BKR-registratie door fout mobiele provider = geen hypotheek

Gepost op 18/02/08 om 06:59 uur
Het stond vorige week in De Telegraaf, maar ik kan de link niet meer vinden. Veel Nederlanders hebben een registratie bij het Bureau KredietRegistratie, omdat ze ruzie hebben gehad met hun mobiele provider, meestal T-Mobile. In het artikel wordt het voorbeeld aangehouden van iemand die zijn rekening "vergeten" was, maar op het forum worden sprekender voorbeelden aangehaald: T-Mobile maakt een fout in hun voordeel, klant weigert te betalen, klant wordt geregistreerd. Nu is dus het vervelende, dat zo'n klant daar pas jaren later achter komt als hij een huis wil kopen en de bank weigert de hypotheek. In het stukje bieden twee hypotheekverstrekkers zich ook aan, maar natuurlijk tegen een hogere rente. Het zou om honderdduizenden Nederlanders gaan.
Volgens mij is dit niet op TV ter sprake gekomen en daar ben ik best verbaasd over. Zo'n provider gebruikt het BKR als dreigement, ook als ze zelf in fout zijn - ik spreek uit ervaring. De schade die ze aanrichten is zo behoorlijk groot. Persoonlijk vermoed ik, dat ik ook ben geregistreerd bij het BKR, ook omdat T-Mobile een fout in hun voordeel heeft gemaakt die ik nooit heb betaald. Ik koop echter geen huis inNederland, dus ik heb er nog niets van gemerkt en de registratie zal wel eens een keer verlopen. Heeft er verder iemand op die manier problemen gehad ?Hoe kom je eigenlijk van je registratie af ?Blijkbaar moet de schuldeiser dat doen en die is nu juist zo incompetent, dat dat niet gaat lukken.
Gepost op 18/02/08 om 09:50 uur
Stuur het BKR een brief, waarin je op basis van de Wet Persoonsregistratie vraagt wat ze allemaal van jou geregistreerd hebben! Dit kost je maximaal iets van 4 euro (wettelijk maximum), en maximaal iets van 15 cent per pagina, oftewel pas bij 30 pagina's kost het je 4 euro)...
Gepost op 18/02/08 om 09:58 uur
voor er weer wat dingen door elkaar gehaald worden: er is niks mis met een bkr registratie. Bijna iedereen staat daar geregistreed met bijvoorbeeld een credit card, limiet op je betaalrekening etc.

Pas als je er een negatieve aantekening bij hebt staan, dan wordt het een probleem.
Gepost op 18/02/08 om 13:39 uur
Voor mijn nieuwe werkgever heb ik ook een BKR uittreksel nodig gehad. Deze kun je gewoon bij je bank aanvragen en kost je 4,50 euro. Het uittreksel wordt vervolgens binnen een week per post naar je verstuurd.
Gepost op 01/10/08 om 07:43 uur
Ik was al 3 jaar klant bij Telfort en betaalde mijn rekeningen altijd per automatische incasso, had er nooit problemen mee. Nu heb ik in juni '08 mijn abonnement stop gezet zonder enig probleem. Echter .. toen ik een nieuw abonnement bij Vodafone wilde afsluiten kreeg ik de melding dat ik BKR geregistreerd was. Na wat informeer en uitzoek werk kreeg ik dan per post de informatie van de bedrijven die me geregistreerd hadden in dit geval Telfort ??? ik was uiteraard verbaasd omdat ik nooit enig bericht heb gekregen. Na bellen met Telfort blijkt dat zij ten onrechte, na contract beeindiging, een bedrag van 25,07 wilde vorderen. Hiervoor heb ik geen accept giro gekregen en hebben ze dit bedrag niet proberen af te schrijven. Ze hebben ze het meteen doorgestuurd naar het incasso bureau! "Oops sorry mijnheer foutje". Maar ik ben nu wel BKR geregistreerd zonder dat ik hier iets aan heb kunnen doen!!!
Gepost op 01/10/08 om 08:38 uur
Het lijkt er op dat het BKR misbruikt wordt als "stok achter de deur" om maar vooral te betalen! Is het niet tijd voor een minimumbedrag?
Gepost op 01/10/08 om 10:48 uur
Hoewel een foutieve BKR registratie nooit prettig is, is het ook niet iets waar je je bij neer hoeft te leggen.

Allereerst kun je je provider schriftelijk verzoeken de registratie onmiddelijk in te trekken. Geef ze daar een termijn voor van bijvoorbeeld 2 of 4 weken, afhankelijk van het belang van een spoedige intrekking. Verwittig ze er natuurlijk ook van dat mogelijke schade van de BKR registratie volledig voor hun rekening komt.

Na 2 of 4 weken vraag je opnieuw een uittreksel aan. Staat de registratie er nog steeds op, dan schrijf je naar de geschillencomissie van het BKR. Kost je 22,50 maar dat krijg je terug als blijkt dat je gelijk hebt. (Wat meestal zo zal zijn, zeker bij T-Mobile).

http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=93
Gepost op 27/09/09 om 23:18 uur
Ik heb voor de lol even een zaak die het BKR heeft afgehandeld gelezen. Aan meerdere dingen herkenning dat het over T-Mobile gaat. Klant heeft kosten gehad voor smsdiensten terwijl hij een 0900 blokkade had (dit is ook incl blokkade smsdiensten), maar BKR heeft er onvoldoende verstand van om dit te begrijpen en geeft T-Mobile toch gelijk. Dus zo 1,2,3 wordt dat ook niet met een brief opgelost.
http://www.bkr.nl/write/Bestanden/Uitspraken%20geschillencommissie%202009/nr._09.01_d.d._23_maart_2009.pdf
Gepost op 28/09/09 om 06:36 uur
@Vpower

Tja... er vanuit gaan dat een 0900 blokkade ook maar meteen een commerciƫle SMS blokkade moet inhouden vind ik enigszins ver gezocht, maar ik snap je gedachtegang.
Gepost op 28/09/09 om 10:44 uur
Je hebt een interessante case gevonden. Hoe zie je, dat dat T-Mobile is ? Wat ik heel vreemd vind: een code 2 mag pas als een vordering is overgedragen aan een deurwaarder.Sinds wanneer is een incassobureau een deurwaarder ? En bovendien... als ik de redenering van het BKR goed begrijp, leggen zij inderdaad formeel vast, dat ook betwiste facturen gewoon een code 2 kunnen opleveren. Fraai is dat !
Het is wel suf van de klager, dat het niet-betwiste gedeelte niet betaald is, maar die Nederlandse telecomproviders zijn zo onbetrouwbaar, dat je eigenlijk niet eens weet, hoe je een niet-betwist gedeelte op hun rekening moet doen belanden.
Gepost op 28/09/09 om 15:56 uur
@DeSteef, ik ga er niet vanuit, het is (of misschien was, tis al een tijdje geleden dat ik ermee te maken had) gewoon zo, kun je navragen.

En inderdaad, alleen een gedeelte van een betwiste factuur betalen gaat ook niet altijd goed. Je moet van een partij die zijn administratie niet op orde heeft en wil maken verwachten dat het geld dat jij op hun rekening stort wel goed verwerkt wordt en erachteraan gaan. Een onjuiste rekening betaal ik gewoon niet, ze moeten gewoon een correcte rekening sturen.

Ik merk trouwens van de spaarpunten inruilen tegen factuur korting dat het T-Mobile is.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone