Vodafone , fair use policy of toch gewoon vaste datalimiet ?

Gepost op 04/11/09 om 10:34 uur
Dit staat in de voorwaarden van Vodafone:

- Bij ‘Zorgeloos Internet’ geldt een ‘normaal gebruik’-clausule, dat wil zeggen het
datagebruik niet tien keer zoveel (of meer) per maand mag zijn dan het gemiddelde
datagebruik van alle gebruikers (exclusief het gebruik van de Contractant die deze clausule
overtreedt).

Het gaat me speciaal om deze zin:

(exclusief het gebruik van de Contractant die deze clausule
overtreedt).

M.a.w. Kan dan het gemiddelde datagebruik nooit stijgen en is er dus gewoon sprake van een vaste datalimiet.
Of zie ik dit verkeerd ?
Gepost op 04/11/09 om 11:28 uur
Volgens mij is het dan geen vaste datalimiet:

Stel je hebt 10 gebruikers, 9 hiervan gebruiken 1 MB p.p. 1 gebruikt 100 MB. Gemiddelde gebruik is dan 10,9 MB. Toegestaan zou dan 10*10,9 = 109 MB.
Door het uitsluiten van degene die 'teveel' gebruikt is het gemiddelde verbruik 1 MB. En de toegestane hoeveelheid 10 MB
Doordat Vodafone toestaat dat je 10 keer het gemiddelde verbuik mag gebruiken is het gemiddelde verbruik maal 10 nog steeds dynamisch.
Op basis van het voorbeeld hiervoor: Toegestane verbruik is 10,9 MB. Van de 10 personen gaan 5 personen 5 MB per persoon gebruiken. Totaal verbuik is dus 5*5MB + 5*1 MB = 30 MB. gemiddelde verbuik is dus 3 MB, Toegestaan is dus 30 MB.
Gepost op 04/11/09 om 11:40 uur
Het gemiddelde kan wel stijgen, maar amper.
Maar het klopt gewoon niet, zeg:

Prepaid kost internet 0,75 per kwartier, max 1 MB
Gebruikers die 13 kwartier, of meer dan 13 MB gebruiken zullen overstappen op zorgeloos internet.

Vervolgens doen we, maand 1:
90 % 14 MB per maand
10 % 100 MB per maand
Het gemiddelde lijkt nu 22 MB. (Dus 10x = 220 MB)

Probleem is nu maand 2
90% 15 MB per maand
5% 100 Mb per maand
5% 200 MB per maand (wat mogelijk lijkt)
Het gemiddelde lijkt nu 28 MB. Maar de laatste 5% gebruikt 15x zoveel als de eerste 90%. Deze worden dus uitgefilterd.
90% 15 MB
5% 100 MB
5% 0 MB
Het nieuwe gemiddelde is nu 18 MB. Er mag in de volgende maand minder dan afgelopen maand gebruikt worden. (max 180 MB)

/edit: Beetje dubbel post met BB-one.
Conclusie: Als zegmaar de middenmotors (de mensen die zeg 30-100Mb gebruiken) niet meer gaan gebruiken zal het gem.gebruik amper stijgen. Er zijn heel veel gebruikers (aldus de providers) die minder dan 20 MB gebruiken, en deze zullen ook niet meer gaan gebruiken. Als de "top" dan 220-250MB gebruikt, zal het gemiddelde niet snel stijgen, omdat deze groep kleiner is dan 10% en mogelijk uitgefilterd wordt.

robert-jan wijzigde dit bericht op 04/11/09 om 11:40.
Gepost op 05/11/09 om 09:01 uur
Het limiet bij Vodafone is gewoon keihard 250MB. Dit is niet variabel maar is gewoon in de prepaid systemen opgenomen.

Alleen ik geloof niet dat het gemiddelde gebruik 25MB is. Immers Vodafone heeft ook Google phones (die continu met google pollen) en Iphone abonnementen. Ik verwacht dat dit dataverbruik veel hoger is.

Het waardeloze is dat als je streaming radio gaat luisteren dat je dan binnen no time de 250MB hebt verbruikt. Daardoor heeft Vodafone geen interessant aanbod meer en de transparantie is al helemaal ver te zoeken. (Maarja dat geldt ook voor de nieuwe blox die nergens op de website te vinden zijn).

Al met al als je een data abonnement wil stap dan over naar TMobile die doen niet zo moeilijk!
Gepost op 05/11/09 om 09:51 uur
QUOTE:
"De limiet bij Vodafone is gewoon keihard 250MB. Dit is niet variabel maar is gewoon in de prepaid systemen opgenomen".

O.k. maar hoe hoog is de limiet bij een internet blox i.c.m. een abonnement ?
Gepost op 05/11/09 om 09:57 uur
De limiet met abonnement is 10x het gemiddelde gebruik. Maar je krijgt eerst een (of was het twee?) waarschuwing dat je je limiet hebt bereikt.
Gepost op 05/11/09 om 10:16 uur
Moderator
Pinokkio
http://www.telecomvergelijker.nl
Men gaat met prepaidgebruikers anders om dan met abonnees. Niet echt vreemd
Gepost op 05/11/09 om 12:29 uur
@Pinokkio
Wanneer is de fup van de mensen met een abonnement dan bereikt ?

Volgensmij hebben de algemene voorwaarden m.b.t. "niet meer dan 10X het gemiddelde gebruik" geen rechtsgeldigheid omdat Vodafone niet kenbaar maakt wat dat gebruik is.
Om je ergens aan te houden zal men kenbaar moeten maken waar je je aan moet houden.

Als je dan ook nog de op zijn minst misleidende reclame uitingen ziet:

"Je GEEN ZORGEN maken over de KOSTEN. Dan is een VAST bedrag per maand iets voor jou. Dat kan met de ZORGELOOS Internet Blox voor € 9,50 per maand".

"De Zorgeloos Internet Totaal BloX is een internetbundel waarmee je 30 dagen ZORGELOOS kunt surfen, chatten en e-mailen, DAG EN NACHT, WANNEER JE MAAR WILT, tegen een VASTE prijs. Ook VoIP is GEEN probleem".

Ik weet ook wel dat reclame uitingen door de snelle marketing jongens bedacht worden en vaak zoniet altijd tot doel hebben klanten te lokken , maar dan moet je wel duidelijk zijn in je algemene voorwaarden en niet "niet meer dan 10X het gemiddelde gebruik" zonder te zeggen hoe hoog dit gebruik is.

Vodafone zal wel zeggen dat dit (de fup) aan verandering onderhevig is maar juist een telco zou toch in staat moeten zijn om dit aan hun klanten duidelijk te maken via: sms , de eigen internet pagina van VF, op de nieuwe rekening (op papier/online) , mail , bellen , etc. , etc........

janzeeschuimers wijzigde dit bericht op 05/11/09 om 12:29.
Gepost op 05/11/09 om 14:04 uur
Quote:
Men gaat met prepaidgebruikers anders om dan met abonnees. Niet echt vreemd

En waarom lijkt jou dat niet vreem dan ?

De blox kost het zelfde , bij abbo kun je het ook elke maand aan en uit doen net als bij PrePaid.

Dat er bij t-mobile verschil is begrijp ik nog wel , omdat je bij hun een duurdere abbo moet nemen. Maar bij vodafone kun je gewoon met praktisch elke abbo een blox maandelijks aan en uit doen.
Gepost op 05/11/09 om 14:35 uur
Moderator
Pinokkio
http://www.telecomvergelijker.nl
@janzeeschuimers: geen idee, maar de ervaring wijst uit dat het zo werkt.
@bobis: tja, waarom ... Kennelijk verschillen we hierin van mening Hoewel het natuurlijk wel scheelt of je elke maand (minmaal) € 12,50 neertelt + blox, of eens in het half jaar een tientje
Gepost op 05/11/09 om 14:45 uur
Toch blijf ik het wel een beetje raar vinden , dat dezelfde dienst met de zelfde prijs , zo veel van elkaar verschilt.

En zo dacht vodafone er ook eerst over want eerst waren de voorwaarden wel hetzelfde , net als trouwens de sms blox , daar heb je toch ook gewoon de zelfde voorwaarden.
Gepost op 05/11/09 om 15:26 uur
De voorwaarden m.b.t. een internet blox zijn voor een prepaid gebruiker gelijk aan die van een abonnee , dat er in de praktijk verschil wordt gemaakt blijkt uit de post van Pinokkio (Er wordt met twee maten gemeten).
De fup voor prepaid ligt dus bij 250 MB maar hoe hoogt ligt het dan voor een abonnee ?

janzeeschuimers wijzigde dit bericht op 05/11/09 om 15:26.
Gepost op 05/11/09 om 15:36 uur
Voor abonnee weet ik het niet!

Omdat het niet transparant is zal ik daarom ook geen abonnement bij Vodafone afsluiten voor data. Immers je weet niet waar je exact aan toe bent (als je zoals ik veel streaming radio luistert).

Kortom: Negatieve ervaring met prepaid weerhoud mij om een abonnement af te sluiten.
Gepost op 05/11/09 om 15:59 uur
Voor Prepaid gebruikers geld er geen FUP , maar een datalimiet van 250 mb. Is een groot verschil namelijk Fup of Datalimiet.

Gepost op 05/11/09 om 17:14 uur
Marly
@bobis:
Quote:
Voor Prepaid gebruikers geld er geen FUP , maar een datalimiet van 250 mb. Is een groot verschil namelijk Fup of Datalimiet.

Op Marktplaats prepaid simmetjes te scoren voor 2 euro per stuk, of minstens 22 euro per maand (abo + Internet Blox) gedurende 1 of 2 jaar vast te betalen, lijkt mij eveneens een groot verschil

Dit is trouwens allemaal off-topic, de vraag van TS gaat over abo's, niet over prepaid.
Gepost op 05/11/09 om 17:25 uur
Ja leuk ,

Maar er zijn heel veel vodafone abbos waarbij de internet blox niet in je contract staat en dus net als met Prepaid elke maand de blox aan en uit kan. Dus daarmee beprijp ik het verschil niet zo , als het in je contract staat is dat anders zoals ik hierboven al heb gezegd , en dan beprijp ik het wel. Want bij bv T-mobile moet je eerst een duurdere abbo afsluiten voor dat je gebruik kan maken van web en walk , doe je dat niet en neem je een goedkopere dan betaal je dacht ik net als met Prepaid gewoon 2.50 per dag.
Gepost op 05/11/09 om 17:39 uur
Marly
Tja, dat klopt, maar 9,50 per maand is natuurlijk toch een ander bedrag, dan 2,50 per dag, bij regelmatig gebruik wordt dat wel heel erg duur.
Gepost op 05/11/09 om 19:05 uur
Als ik het mij goed herinner is de harde prepaid limiet er gekomen omdat er misbruik van werd gemaakt. Als je bij VF je telefoon als modem gebruikte (was/is niet toegestaan) en ze kwamen er achter dan kreeg je als abonnee netjes een factuur daarvoor. Bij prepaid was dat wat moeilijker, je kocht een prepaid sim, kocht een opwaardeerkaart van 10 euro en nam een internetblox en hier kon je dan ongestraft een maand mobiel internetten op je computer.
Gepost op 05/11/09 om 19:11 uur
Ja maar je begrijpt toch wel dat dat gewoon een smoesje was van vodafone om de voorwaarden te veranderen.

1.Vodafone had vanaf het begin kunnen weten dat dat zou gebeuren.

2.Ze hadden in plaats van een datalimiet de snelheid flink kunnen cappen , zou veel klant vriendelijker geweest zijn.

3. Een abbo heeft nog nooit een extra factuur gehad voor data , ik kom om forums nog regelmatig berichten tegen van gebruikers die maandelijks een paar gb er doorheen jagen door de gsm als modem te gebruiken.
Gepost op 06/11/09 om 09:04 uur
Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat Vodafone dat vantevoren heeft bedacht Bij bedrijven bedenkt de afdeling marketing vaak iets wat technisch niet haalbaar is of misbruik uitlokt. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de laagste prijs garantie van AH. Ergens anders goedkoper dan gratis (en dan niet bedenken dat er mensen zijn die hele aanhangwagens met kratjes bier gaan halen...
(ik vind het overigens ook niet netjes dat VF een dergelijk verschil heeft in producten voor prepaid en abonnementen maar wel dezelfde prijs ervoro vragen, maar dat is de keuze van VF)

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone