[Providers] Nieuwe mvno Ecofoon gaat de telecommarkt in beweging brengen

Gepost op 22/01/10 om 14:07 uur
Telecombedrij Ecofoon komt vanaf eind februari of begin maart met een nieuw concept: bellen, smssen en internetten tegen kostprijs. Dit staat te lezen op hun website www.ecofoon.nl en op Telecompaper.
Een gesprek met de klantenservice leverde de volgende informatie op:
"wij gaan de telecommarkt in beweging brengen. bij ons betalen de klanten 4,99 per maand. 4 euro is onze marge voor al onze kosten en 99 cent gaat naar een fonds voor groen ondernemen. Daarnaast ontvang je ook geld terug voor elke minuut dat je gebeld wordt. Over de precieze tarieven kan nog niets worden gezegd maar die worden in februari naar buiten gebracht. Wij zijn vooral interessant voor de veelbeller, voor mensen die boven de 25 of 30 euro bellen hebben wij de beste tarieven. Er wordt geen starttik berekent en je betaalt per seconde. Bel je 1 seconde dan betaal je ook 1 seconde. Bij ecofoon gelden veel verschillende tarieven: onderling bellen, smssen, bellen naar vast, bellen naar mobiel en mobiel internet hebben allemaal een verschillende prijs deze word dus ook zo aan de eindgebruiker doorberekend". Het lijkt mij zeker een interessant concept om te volgen.
Gepost op 22/01/10 om 15:40 uur
Met die verschillende tarieven lijkt het mij een slangenkuil van jewelst. Weg ermee
Gepost op 22/01/10 om 16:01 uur
@istanbullu: dus wat jij liever ziet is overal hetzelfde tarief voor? dat betekent dus: in elk geval voor onderling en naar vast bellen teveel betalen. Is dat niet juist wat de andere aanbieders doen, je teveel laten betalen? En als een ander dat niet wil doen zeg jij weg ermee! beetje snel geoordeeld.
Gepost op 23/01/10 om 12:55 uur
als je ziet dat je vroeger bij orange voor een 10'tje (uit de bundel waar je ook nog tot 75% korting op had (heerlijk, uitverkoopaanbiedingen, maar dat terzijde)) "onbeperkt" (2000/2500 minuten) onderling of naar vast kon bellen... dan lijkt me dat je toch wel aanzienlijk te veel betaald als je nu 20 cent betaald voor alle nummers. vergeleken met die onbeperkt bundel waar als je er ten volste gebruik van maakt 0,4 cent per minuut voor betaald (of 0,1 cent als je 75% korting meerekent)

Als ik op de site kijk heb ik wel een "eerst zien, dan geloven" gevoel... kan iemand me daar vanaf helpen? :p
Gertjuh wijzigde dit bericht op 23/01/10 om 12:55.
Gepost op 23/01/10 om 16:13 uur
Moderator
Windstorm
http://www.windbel.nl/
Website ziet er veel belovend uit, hoop dat die binnenkort idd echt eens gevuld gaat worden.

En niet zo'n vage site blijft als http://blyk.nl/
Gepost op 23/01/10 om 17:43 uur
Ik ben benieuwd. Als veel gebruiker vind ik Tringg ook een goed alternatief, over een kleine twee maanden ben ik zelf contractvrij, ben benieuwd of tot die tijd Ecofoon actief is en wat ze dan aanbieden.
Gepost op 23/01/10 om 18:03 uur
Cool, lijkt een beetje op http://www.carey.nu/ onder andere een paar jaar terug deed. Die hadden ook een goede doelen concept en daar kreeg je ook geld terug voor elke minuut dat je gebeld werd (betaald uit het interconnectietarief).

Ik ben benieuwd
Gepost op 23/01/10 om 18:17 uur
Hmm, er staat dat je ook geld krijgt als je ge-sms-ed wordt. Dat is ofwel heel erg weinig, ofwel dat is heel gevoelig voor misbruik.Heel veel aanbieders bieden 1000 SMS bundels voor 10,- euro. Een scriptje schrijven om deze allemaal op te maken door naar je mooie ecofoon nummer te SMS-en is heel erg simpel, en als dat geld oplevert, durf ik te wedden dat dat ook gaat gebeuren.
Het hele tarieven stelsel is vrij idioot in telecomland, en daardoor ook gevoelig voor misbruik, ben benieuwd hoe ze zich daar tegen gaan beschermen.

Ik vraag me ook af wat de "inkoop prijs" zal zijn voor SMS en internetten op je mobiel. Als de meeste aanbieders bundels kunnen aanbieden waar voor 1 cent per bericht kan worden geSMS-ed en Tringg een 1GB databundel voor 5,- euro extra kan aanbieden, zou het daar niet zo ver vanaf moeten liggen.
Maar natuurlijk zeggen ze er niet bij van wie ze inkopen. Dus als ik wat cynisch denk, dan koopt bedrijf A de belminuten van kpn, en bedrijf B deze weer van bedrijf A. Nu kan bedrijf B grootst adverteren met "tegen inkoop prijs", terwijl deze prijs nog steeds vele malen de kostprijs is.

Ook begrijp ik eigenlijk niet wat "groen" en "eco" met goedkoop bellen te maken heeft. Lijkt me ook met de haren erbij gesleept. Ben dus heel benieuwd hoe "eerlijk" hun "inkoop" tarieven zullen zijn.

Gepost op 23/01/10 om 22:29 uur
Quote:
Maar natuurlijk zeggen ze er niet bij van wie ze inkopen.

Quote:

Van welk netwerk maakt ECOFOON gebruik?
ECOFOON maakt gebruik van het geavanceerde T-mobile netwerk.

Gepost op 23/01/10 om 22:36 uur
Quote:

Quote:
Maar natuurlijk zeggen ze er niet bij van wie ze inkopen.

Quote:
Van welk netwerk maakt ECOFOON gebruik?
ECOFOON maakt gebruik van het geavanceerde T-mobile netwerk.

Ik had dat nog niet gezien, maar het is niet wat ik bedoel. Een bedrijf als carey maakte ook gebruik van een derde partij Yiggers als ik mij niet vergis, en die kocht het weer bij Telfort in, en dat werd uiteindelijk het kpn netwerk.

Wat ik mij afvraag is of hun "inkoopprijs" daadwerkelijk de prijs is die T-mobile zelf aan wederverkopers rekent. Er kan een bedrijf (of meerdere) tussen zitten die haar eigen marges boven op de belminutenprijs gooit.
Gepost op 23/01/10 om 22:40 uur
Op de ecofoon site wordt veel over oude klanten en over "4-sure principe" van een oude abonnements vorm.
Hoe heette ecofoon dan eerst? Van welk bedrijf/ welke bedrijven leveren zij nu de dienstverlening?
Gepost op 24/01/10 om 00:00 uur
http://www.telecomvergelijker.nl/prov/31/forum/?thread_id=29293

Blijkt via Elephanttalk te werken.

http://www.elephanttalk.com/images/upload/20100122%20Persbericht%20HOA%20Ecofoon.pdf

Het dus over de kostprijs die Ecofoon aan Elephanttalk betaald.
Kan dus elke mogelijke prijs zijn, net als bij de andere aanbieders.
Gepost op 24/01/10 om 11:34 uur
en deze had ik nog niet gezien ;)

hmm, je hebt idd gelijk, nóg een partij die ook weer wat winst pakt, tsja...
als het waar is wat ze zeggen zou het wel mooi zijn, ik ken wel mensen die veel meer dan 1000 smsjes per maand sturen, voor hen zou dit mooi moeten zijn, als de prijs zo laag is als ik verwacht..
Gepost op 27/01/10 om 09:55 uur
Beste lezers,

ECOFOON (vanaf maart 2010)OPENHEID IN TELECOM
Bellen, sms’en en internet tegen onze inkoopprijzen. Begrijp dat mensen zich afvragen wat is de inkoopprijs. Heel simpel: Er zijn 3 MVNE (enablers) in Nederland, bedrijven die het mogelijk maken om gebruik te maken van netwerk KPN, Vodafone of T-mobile. De prijzen die de enablers doorberekenen aan de MVNO's (virtuele operators, zoals wij dat ook zijn), liggen niet ver uit elkaar. Deze prijzen geven wij door aan de klant, 1 op 1 dus zonder marge. Wij berekenen een ecolidmaatschap van 4,99 excl. BTW, waardoor eenieder kan gaan bellen met ons. Onze doelgroepen zijn particulieren en bedrijven waarbij verbruik boven 20 euro ligt.

Voordelen om lid te worden van de Ecoclub:
Bellen, sms-en en mobiel internet tegen onze inkoopprijzen
Als u gebeld of ge sms’t wordt, ontvangt u geld
Alle gesprekken worden per seconde afgerekend
Geen hoge starttarieven zoals bij andere telecomproviders
Wij werken niet met bundels, is ondoorzichtig en u komt achteraf vaak veel duurder uit dan u dacht te gaan betalen
De meeste gesprekken zijn korter dan 1 minuut. Toch worden die gesprekken door de meeste operators afgerond naar hele minuten of een hoog starttarief in rekening gebracht
Ook naar het buitenland bellen en in het buitenland bellen of gebeld worden en sms’en is tegen onze inkoopprijs
Lidmaatschap Ecoclub kost slechts 4,99€ excl. Btw per maand. Hiervan wordt 0,99€ afgedragen aan groene doelen en investeringen en draagt u indirect bij aan een beter milieu
Lidmaatschap Ecoclub heeft straks voor u interessante voordelen bij aanschaf van groene produkten via onze ecowebwinkel. Het lidmaatschap is dan zo terugverdiend

Met vriendelijke groeten,
ECOFOON Nederland b.v.
directie

Modbreak:
Aanhef en afsluiting niet gewenst, zie de Tv Forum richtlijnen.
Pinokkio wijzigde dit bericht op 27/01/10 om 09:55.
Gepost op 27/01/10 om 23:23 uur
wanneer zijn er concrete tarieven bekend?
Gepost op 28/01/10 om 07:59 uur
@ecofoon

Er zijn veel meer MVNE's in NL die diensten aanbieden (vaak ook onder eigen label een bijbehorende mvno's).

Toch vroeg ik me af als er zo een klein verschil is tussen de afwikkeltarieven, waarom kies je dan uberhaubt voor het Tmobile netwerk? Ik denk dat je je beter kan onderscheiden op het Vodafone/KPN netwerk ipv Tmobile. Immers de meeste goedkope MVNO's werken al via Tmobile (Tele2 e.d). Waardoor je als bedrijf je niet echt kan onderscheiden.

Daarnaast vraag ik me af of de tarieven wel zo goedkoop worden. Immers een abonnement bij bijvoorbeeld Ben, ben je 16 euro kwijt voor 500 min. Stel je zal via ecofoon bellen dan ben je 5 euro kwijt aan standaard abbonementskosten, dan heb je nog 11 euro voor je variable belkosten.
Stel je belt voor 8 cent per minuut (dat is namelijk nu het geldende interconnectietarief). En je belt 500 minuten * 8 cent = 40 euro + variable 5 euro kosten = 45 euro ~ 16 euro bij Ben!

Bij het bellen van 666 minuten ben je evenduur uit als bij Ben (25 cent buiten bundel tarief). Bel je echt veel meer dan is Tringg het beste alternatief. Bij Tringg is het 1250 minuten ~ 25 euro dat is bij Ecofoon waarschijnlijk onbetaalbaar 1250 * 8 cent = 100 euro + 5 euro = 105 euro!!

Er zijn bij deze voorbeelden geen starttarieven die in rekening worden gebracht (bij Ben en Tringg). Als Ecofoon dat wel zal gaan doen, wordt het nog minder aantrekkelijk!

Ik verwacht echt geen tarieven zoals bijv bij Ben (postpaid), Tele2 (postpaid), Vectone (prepaid) of Telfort (postpaid).

Ik snap dus niet echt de doelgroep welke Ecofoon wil aanspreken.
jongerenchaos wijzigde dit bericht op 28/01/10 om 07:59.
Gepost op 28/01/10 om 11:16 uur
@jongerenchaos

We begrijpen je reactie echter hebben wij gekozen voor MVNE'er Elephant talk (maakt gebruik van T-mobile netwerk) ook om andere redenen. Goede tarieven is 1 maar nieuwe mobiele internet applicaties, billing CRM etc. zijn andere redenen om voor een bepaalde MVNE'er te kiezen. ET ligt ons inziens voor op andere MVNE'ers wat betreft technieken en mogelijkheden, vandaar dat dit ook keuzebepalend voor ons is geweest.

Er zijn inderdaad bundels waarbij je voor 16 euro 500 minuten NATIONAAL kunt bellen en/of sms'en. Maar hoe vaak worden minder of meer minuten verbruikt. Zijn de gesprekken korter dan een minuut (afluisteren voicemail of korte gesprekken afgerekend per minuut, 30 sec. of per eenheid). Indien je alleen maar lange gesprekken voert en 500 minuten belt, dan ben je inderdaad zeer voordelig uit met een dergelijk abonnement. Dat geven wij ook eerlijk toe. Het interconnectietarief van 0,08 (standaard voor iedereen) wordt berekend voor mobiel bellen naar een andere provider en is juist. Je zou je dan afvragen hoe de andere provider marge maakt, want ik neem aan dat er in telecom geen liefdadigheidsinstellingen bestaan. Zoals je weet wordt in telecomland uitgegaan van scenarios om tot een positief resultaat in de mix te komen. Voor elke call (onderling, buitenland, andere provider, naar vaste lijn, voicemail) en voor elke sms (onderling, buitenland, andere provider) gelden verschillende prijzen. Die prijzen geven wij dus ook door aan de klant zonder zich zorgen te hoeven maken dat er een call of sms of mobiel internet (ook onze inkoopprijs) buiten de bundel valt. Daarnaast heb je ook nog het zogenaamde MT verkeer. Gebeld of ge sms't worden levert een kickback op voor de MVNO, waardoor je weer een andere prijs krijgt. Die kickback wordt door ons dus ook gewoon doorgegeven aan de klant. Onze mening is dat bundels ondoorzichtig zijn echter voor bepaalde gebruikers zeer effectief indien de bundel volledig gebruikt wordt. Telecomland is sowieso ondoorzichtig, maar in ieder geval willen wij openheid geven in de daadwerkelijke kosten en dit 1 op 1 doorbelasten aan de klant en durf te stellen dat wij in de meeste gevallen de voordeligste aanbieder zullen zijn, maar wat straks belangrijker zal zijn, de mogelijkheden van mobiele telefonie heel ver zullen gaan. Dit zullen wij in de toekomst laten zien in samenwerking met Elephant Talk.
Gepost op 28/01/10 om 12:30 uur
Dank voor deze inhoudelijke reactie!

Ik hoop dat ik als beller bij jullie provider ga passen, ookal ben ik geen veel beller. Ik heb namelijk nu het probleem dat ik Ben heb (3 euro abbo) voor het internetten (onbeperkt +10 euro met het voordeel dat ik dat maandelijks aan of uit kan zetten). Daarnaast heb ik Tmobile voor het onderling bellen 1000 min per maand.

Ik hoop dat ook dat de onderstaande aspecten nog kunnen worden meegenomen in de propositie:
- Onderling gratis bellen (dat men dit standaard krijgt bijv bij het afsluiten van het abbonement).
- Voordeelbundels, denk aan de vodafone bloxjes. Met bijv maandelijks aan en uitschakelen van bijv (onbeperkte) internet SMS en belbundels.

En mogelijk op ten duur een prepaid variant, waarbij je gewoon een soort BLOXjes bovenop je prepaid kaart kan zetten. Denk aan SMS, Internet, Bel mobiel,Bel vast & Bel onderling bundels.

Ben benieuwd naar jullie tarieven.
Gepost op 30/01/10 om 02:28 uur
Ik geloof dat Ecofoon nu juist dit soort bundels wil vermijden! Het argument begrijp ik wel. Door een bundel aan te bieden aan zijn klanten neemt de provider in feite een soort gecalculeerde gok. De klant denkt met de bundel goedkoper uit te zijn dan zonder bundel, maar de provider denkt door een bundel te verkopen meer winst te maken dan zonder de bundel te verkopen. Ze kunnen niet allebei gelijk hebben, dus hoe werkt het dan?

De reactie van Ecofoon lees ik als volgt: de meeste mensen halen helemaal geen maximaal profijt uit hun bundel (dit zijn dus de winstgevende klanten), en slechts een kleine groep verbelt wel precies hun bundels. Ofwel de meerderheid van de klanten subsidieert een klein deel die de bundel volledig gebruiken. Dat vindt Ecofoon oneerlijk en ontransparant.

Hun oplossing is om gewoon de exacte kostprijs door te rekenen aan elke afzonderlijke klant. Is inderdaad wel eerlijker. Wat is dan de doelgroep van Ecofoon? Niet de mensen die precies hun belgedrag kunnen voorspellen, want dan is het altijd voordeliger om een bundel te nemen. Ook niet de weinigbellers, omdat er een hoge vaste kostenpost is van 5 euro in de maand. Ik kan me alleen voorstellen dat mensen met zeer wisselend belgedrag wel iets zouden zien in Ecofoon. Of mensen die HEEL veel bellen, want op een gegeven moment houden de belbundels op en dan zit je met 25 cent buitenbundeltarief.

Wel een origineel initiatief, ben benieuwd naar de tarieven. Kunnen we ook eens zien wat nu echt de kostprijs is van bepaalde dingen.
Gepost op 30/01/10 om 12:35 uur
Ik geloof nooit dat we de precieze kostprijs zullen weten. De schoorsteen van Ecofoon zal tenslotte ook moet roken.... Maar ben het absoluut eens met de stelling dat het een sympathiek initiatief is. Mogelijk ben ik als Youfone gebruiker al stilletjes overgegaan. Zie de topic over Youfone.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone