt me echter enkel een kosten kwestie, want wat voor effect zal het plaatsen van een mast hebben op de diensten zelf behalve dat ze in een ander gebied ook beschikbaar worden?

Of richt Vodafone zich nu al op HSDPA? Dan begrijp ik dat ze nog willen wachten met extra masten die daarvoor misschien niet voldoen.
Gepost op 14/10/05 om 15:16 uur
Moderator
@qwerty1234: je bent duidelijk behoorlijk bevooroordeeld in je mening. E-Plus Duitsland (ook onder de KPN vlag) gebruikt ook de hoge UMTS masten en in de afgelopen "Connect" (gerenomeerd Duits telecom blad) werd in een onafhankelijke technische test vastgesteld dat de hoge UMTS masten duidelijk zeer snelle UMTS verbindingen leverden. Tijdens de test zijn er met een meetwagen trajecten door heel Duitsland gereden en zijn alle UMTS netten daar getest op verbindingskwaliteit, wegvallende verbindingen, verbindingssnelheid en de tijd die het duurt om verbinding te krijgen met spraak en dataverkeer.

Kortom: veel dekking tegen lage kosten en ook nog eens een snelheid die NIET onder die van Vodafone Duitsland ligt. Men vroeg zich daarom terecht af waarom andere UMTS aanbieders zoals Vodafone, T-Mobile en O2 Duitsland dit niet ingezet hebben. Daarbij was ook de binnenhuisdekking nauwelijks minder dan bij de andere providers. Ook in de gebieden waar de andere providers op elke straathoek een mast hebben staan. Behoorlijk uitgerijpte nieuwe KPN techniek dus. Het lijkt mij dat dit tussen KPN en Vodafone Nederland dan niet veel anders zal zijn.
Gepost op 14/10/05 om 16:03 uur
Quote:
Vodafone heeft al aardig wat UMTS dekking en wil niet uitbreiden koste wat het kost, nadruk ligt nu op verbeteren van de UMTS diensten en als je veel UMTS klanten hebt is het belangrijk dat alles snel en fatsoenlijk werkt ipv dat je dekking hebt (op papier)

die twee zaken staan volkomen los van elkaar. Je kunt prima masten blijven bouwen terwijl je ook aan andere verbeteringen van je diensten werkt.
Gepost op 14/10/05 om 18:47 uur
Er wordt ook nog steeds gebouwd aan het netwerk

Om terug te komen op UMTS antennes hoger plaatsen: Dat lijkt heel leuk, totdat je erachter komt dat UMTS antennes hun bereik kunnen inkrimpen wanneer er veel mensen tegelijk een verbinding opzetten. Dan krimpt de antenne het bereik in om voor de mensen het dichtst bij de antenne een verbinding te kunnen leveren. Wat het effect is op de dekking, laat zich raden.
Gepost op 14/10/05 om 22:27 uur
@ SSK:

idd, UMTS masten 'ademen' als het ware, als het druk wordt krimpt dekking in.

@ koos koets:

niet als je limited resources hebt, je kan kiezen; noorden en oosten voorzien van dekking of dekking in de randstad optimaliseren, storingen minimaliseren, investeren in nieuwe toestellen en nieuwe diensten ontwikkelen.

@ koen:

mijn reactie heeft echt niet veel te maken met vooroordelen, ik zeg alleen wat ik gehoord heb van een networkengineer die verstand van heeft.. ik vroeg m ook hoe het zat met kpn en netwerk en ik hoorde van m dat kpn nu voor grootste dekking gaat (ten koste van kwaliteit) om zo te voldoen aan licentieverplichtingen en om gelijk ook te kunnen roepen dat ze grootste dekking hebben (en dan vermoelijk een grote UMTS campagne starten met nieuwe Nokia N series)

@ cherek:

Vodafone heeft nog steeds UMTS als prioriteit maar grootste dekking is niet the most important thing.
Gepost op 14/10/05 om 23:24 uur
Moderator
Het aantal UMTS gebruikers is volgens mij marginaal. (Vodafone heeft momenteel door de toptoestellen + Datakaarten en interessante abonnee acties en de beste start dekking gegarandeerd wel de meeste klanten.)

Door de beperkte hoeveelheid klanten zie ik geen enkel probleem in die wijd dekkende KPN UMTS masten. Bij het huidige gebruik zal de dekking nauwelijks krimpen. Hoogstens bij evenementen en dan plaatsen providers meestal extra tijdelijke masten. (ik weet niet of de Nederlandse providers al beschikking hebben over mobiele UMTS installaties). Mocht er in een gebied toch veel meer traffic komen, dan is het vermoedelijk ook wel rendabel daar een lokale basis bij te plaatsen. Voor zover ik weet beschikken die hoge opstelpunten over een flinke set antennes die afgesteld zijn op een bepaalde range (bijvoorbeeld range extreem ver tot ver, ver tot dichtbij en dichtbij tot heel dichtbij) Komt er in 1 ring veel traffic, dan krimpt alleen 1 sector van zo'n ring. De andere ringen blijven ongemoeid. KPN kan nu de kat uit de boom kijken en zien in welke sectoren er het meeste gebruik gemaakt wordt van UMTS en waar er dus lokale masten bij moeten komen.

Ik denk dat de strategie van KPN dus momenteel vele malen beter en handiger is: veel dekking met weinig capaciteit. Ze hebben straks op veel plaatsen UMTS beschikbaar (en bij de start is beschikbaarheid altijd belangrijker dan het laatste procentje snelheid). Verder voldoet KPN nu als eerste en enige provider aan hun UMTS dekkingsverplichting uit de licentie. Als Vodafone het netwerk in het Noorden en Oosten teveel laten liggen, dan krijg je het "Ben effect": zelfs als de boel al maanden tot jaren op orde is gekomen, zullen verkooppunten in deze gebieden UMTS van Vodafone niet aan bevelen of zelfs afraden.(met name die hoge KPN provisie krijgen ;) )

Vodafone biedt helaas nog geen UMTS langs alle autosnelwegen. Zelfs niet bij alle tankstantions, wegrestaurants en parkeerplaatsen langs die wegen (waar je het eerste verwacht dat klanten je verbinding zullen gebruiken). Als je op de plaatsen waar je klanten behoefte hebben aan UMTS niets te bieden hebt (=onderweg) dan heb je er als klant geen boodschap aan als je thuis nog een iets beter geoptimaliseerd netwerk hebt.

Gepost op 14/10/05 om 23:34 uur
Ben er helemaal eens met Koen. Wat heb ik aan al die diensten als ik er geen dekking heb? Volgens de dekkingskaart van Vodafone moet ik al maanden dekking hebben hier, maar helaas (alleen op papier)
Gepost op 15/10/05 om 01:05 uur
KPN gaat de SE K600i binnenkort verkopen in een imode-versie. Daarmee kun je gewoon imode gebruiken via UMTS.
Gepost op 15/10/05 om 13:10 uur
Moderator
Dat is goed nieuws (moet binnenkort besluiten bij wie ik een nieuw contract aan ga: KPN of Vodafone). Zelf heb ik de SE V800 van Vodafone nu aan de praat met Imode, aangezien dit werkt vraag ik mij af of KPN dan ook de Z800 gaat leveren icm. Imode (is ook technisch gezien aardig identiek aan de SE K600i)

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone