[Orange] Fout in mijn voordeel: beltegoed heel hoog

Gepost op 03/08/06 om 17:49 uur
Ik heb op mijn prepaid kaart nu een paar honderd euro aan beltegoed. Ik had mijn prepaid opgewaardeerd met een klein bedrag en nu heb ik een paar honderd euro..

Wat raden jullie mij aan om te doen? Inmiddels is het bedrag al veel lager. De helft ongeveer..

Loop ik gevaar? Kunnen zij dit geld terug vorderen? Het is dan wel pp, ze hebben wel mijn gegevens.
Gepost op 03/08/06 om 18:59 uur
http://www.noviomagus.nl/
Je hebt niet voor niets een prepay...
Waarschijnlijk koop je pas nieuwe wanneer je niet meer kunt bellen, ze kunnen jou nooit kwalijk nemen dat je de hoogte van je beltegoed niet checkt.
Gepost op 03/08/06 om 19:01 uur
Heb ik ook een keer gehad, bij T-Mobile.
Gewoon lekker opbellen
Gepost op 03/08/06 om 20:10 uur
Ik zou het ook gewoon lekker gebruiken! En als je tevreden prepay-gebruiker bent, hoef je er niet eens meer mee te gaan bellen: gewoon doen wat je altijd doet, behalve het bij-kopen van beltegoed!
Gepost op 13/08/06 om 13:41 uur
Ik ben toch een "beetje bang" dat ze me gaan "nagelen".. Dus ik zou graag willen weten hoe het juridische gezien in elkaar zit. is er een jurist die dit weet?

Gepost op 13/08/06 om 13:59 uur
Ik ben geen jurist maar ik weet wel dat als ze erachter komen ze het wel kunnen herstellen. Dat zal best ergens in de regeltjes staan en zo niet dan bedenken ze dat wel even. Maar waarschijnlijk is dit wel vaker gebeurd en weten ze wel wat te doen.
Aan de andere kant, als ze niets merken is het ook geen probleem. Opbellen en daarna weer 'n keer opwaarderen.
Gepost op 13/08/06 om 14:03 uur
Welke provider is het?
Gepost op 13/08/06 om 14:18 uur
Orange, waarom?
Gepost op 13/08/06 om 14:37 uur
ik ben geen jurist, maar volgens mij kunnen ze dat niet van je terugvorderen.

Je heb geen contract getekend.

Als bijv iemand per ongeluk wat op je rek nr heeft gestort, kan hij/zij dat ook moeilijk verhalen.

De belastingdienst heeft onlangs nog een rechtszaak verloren omdat zij teveel gestort (90.000 euro) bedrag bij een banketbakker niet kon terugvorderen.

fout is fout zei de rechter.....
Gepost op 13/08/06 om 17:07 uur
@acgjong: jij haalt volgens mij 2 dingen door elkaar. In het geval van de belastingdienst gaat het erom dat zij het in vervolg haar eigen berekeningen nauwkeuriger moet uitvoeren. Dit is echter geen onverschuldigde betaling. Daarvan is sprake als iemand bij jou een bedrag X op je rekening stort, terwijl daar helemaal geen reden toe is. In deze laatste situatie is de rekeninghouder die het bedrag op zijn rekening gestort heeft gekregen verplicht om het geld terug te storten aan de persoon die het geld (ten onrechte) heeft overgemaakt. Hier is namelijk wel sprake van een onverschuldigde betaling. Het houden van het geld wordt hier dan ook als misdrijf gezien.
Het lijkt mij echter dat dit in het geval van beltegoed niet opgaat.
Gepost op 13/08/06 om 17:24 uur
Het lijkt mij ook geen misdrijf. maar misschien wel "onverschuldigde betaling"..
Of zal dit, doordat het beltegoed is niet onder onverschuldigd betaling vallen?
het zou toch onredelijk zijn om opeens een prepiad klant een factuur voor te schotelen van een paar honderd euro?
Gepost op 13/08/06 om 17:31 uur
gewoon leegbellen, Orange kijkt hier nooit naar.
Gepost op 13/08/06 om 18:48 uur
Nee, Orange kan je niets maken, behlve het geld, of wat er nog over is weer van het kaartje af halen. De reden: het is dan wel onverschuldigde betaling, maar aangezien jij je erop kunt beroepen dat je als prepaidgebruiker niet op hoogtes beltegoed hoeft te letten en juist niet voor verrassingen gesteld hoeft te worden, zal het als onredelijk aangemerkt worden om het bedrag in geld van jou terug te vorderen. En nee, een misdrijf? Volgens mij wordt hier aan verduistering gedacht, maar of je je zo het beltegoed van Orange opzettelijk en wederrechtelijk toeeigend?? Leuke politieman die daar achteraan gaat... Dit is meer iets voor het burgerlijk recht. Kortom, lekker bellen en tussentijds niet de hoogte van je beltegoed meer opvragen... Zolang je het maar niet gaat lopen cashen, dan wordt het een ander verhaal.
Gepost op 13/08/06 om 20:01 uur
Orange kan het geld niet terugvragen ze hebben jou gewoon teveel gegeven ik zou ook zeker niet bellen ..

maar pas wel op als dit met je bankrekening gebeurd dat je van de bak opeens geld hebt gekregen zy kunnen dit WEL van je terugvorderen ;)
Gepost op 16/08/06 om 08:49 uur
ik denk dat orange arrogant genoeg is om in ieder geval te proberen om het opgebelde beltegoed terug te vorderen met een rekening. Wat kan je dan als consument tegen zo'n grote maatschappij?

En zijn er meer mensen die dit meegemaakt hebben? Ik ben wel benieuwd!
Gepost op 16/08/06 om 08:58 uur
hoeveel euro is het eigenlijk?
Gepost op 16/08/06 om 10:21 uur
@acgjong

misschien een beetje off-topic, maar het voorbeeld dat je noemt klopt van geen kant. de belastingdienst in jouw voorbeeld heeft die 90.000 euro op de rekening gestort van een "kale kip waar niet van te plukken valt" Die "kale kip" heeft het geld er bijzonder snel doorheen gejast en de kans is vrijwel nihil dat hij zo'n bedrag in zijn leven (wit en in nederland) zal bijverdienen. Zo iemand moet echter wel de rest van zijn leven geld van zijn loon afstaan totdat die 90.000 is terugbetaald, maar als hij niet meer dan bijstand verdient en dat blijft zo, dan hangt de belastingdienst. Wel kan de belastingdienst deze kosten verhalen (indien ze deze niet terug krijgen) wanneer de begunstigde zelf een onjuist bank/giro nummer heeft verstrekt, en dient de begunstigde het geld te verhalen op de ontvanger.

Ander voorbeeld: de verkoper dacht dat de creditcard transactie accoord was, maar hij had niet goed gekeken. belt de klant om alsnog te komen betalen, klant weigert... gevolg: deurwaarder (en terecht, geld gaat er zeker komen).

Bij dit simkaart voorbeeld zal bij een relatief laag bedrag geen rechter aan te pas komen. Het is de fout van Orange om een te hoog bedrag te hebben verstrekt, maar jij als consument wist heus wel dat je daar niet voor hebt betaald ! Waarschijnlijk zullen ze uit coulance of omdat de rechter te veel werk is dat bedrag kwijtschelden. Ik verwacht echt niet dat ze daar achteraan gaan, maar strict juridisch zou het er op neer kunnen komen dat ze een groot deel toch zouden kunnen verhalen.

Wat ik zou doen? Lekker opmaken Ze gaan vast niet achter je aan.
Gepost op 29/08/06 om 19:51 uur
zeg nou eens hoeveel erop staat?!
ik weet het nu nog niet..
Gepost op 29/08/06 om 19:55 uur
Quote:
Ik heb op mijn prepaid kaart nu een paar honderd euro aan beltegoed. Ik had mijn prepaid opgewaardeerd met een klein bedrag en nu heb ik een paar honderd euro..

Gepost op 29/08/06 om 20:10 uur
Ik kan het niet geloven dat door Orange hiermee een fout is gemaakt. Heb je zelf al op je bank of giro nagekeken of er niet 200 euro i.p.v. de bedoelde 20 euro is afgeschreven ? (Als je tenminste met Girofoon of Rabofoon hebt opgewaardeerd). Of heb je een opwaardeerkaart gebruikt ?

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone