'Vodafone werpt hard limiet op voor prepaid Zorgeloos Internet Blox in verband met misbruik

Gepost op 12/07/09 om 00:15 uur
Quote:
Gepost door XCLTempesT op 11/07/2009 23:00
Terugkerend op het onderwerp:

In vind de 250MB grens best een redelijke voor 9,95 aan beltegoed.
kpn prepaid heeft dit ook, maar dan op 200MB.
Het GROTE bezwaar is dat beide aanbieders niet duidelijk laten weten wanneer je hard door je bundel heen gaat. En dat je volledige beltegoed zonder waarschuwing wordt opgemaakt in enkele minuten tijd als je daarbuiten komt.

Waarom betaal je bij kpn 5 cent per MB binnen je bundel en 10,- EURO daarbuiten? Bij Vodafone is het nog net iets minder transparant (maar bij sommig gebruik wel goedkoper), want daar betaal je 0,75 cent per 15 minuten buiten je bundel. Dat maakt vergelijken erg lastig. Maar in theorie kan je met 3.6mbit/sec 405 MB verstoken in die 15 minuten. (dus dan is het buiten je bundel weer veel goedkoper). wat is het toch een vreemd wereldje die telecombranche: "Zorgeloos internet" wat je binnen 10 minuten op kan maken! Moeten ze met spraak proberen:een bundel van 10minuten als "onbeperkt bellen" verkopen.

Het GROTE bezwaar dat je hebt klopt niet in geval van Vodafone. Je krijgt een bericht als je bijna door je bundel heen bent en opnieuw een bericht als je daadwerkelijk door je bundel heen bent, met de melding erbij dat je opnieuw de bundel kan activeren en het standaard tarief betaald.

Overigens, 75 cent per 15 minuten klopt, maar hier zit wel een max van 1MB aan, als je boven de 1MB gaat betaal je niet per tijdseenheid maar per data-eenheid (prijs daarvan heb ik nooit kunnen vinden). Dus je kan geen honderden MB's gebruiken in een kwartier en slechts 75 cent betalen.
Gepost op 12/07/09 om 00:24 uur
IK LEES OP ANDERE FORUMS VEEL KLACHTEN OVER VODAFONE,OVER DEZE NIEUWE REGELTJE,DIT IS ABSOLUUT NIET ZORGELOOS.

Modbreak:
Niet zo schreeuwen svp. Hoofdlettergebruik is onnodig.
Koen wijzigde dit bericht op 12/07/09 om 00:24.
Gepost op 12/07/09 om 02:32 uur
Ik vind dit ook heel kwalijk van vodafone, dat ze dit op deze manier, misschien was het idd handiger om dit zorgeloos internet blox te annuleren, en een nieuwe 250 mb blox op de markt te brengen. Zo is het heel wat duidelijker voor de klanten waar ze aan toe zijn.

Ps. Ron2008 waarom schrijf je vodafone geen klachten brief om te kijken hoe ze hierop reageren, ik denk dat het weinig nu heeft om hier te "schreeuwen"
Ik bedoel het niet slecht, maar je reageert wel erg overdreven heb ik het idee.
Gepost op 12/07/09 om 07:52 uur
250MB voor een prepay smartphone is best acceptabel. Ik heb het vermoeden dat de meeste schreeuwerts op dit forum hun prepay simkaartje voor andere doeleinden gebruiken dan waar het voor op de markt gekomen is... eigenlijk dezelfde personen die het nu blijkbaar "verpest" hebben.

Aan de andere kant gebruikt vodafone onterecht krachttermen als "zorgeloos" en "onbeperkt". Dit deden ze ook al voor "onbeperkt sms'en". Ook aanbieders die 1000 minuten naar vaste lijnen aanboden voor een laag bedrag noemde dit vaak "onbeperkt".

Ik begrijp dus niet hoe het komt dat providers hier mee weg komen.
Gepost op 12/07/09 om 08:45 uur
Dat het misbruikt word dat zal dan wel , maar waarom los je het dan niet anders op ? Bv tot 250mb op volle snelheid , en daarna gewoon terug schroeven naar gprs , ga dat dan nog maar gebruiken op je laptop. Plus dat je het ook gewoon onbeperkt kan noemen zonder dat je je klanten misleid
Gepost op 12/07/09 om 12:02 uur
Quote:
Het GROTE bezwaar dat je hebt klopt niet in geval van Vodafone. Je krijgt een bericht als je bijna door je bundel heen bent en opnieuw een bericht als je daadwerkelijk door je bundel heen bent, met de melding erbij dat je opnieuw de bundel kan activeren en het standaard tarief betaald.

Overigens, 75 cent per 15 minuten klopt, maar hier zit wel een max van 1MB aan, als je boven de 1MB gaat betaal je niet per tijdseenheid maar per data-eenheid (prijs daarvan heb ik nooit kunnen vinden). Dus je kan geen honderden MB's gebruiken in een kwartier en slechts 75 cent betalen.

Weer wat geleerd, dank voor de heldere uitleg, dan is het bij Vodafone beter geregeld dan bij kpn.

Quote:
Ik begrijp dus niet hoe het komt dat providers hier mee weg komen.

Voor de meeste consumenten met een bepaald type van gebruik is het ook "onbeperkt". Daarom is het ook helemaal niet zo onbegrijpelijk.
Ik zou NOOIT boven de 1000 SMS-jes of 1000 belminuten naar vast heen kunnen komen als ik mijn leven leef zoals ik dat nu doe.
Hetzelfde geldt voor die internet bundel, dat is werkelijk prima voor mijn gebruik.
Gepost op 19/08/09 om 13:01 uur
hier is de sms van 1200 binnen dat de grens in zicht is van de prepaid zorgeloos internet blox:

"Matig je internetgebruik. Je hebt bijna de grens voor deze BloX bereikt."

Heb bijna 500mb verstookt in 11 dagen maar weet nu nog niet waar de grens ligt, is dit een max per dag, week of maand..
Gepost op 19/08/09 om 14:45 uur
Ik heb een iPhone super sim van Vodafone. Aangezien ze zelf aangeven dat ik met dit abo het maximale uit mijn iPhone kan halen, doe ik dat ook!

Gemiddeld 1,5-2GB per maand. Ik kijk regelmatig het NOS nieuws (podcast) en ik luister in de auto vaak Shoutcast via A2DP Bluetooth. Werkt prima en klagen durven ze vast niet.

Oh, 10x het gemiddelde? Dan haal ik zelf dat gemiddelde toch omhoog?
Gepost op 19/08/09 om 19:19 uur
Moderator
Pinokkio
http://www.telecomvergelijker.nl
Ik denk dat de vergelijking tussen een iPhone super sim only en Prepaid internet blox niet helemaal op gaat ...
Gepost op 25/08/09 om 20:07 uur
Vrijdag 21-08-2009 internet blox aangezet, vandaag sms ontvangen dat ik aan mijn limiet zit.
Niets bijzonders gedaan, email opgehaald, interneten en avast virus updates opgehaald.
Hooguit 50Mb in 5 dagen.
Mij een raadsel?
Weet niet of het loont om weer voor 10euro op te waarderen, als het weer over 5 dagen over is.
Gepost op 07/09/09 om 17:24 uur
Harde limiet is volgens mij 15Mb. Kon door storing pas 2 September prepaid registreren, nu had ik zondag 6 September al smsjes ontvangen dat ik al aan mijn limiet zat. Ik werk met het Global Connect programma en deze zegt dat ik hooguit 15Mb heb verstookt in deze 4 dagen.
Nu heb ik weer een nieuw prepaid kaartje erin en internet blox aangezet, maar nu met een andere dongel, even kijken of ze me imei nummer checken ofzo.
Gepost op 07/09/09 om 22:01 uur
Serieus nog minder dan 2 megabyte per maand???
Gepost op 07/09/09 om 22:33 uur
Hier even de laatste dagen uitgeprobeerd met Vodafone Prepaid, Zorgeloos internet Blox, op zowel de Telefoon, als Laptop (telefoon als bluetooth-modem), en heb precies de Hoeveelheid data bijgehouden. (met de Data teller op telefoon, hierbij zowel verstuurde, als ontvangen Data meegeteld)

Bij precies 200MB krijg je het SMS bericht om je verbruikt te minderen. Dit is dus duidelijk, waarschijnlijk is het bij 250MB dus einde oefening.(dat probeer ik later nog)
Gepost op 23/09/09 om 12:41 uur
Van 13-09 tot 22-09 65Mb data verbruikt, sms ontvangen van matig uw gebruik en tenslotte, uw beltegoed is op. 200/250Mb limiet is een sprookje?
Gepost op 24/09/09 om 07:28 uur
ik kreeg ook een sms toen ik rond de 230 mb zat (2 weken geleden). misschien had jij op 1 dag heel veel data verbruikt?
ik kreeg namelijk ook eens een sms toen ik de hele dag internetradio had geluisterd.....dat slokt ook wel veel mb op volgens mij.
Gepost op 25/09/09 om 20:56 uur
Moderator
Na enkele weken discussie lijkt mij de conclusie: iets wat niet onbeperkt is kan je niet als onbeperkt verkopen. Ik kan gerust op mijn telefoon zoveel data gebruiken dat ik binnen de 3 dagen aan meer dan 1 GB zit. Dit heb ik namelijk op mijn Nokia N95 gemerkt toen ik de podkast functie ontdekte.

Eigenlijk ben ik het wel spuugzat dat providers nog steeds knollen voor citroenen proberen te slijten. Als ze van mening zijn dat een klant die meer dan 250 MB verstookt teveel data gebruikt, dan mag dat. Voor dat tientje per maand is dat niet eens zo gek, maar verkoop het dan ook niet als onbeperkt! Verkoop voor prepaid gewoon 250 MB voor een tientje.

In het Duitse telecomblad Connect stond laatst een pleidooi gericht aan de Duitse providers: zij stelden dat 1 GB op een laptop priecies hetzelfde is als 1 GB op een ander toestel. Dat is natuurlijk ook zo, dus waarom er op het ene toestel 10,- euro rekenen en op het andere toestel tussen de 35 en 50 euro. Zij voerden ook een pleidooi richting T-Mobile om het verbod om je Iphone als laptopmodem te gebruiken op te heffen en gewoon een redelijke prijs te gaan vragen voor wie zoveel data wil verstoken met de iphone als modem.

Wie de limiet niet bereikt betaalt nu 10,- voor minder dan 250 MB. Per MB is dat in verhouding dus vaak erg duur. Wie wel de limiet bereikt betaalt 10,- voor 250 MB of minder. Dat is niet alleen het niet leveren van de afgenomen onbeperkte dienst, maar ook nog eens het rippen van een klant door direct een losse prijs per MB te gaan rekenen.

Misschien moet iemand maar eens wat mensen of consumentenorganisaties verzamelen en een proefproces gaan voeren. Onbeperkt moet gewoon onbeperkt zijn!
Gepost op 26/09/09 om 03:13 uur
@hierboven, hoewel de goeie onder de slechten lijden nu, is het de schuld van de consument zelf, eerst was het weldegelijk onbeperkt en heel veel gebruikers van dit forum hebben daar ook misbruik van gemaakt door het als onbeperkt data voor laptop hebben gebruikt. Afsluiten is nutteloos met prepaid, 't is niet aan te pakken. Je ziet daarom ook dat het limiet alleen op prepaid is en niet bij het abonnement vorm.
Gepost op 26/09/09 om 04:46 uur
@V-Power

Ik ben het niet met je eens. Het product is gewoon niet goed gelanceerd door vodafone. Dit had je al kunnen weten dat het misbruikt zou gaan worden. Oplossing is bijvoorbeeld de snelheid verlagen na een aantal mb's bijvoorbeeld.

Kortom ik weet niet bij Vodafone meer wat onbeperkt is. Dit weerhoud mij er dan ook nu van om uberhaubt nog een abonnement af te sluiten met een internet blox! Ofwel vodafone maakt met deze actie echt geen reclame
Gepost op 26/09/09 om 08:06 uur
@V-power e.a.

Er is helemaal niets mis om 250MB voor een prepay sim in te stellen. Over het algemeen stelt men zich hier in het forum niet netatief op tegenover een limiet. 250MB trekken met een GSM is namelijk best wel een kunst, en helemaal met de gemiddelde prepay telefoon die niet eens over UMTS beschikt.

Het is ook duidelijk de degenen die hier het hardst over schreeuwen degenen zijn die waarschijnlijk in het verleden de sim gebruikt hebben op om internet te gaan me teen laptop o.i.d.

Maar zoals eerder genoemd mag Vodafone een product niet aanprijzen als "onbeperkt" terwijl er duidelijk een limiet voor de dienst wordt gelanceerd.

Vodafone zou door een instantie verplicht moeten worden de campagne voor blogs aan te passen, ook al was het ooit de intentie om geen limiet op te leggen en de goede onder de kwaden moeten lijden.
Gepost op 15/02/10 om 12:41 uur
Moderator
Ik lees net op de site van de iphoneclub een artikel over een meting van het datagebruik van smartphones afgezet tegen het verbruik van de Iphone. Conclusie: normale smartphone gebruikers zitten maandelijks gemiddeld op 150 MB dataverkeer, gemiddelde Iphonegebruikers op het dubbele.

Als we aannemen dat smartphones en Iphones de grootste datagebruikers zijn, dan kunnen juist deze klanten bij normaal gebruik in de problemen komen met de huidige Vodafone FUP van 10 keer het gemiddelde gebruik.

Als de FUP op 500 MB per maand wordt gezet, dan nog red 12% van de gebruikers het niet. Hoeveel % van de gebruikers mag buiten de boot vallen om de Blox nog "zorgeloos" te noemen? Streaming gebruik vreet data, dat lijkt mij voor dagelijks gebruik wat teveel gevraagd, misschien moet Vodafone maar een streaming Blox introduceren voor wie dit dagelijks wil gebruiken met een meerprijs bovenop de normale Blox voor internet prijs. Nu zijn alle internet Blox gebruikers de dupe ook als ze slechts 1 keer meer data gebruiken. Dat lijkt mij toch echt niet de bedoeling.
Koen wijzigde dit bericht op 15/02/10 om 12:41.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone