'AY YILDIZ' van KPN voor Turkse gemeenschap

Gepost op 25/09/06 om 13:05 uur
"KPN lanceert mobiel merk voor Turkse gemeenschap in Nederland

KPN lanceert op maandag 25 september onder de naam AY YILDIZ een nieuw merk voor mobiel bellen in Nederland, gericht op de Turkse gemeenschap. AY YILDIZ biedt niet alleen bijzondere tarieven voor bellen naar Turkije met een prepay-kaart, maar ook voor onderling bellen met andere AY YILDIZ klanten in Nederland. Alle communicatiemiddelen worden in het Nederlands en Turks aangeboden. Ook bij de helpdesk kunnen klanten in het Turks of Nederlands te woord gestaan worden. In Nederland wonen 364.000 mensen van Turkse afkomst

Bellen naar Turkije vanuit Nederland kan al vanaf 17 cent per minuut. En AY YILDIZ klanten in Nederland die elkaar onderling bellen, betalen standaard 7 cent per minuut. SMS-berichten kosten 15 cent.

AY YILDIZ zal naast de traditionele verkooppunten als Primafoon en internet ook verkrijgbaar zijn bij specifieke Turkse verkooppunten zoals belhuizen, moskeeën en Turkse winkels, aldus Mehmet Basalan, channelmanager AY YILDIZ.

Marco Visser, directeur KPN Mobiel Nederland, legt uit: “met de introductie van AY YILDIZ geeft KPN verder invulling aan zijn multibrand- en segmenteringstrategie. Wij willen namelijk meer op maat gemaakte aanbiedingen ontwikkelen voor specifieke marktsegmenten en daarmee in de behoeftes van specifieke doelgroepen voorzien. AY YILDIZ voorziet in een behoefte van de Turkse gemeenschap, namelijk ‘Goedkoop bellen met familie en vrienden’. Zo hebben we al eerder Simyo als het ‘no-nonsense’ merk geïntroduceerd en Hi als het jongerenmerk bij uitstek”.

De introductie van AY YILDIZ in Nederland volgt op eerdere succesvolle introducties van AY YILDIZ door KPN dochters BASE in België (in 2003) en E-Plus in Duitsland (oktober 2005).

Voor meer informatie kunt u tevens terecht op www.AYYILDIZ.nl. "

bron: www.kpn.com

---

De tarieven zijn niet echt schokkend t.o.v. Lebara en Ortel voor bellen naar Turkije.

Lebara:
vaste lijn 18 cent per minuut
mobiel 26 cent per minuut
SMS naar NL/Turkije: 12 cent per minuut

Ortel:
vaste lijn 20 cent per minuut
mobiel 28 cent per minuut
SMS naar NL/Turkije: 15 cent per minuut

Ay yildiz abonnement?
Waarschijnlijk wel interessant als 'Ay yildiz' abonnementen gaat aanbieden met luxe Nokia toestellen. Een Nokia 8800 of N80 verkoopt denk best lekker met abonnement met voordelen voor Turkse Nederlanders. ;)
R-OO-B wijzigde dit bericht op 25/09/06 om 13:05.
Gepost op 25/09/06 om 13:59 uur
Moderator
Werd tijd, in Duitsland en België heeft KPN hier behoorlijk wat klanten door weten te winnen op partnernet Base en E-Plus. Dat onderling bellen voor slechts 7 cent per minuut is ook wel erg voordelig voor mobiel naar mobiel! Klanten via KPN zelf hebben dat lage tarief niet. Zou best kunnen dat er veel Nederlanders ook gewoon met het hele gezin overstappen....

Nu nog flatfee internet zoals in Duitsland via het KPN merk Base.

Koen wijzigde dit bericht op 25/09/06 om 13:59.
Gepost op 25/09/06 om 14:34 uur
De site van Ay nogwat werkt ook erg goed....
Gepost op 25/09/06 om 16:57 uur
De site is inmiddels in de lucht.
Ik verwacht geen stormloop....
Gepost op 25/09/06 om 17:45 uur
kukel
Als je redelijk goedkoop een mooi nummer wilt scoren kan dat nu nog!
Ik heb al redelijk wat mooie nummers op hun site gezien.
Gepost op 25/09/06 om 18:06 uur
Verwijderd
"Voicemail afluisteren en bellen naar Nederlandse nummers... 0,28."
Niet aantrekkelijk. Een normaal prepaidpakket is voordeliger.
Bellen naar Turkije doen deze mensen toch al via het vaste net of VOIP.

De Nederlandse Turk is erg prijsbewust denk ik. Wellicht komen andere operators met een alternatief.

Op zich kost het ook niks voor KPN om zo'n Turks proefballonnetje op te laten gaan. Exit Ay Yildiz naar mijn mening.
Gepost op 25/09/06 om 18:33 uur
Zojuist een mooi nummer weten te bemachtigen (althans dat hoop ik). Als betalings optie heb ik voor bankafschrijving gekozen, dit werkt nogal vaag. Eerst wordt er €0,01 afgeschreven en in het kenmerk van de afschrijving wordt dan een code vermeldt door Ay Yildiz. Deze code heb je nodig om je bankrekening te kunnen valideren. Nu ben ik zo slim geweest om een nummer aan te vragen maar dit niet op te schrijven, op de site moet je inloggen met je nummer en persoonlijke wachtwoord. Helaas hebben ze nog geen optie om je gegevens naar je e-mail adres te laten verzenden Dat wordt mailen met de KS.
Gepost op 25/09/06 om 19:36 uur
hmm heb ook maar een mooi nummertje gepakt!
Gepost op 25/09/06 om 20:25 uur
Moderator
De site kan niet eens overweg met internetexplorer 7, waar half Nederland eind dit jaar door de auto-update van Microsoft naartoe over wordt gezet. (kostte mij een erg mooi nummer wat intussen weg is). Voor de rest is de website net die van Simyo.
Gepost op 25/09/06 om 20:51 uur
Ben benieuwd naar het 'succes' ervan in NL. Alleen op Turkse gemeenschap richten, heb je wel een relatief kleine doelgroep. Dan zou je in mijn ogen eerder naar een iets bredere kunnen kijken, als moslims bijv.
Maar goed, we zullen zien wat ze er van gaan bakken. Gezien de eerdere campagnes rond Hi en Simyo, verwacht ik ook hiervoor vanuit KPN flink wat campagne.

/edit
Ook maar een makkelijk nummertje genomen. 06-abbcabba
Mark2002 wijzigde dit bericht op 25/09/06 om 20:51.
Gepost op 25/09/06 om 21:06 uur
Ik denk dat 'Ay yildiz' handig is als tweede simkaartje voor de meeste turken. De tarieven voor bellen binnen NL 'kosten te duur' voor de gemiddelde turkse nederlander.
Hierdoor gebruiken ze de simkaart alleen maar voor bellen naar Turkse nummers... De winstmarges hierop zijn niet al te hoog.... (De tarieven voor bellen naar Turkije met Lebara en Ortel zijn hoger dan een groot aantal andere landen. Hieruit zou je voorzichtig kunnen concluderen dat de turkse (mobiele) operators redelijk hoge kosten in rekening brengen bij KPN.)

Ik denk dat het business-model niet al te sterk is. Het zal best wel geld opleveren, maar geen vette winst.

Dit probleem hebben Lebara en Ortel ook, maar deze simkaarten worden volgens mij ook veel gebruikt door mensen die maar 1 nummer hebben.
De Turkse nederlanders blinken volgens mij uit in de aanschaf van luxe toestellen met het liefst een zo laag mogelijk abonnement. Wat betreft is de hollandse zuinigheid of turkse handelsgeest goed aanwezig. Of ben ik nu iets te generalistisch.

Misschien is het een idee voor 'Ay yildiz' om gesimlockte prepaid-pakketjes op de markt brengen met vooral luxe toestellen. Ik denk daarbij aan bijv. de Nokia 6230i of de 6131. Of een gratis Ay yildiz-simkaart bij aanschaf van een losse Nokia 8800?
Gepost op 26/09/06 om 02:37 uur
Of alle mooie nummers zijn al weg, of ze bieden weinig moois aan.

Ik heb inmiddels een mooi nummer via Vodafone te pakken gekregen.

06 - BAF CCCCC
Gepost op 26/09/06 om 09:42 uur
Quote:
Op zich kost het ook niks voor KPN om zo'n Turks proefballonnetje op te laten gaan. Exit Ay Yildiz naar mijn mening.

Nee inderdaad. Een Turkse klantenservice inrichten, nieuw merk bouwen, branded simkaarten/promomateriaal maken, IVR/voicemails in het Turks, da's tegenwoordig allemaal gratis.
Gepost op 26/09/06 om 09:47 uur
@R-OO-B: zolang een simlock er maximaal 5 minuten op blijft zitten zal KPN no way dik gesponsorde telefoontjes gaan aanbieden in prepaid met Ay Yildiz ;)
Gepost op 26/09/06 om 09:58 uur
@Floris... klopt, maar als ze de subsidie gewoon beperken tot de normale subsidie... dan hebben die toestellen toch wel aftrek (denk ik).

Je ziet nu bijvoorbeeld ook een Motorola PEBL, Sony-Ericsson K510i en W300i, Samsung E530, Samsung Z140 in een prepaidpakket...

Deze toestellen zijn niet (veel) goedkoper dan een Nokia 6230i of 6131...

KPN is op dit moment wel heel terughoudend in de subsidie op prepaidpakketen. Telfort heeft duidelijk een heel ander beleid.
Gepost op 26/09/06 om 20:35 uur
kukel
@casper Geen mooie nummers?? Wat denkt je van 06 DACDACDC!
Gepost op 26/09/06 om 20:37 uur
Ik snap nog steed sniet hoe dat werkt met die letters ;)

06DAC...waar staan die letters dan voor?
Gepost op 26/09/06 om 21:03 uur
@panasonicx60

De letters staan voor een bepaald nummer waarvan je de cijvers niet wereldwijd bekend wil maken, dus ook niet hier op TV.

Dus bijvoorbeeld:

06 - ZYZXXFXF

kan staan voor:

06 - 20244545

Dit nummer is trouwens nog vrij. ;)

Casper wijzigde dit bericht op 26/09/06 om 21:03.
Gepost op 26/09/06 om 21:14 uur
Quote:
06 - ZYZXXFXF kan staan voor: 06 - 20244545

Dan snap ik het helemaal niet. Ik zou het logischer vinden als je dan 06-ZYZXXFXF zou krijgen.

EDIT: heb je jezelf nou net verbeterd? snap ik het dan toch?
Gepost op 26/09/06 om 21:21 uur
Ja, ik kwam op 7 letters achter het 06 nummer, dat moesten er 8 zijn.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone