Overzicht mobiel internet Spanje

Gepost op 20/07/09 om 23:16 uur
Ik heb vanavond even geprobeerd om een duidelijk overzicht te krijgen van de lokale aanbieders van mobiel internet op je laptop in Spanje (bedoeling is dus om daar een simkaart te kopen). Tot dus ver is dit mijn overzicht met alle 4 de bedrijven die een eigen netwerk hebben:

-----

Provider: Movistar (Telefonica)
Website: http://www.movistar.es/fwk/cda/controller/page/0,2190,8887_164202700_164202684_0_0,00.html
Vorm: Prepaid
Snelheid: 1 Mbps download, 348 Kbps upload
Tarief: 3,48 euro per blok van 30 MB dataverkeer met een max. van 13,92 euro per dag
Bundels: Geen

Restricties/voorwaarden: Geen/onbekend

-----

Provider: Vodafone ES
Website: http://www.vodafone.es/particulares/tarifas/internet-en-movilidad/bonos-prepago/
Vorm: PrePaid
Snelheid: Onbekend. Wellicht 3 Mbps download net als de niet prepaid-klanten? Upload geheel onbekend.
Tarief: 3,36 euro per dag per blok van 9 MB dataverkeer, met een max. van 16,82 euro per dag
Bundels:

19,- euro voor 150 MB (90 dagen geldig), daarna reguliere tarief (of nieuwe bundel nemen)
39,- euro voor 400 MB (90 dagen geldig), daarna reguliere tarief (of nieuwe bundel nemen)
59,- euro voor 1 GB (90 dagen geldig), daarna reguliere tarief (of nieuwe bundel nemen)
29,- euro voor 1 GB binnen 7 dagen (daarna geen extra kosten, enkel limiet op snelheid van 128 Kbps)
39,- euro voor 1 GB binnen 15 dagen (daarna geen extra kosten, enkel limiet op snelheid van 128 Kbps)
59,- euro voor 1 GB binnen 30 dagen (daarna geen extra kosten, enkel limiet op snelheid van 128 Kbps)

LET OP: Het is mij onbekend of de bundel-tarieven incl. of excl. BTW zijn. Overige tarieven zijn incl. BTW.

Restricties: Geen P2P en Voip toegestaan

-----

Provider: Yoigo
Website: http://www.yoigo.com/tarifas/internet_para_llevar.php
Snelheid: 3,2 Mbps download, upload onbekend
Tarief: 3,48 euro per dag met 100 MB inbegrepen (daarna geen extra kosten, enkel limiet op snelheid van 64kbps)

Restricties/voorwaarden: Geen P2P en Voip toegestaan, en minimaal 6,- euro (excl./incl. BTW?) per maand besteden (geen idee wat er gebeurd als je dat niet doet, wellicht afgesloten?)

-----

Provider: Orange ES
Website: http://tiendamovil.orange.es/subportada_novedades.asp?promocion=Internet%20Everywhere&utm_source=orange&utm_medium=autopromo&utm_term=tienda&utm_campaign=movil
Snelheid: Download en upload onbekend
Tarief: 3,90 euro per dag met maximaal 250 MB dataverkeer, daarna geen extra kosten, enke limiet op snelheid van 128 Kbps

LET OP: Het is mij onbekend of de genoemde tarieven incl. of excl. BTW zijn.

Restricties: Geen/onbekend

-----

Zijn er nog mensen die dit kunnen aanvullen of bepaalde dingen kunnen verduidelijken? Eventuele eigen ervaringen zijn ook van harte welkom.
Gepost op 16/08/09 om 14:10 uur
Movistar overal dekking maar duur prijs incl. btw
Vodafone werkt goed en snel goede dekking. Ook het 1 Giga pakket is 90 dagen bruikbaar. Per sessie minimaal 1 MB wordt gerekend.Ik kon alleen niet uitvogelen hoeveel data ik verbruikt/tegoed had.
Prijzen incl.btw
Yoigo Niet overal dekking prijs 6 euro is excl.BTW. Als je dit niet gebruikt in 1 maand, werd bij mij niet afgesloten. Ook nergens om gevraagd. Dus? Nadeel Yoigo, moelijk op waarderen, weinig bekendheid,behalve toerist gebieden.
Orange Niet geprobeerd.
Tip. Prepaid kopen met Paspoort. Geef direct Spaans woonadres op (Camping of zo) Nederlands adres geeft veel problemen,met verkopers.
Nadeel. Opwaarderen met Nederlandse Visa card via website┬┤s werkte niet. Movistar gebeld en zeiden opladen werkt alleen met Spaanse banken of creditcard.
Gepost op 16/08/09 om 18:24 uur
Ik denk dat ik voor Vodafone ga. Maar een simkaart kopen in Spanje, is dat erg lastig? Ik begreep dat je sowieso legitimatie nodig hebt (we hebben 't toch over prepaid?). Mogen ze dat dan ook officieel verkopen aan buitenlanders? En als dat zo zou zijn dan zou je dus eigenlijk ook met een NL-adres dat pakket moeten kunnen kopen?

Voor zoeits kan ik neem ik aan gewoon een normale prepaid sim kopen van Vodafone ES en dan die code SMS-en om 't internet te activeren? Heb ik neem ik aan geen speciale UMTS-simkaart o.i.d. voor nodig?

Verneem graag jullie ervaringen...
Gepost op 17/08/09 om 12:14 uur
Je heb in Spanje ook een speciale data prepaid card, net als hier in NL, van Vodafone.
Klopt in Spanje is er een legitimatieplicht ook voor prepaid telefoons Vanaf 1 November 2009 gaan zelfs ongeregistreerde prepaid kaarten de lucht uit! Dag nummer en saldo! Er is al wel een jaar lang aandacht aan besteed, en je kreeg op je telefoon SMSjes dat je je moest laten registreren.
Ik heb een paar nummer geregistreerd, en elke keer was het een probleem met de verkopers, in de winkels, omdat ze mijn Nederlandse adres niet in de computer konden voeren.
Postcode en burgerservicenummer zijn anders.
Mijn oplossing was/is dus een Campingadres opgeven, en dit gaat gewoon goed.

Gepost op 18/08/09 om 12:39 uur
Met grote belangstelling bovenstaande gelezen.
Ik gebruik in Nederland onderstaande provider

https://www.simyo.nl/selfcare/servlet/Start

Dit werkt prima en goedkoop.

Ga van de winter weer naar Spanje en wil daar overwinteren en natuurlijk internetten.
Vraag: Als je de site van hierboven bekijkt dan kan men ook hier ook de Spaanse prvider kiezen en zou graag enige uitleg ontvangen hoe het daar in z'n werk gaat.
Spaans kan ik niet lezen )laatstaan verstaan)
Misschien iemand hier voor uitleg?
Tom
Gepost op 18/08/09 om 12:45 uur
@bramsnor: Bedankt. Die data prepaid kaart kan je neem ik aan gewoon bij een willekeurige telecom/vodafone winkel kopen? Neem aan dat die voldoende te vinden zijn in de toeristische gebieden (zit in omgeving Alicante/Benidorm). Weet je toevallig wat ze daar ongeveer voor vragen?

@Tom5: Je zal in dat geval een Spaanse simkaart moeten zien te bemachtigen (ben ik dus ook naar op zoek). Als je je (Simyo) kaart uit NL gebruikt en daar gewoon een Spaanse operator op selecteert, dan betaal je flink, omdat je dan aan het roamen bent. Een Spaanse simkaart is, gezien je dan niet aan het roamen bent, maar 'thuis' bent, goedkoper. Zie bovenstaande discussie over hoe je die kan bemachtigen. Let ook op dat je modem simlock-vrij is en je software niet gelockt is op bepaalde netwerken. Voor het Vodafone E172 USB modem kan je daar hier een handleiding van vinden.
Gepost op 18/08/09 om 12:53 uur
Ja het is mij bekend dat je in het land waar je vertoeft een kaart moet kopen.
Ik denk zelf dat de enige mogelijkheid is om een sim kaart van Simoy via internet daar te bestellen op naam van een Camping (hotel) of iets dergelijks en daar dan even overleggen met de receptie.
Tom
Gepost op 18/08/09 om 20:12 uur
op www.prepaidgsm.net is ook info te vinden in het engels. Weet niet of de info nog up to date is maar op zich is dit een handige site.
Gepost op 18/08/09 om 21:14 uur
Tom5 ik heb even bij simyo.es gekeken. De enige die ik niet uitgeprobeerd heb, maar bij de voorwaarden staat dat je een creditcard moet hebben gekoppeld aan een bankrekening (Spaanse) en een fysiek adres, waar ze je kaart naar toe kunnen sturen. Dat adres moet kloppen met je legitimatie!
Is trouwens prima aanbieding nu, en internet is ook goedkoop, alleen staat er niet bij of dit alleen voor je 3G telefoon is of ook gebruikt kan worden met een dongle op je laptop.
Even goed navragen dus.

wosp je kan op elke staathoek wel een telefoonwinkel vinden daar.
Meestal zijn er aanbiedingen, met telefoons (gelokt) sim only is meestal kost de prijs van het bel tegoed.
Gepost op 18/08/09 om 21:30 uur
@Juliusvandermeer
Mijn engels is te slecht om hier uit te komen )dank)
@Bramsnor
Vorig jaar was er op een Spaans forum een nederlander die hiermee op een laptop mee internette
Ook kun je daar voordelig een simlock vrije stick kopen,
Dus de kaart is wel in orde maar het probleem is voor mij de creditkaart met een spaans adres.
Misschien meld zich nog iemand die hier mee werkt.
Tom
Gepost op 19/08/09 om 11:30 uur
Quote:
wosp je kan op elke staathoek wel een telefoonwinkel vinden daar.
Meestal zijn er aanbiedingen, met telefoons (gelokt) sim only is meestal kost de prijs van het bel tegoed.

Oke, dat moet niet zo'n probleem worden dan. Maar een prepaid telefoon gaat het ook niet worden toch? Gezien ik dan geen UMTS simkaart heb, maar een normale?

Bedankt voor alle duidelijkheid en hulp tot nu toe!
Gepost op 19/08/09 om 21:03 uur
Sorry je heb helemaal gelijk met die telefoon.
Gepost op 22/09/09 om 11:20 uur
Inmiddels weer terug in NL.

Zoals eerder gemeld ben ik gegaan voor een Vodafone PrePaid UMTS Sim-Only. Heb deze gekocht in een Vodafone winkel in Benidorm (straat achter de boulevard in het Levante gedeelte richting McDonald's). Ik ben daar keurig geholpen, aangegeven wat ik wilde en ze hebben alles voor me in orde gemaakt (incl. activatie van de bundel voor internet die ik wilde, kon dus gelijk internetten na aanschaf). Medewerkster sprak gebrekkig Engels, maar zette zich goed in waardoor we er toch goed uitkwamen. Dat ik geen adres in Spanje had was geen enkel probleem, ze hebben het adres van de winkel gebruikt.

Simkaart kostte 24,- euro en daarbij zat 12,- euro tegoed inbegrepen. Gezien mijn gewenste pakket 29,- euro kost (15 dagen unlimited (FUP) internet) moest ik nog 20,- euro beltegoed bijkopen. Uiteindelijke kosten waren dus 44,- euro met daarbij 3,- euro beltegoed over. Je moet elke 9 maanden opwaarderen om beltegoed en simkaart actief te houden. Dat kan ook vanuit NL met creditcard (link) en kan al vanaf 5,- euro. Bij een pakket van 29,- euro zou dus eens in de 4,5 jaar een bezoek aan Spanje genoeg zijn om de simkaart actief te houden. Ik heb dan ook maar besloten om dat te gaan doen.

Wellicht ten overvloede maar ik heb deze Sim-Only in een Vodafone HuaWei E172 uit NL gebruikt. Hij moet dan wel voorzien zijn van de Mobile Partner software i.p.v. de standaard Vodafone software en hij moet uiteraard simlock-vrij zijn. Info over hoe dit zo te krijgen is kan je hier vinden. Verder heb je voor Mobile Partner nog de profiel instellingen nodig behorende bij het Vodafone ES netwerk. Je kan deze helemaal standaard laten, behalve deze instellingen:

APN: airtelnet.es
Username: vodafone
Password: vodafone
Gepost op 22/09/09 om 23:05 uur
Moderator
Let er wel even op of de winkel je kaart ook op jouw naam geregistreerd heeft. Is er een kopie van je paspoort gevraagd? Anders dit nog voor november terplekke regelen om te voorkomen dat je nummer uit de lucht wordt gehaald.
Gepost op 23/09/09 om 10:12 uur
Jep, in mijn geval wel. Op de kopie overeenkomst die ik heb staan ook mijn volledige gegevens, beh. dan het adres . Ze hebben ook een kopie van legitimatie gemaakt.
Gepost op 27/10/09 om 00:12 uur
Ik heb het net geregeld met een htc hero die ik als modem gebbruik. Er is dus geen apate umts kaart of zo paspoort nodig , verder niets. Spaans adres is idd gewenst.
Gepost op 27/10/09 om 10:38 uur
Alle problemen opgelost, want The Phone House (in Spanje) verkoopt nu MoviData prepay kaarten 100 MB voor 6 euro! en onbeperkt geldig dus verloopt niet! Je kan er alleen maar mee internetten en niet telefoneren.
Ik heb er 1 gekocht met VRIJ MODEM (usb) voor 59 euri en 400 MB tegoed er op.
Nou het werkt nu al een week toppie overal aan de kust.Ik reis met een Camper
Gepost op 17/11/09 om 20:51 uur
ik heb heel goede ervaringen met de Vodafone winkel in Althea (komend via de 332 van af Valencia na de brug van althea eerste straat rechts dan ca. na 100 mtr aan de rechter kant. men spreekt er Engels en ik ben er prima geholpen. ik had eerst een kaart met een maximum van 400 MB. ik controleerde elke dag het verbruik via *134#. als ik dit nummer belde kreeg ik een sms berichte met het nog openstaande saldo. elke dag gebruikte ik ongeveer 1 euro. toen ineens om onbegrijpelijke reden ging het tegoed van ca 27 euro naar 7 euro. en de dag erna na 1 euro en nog wat. ik kon toen ook niet meer internetten. Vandaag (17 november) ben ik weer naar die winkel gegaan en gevraagd hoe dit nu mogelijk is. Men belde daar voor mij iemand van Vodafone waar ik vragen aan kon stellen over dit probleem in het Engels. Deze persoon stond mij ook vriendelijk te woord, maar kon mij niet direct antwoord geven en beloofde mij terug te bellen. Dit heb ik niet verder afgewacht. Ik werd echter door het personeel van de winkel getipt op de mogelijkheid van 15 dagen onbeperkt internet voor 29 euro. Dit in plaats van mijn eerder gekochte tegoed van 29 euro voor 400 MB. Prima geregeld dus. Omdat ik van plan ben ieder jaar aan de Costa Blanca te gaan overwinteren is dit voor mij dus een belangrijk item.
Gepost op 17/11/09 om 20:54 uur
sorry,

in mijn vorige bericht schreef ik "komende vanuit valencia op de 332 na de brug eeste straat rechts" moet zijn vierde (of vijfde straat rechts.
Gepost op 23/07/10 om 12:35 uur
www.internet-op-reis.nl

voor Gran Canaria
www.wavenetcanarias.com

dit zijn ook redelijk goedkope aanbieders

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Tele2
Netwerk: T-Mobile
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (5 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
telfort
Netwerk: KPN