[Orange] Netwerk veranderingen

Gepost op 29/04/08 om 20:11 uur
Als je nu met de Saldo en rekeninginfolijn of de klantenservice belt, krijg je te horen:

Quote:
Het komende halfjaar werken wij aan de verbetering van ons netwerk. Om hiervan te kunnen profiteren vragen wij u uw mobiele telefoon zoveel mogelijk aan te houden.

Er zijn dus - zoals eerder gesugereerd - veranderingen opkomst.
Gepost op 30/04/08 om 19:27 uur
meer info op
klantenservice orange
(nieuws: opnieuw berichten van 919)
Ik zal de tekst niet plaatsen want er staat bij:

Quote:
De informatie gegeven in dit bericht is bedoeld voor werknemers van Orange en T-Mobile. Het is niet de bedoeling dat details worden gecommuniceerd aan klanten. Ga hier voorzichtig mee om.

Het staat dus gewoon op openbaar internet

Gepost op 30/04/08 om 20:16 uur
komt ie
Quote:
Opnieuw: berichten van 919

update: 29 april 2008

weten

De informatie gegeven in dit bericht is bedoeld voor werknemers van Orange en T-Mobile. Het is niet de bedoeling dat details worden gecommuniceerd aan klanten. Ga hier voorzichtig mee om.

Dit jaar zullen de mobiele netwerken van Orange en T-Mobile worden gecombineerd. Het netwerk van T-Mobile zal worden opengezet voor Orange klanten. Het netwerk van T-Mobile zal worden verbeterd met behulp van de frequenties die beschikbaar komen door de overname van Orange. Nog later zal het Orange netwerk worden gesloten.

Hiervoor zijn een aantal veranderingen op de SIM kaart noodzakelijk. Er zullen aan een groot deel van de Orange klanten Over The Air (OTA) berichten worden gestuurd om instellingen op de SIM kaart te veranderen. Deze OTA berichten komen alleen aan als de telefoon aanstaat. Daarom zal ook binnenkort een melding hoorbaar zijn als een klant 1200 of 1244 belt:

Het komende halve jaar werken wij aan de verbetering van ons netwerk. Om hiervan te kunnen profiteren, vragen wij u om uw mobiele telefoon zoveel mogelijk aan te houden.

Vanaf eind april tot eind juli zal op de SIM de lijst met verboden netwerken en opnieuw de lijst met voorkeursnetwerken worden aangepast.

Lijst met verboden netwerken: Op de SIM kaart staat een lijst met verboden netwerken. De netwerken in deze lijst zullen door de telefoon nooit worden benaderd met een verzoek om gebruik te maken van het netwerk. Het netwerk van T-Mobile in Nederland staat in deze lijst. Later dit jaar zal het netwerk van T-Mobile Nederland worden opengesteld voor Orange klanten. Daarom moet dit netwerk van deze lijst worden verwijderd.

Lijst met voorkeursnetwerken: Op de SIM kaart staat een lijst geprogrammeerd van vreemde (meestal buitenlandse) operators (roaming providers). Dit is een lijst van voorkeursnetwerken. Deze lijst staat in een bepaalde volgorde. Het netwerk wat bovenaan staat zal, indien beschikbaar, het eerst worden gekozen. Om later dit jaar te voorkomen dat in grensgebieden een verkeerd (buitenlands, duur) netwerk wordt gekozen, zal het netwerk van T-Mobile Nederland bovenaan de lijst worden geplaatst.

De meeste SIM kaarten geven geen melding naar aanleiding van een OTA update. Er is echter nog een groot aantal (oude) SIM kaarten die wel een melding geven. Hierover kunnen klanten gaan bellen. Deze berichten hebben als afzender 919.

Het is mogelijk dat de klant de OTA berichten meerdere keren ontvangt. Wij proberen het te voorkomen, maar helaas lukt dat niet altijd door omstandigheden in het netwerk.

Voorafgaand (meestal 's morgens) aan het OTA bericht zenden wij particuliere klanten de volgende SMS (met afzender Orange):

Binnenkort ontvangt u enkele service smsjes van afzender 919 ter verbetering van het netwerk. Deze berichten zijn van Orange. U hoeft hiermee niets te doen.

Zakelijke klanten krijgen een iets andere SMS tekst:

Binnenkort ontvangt u enkele service smsjes van afzender 919. Deze berichten zijn van Orange. U hoeft hiermee niets te doen.

Dezelfde dag, meestal 's middags, worden de OTA berichten verzonden. Het bericht wat de klant dan kan ontvangen is:
Een bericht waarin staat dat de update is gelukt
Voorbeeld:
Uw SIM kaart is aangepast
Een blanco bericht
Een bericht wat vreemde tekens kan bevatten
Voorbeeld:
“@@@@&…”
Een bericht met een foutmelding
Voorbeeld:
Download mislukt
OTA fout, bel klantenservice
doen

Gebruik één van de vier links hieronder om de juiste Vantive case te loggen:

Gepost op 01/05/08 om 19:44 uur
Het is me de laatste maanden opgevallen dat op veel plaatsen de ontvangst van orange beter is geworden! de vraag is of iemand weet of orange momenteel sinds een paar maanden al gebruik maakt van het t-mobile netwerk. Weet iemand hier misschien iets van? reageer!!
Gepost op 02/05/08 om 09:54 uur
En wat gebeurt er als je je simkaart niet gebruikt maar in de la bewaart? Dan krijg je die updates dus op dat moment niet. Zou je de updates dan wel krijgen op het moment dat je de simkaart weer gebruikt? Of ben je simpelweg die updates misgelopen en heb je pech gehad?
Gepost op 02/05/08 om 10:55 uur
Moderator
Ik vrees dat dat dan inderdaad valt onder de categorie "Jammer". Maar dan nog moet je T-Mobile als Orange klant gewoon handmatig kunnen selecteren. Daarmee dwing je je toestel om toch te kijken of er toegang verkregen kan worden tot het verboden T-Mobile net. Vervolgens ga ik er vanuit dat je simkaart en toestel alsnog toestemming krijgen en dan vervalt dus de registratie "verboden netwerk" op je simkaart.

Probeer het maar eens bij een nieuwe simkaart: de eerste keer zal deze proberen op andere providers in te loggen. Vervolgens zie je 1 voor 1 de status verboden netwerk verschijnen behalve bij je eigen provider. Door opnieuw toegang te vragen op een verboden net kom je er alsnog op. Zo ging het ook bij Telfort.

Met die OTA krijg je vooral de nieuwe voorkeursnetwerken in je sim. Wat er verder nog OTA binnen komt op je toestel is mij onbekend. Weet iemand anders daar meer over te vertellen?

Is het al iemand met een abonnee simkaart gelukt toegang te krijgen tot het T-Mobile net met handmatig zoeken of staat het nog steeds potdicht. Ben benieuwd!
Gepost op 02/05/08 om 11:41 uur
Potdicht, en nog steeds helemaal onderaan in de voorkeurslijst. Volgens mij zijn de internetsettings die sommige providers naar je toestel sturen ook OTA berichten (aldus Motorola). Deze zijn wel zichtbaar, want je moet meestal toestemmimg voor installatie geven.
Gepost op 02/05/08 om 11:51 uur
ciao
Quote:
Dezelfde dag, meestal 's middags, worden de OTA berichten verzonden. Het bericht wat de klant dan kan ontvangen is:
Een bericht waarin staat dat de update is gelukt
Voorbeeld:
Uw SIM kaart is aangepast
Een blanco bericht
Een bericht wat vreemde tekens kan bevatten
Voorbeeld:
“@@@@&…” etc.

Dat blanco bericht is sinds 2 dagen binnen.
Gepost op 02/05/08 om 12:18 uur
Moderator
En kan je daarna al op T-Mobile? Vermoedelijk niet aangezien het net nog dicht zit hiervoor. Maar ben wel nieuwsgierig aangezien dit dan misschien een tipje van de sluier oplicht over het doel van die SMS berichten. Bij Telfort heb ik mijn toestellen ook aangehad, maar kon met en zonder OTA gewoon het netwerk op.

Alleen bij de wissel van Telfort naar O2 enkele jaren terug verscheen er opeens O2 in mijn scherm in plaats van Telfort. Zou er nu bij Orange klanten T-Mobile/Orange gaan verschijnen?
Koen wijzigde dit bericht op 02/05/08 om 12:18.
Gepost op 03/05/08 om 00:40 uur
@Robbertjan:
Nee, die settings berichtjes zijn geen OTA. Dat zijn doodnormale SMS berichtjes met een speciaal formaat. In weze zou je ze zelf aan je vrienden kunnen sturen. Het formaat is ook per toestel of fabrikant anders. Het verschil zit hem in welk "apparaat" het berichtje onderschept.

De communicatie van de telefoon en het netwerk gaat via de SIM kaart. De SIMkaart geeft ook nooit de communicatiecodes vrij waarmee je bijvoorbeeld zonder simkaart zou kunnen bellen. OTA berichten zijn pakketjes die aan de simkaart gericht zijn. Er is geen echte standaard voor, maar over het algemeen ondersteund iedere moderne simkaart een soort van OTA.

Sommige OTA berichtjes worden door de simkaart niet herkend. Wat hij er dan mee doet is aan de SIM. Zoals we hier zien, heeft Orange vroeger SIMkaarten uitgeleverd die geprogrammeerd zijn om die berichten als SMS weer te geven. Waarschijnlijk een debugging functie, of de SIM's herkennen het OTA berichtje daadwerkelijk als SMS. Om daar zeker over te zijn zou je in de keuken van Orange moeten kunnen kijken.

Hoe dan ook, het gaat hier echt om een signaal direct aan de simkaart. Meestal goed beveiligd overigens, anders zou je zelf netwerken kunnen gaan vrijgeven enzo. Dus geen (configuratie-)sms
Gepost op 03/05/08 om 23:29 uur
Ik weet niet of dit door het netwerk verandering komt, maar ik ben vanaf de 29-04-2008 bijna niet meer bereikbaar. In 1 van de +- 9 keer kan ik bellen en/of gebeld worden... echt irritant... Ik heb daarom tijdelijk een andere nummer in gebruik genomen. Weet iemand iets meer van??

antispam wijzigde dit bericht op 03/05/08 om 23:29.
Gepost op 04/05/08 om 14:22 uur
Heb hier 3x Orange abbo. sims standby liggen, maar nog geen enkele sms / verandering waargenomen. Zal t.z.t. wel iets mee gebeuren, maar onzichtbaar voor mij.
Gepost op 04/05/08 om 23:47 uur
@antispam: bij Oldenzaal ook totaal geen bereik meer....
Gepost op 05/05/08 om 15:37 uur
Dat is waarschijnlijk een van de masten die door T-mobile overgenomen wordt (is). Als er dan binnenkort roaming op T-Mobile of een swim-swap komt dan krijg je waarschijnlijk je oude bereik weer terug, op die plaats.
Gepost op 05/05/08 om 22:04 uur
Moderator
Wel een wat aparte volgorde om eerst masten uit te zetten van je oude netwerk voordat je je klanten op die locatie toegang geeft tot het T-Mobile netwerk.
Gepost op 05/05/08 om 22:23 uur
Moderator
Windstorm
http://www.windbel.nl/
Als ze dat zouden doen jaag je alle Orange klanten in dat dorp toch de boom in, kan me niet voorstellen dat ze dat zo doen. Dan zijn ze gewoon onverantwoordelijk bezig.
hoe kan je dat zo droog opschrijven robert-jan 8-) want zoiets zou toch te zot zijn?

@ antispam en Titan wat zegt de klantenservice? En kunnen jullie dan helemaal geen Orange netwerk meer vinden
Gepost op 06/05/08 om 00:33 uur
Leek mij de enige verklaring. Er zijn al veel meer postings hierover op fora geplaatst. Misschien gaat T ervanuit dat de andere antenne's in de omgeving, de uitval wel kunnen compenseren. In dorpen zal dit mogelijk minder snel het geval zijn. Het kan zijn dat het ook een andere oorzaak heeft. Maar met een beetje geluk bel je nog voor de zomer op het nieuwe T-netwerk, dus wie weet ;)
Gepost op 06/05/08 om 00:36 uur
Kan het TM netwerk de toestroom van orange klanten wel aan qua capaciteit dan?
Gepost op 06/05/08 om 01:03 uur
Hugo Boss
nou ze gaan toch ook uitbreiden waar nodig? lijkt me dat ze daar echt wel op letten hoor...
Gepost op 06/05/08 om 11:42 uur
Moderator
Is de dekking alweer terug? Zou ook best met de uitbreiding te maken kunnen hebben. Soms heb je bij een grote aanpassing in het net dat ze de mast er even een paar uur uit moeten halen. Misschien interessant om eens te kijken of op zo'n moment zowel Orange als T-Mobile er uit liggen (of het kan een gewone storing zijn, met het verhelpen daarvan was Orange volgens mij sowieso al nooit zo snel als andere providers.)

De uitbreiding van het T-Mobile net zou best eens het integreren van druk bezette Orange masten kunnen zijn of het integreren van Orange masten daar waar T-Mobile slechte ontvangst heeft. Elk netwerk monitort volgens mij op redelijk eenvoudige wijze de bezetting per mast inclusief dropped calls en je toestel stuurt voor zover ik weet ook gewoon gegevens naar de mast terug over de hoeveelheid dekking die jij hebt. Daarmee zou T-Mobile toch echt vrij makkelijk moeten kunnen bepalen welke masten over zijn en welke masten een echte verbetering van het T-Mobile net zullen worden.

Trouwens: Telfort zette bij de overgang naar KPN ook gewoon bepaalde masten uit in afwachting van eventuele klachten. Kwam er niets, dan zal de mast wel verdwenen zijn. Kwamen er wel diverse klachten, dan werd de deking van het KPN net daar aangepast.

Lijkt mij nu dus ook goed om in iedergeval bij de klantenservice te klagen.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone