Ik heb de aanbieding- en leveringskwestie voorgelegd aan de Consumentenbond. Het volgende antwoord gaven ze:
Aanvraag afwijzen
Aanvraag bestelling kan niet eenzijdig door de tussenpersoon van Vodafone geannuleerd worden. Wanneer de tussenpersoon van Vodafone de aanvraag afwijst, dient de tussenpersoon van Vodafone een geldige reden te geven:
Voorbeeld ongeldige reden:
- Toestel is niet leverbaar.
- U komt niet in aanmerking voor de actie.
Voorbeeld geldige reden:
- U komt niet in aanmerking voor de actie, omdat u niet lid bent van de ANWB (lidnummer kan door de aanvrager niet verstrekt worden).
Let op! directsales.vodafone.nl is niet Vodafone zelf. Van de klantenservice heb ik begrepen dat daar in ander bedrijf tussenzit.
Levertermijn toestel
Wanneer het toestel niet geleverd kan worden in de termijn die aangegeven is in de bevestiging van de bestelling, kan de aanvrager deze kosteloos annuleren. Verder kan bij het te lang wachten op een toestel er een vergelijkbare aanbieding aangeboden (of schriftelijk gevraagd) worden.
Vergelijkbaar toestel is op basis van de prijs van een los toestel
Simkaart al geleverd
Wanneer er reeds een simkaart geleverd is en er is ook een toestel besteld is, dan dient de verkoper verplicht het toestel te leveren. Het consumentenrecht geeft aan dat het aannemelijk is dat bij een bestelling van een abonnement met toestel de koper geen toestel heeft. Zodoende heeft de koper niets aan alleen een simkaart. De kosten voor het niet kunnen gebruiken van het abonnement kan verhaald worden bij de verkoper/aanbieder.
Zoals ik het nu zie dient Vodafone te leveren, wanneer ze niet kunnen aantonen dat de aanvrager niet in aanmerking komt voor de aanbieding.
DeBruin wijzigde dit bericht op 03/03/10 om 12:32.