[gsm-shop.nl] moeilijk doen over omruilen en (i)legaal? unlocken

Gepost op 07/03/06 om 23:59 uur
Een vriendin van mij kocht afgelopen zaterdag een nokiatje bij een van de gsm-shop.nl filialen in de randstad (net verwarren met gsmshop.nl zonder streepje).

Zelfde dag kwam ze achter dat haar toestel niet helemaal ok was; schermpje ging niet altijd goed over op screensaver en in plaats van dat t beeld helemaal uitging, bleven nog een paar horizontale strepen zichtbaar. Dat was al geen goed teken maar later op de avond viel alles uit en enige manier om toestel weer aan te krijgen was door die aan een lader te hangen (terwijl batterij gewoon vol was).

Nou plaatsen die gasten van gsm-shop leuk op hun bonnetje dat je een toestel alleen mag omruilen als er minder dan 5 minuten mee gebeld is en binnen 24 uur maar volgens mij zijn er wetten die consumenten beschermen en die ze niet zomaar mogen negeren door een disclaimer op hun bonnetje af te drukken. Volgens gsm-shop.nl staat hun disclaimer above the law en enige vorm van redelijkheid.

Aangezien ze op zondag gesloten zijn, ging ze meteen maandag langs maar ze is afgescheept door een verhaaltje dat omruilen niet mogelijk was omdat het niet binnen 24 uur is en omdat er meer dan 5 minuten mee gebeld was.

Ik vond het zo een slechte service en ik vond het jammer dat ze zich zo makkelijk liet afschepen dus ik ben voor haar naar de winkel gegaan en om uitleg gevraagd. Management was volgens de verkopers vandaag niet aanwezig dus die kon ik niet spreken en ze zou haar toestel gewoon moeten opsturen voor een reparatie terwijl die gewoon defect was gelijk bij aankoop. Ik vroeg de verkoper waarom niet gewoon omruilen en dan kunnen zij zelf de reparatieprocedure doorlopen, 1 toestel minder op voorraad is minder erg dan een klant die een toestel kwijt is. Maar nee, dat kon niet want toestel was niet meer op voorraad. (zou natuurlijk wel kunnen maar is wel erg toevallig) Maar goed, na mijn aandringen hebben ze haar toestel ingenomen en ze zullen morgen bellen of ze inderdaad voor haar een uitzondering kunnen maken. Waarschijnlijk zullen ze het wel omruilen nu maar omdat hij eerder tijdens ons gesprek zei dat haar toestel niet meer op voorraad was kunnen ze natuurlijk moeilijk zeggen oh nee wacht we hebben het toch, dus ik vermoed dat ze morgen zeggen; we hebben een nieuwe lading gekregen en we gaan het bij wijze van hoge uitzondering omruilen.

Ik vond het wel heel storend dat ze bleven benadrukken dat het dan echt een uitzondering zou worden terwijl alle andere winkels binnen 3, 5 of zelfs 8 dagen omruilen zonder gezeik!!

Maar het wordt nog leuker want voor haar toestel tekende ze en t-mobile abonnement met nummerbehoud van telfort dus t-mobile kaart wordt pas later actief. Haar nokia heeft echter een t-mobile simlock maar dat hebben zij even gefixed daar. Ik heb ze gevraagd hoe ze dat unlocken eigenlijk gedaan hebben, via T-mobile een unlockcode opgevraagd? (officiele manier) Nee zeiden ze, ze hebben het zelf direct gedaan maar volgens hun was daar niets illegaals aan. Ook kan dat unlocken volgens hun niets te maken hebben met t feit dat toestel gek doet.
Ik denk dat hun unlock methode alles te maken hebben met t uitvallen en ik denk niet dat hun unlocken illegaal is als in "starfbaar-illegaal" maar ik denk niet dat T-mobile blij is als een van hun dealers t-mobile locked toestellen eventjes unlockt daar dmv een kabeltje.
En is het niet eigenlijk zo dat daarmee ook meteen normale garantie vervalt? Dus reparen kan sowieso niet meer via Dynafix?
Gepost op 08/03/06 om 00:16 uur
Geblokkeerd
Tuurljk kan repareren altijd, maar daarna heb je wel weer de simlock erop.
Gsm-shop hoort bij een oranisatie waarvan hun andere shop ook niet echt aanbevelenswaardig uit de shopsurvey komt.
MTT wijzigde dit bericht op 08/03/06 om 00:16.
Gepost op 08/03/06 om 00:28 uur
oh? vertel! wat voor organisatie is dat?

ik dacht trouwens altijd dat als je simlock zelf weg haalt dat je geen garantie meer hebt en dat een winkel je toestel dan niet meer aan hoeft te nemen voor reparaties en dergelijke.

Gepost op 08/03/06 om 08:01 uur
Geblokkeerd
Nee hoor, als je gewoon een code intoetst om de lock eraf te halen, waarom zou je dan geen garantie meer hebben?
Gepost op 08/03/06 om 08:31 uur
Als ze denken dat hun bonnetje boven de wet staat, moet je meteen met Kassa en de Consumentenboef aankomen! Kijk eens op www.staiksterk.nl ...
Gewoon terugbrengen dat ding, heb je recht op!

Unlocken met code: kunnen ze niks van zeggen.
Unlocken zonder code: ligt er aan! Als ze de software "flashen", en daar dus zonder licentie (!) software van een ander toestel op zetten, is dat illegaal. En kan het zomaar zijn dat die illegale software zorgt voor strepen in beeld.
Gepost op 08/03/06 om 09:49 uur
H-W
Het omruilen van een toestel is in mijn ogen een gunst die de winkel aan je verleent. Als de winkel daar bepaalde eisen aan stelt, kun je di natuurlijk ook toetsen aan de NL wetgeving. Deze discussie is op TV al heel vaak gevoerd, maar je bent toch afhankelijk van de winkel waar je het toestel hebt gekocht. Bij mij in de winkel gelden hiervoor ook bepaalde voorwaarden. Maar voor informatie bel hiervoor bijvoorbeel de JuroFoon 0900-8020 (10 ct/min). Als de medewerkers van de winkel het toestel hebben unlocked, dan lijkt het mij dat je hen aansprakelijk kan stellen voor de gevolgen hiervan, zoals problemen met een reparatie.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Tele2
Netwerk: T-Mobile
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (5 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
telfort
Netwerk: KPN