echte kostprijs tarieven kan het nooit zijn, want de grote aanbieders bieden in heel veel gevallen lagere tarieven. En dat is echt niet allemaal met verlies.
Wat mij voornamelijk opviel is de relatief hoge tarieven voor het bellen naar vaste lijnen en andere ecofoon klanten. Meer dan 7 cent per minuut.
Vroeger had je bundels bij Telfort/O2 genaamd samenbellen waar je voor 5,- euro 500 belminuten naar vast/Telfort kreeg. Soms werd dit zelfs met meer korting verkocht (2,50 pm inclusief het telefoon abo). Wat dus neerkomt op 1 cent per minuut of nog minder.
Zelfde geldt ook voor SMS-jes. Vele aanbieders hebben 1000 SMS bundels voor 10,- euro. Dus ook 1 cent per SMS. maar bij ecofoon kost dit meer dan 10 cent! Wel krijg je 2 cent voor elk ontvangen SMS bericht. Wat nogal vreemd uit kan pakken, want voor het "op SMS-en" van een 1000 SMS bundel kan je dus 20 euro ecofoon tegoed krijgen. (geen idee of je dat dan alleen kan verbellen of dat je dat kan laten uitkeren).
Ook het bedrag dat je ontvangt voor 1 belminuut is relatief laag: 2.7 cent, terwijl Carey bijvoorbeeld 5 cent per minuut aanbood. Ok, dit is moeilijk te vergelijken, want dat was 5 cent Carey tegoed, en dus gelinked aan de overige tarieven van die aanbieder.
Afgezien van die te ontvangen 2 cent per SMS bericht zie ik niet in hoe dit aanbod kan concurreren met de huidige bundel prijzen in de markt. En ik heb twijfels of die vraag door de bedenkers van ecofoon wel voldoende is beantwoord toen ze het product opzette.
Volgens mij moet je namelijk wel een uiterst merkwaardig/afwijkend belpatroon hebben wil ecofoon als voordeliger uitpakken dan bestaande belbundels bij andere aanbieders.
En afhankelijk van de voorwaarden voor gebruik/misbruik van de dienst, ben ik erg benieuwd hoelang die vergoeding van 2 cent per ontvangen SMS blijft bestaan. Want het is heel raar dat je door 10,- euro uit te geven voor een bundel bij de concurrent zoals SMS Totaal (kpn), Ben SMS altijd of Zorgeloos SMS (Vodafone) je 20,- euro aan ecofoon tegoed kan krijgen.
Overigens is het juist met SMS extreem simpel om dit soort dingen te automatiseren. Nokia Symbian S60 toestellen hebben allemaal de mogelijkheid om Python te installeren (PyS60). met nog geen 10 regels code SMS-ed je telefoon volautomatisch je hele bundel leeg naar je ecofoon nummer. De kennis die je hiervoor nodig hebt is echt minimaal.
(hoewel ik me niet kan voorstellen dat iemand met deze vorm van misbruik weg kan komen: dus NIET doen!)
Ik vermoed dat er dus randvoorwaarden zullen zijn voor het gebruik van ecofoon en haar ontvangen tegoed, waar ik nu niet van op de hoogte ben, maar het blijft een vreemde situatie.
Maar ik moet toegeven: het idee van ecofoon is erg leuk. Nu nog door een aanbieder als kpn of T-mobile implementeren met HUN kostprijzen.