[2call.nl] fabrieksgarantie verlopen

Gepost op 09/02/06 om 14:01 uur
Ik zou graag jullie advies willen inzake het volgende:

Mijn 13 maanden oude Samsung D500 is kapot. De verstaanbaarheid is dermate slecht dat ik mijn oude telefoon inmiddels in gebruik heb. Deze telefoon heb ik destijds bij 2Call.nl besteld in combinatie met een Telfort 400, jaar. Voor de telefoon heb ik echter wel EUR 150,- bij moeten betalen. Dit met het idee om voor het tweede jaar een simonly abonnement af te sluiten.

Het simonly abonnement heb ik reeds afgesloten, maar bellen doe ik dus nu met mijn oude telefoon. Hierover heb ik 2Call.nl geïnformeerd met het verzoek mijn telefoon kosteloos te repareren ondanks dat de fabrieksgarantie met 1 maand verlopen is. Hiertoe zijn zij mijn inziens ook toe verplicht (bron: www.staiksterk.nl). 2Call.nl heeft hier negatief op gereageerd en eventuele kosten bij reparatie zijn voor mijn rekening.

Hebben jullie tips voor mij om tot een oplossing te komen?

Modbreak:
Zou je ons je huidige e-mailadres willen doorgeven? Het hotmailadres is niet meer beschikbaar...
Roland wijzigde dit bericht op 09/02/06 om 14:01.
Gepost op 09/02/06 om 14:12 uur
H-W
Helaas heb je vanuit Samsung maar 12 maanden garantie op je telefoon, dus 2call hoeft jou geen oplossing te bieden. Deze garantie gaat in op het moment dat je het toestel via 2call hebt ontvangen. Dit is de zogenaamden aankoopgarantie. Bovendien hebben de merken Nokia en SonyEricsson een soort extra garantie, namelijk 15 maanden garantie na productiedatum. Deze kun je bij Nokia terugvinden door het invoeren van de volgende code : *#92702689# en bij SonyEricsson staat deze datum afgedrukt op de sticker met het IMEI-nummer. Siemens is de enige producent die echt 2 jaar garantie biedt. Samsung is echter nogal streng wat betreft de garantie, dus ik vrees dat het "helaas pindakaas" is voor jou.
Gepost op 09/02/06 om 14:21 uur
Wel degelijk dat de webshop je moet helpen!

Wettelijk (al weet het gros van de verkopers het niet) is geregeld dat de verkoper verantwoordelijk is voor een goed product. Hij zal, ook buiten de FABRIEKSgarantie, moeten zorgen voor een reparatie van het product, alhoewel dat niet kosteloos is.

Stel dat de verwachte levensduur van een GSM 4 jaar is. Jij hebt er nu (afgerond) maar voor een vierde deel plezier aan gehad en daarom ben je zelf aansprakelijk voor 1/4 van de reparatiekosten. De verkoper zal de overige 3/4 op zich moeten nemen.
Gepost op 09/02/06 om 14:22 uur
Moderator
Als het product redelijkerwijs langer dan 12 maanden mee had moeten gaan, dan mag je als consument in iedergeval korting verwachten op een reparatie. Het beste is het om een consumentenorganisatie/rechtsbijstandverzekering in te schakelen om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Gelijk hebben is helaas vooral bij webwinkels nog lang niet hetzelfde als gelijk krijgen.
Gepost op 09/02/06 om 15:02 uur
Probleem is dat een rechtsbijstandsverzekering bij problemen waarbij de schade minder dan 250 euro is (of een ander bedrag) alleen een paar tips op papier voor je wil zetten. Een rechtzaak is namelijk veel te duur voor dit soort gevallen. Bovendien moet je er rekening mee houden dat een telefoon tegenwoordig gemiddeld 2 of 3 jaar mee gaat. In dat geval ( uitgaand van 30 maanden ) zou de fabrikant 17/30 deel moeten vergoeden en jij 13/30 deel van de kosten.

Kosteloos zijn ze dus niet verplicht (als je naar de wet kijkt). In de praktijk is het dus bij voorbaat een verloren zaak. In een normale winkel is het vaak al moeilijk maar soms niet onmogelijk, maar bij een webshop met lage marges kun je het wel schudden.

Overigens staat 2call bekend als een van de betere webshops, maar het is wel "marktconform" dat ze deze reparatie niet op hun kosten zullen uitvoeren.
Gepost op 09/02/06 om 15:24 uur
De wettelijke garantie is (bij electronica?) altijd minimaal 2 jaar (EU-wet), maar eigenlijk kent de NL wet een onbeperkte aansprakelijkheid voor de verkoper.

Daarnaast zijn die berekeningen ook niet overeenkomstig de wet, als een product een verwachte minimale levensduur heeft (bv 3 jaar voor een gsm [eigen inschatting]), is de verkoper gedurende die periode ook aansprakelijk voor de gebreken daaraan. En moet ze dus ook verhelpen (d.w.z. gratis repareren of vervangen). Tenzij de verkoper kan aantonen dat de schade de schuld van de consument is.

bron:
http://www.computerconsument.nl/pages/redartikelendetail.php?redartID=240
Gepost op 12/02/06 om 18:47 uur
Bedankt voor jullie reactie. Ik heb overigens regelmatig iets bij 2Call.nl besteld en ben altijd zeer te spreken geweest over hun dienstverlening.

De huidige situatie frustreert mij wel enorm. Ik heb m.i. toch redelijk bij betaald destijds om nu goedkoop te kunnen bellen. Dat kan nog steeds, maar niet met mijn Samsung.
Gepost op 19/04/06 om 11:00 uur
Mijn d500 is ook kapot gegaan, een week nadat de garantie verlopen was. Ik heb hem zelfs bij KPN zelf besteld bij een verlenging, met 140 euro bijbetaling!(scherm blijft wit)

Ze zeggen: Sorry, maar het gaat je veel geld kosten om hem te laten repareren dus je kunt beter een nieuwe telefoon bestellen, welke wil je hebben?

Hopeloos, weet iemand misschien wat ik kan doen???
Gepost op 19/04/06 om 11:28 uur
Moderator
Het beste advies lijkt mij om de voorgaande berichten eens te lezen. ;)
Gepost op 19/04/06 om 11:31 uur
Wat hier soms nog wel eens wil helpen is een brief (een echte, een papieren) te sturen naar de webwinkel met daarin de gegevens die je hier van de andere leden hebt gekregen. Je schrijft, dat je binnen 2 weken een redelijke oplossing voor de telefoon wilt. Deze brief stuur je in CC (ook een echte, papieren kopie) naar de importeur van Samsung inNederland. Ik heb het in een vergelijkbaar geval (maar niet met Samsung) voor elkaar gekregen, dat de webwinkel nog steeds zijn middelvinger opstak, maar de importeur werd zenuwachtig en hij repareerde het apparaat.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone