[typhone.nl] Factuur zonder IMEI-nummer

Gepost op 25/06/07 om 17:58 uur
Moderator
Pinokkio
http://www.telecomvergelijker.nl
Ik heb bij Typhone 2 Vodafone Live! toestellen gekocht (zie deze thread). Op de facturen van deze toestellen staat het IMEI-nummer echter niet vermeld. Nu kan ik me zo voorstellen dat Vodafone over een jaar, als ik de unlockcodes opvraag, graag een factuur met IMEI-nummer wil zien. In dat kader heb ik de volgende email naar Typhone gestuurd:
Quote:
Geachte mevrouw, mijnheer,

Recentelijk heb ik bij u 2 Vodafone branded toestellen gekocht (Nokia N70 en Nokia 6234). Op uw facturen zijn echter niet de IMEI-nummers van deze toestellen vermeld. Als ik van deze toestellen de unlock-codes bij Vodafone wil opvragen, is de vermelding van een IMEI-nummer op de factuur echter een vereiste.

Graag verzoek ik u om mij facturen te zenden met hierop de IMEI-nummers van de toestellen vermeld.

Hierop kreeg ik in eerste instantie de volgende reactie:
Quote:
Bedankt voor uw bericht. Met de International Mobile Equipment Identity (IMEI) wordt de identiteit van het toestel vastgelegd. Deze identiteit kan worden gebruikt om het voor bijvoorbeeld gestolen of niet goed functionerende toestellen onmogelijk te maken om daarmee te bellen De IMEI van een toestel is zichtbaar te maken door *#06# in te toetsen op een GSM.

Niet echt het antwoord dat ik zocht. Na een kleine aansporing om vooral eerst de vraag te lezen, kreeg ik de volgende email van Typhone:
Quote:
Bedankt voor uw reactie. Mijn excuses voor de verwarring. Wij verzenden geen facturen met daarop IMEI nummers, wij kunnen u dit dan ook niet aanbieden.

Ik hoop dat Vodafone de unlockcodes ook met factuur zonder IMEI-nummer verstrekt, maar ik ben bang van niet. Tevens kan bij garantiekwesties de vermelding van het IMEI-nummer op het aankoopbewijs een rol spelen. Zijn er meer shops die het IMEI-nummer niet op de factuur zetten, of is Typhone de enige shop waar ik nooit meer iets hoef te kopen?

Gepost op 25/06/07 om 18:05 uur
Je krijgt je unlockcode ook zonder je factuur met imei.
Vermeld in de brief je telefoonnummer en imeinummer en dat is genoeg.
Gepost op 25/06/07 om 18:27 uur
Moderator
Pinokkio
Da's mooi. Ten aanzien van garantie weet ik al dat het niet zo simpel ligt, bij twijfel over de geldigheid van de garantie vraagt het CNSP om de bon met IMEI. Ik vind het overigens belachelijk dat Typhone geen IMEI op de factuur zet, maar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn
Gepost op 25/06/07 om 18:45 uur
Strict genomen heb je geen factuur met IMEI nummer nodig. Immers, de dealer is de partij die jouw garantie af moeten handelen. Vinden zij het niet nodig om garantie te controleren met een IMEI nummer, dan is dat hun keuze.

Echter is het nog wel is handiger om direct naar een reparateur van de fabrikant te stappen. In dat geval is het aan te raden een factuur met IMEI nummer te hebben. Bijvoorbeeld, jouw telefoon heeft 4 maanden bij de dealer op de plank gelegen. Na 11.5 maanden gaat hij kapot en jij stapt naar een reparatiecentrum. Daar zien ze dat de telefoon 11.5+4=15.5 maanden eerder de fabriek heeft verlaten.

Ze zullen daar natuurlijk wel een marge op toepassen, maar als die marge 3 maanden is (zoals bij Nokia, als ik me niet vergis), hebben ze een factuur met IMEI nodig om alsnog een reparatie binnen de garantie te kunnen uitvoeren.
Gepost op 25/06/07 om 18:59 uur
Marly
De unlock-code zou idd geen probleem moeten zijn, we hebben laatst nog zonder problemen de codes van Vodafone gekregen voor een bij de Kijkshop gekocht prepaid toestel.
Op de kassabon (waarvan ik wel netjes een kopie had bijgevoegd) stond ook geen IMEI-nummer. Had het IMEI-nummer uiteraard wel in de brief vermeld, tevens het telefoonnummer.

Maar volgens mij hoort het IMEI-nummer op de factuur te staan, zeker bij een wat duurder, los gekocht toestel.
Marly wijzigde dit bericht op 25/06/07 om 18:59.
Gepost op 25/06/07 om 20:02 uur
Ik kan me niet herinneren dat in het verleden het imei nummer bij mij op de rekening stond. Dat staat toch altijd ergens apart vermeld bij de (puk)code's enzo?
Gepost op 25/06/07 om 20:15 uur
Moderator
Pinokkio
Als je een los toestel koopt, zitten er geen PUK-codes bij Ik heb in de afgelopen jaren heel wat losse toestellen gekocht, altijd stond het IMEI-nummer op het aankoopbewijs. Zelfs de veel versmade online shop van Debitel zet het IMEI-nummer netjes op de factuur. Om maar een voorbeeld te noemen.
Gepost op 26/06/07 om 07:43 uur
Er wordt zelfs niet meer gerepareerd zonder IMEI nummer, weet niet of die typhoon toko 10 jaar terug in het GSM tijdperk leeft?

Lijkt mij zinvol om even een shop survey in te vullen zodat niet meer mensen zich hier aan branden.
Gepost op 26/06/07 om 09:03 uur
Moderator
Pinokkio
Typhone.nl heeft het licht gezien:
Quote:
Wanneer u volgend jaar uw toestel wilt laten unlocken via Vodafone, zal Vodafone vragen om een factuur ouder dan een jaar met daarop een imei nummer. Dit is immers de enige bewijs voor Vodafone dat het toestel inderdaad minimaal een jaar oud is.

Ik zal er daarom er voor zorgen dat ik een kopie van de beide facturen per post naar u op zal sturen, voorzien van het IMEI-nummer.

Mijn excuses voor het feit dat u dit tot drie keer toe dient te vragen. Standaard wordt het imei nummer niet op de factuur geprint. Momenteel is dit nog niet mogelijk dit standaard te doen, maar in de nabije toekomst zal dit zeker gebeuren.

Heeft u nog verdere vragen of opmerkingen, dan hoor ik deze graag van u.

Hopende u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben, verblijven wij,

Met vriendelijke groet,
Typhone E-Concepts B.V.

Zodra ik de aangepaste facturen daadwerkelijk heb ontvangen, zal ik dat hier uiteraard melden.

Gepost op 26/06/07 om 11:05 uur
blabla
Typhone is niet de enige die dat doet, ook Tele 2 stuurt facturen zonder IMEI nummer..
Gepost op 26/06/07 om 11:47 uur
Moderator
Pinokkio
@blabla

Dat is dan nieuw, want bij de toestellen die ik via Tele2 heb aangeschaft, stond het IMEI-nummer wel op de factuur

[sub]Overigens ging het daar wel vaak om beduidend lagere "investeringen" ...[/sub]
Gepost op 27/06/07 om 13:48 uur
Moderator
Pinokkio
Naar aanleiding van de mailwisseling heeft Typhone.nl twee facturen opgestuurd voorzien van IMEI-nummers. Deze facturen heb ik vandaag ontvangen. Uiteindelijk dus netjes opgelost, hoewel het vermelden van IMEI-nummers op de factuur bij Typhone nog steeds niet standaard is. Typhone heeft wel aangegeven dit in de toekomst te willen invoeren.
Gepost op 27/06/07 om 14:31 uur
Ik mis even helemaal waarom men geen de-simlockcode zou opsturen of geen reparatie zou uitvoeren als er geen IMEI-nummer is geleverd. Het is toch geen normaal gedrag van een normale burger, dat hij een hele vloot van identieke toestellen heeft die hij door elkaar wisselt. Het wordt echt tijd, dat de Consumentenautoriteit de hele mobiele-telefoonsector doorlicht.
Gepost op 27/06/07 om 16:11 uur
Simpelweg omdat de normale burger niet de meest eerlijke persoon is.
Als ik een één jaar oude aankoopbon van toestel X, zonder IMEI nummer, heb, kan ik daarmee ook een gloednieuw toestel X laten unlocken (Voor een vriend, of voor verkoop, etc).

Garantie is niet zo zwart/wit. Jij hebt een koopovereenkomst met de dealer. Als het toestel kapot gaat MOET de dealer dus garantie geven. (Of hij nou een IMEI nummer op de bon zet of niet). Voor bijvoorbeeld Nokia ligt dat anders. Dat is slechts de fabrikant, niet de verkoper. Zij zijn jou niets verplicht. Uit coulance (en kostenbesparing) bieden ze mogelijkheden om je toestel direct bij hun te laten repareren. Maar je zult begrijpen dat zij geen enkele manier hebben om na te kijken waneer het toestel verkocht is. Daarom hebben ze een bon met IMEI nodig. Anders zou je je kapote toestel nieuw kunnen kopen in de winkel en vervolgens met die bon naar Nokia stappen.

maw, aan de wettelijke garantieverplichtingen wordt keurig voldaan. Wat betreft de simlock verwijderen, vroeger waren providers daar een stuk makkelijker mee, het is de consument zelf die het hier naar gemaakt heeft.
Gepost op 27/06/07 om 21:39 uur
Voor de verkoper is het eigenlijk wel belangrijk dat er een imeinummer op de factuur staat. Dan weet hij zeker dat het toestel door hem verkocht is. Daarnaast EIST Dynafix een factuur bij elke reparatie met imeinummer. Nokia SP heeft geen nota nodig aangezien zij aan de hand van een imeinummer de garantie bepalen. Als de Nokia garantie verlopen is kan men aan de hand van een factuur met imeinummer aantonen dat het toestel veel later is verkocht dan de 3 maanden speling die Nokia aanhoudt. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Typhone dat doet. Maar die doen zoveel, ze zullen misschien een speciale regeling hebben met Dynafix.

Gepost op 27/06/07 om 22:29 uur
Moderator
Pinokkio
Typhone en Dynafix zijn dikke vriendjes, dat is het probleem ook niet. Maar ik wil niet voor elke sch**t m'n telefoon opsturen naar de andere kant van het and, terwijl "om de hoek" een NSP zit. Nu is dat nog geen probleem, maar tegen de tijd dat het toestel 2 jaar oud is, kan dat dus wel een probleem zijn. Dus heb ik graag die factuur met IMEI-nummer.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone