[Providers] Nieuwe mvno Ecofoon gaat de telecommarkt in beweging brengen

Gepost op 20/05/10 om 11:12 uur
@ecofoon: Waarom zijn de tarieven op de pagina nogsteeds exclusief btw? Dat is wettelijk verboden voor particuliere producten.
Gepost op 20/05/10 om 14:22 uur
123456
Staat er niet duidelijk 'ex BTW', dan kan de particulier er vanuit gaan dat de vermelde prijs inclusief BTW is en vervolgens kan de klant de ondernemer daaraan ook houden.
123456 wijzigde dit bericht op 20/05/10 om 14:22.
Gepost op 20/05/10 om 15:57 uur
@dsterk dit wordt snel aangepast. De site is nu weliswaar te bekijken, maar we zitten in de afrondende fase van de bouw. Als we echt 'opengaan' voor publiek zijn staan de tarieven er incl btw.
Gepost op 21/05/10 om 08:11 uur
@12345
Het is verplicht om de consument een INCL btw prijs te tonen. Het is niet de bedoeling dat een consument dat zelf moet doorberekenen, immers deze is altijd BTW plichtig. Ben jij wel eens naar een AH of een Blokker gegaan waar de excl btw prijs vermeld staat?!
Gepost op 27/05/10 om 18:24 uur
Nog wat nieuwe merkwaardigheden over ecofoon:
- De kennis van wet en regelgeving op telecomgebied is bedroevend. Alle ex-Youfoneklanten die niet door Youfone zijn meegenomen bij de migratie naar Kpn vallen nu onder Ecofoon. Al deze klanten kregen een mail met de mededeling dat je vanaf 22 juni gebruik kan maken van de nieuwe Ecofoonaanbieding. Je hoeft daarvoor niets te doen. Voor dat nits doen wordt je dan beloond met een prijsverhoign per mand van 2,50(als je mindder dan 10 euro belt) naar 8,89(ongeacht hoe veel of weinig je belt. Ecofoon vertelt je dat niet helemaal, ze noemen wel 5.94 als maandelijkse vaste kosten maar verzwijgen de 2.95 hosting fee. De klanten weten dit dus niet als ze niet verder gaan kijken op de site. IK vind dit misleiding van de klanten. Als je dan op de opzegpagina komt blijkt ook nog dat je als je een datum na 18 juni invoert je tot 22 juni ineens al via de nieuwe voorwaarden belt. Dit mag niet meneer Ecofoon de klant heeft een opzegtermijn van 4 weken en binnen die tijd mag je de voorwaarden niet wijzigen. Hoe het moet met
nummerbehoud van de vertrekkende klant wordt nergens gezegd, hopelijk heeft Ecofoon hier een goede oplossing voor.
Dan nog een leuk detail: eerder in dit forum nog lang voor de tarieven bekend waren schreef Ecofoon aan Jongerenchaos: "het interconnectietarief van 0,08 (standaard voor iedereen) word berekent voor mobiel bellen naar een andere provider en is juist". Als dat volgens u zelf juistis, waarom berekent u ons dan nu inens minimaal 0,13(excl btw) in plaats van die 0.08?
Gepost op 28/05/10 om 15:16 uur
@Dsterk De oude voorwaarden blijven nog tot en met 21 juni van kracht. Op 22 juni treden de nieuwe voorwaarden in werking. We hebben de klanten gevraagd de wijziging uiterlijk op 18 juni door te geven. Dit om de administratieve handelingen rondom wijzigingen tijdig af te handelen. Vervelend als dit tot een misverstand heeft geleid. Klanten hebben gewoon tot 22 juni de tijd om te reageren.

Een klant die besluit om niet in te gaan op ons aanbod kan bij zijn nieuwe provider een aanvraag doen voor nummerbehoud. Hier wijken we niet af van de standaard.

Tot slot heeft u het over een interconnecttarief van 8 cent. Dat staat nog steeds. Alleen worden de kosten niet alleen berekend op basis van het interconnecttarief. Ook de airtimetarieven spelen een rol. Samen met het airtimetarief ontstaat er dus een prijs van 13 cent.
Gepost op 28/05/10 om 15:33 uur
@ecofoon: dus jullie hebben en airtimetarief van 5 cent per minuut? Dat is leuk verdient voor Elephant Talk. Als ik uw bedrijfsvoering zo gadesla krijg ik steeds meer het idee dat hier iemand aan het werk is die niet veel van telecom weet, u heeft u behoorlijk hoog op kosten laten jagen of de kosten maar voor lief genomen tegenover wat technische snufjes. Kunt u mij uitleggen hoe Simpel 400 minuten voor 10 euro per maand aan kan bieden, naar vast en mobiel(dat is dus tegen 0,025 cent per minuut) als zei ook zo'n airtimetarief hadden gehad?
Daarnaast werkt u misbruik in de hand door en absurd hoge kickback op het bellen van 0800nummers te geven. Als iemand een keer een hoge rekening driegt te krijgen en hij wil dit vrlagen dan is dat zo gebeurd door een 0800nummer open te laten staan. Maar de kosten daarvan worden wel gedragen door het bedrijf dat de klant de service biedt om hen gratis te mogen bellen. Ook dit is tegen de wetgeving. Wij van dit forum hebben u herhaaldelijk op zaken gewezen maar u neemt nooit advies aan en komt telkens met dezelfde argumenten. MOgelijk dat een onderzoek door Opta het u iets duidelijker maakt. de punten waar u nu, zelfs voor de officieele lancering al in de fout gaat, zijn de volgende:
- misleiding van de kalnt door abonnementsgeld en hosting fee te scheiden. dE hosting fee staat vedekt opgesteld in de tarievenlijst en zal een argeloze klant niet direct opmerken hij zal verwachten 5,94 te betalen in plaats van 8,89
- Onjuiste info p de opzeggingspagina. Daar staat duidelijk dat als je een datum na 18 juni invult je tot de 22 al via de nieue voorwaarden belt. Dit is minder dan 4 weken en dus onwettig
- u vermeld de tarieven op de site voor particulieren nog altijd exclusief btw, dit is onwettig
- u geeft kickbacks op het bellen naar 0800nummers, dit is tegen de telecomwet
Als u ditalles zo handhaaft gaat u een hoop problemen met de Opta krijgen.
Gepost op 28/05/10 om 15:57 uur
@ecofoon:
NOg een leuke vergelijking. Bij e provider trendcall(via de mvne Teleena) ontvangt een beller 7 cent per minuut als hij gebeld wordt. Bij u krijgt hij inclusief btw 2,7 cent voor gebeld worden. Gaar hier ook al uw airtimetarief vanaf? DEgene die u deze deal heeft geleverd is denk ik heel erg rijk als u klanten krijgt.
Gepost op 28/05/10 om 16:59 uur
@dsterk wij waarderen het zeer dat u begaan bent met onze bedrijfsvoering. Toch hebben wij het idee dat u over bepaalde zaken geen juiste voorstelling van zaken heeft en geeft.

We willen echter een welles-nietes discussie op het forum voorkomen maar staan zeer zeker open voor uw suggesties. Wij nodigen u daarom ook van harte uit om uw verhaal persoonlijk aan ons en onze partner Elephant Talks te doen. We hebben al eerder mailcontact gehad, dus als u in wil gaan op deze uitnodiging, neem via mail even contact met ons op. Dan maken we snel een afspraak.
Gepost op 31/05/10 om 09:17 uur
Ik zal het niet doen! Klinkt als een val!
Gepost op 08/06/10 om 10:37 uur
@polo: ik ben wel op de uitnodiging ingegaan maar er is nog geen datum voor bekend.
Inmiddels gaat de Ecofoonsoap naar de volgende aflevering. dE website is inmiddels online gewoon op www.ecofoon.nl maar er is nu ook www.ecoclub.nl waar je gsms "tegen kostprijs" kan kopen. Jammer is alleen dat elk toestel op deze site in de tweakers pricewatch goedkoper te vinden is. Ecoclub maakt vaak tussen de 6 en 15 euro verschil met de goedkoopste. Dat kan 3 dingen betekenen:
- die verkoper waar tweakers naar verwijst verkoopt al zijn telefoons met verlies
- Ecofoon heeft net als bij de beltarieven een beroerde inkoopdeal en heeft daarom een hogere ostprijs dan een andere partij nodig heeft om winst te maken
- de telefoons worden niet tegen kostprijs aangeboden
Gepost op 08/06/10 om 10:47 uur
Ik heb Ecofoon door!

Ze gebruiken de webshop van http://www.typhone.nl . Op alle GSM's wordt er 6 euro per toestel meer in rekening gebracht als bij Typhone. Typhone maakt winst op de toestellen , kortom Ecofoon maakt denk ik 6 euro winst per toestel (als de toestellen direct via typhone worden afgenomen)!
Gepost op 08/06/10 om 15:23 uur
H-W
't Zijn wel allemaal "groene" telefoons, met zonnecellen, of uit de Green Heart serie van SE.
Gepost op 08/06/10 om 15:42 uur
Dat wel maar niet tegen kostprijs zoals belooft. Tenzij de extra kosten worden veroorzaakt door hogere verzendkosten omdat de telefoons per paard worden bezorgd. Dat is natuurlijk wel veel groener als met zo'n vrachtwagentje van TNT
Gepost op 08/06/10 om 16:06 uur
Wij bieden onze toestellen in via Online Supply. Online Supply verzorgt de hosting van de webwinkel, de inkoop van de toestellen, voorraadbeheer, het leverproces en de afhandeling van garantie en service.

Wij als Ecofoon zetten geen enkele marge op de toestellen en rekenen de prijs van Online Supply direct aan u door. Met andere woorden; wij maken op geen enkele manier winst op de toestellen, zoals hier eerder werd beweerd.

Gepost op 08/06/10 om 16:33 uur
Ok dan is er dus weer sprake van een waardeloze deal. Jullie presteren het elke keer weer om zoveel schakels tussen jullie en de producent te plaatsen dat de prijs allang niet meer interessant is zodra die bij de consument aankomt.
Wat Ecofoon nu heeft is het volgende marktconcept:
- bellen is bij ecofoon bijna altijd duurder als bij en andere aanbieder, behalve als meer dan 1250 minuten gebeld word kan Ecofoon goedkoper zijn
Daar hoef je het dus niet voor te nemen maar de ecoclub zou komen e als je lid was door je abonnement van Ecofoo kon je tegen kostprijs gsms kopen wat het lidmaatschap ng aantrekkelijk zou kunnen maken. maar... die gsms kan je lso bij onder andere typhone goedkoper krijgen dan via je ecoclub lidmaatschap dus is het volkomen nutteloos om lid te zijn. Voor zover ik het kan zien zal niemand op dit forum een Ecofoonabonnement nemen(heb nog niemand gehoord die dit wel wilde) en gaat dat in de rest van Nederland ook niet gebeuren. Er is gewoon geen sellingpoint wat maakt dat je nietom Ecofoon heen kan
Gepost op 10/06/10 om 13:36 uur
zoals al je andere post: sterk

Je slaat de spijker op ze kop, Ecofoon kan zich beter eens goed buigen over zijn product en zichzelf opnieuw uitvinden wil het een kans maken op de markt.
Gepost op 10/06/10 om 14:45 uur
sjeroen
volgens ecofoon website zijn Er zijn 3 MVNE’s (mobile virtual network enablers) in Nederland. maar volgens mij en http://nl.wikipedia.org/wiki/Mobile_virtual_network_operator heel wat meerdenk rond de 40 maar nergens echt lijst
sjeroen wijzigde dit bericht op 10/06/10 om 14:45.
Gepost op 10/06/10 om 15:05 uur
@sjeroen

Kijk uit, je haalt het e.e.a doorelkaar! Er is een daadwerkelijk verschil tussen MVNO's & MVNE's.

MVNE's, zorgen er voor dat de MVNO toegang krijgt tot het netwerk. Een MVNE heeft zelf een eigen PBX (telefooncentrale) en onderhoud de contracten met de partijen zoals vodafone, tmobile etc.

MVNO's sluiten zich aan bij een MVNE om zo diensten te kunnen aanbieden. De tarieven worden dan ook afgestemd met de MVNE.

Grote partijen (denk aan tele2, Lyca en Vectone) zijn zelf MVNE. Ofwel zij hebben zelf een telefooncentrale/pbx staan om het telefoonverkeer af te wikkelen.
Gepost op 10/06/10 om 15:57 uur
echte kostprijs tarieven kan het nooit zijn, want de grote aanbieders bieden in heel veel gevallen lagere tarieven. En dat is echt niet allemaal met verlies.

Wat mij voornamelijk opviel is de relatief hoge tarieven voor het bellen naar vaste lijnen en andere ecofoon klanten. Meer dan 7 cent per minuut.
Vroeger had je bundels bij Telfort/O2 genaamd samenbellen waar je voor 5,- euro 500 belminuten naar vast/Telfort kreeg. Soms werd dit zelfs met meer korting verkocht (2,50 pm inclusief het telefoon abo). Wat dus neerkomt op 1 cent per minuut of nog minder.
Zelfde geldt ook voor SMS-jes. Vele aanbieders hebben 1000 SMS bundels voor 10,- euro. Dus ook 1 cent per SMS. maar bij ecofoon kost dit meer dan 10 cent! Wel krijg je 2 cent voor elk ontvangen SMS bericht. Wat nogal vreemd uit kan pakken, want voor het "op SMS-en" van een 1000 SMS bundel kan je dus 20 euro ecofoon tegoed krijgen. (geen idee of je dat dan alleen kan verbellen of dat je dat kan laten uitkeren).

Ook het bedrag dat je ontvangt voor 1 belminuut is relatief laag: 2.7 cent, terwijl Carey bijvoorbeeld 5 cent per minuut aanbood. Ok, dit is moeilijk te vergelijken, want dat was 5 cent Carey tegoed, en dus gelinked aan de overige tarieven van die aanbieder.

Afgezien van die te ontvangen 2 cent per SMS bericht zie ik niet in hoe dit aanbod kan concurreren met de huidige bundel prijzen in de markt. En ik heb twijfels of die vraag door de bedenkers van ecofoon wel voldoende is beantwoord toen ze het product opzette.
Volgens mij moet je namelijk wel een uiterst merkwaardig/afwijkend belpatroon hebben wil ecofoon als voordeliger uitpakken dan bestaande belbundels bij andere aanbieders.

En afhankelijk van de voorwaarden voor gebruik/misbruik van de dienst, ben ik erg benieuwd hoelang die vergoeding van 2 cent per ontvangen SMS blijft bestaan. Want het is heel raar dat je door 10,- euro uit te geven voor een bundel bij de concurrent zoals SMS Totaal (kpn), Ben SMS altijd of Zorgeloos SMS (Vodafone) je 20,- euro aan ecofoon tegoed kan krijgen.
Overigens is het juist met SMS extreem simpel om dit soort dingen te automatiseren. Nokia Symbian S60 toestellen hebben allemaal de mogelijkheid om Python te installeren (PyS60). met nog geen 10 regels code SMS-ed je telefoon volautomatisch je hele bundel leeg naar je ecofoon nummer. De kennis die je hiervoor nodig hebt is echt minimaal.
(hoewel ik me niet kan voorstellen dat iemand met deze vorm van misbruik weg kan komen: dus NIET doen!)

Ik vermoed dat er dus randvoorwaarden zullen zijn voor het gebruik van ecofoon en haar ontvangen tegoed, waar ik nu niet van op de hoogte ben, maar het blijft een vreemde situatie.

Maar ik moet toegeven: het idee van ecofoon is erg leuk. Nu nog door een aanbieder als kpn of T-mobile implementeren met HUN kostprijzen.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone