Hallo,
Ik heb twee zakelijke abonnementen bij T-Mobile die ik al meer dan een maand probeer ontbonden probeer te krijgen vanaf 1 juni. Het gaat om een telefoon (iphone) abonnement en een laptop executive abonnement.
Ik heb een redelijke correspondentie opgebouwd. Twee schriftelijke reakties en tal van reakties via e-mail.
De laatste vanuit hun juridische afdeling:
"Vanaf 1 juli is T-Mobile verplicht om alle klanten standaard op het maandelijkse beschermingsniveau te zetten en de verbinding te verbreken op het moment dat de klant de cap bereikt. Aangezien T-Mobile verplicht is om deze optie als default aan te bieden geldt er geen opzegrecht. T-Mobile is wettelijk verplicht om dit zo aan te bieden en als uit de wet een dergelijke verplichting volgt dan is opzegrecht (uit artikel 7.2 Tw) niet van toepassing. De roaming verordening verplicht T-Mobile niet om naast de maandelijkse cap van € 50,00 ook andere varianten aan te bieden.
Kortom, het feit dat wij door regulering genoodzaakt zijn om ons bestaande systeem van dagelijkse cap om te bouwen naar default monthly cap kan niet aan T-Mobile tegengeworpen worden. We zijn simpelweg niet verplicht om de dagelijkse cap in leven te houden naast de door de EU opgelegde bescherming van € 50,00 per maand. Hierom geldt geen opzegrecht. Het spijt ons dat dit niet duidelijk was."
In het in deze thread genoemde document van de OPTA staat dat o.a. dat T-Mobile zegt dat het opheffen van de dagelijkse betaal limiet het gros van de klanten duurder uit zal zijn...
"12. T-Mobile geeft in de brief van 3 maart 2010 aan dat zij betreurt dat zij op basis van de Verordening genoodzaakt is om de standaard dataroamingvoorziening uit te faseren, terwijl met de huidige tariefstructuur van T-Mobile hetzelfde wordt beoogd als met de Verordening: “Sterker nog, de huidige structuur met een dagelijkse limiet is voor het gros van de T-Mobile klanten voordeliger dan de nieuwe maandelijkse cap structuur zoals voorgesteld in de verordening. Alleen de manier waarop hieraan uitvoering wordt gegeven verschilt enigszins: waar T-Mobile een dagelijkse limiet
hanteert, is dit in de Verordening een maandelijkse limiet. Zoals vorig jaar reeds aangegeven, is het voor T-Mobile niet mogelijk om zowel een dagelijkse limiet als een (verplichte) maandelijkse limiet te hanteren, zodat wij genoodzaakt zijn om onze goedwerkende standaardoplossing om te bouwen naar het nieuwe systeem. OPTA heeft eerder aangegeven begrip te hebben voor waar T-Mobile tegen aanloopt als gevolg van de nieuwe vereisten in de Verordening.”"
Ook heeft de OPTA geen bezwaar tegen het aanhouden van meerdere limieten zolang de maandelijkse-cap maar aangeboden wordt...
"20. Het college is van oordeel dat T-Mobile per 1 maart 2010 verplicht is haar klanten – in ieder geval – een faciliteit te bieden, waardoor datagebruik van klanten in het buitenland niet hoger is dan € 50 per maand. Naast een maandelijks gebruiksplafond van € 50, staat het T-Mobile vrij om haar klanten ook ander gebruikslimieten aan te bieden."
T-Mobile kan dus gewoon de dagelijkse betaal limiet (in tegelstelling tot wat de klantenservice meestal lijkt te communiceren richting klanten) in zijn huidige vorm blijven aanbieden. Het is een commerciele beslissing van T-Mobile om deze limiet op te heffen. Dit is zoals ze zelf zeggen duurder voor het gros van hun klanten, dus geld er het recht tot ontbinding voor iedereen die realistisch gezien op 1 dag in het buitenland meer dan 2,5 of 7,5 MB aan data verbruikt (afhankelijk van het abonnements type)..
Daar mijn abonnementen zakelijk zijn heb ik ook niks aan de geschillencommisie. Ik zie dus wel wat in het gezamelijk aanpakken hiervan of op een of andere manier Radar/Kassa dit op te laten pakken. Ik heb de laatste 2 weken al op de website van beide programma's een bericht achter gelaten, maar tot nu toe heb ik daar geen reaktie op mogen ontvangen..
Grtzzzz Roel..