Prepaid mobiel internet op je laptop - Vodaphone of T-Mobile

Gepost op 12/02/10 om 12:35 uur
Ik woon in het buitenland en ga in juli een aantal weken terug naar Nederland om de familie te bezoeken. In het verleden ging ik tijdens dit soort gelegenheden altijd naar een internet cafe om mijn mail te kunnen lezen en wat dingen op internet. Ik heb nu gelezen dat Vodaphone en T-mobile prepaid mobiel internet voor de laptop hebben. Dat lijkt mij een goede oplossing omdat ik dan niet vast zit aan een abonnement dat ik toch niet kan gebruiken in het land waar ik woon. Gewoon internetten vanuit de bungalow waar wij onze vakantie doorbrengen. Mijn vragen zijn:
Heeft iemand ervaring met dit product en zijn die ervaringen goed?
Hoe is het gesteld met de snelheid?
Hoe is met de service van Vodaphone en T-mobile?
Als ik weer terug naar huis ga kan ik de usb modem gewoon meenemen en de volgende keer weer gebruiken en in de tussentijd heb ik geen kosten?
Is er een beter alternatief?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Gepost op 12/02/10 om 12:56 uur
Goed alternatief is misschien Hi online vandaag. Kost 1,50 per dag voor 20MB. Daarboven 0,30/MB. Je betaalt als je het gebruikt. Heb het zelf voor onderweg en ben er heel tevreden over. Usb-dongle 19,= Euro.
Gepost op 12/02/10 om 22:56 uur
Het leuke van prepaid vind ik, dat je nergens aan vast zit. Je kunt een provider proberen en als deze niet bevalt stap je over naar een andere.
Gepost op 15/02/10 om 12:11 uur
Moderator
Je moet vantevoren inschatten hoeveel data je wilt gaan gebruiken. Bij beide providers zijn de USB datasticks in de prepaidpaketten gesimlocked. Na 1 jaar gebruik kan je de unlockcode opvragen. In de praktijk gaf dit bij mij altijd moeilijkheden, met name bij Vodafone. Oorzaak: de eigen Vodafone connect software moet geschikt gemaakt worden voor simkaarten van andere providers. Dit kost wel eens moeite omdat de standaard klantenservice daar te weinig van weet.

Bij Vodafone is de UMTS dekking over het algemeen beter dan de dekking van T-Mobile. Je zou eens naar de dekkingskaarten moeten kijken op de provider websites en de postcode van je vakantieadres in moeten voeren. Let op: de UMTS dekkingskaarten zijn erg optimistisch getekend. Heb je een modem of toestel met een iets minder goede UMTS ontvangst, dan zal je dekking fors minder zijn dan je verwacht!

Geeft de kaart in de hele omgeving maximale dekking aan, dan loop je weinig risico. Zie je op de kaart dat de dekking 1 stapje minder is (geel bij de Vodafone kaart, lichter magenta op de T-Mobile kaart reken er dan op dat je binnenshuis totaal geen dekking binnen zult hebben en mogelijk zefs geen dekking buiten.

Opties die je hebt:

losse Vodafone prepaid datasim o.a. bij de Vodafone citypoints en kijkshop voor 5,- euro. Je kan na opwaarderen (met een gewone prepaid opwaardeercode) databundels activeren die 12 maanden geldig blijven. Na opwaarderen kan je je simkaart 12 maanden gebruiken, dan moet je opnieuw opwaarderen.

Optie 2: datamodem met prepaid datasimkaart van Vodafone in 1 pakket. Kosten ca. 60,- euro. Zelfde voorwaarden als boven.

Optie 3: modem + prepaid datasimkaart van T-Mobile, ook ca. 60,- euro. T-Mobile rekent een maximum tarief van 7,50 per dag.

Optie 4: een gewone prepaid telefonie simkaart van T-Mobile en daarop datagebruiken.

De bovengenoemde Hi databundels zijn abonnementen via het KPN netwerk. Voor wie in Nederland woont en af en toe een beetje data gebruikt is dat het beste advies. 1,50 per dag voor 20 MB dataverkeer op de maximale snelheid op het zeer goed dekkende KPN UMTS netwerk. Boven de 20 MB wel forse meerkosten per MB! (ik dacht 50 cent per extra MB). Als je een buitenlands paspoort + woonadres en geen Nederlandse bankrekening hebt moet je of een flinke borg (paar honderd euro) storten bij KPN of sluiten ze je helemaal niet aan omdat ze buitenlandse aansluitingen een te hoog risico vinden. Voordeel: je hebt een abonnement, maar betaalt alleen 1,50 op een dag dat je daadwerkelijk de bundel gebruikt.

Let ook op dat bovenstaand Hi abonnement door KPN/Hi ontbonden wordt als je meer dan 6 maanden geen gebruik er van maakt.
Gepost op 15/02/10 om 15:08 uur
Bedankt voor de reacties. Het heeft ons veel geholpen. Wij zijn ruim drie weken in Nederland en wij zullen iedere dag wel de post willen checken en een paar nieuwssites van Brazilië willen lezen (dat is waar wij wonen). Zo'n verblijf van een week of drie doen wij een keer per jaar. Dus of het echt nodig is om de simkaart te unlocken weet ik niet. Ik denk dat ik een keuze maak uit de opties 2 en 3 die Koen heeft voorgesteld. En als dat goed werkt hoef ik niet meer te veranderen. Ik ben gewoon Nederlander (weliswaar geemigreerd) maar ik heb nog gewoon een Nederlands paspoort en ook nog een Nederlandse bankrekening. En als een provider een Nederlands adres wil hebben kan ik dat van mijn zoon of dochter geven. Met een bestelling bij Vodaphone of T-mobile voorzie ik geen problemen.
Gepost op 09/04/10 om 20:31 uur
Is er bij Hi Vandaag Online de mogelijkheid om bij te houden hoeveel data je op een dag gebruikt? Ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel data ik per dag gebruik en wil de kosten buiten de bundel beperken.
Gepost op 09/04/10 om 20:58 uur
ciao
Gebruik de teller van je toestel.
Gepost op 09/04/10 om 21:02 uur
Ik gebruik het voor een laptop. Waar kan ik dat eventueel zien?
Gepost op 09/04/10 om 21:33 uur
ciao
Download de software Bitmeter om je gebruik bij te houden.
Gepost op 09/04/10 om 21:38 uur
Of gebruik de meetsoftware die in je Hi-software zit ingebakken...
Gepost op 10/04/10 om 14:02 uur
Moderator
T-Mobile prepaid internet is door de voorwaardenwijziging niet meer in het buitenland te gebruiken.
Gepost op 03/08/10 om 20:06 uur
Ik ben inmiddels weer terug in Brazilië. Voordat ik naar Nederland vertrok heb ik prepaid mobiel internet voor mijn laptop gekocht via Vodaphone. Eerst nog geinformeerd bij de helpdesk van dat bedrijf of het in Hoenderloo echt werkt (postcode gegeven) en de medewerkster verzekerd mij dat de ontvangst daar prima zou zijn. Bleek dus voor geen meter te werken. Later bleek dat er op dat bungalowpark in Hoenderloo geen bereik is. Vodaphone gevraagd om restitutie van mijn geld maar daar wilde de medewerker (in de Vodaphone winkel in Apeldoorn) niets van weten. Slechte ervaring dus met Vodaphone.
Gepost op 04/08/10 om 16:02 uur
Moderator
Leuk dat je ons nog je terugkoppeling geeft van je ervaringen. Dat mogen wat mij betreft meer vragenstellers doen.

NB. heb je nog gezocht of andere netwerken wel ontvangst hadden? En kon je daar ook geen GPRS ontvangen via Vodafone?
Gepost op 04/08/10 om 16:47 uur
Ik ben uiteindelijk geslaagd met een abonnement en dongle van KPN. Zit ik helaas wel een jaar aan vast maar het werkte in ieder geval goed en ik heb iets voor de volgende keer dat ik Nederland kom. Een medewerker van T-mobile wwar wij ook nog even zijn binnegewandeld vertelde mij overigens dat er in dat gebied op de Veluwe een nieuwe mast zal worden geplaatst (over drie maanden) waardoor het probleem definitief opgelost zal zijn. Hij erkende zonder aarzeling dat er daar nu nog geen ontvangst is.
Gepost op 05/09/10 om 13:06 uur
he bedankt voor jullie info.

alleen is mijn vraag dus nu. hoeveel mb gebruik je gemiddeld?

laten we het zo zeggen. als je emails ophaalt ok dan gebruik je niet zoveel maar wat nou als je online bent op facebook of andere profiel pagina's hoe zit dat dan. hoeveel mb gebruik je dan?

ik ben gemiddeld 2 a 3 dagen in nederland en wil wel dan internetten.
(ga niets downloaden zoals films of muziek of zo)

op simyo rekenen ze 4,00 euro voor eerst 50mb snelle connectie dan lager (via kpn netwerk)

t-mobile rekent ongeveer 4,50 euro voor 400mb

advise please.....

Gepost op 05/09/10 om 13:38 uur
Moderator
Als je echt meer wilt doen dan alleen wat mailen en een keer een website bezoeken, dan ben je al snel door 50MB heen. Hoogstens nuttig als je dit kan verdelen over meerdere dagen. Je kan natuurlijk ook een 2e prepaid simmetje kopen.

Wat vooral van belang is: waar wil je internetten. Tmobile heeft nu nog de meeste 3G dekkingsgaten. Als je echter alleen in goedbedekte gebieden in de randstad verblijft, dan kan je weinig gebeuren.
Gepost op 05/09/10 om 22:40 uur
Hugo Boss
Afgelopen weekend heb ik een Huawei 3765 USB modem van Vodafone gekocht, leuk om eens te testen. Zit een datasimkaart bij, geen idee met of zonder beltegoed. Maar als ik nou een gewone telefonie-simkaart prepaid van Vodafone neem en ik zet daar een Internet Blox op. Is dat dan ook gewoon te gebruiken in zo'n stick? Hij pakt hem in ieder geval wel ;)
Gepost op 13/09/10 om 22:06 uur
Hugo Boss
Niemand? ;)
Gepost op 17/09/10 om 10:42 uur
Voor de liefhebbers: Zag dat de prepaid data-sim van Vodafone ad 5,= (bijv Dixons) nu beschikt over een "gratis" bundel van 400Mb na registratie. Daarnaast nog de standaard 2,50 beltegoed. Of de 400Mb een tijdelijke aktie is, weet ik niet.

Binnen hoeveel tijd je deze 400Mb moet opmaken, kon ik echter nergens vinden (12 mnd....)??
Gepost op 17/09/10 om 12:15 uur
ja, op als je op de website je registreert krijg je binnen 24 uur 400 mb op je stick. Het maakt niet uit waar je de stick of sim koopt.

De mediamarkt heeft nu Vodafone Huawei K3765 modemstick pakketjes liggen voor maar 10,- !!!!!!!!

Ik weet ook niet hoe lang die geldig is, maar hoop idd 12 maanden. Ik heb gisteravond mijn pakketje geregistreerd, dus als ik meer weet meld ik het hier.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone