[T-Mobile] [juli 2010] Wijziging mobiel internet voorwaarden buitenland

Gepost op 20/02/10 om 17:09 uur
Moderator
Ik ontving net de melding per SMS dat T-Mobile de mobiel internet tarieven voor in het buitenland in mei zal aanpassen/cq de voorwaarden dan wijzigt.

Meer info staat op: https://www.t-mobile.nl/eu

Wat er volgens die pagina in iedergeval komt is een maximum tarief per maand van 59,- euro in plaats van een maximum tarief per dag van nu 11,90 per dag voor mobiel internet op de telefoon en nu max. 15,- euro per dag voor internet op de laptop.

Voor prepaidklanten is er geen maximum. T-Mobile gaat het mobiele internet in het buitenland voor de prepaidklanten zelfs standaard uitzetten! Dat gaat wel wat ver.

T-Mobile geeft nog niet aan of voor abonnees ook het tarief per MB of een ander deel van de voorwaarden zal wijzigen om dit maximum financiëel goed te maken. In theorie zouden ze het tarief per MB om het nieuwe maximum te bereiken kunnen gaan verhogen van 2,- euro (mobiel) en 5,- euro per MB (laptop bundels) naar 15 euro per MB om zo per ongelukke of incidentele gebruikers flink te belasten. Alles geldt voor zone 1. Daarbuiten (zone 2 + 3) blijven de tarieven en maxima hetzelfde.

Als de prijs per MB hetzelfde blijft, dan vind ik dit een enorme vooruitgang. Nu koop ik voor internet op de netbook op reis vaak een lokale data simkaart. Inclusief tegoed en databundel ben je dan ook vaak 25 tot 55 euro kwijt als je UMTS/HSDPA wilt gebruiken. Het zou geweldig zijn om dit gewoon met je Nederlandse simkaart te kunnen doen zonder zorgen. Voor T-Mobile Nederland kan het wegnemen van de buitenland data angst nog wel eens heel veel meer op gaan leveren. Voor een klant telt dit verbruik op bij zijn klantwaarde (= mogelijk een gunstigere verlengingsdeal via T-Mobile zelf).

Gepost op 20/02/10 om 22:49 uur
En hoe zit het met T-Mobile Grenzeloos?
Ik heb nog een prepaidkaartje om op te maken in het buitenland (na dit debacle), dus goed om te weten dat ik dat eerst moet activeren. Vind het uitzetten bij prepaid wel extreem, juist dan is op=op.
Ben ook abonnee, vond de huidige tarieven wel oke, maar weet niet of ik aankomende zomer ook nog abonnee ben.
Vind het max maand tarief nog erg hoog, zeker als je het alleen op je tel of PDA gebruikt. (had vorig jaar nog geen netbook om mee te nemen.) En bij 10 MB per dag gaan ze al knijpen.
Gepost op 24/02/10 om 20:49 uur
Hugo Boss
Via bovenstaande link kom ik nu op een tarief van 8,93 per MB. Kan iemand me vertellen hoe het nou precies zit? Volgens mij heb ik een prijsplan voor 2 euro per MB! ;)
Gepost op 24/02/10 om 21:06 uur
Moderator
Je hebt gelijk, ik kom nu ook op 8,93 uit. Ik heb de oude prijslijst erbij gepakt (tip: die is via de link boven het tarief nu nog als PDF te downloaden): tarief in het buitenland 2,- euro per MB bij Web&Walk standard en plus. Kortom: wat ik al voorspelde: T-Mobile verhoogt de datatarieven flink om zo op iemand die een beetje data gebruikt veel te verdienen. Een veelgebruiker krijgt een maximum van die ca. 50,- euro per maand, maar betaalt dit al na iets meer dan 4 MB gebruik.

Als dit doorgaat is voor de weinigbeller opzeggen misschien nog de beste optie vrees ik.
Gepost op 24/02/10 om 21:17 uur
Hugo Boss
Heb wel het idee dat ze dit niet op bestaande abonnementen zullen doorvoeren, gaat ze anders een hoop klanten kosten! T-Mobile pakt dat soort dingen meestal wel slim aan. Ik ontdekte het eigenlijk door een artikel op bellen.com over mobiel internet in Zwitserland. Daar gaat het over 8,93 voor T-Mobile en dat dit voor heel zone 1 geldt. Maar er wordt verder niet gedaan alsof dit een nieuw tarief is, net alsof het nooit anders is geweest ;)
Gepost op 24/02/10 om 21:50 uur
Ik heb bij T-Mobile Grenzeloos (deze heb ik op 1 van mijn abo's) ook nog de oude variant. De vraag is of ik zelf op de nieuwe overkan. Als ik een T-Mobile Flex wil verlengen met Flex kan ik ook geen W'n'W flexibel kiezen, enkel vast. Dus met al die verschillende generaties producten/prijslijsten val je van het een in het ander. Ik ga denk ik over prepaid nog een briefje schrijven, eerst de dag max eraf paar weken voor ik vertrek, vervolgens teveel factureren (en crediteren) en een jaar later de prijzen vervijfvoudigen. Way to go!
Gepost op 24/02/10 om 22:51 uur
Hugo Boss
WnW Flexibel is sowieso geen onderdeel van het tariefplan van Flex. Je kunt dan alleen voor de vaste variant kiezen ;)
Gepost op 24/02/10 om 23:39 uur
Ja, we raken offtopic, maar bottomline is dat het allemaal zo ingewikkeld wordt. Zelfs ik als telecomexpert (in prive zin) denk vervolgens al bijna laat maar zitten. Of het nu verlengen is met allemaal creatieve trucs of internet in de EU.

Ik denk dat ik mogelijk plaatselijk een kaartje koop voor internet. Want ik weet zowiezo niet of ik nog abonnee ben bij T-M tegen de tijd dat ik op vakantie ga, tegen welke voorwaarden ik verleng en welke veranderingen er nog aankomen.

Vorig jaar geen plaatselijk kaartje gekocht, want kwam pas na enkele dagen van het strand af; de stad in, en het prijsverschil was te klein om lastig te doen. Maar de providers weten hoe ze klanten moeten wegjagen of ervoor te zorgen dat ze hun producten simpelweg niet meer gebruiken. Moet je natuurlijk wel scherp blijven met al die wijzigingen, anders betaal je na een verlenging de hoofdprijs.
Gepost op 26/02/10 om 03:49 uur
Maximum bedrag per maand is opgelegd door de EU, alle providers voeren dit in of gaan dat binnenkort doen.

Bericht uit 2009:
Quote:
Verlaging van de tarieven voor surfen op internet en het downloaden van films of videoprogramma's met een mobiele telefoon vanuit het buitenland met een maximaal wholesaletarief van 1 euro per gedownloade MB, vergeleken met een gemiddeld wholesaletarief van 1,68 euro per MB, met uitschieters in Ierland (6,82 euro), Griekenland (5,30 euro) en Estland (5,10 euro). Het maximale tarief voor downloading zal de komende twee jaar worden verlaagd tot 0,80 euro in 2010 en tot 0,50 euro in 2011. Consumenten worden op de hoogte gehouden van het tarief dat zij moeten betalen voor gegevensdiensten omdat mobiele exploitanten op grond van de nieuwe regelgeving verplicht zijn via een sms of een pop-upvenster hun klanten gratis specifieke informatie te verstrekken over de roamingtarieven van een land wanneer de klant een andere lidstaat binnengaat en gebruik maakt van gegevensdiensten. De nieuwe regels beschermen de consument tegen astronomisch hoge rekeningen door een mechanisme waarbij de dienst wordt stopgezet wanneer de factuur 50 euro bereikt, tenzij gekozen wordt voor een ander maximumbedrag. Exploitanten hebben tot maart 2010 de tijd gekregen om deze "cut-off limit" in te voeren.

bron: Europa.eu.
Gepost op 26/02/10 om 14:03 uur
Moderator
Het bovenstaande lijkt mij toch wat anders dan alleen een prijsmaximum. Wat daar beschreven wordt is dat je mobiele internetverbinding in het buitenland totaal afgesloten wordt zodra je de 50 euro bereikt.

Het T-Mobile verhaal zou ik willen samenvatten als: de prijs omhoog van 2,- per MB naar bijna 9,- per MB en geen extra kosten meer boven de 50 euro....of ik moet het verkeerd begrijpen. Dan zou het en een prijsverhoging zijn, en een stop op je verbinding als het duur wordt. (en dat wordt het met bijna 9,- per MB nogal snel).
Gepost op 26/02/10 om 14:35 uur
Waar staat iets over de huidige €2,-/MB ? Wat ik kan vinden op de T-website is:
Quote:
Vanaf 3 mei veranderen de maandelijkse kosten voor het gebruik van mobiel internet in zone 1 (Europa). De maandelijkse kosten worden dan maximaal € 59,50 (€ 50,- excl. btw) per factuur. Zo kun je in heel Europa zorgeloos gebruikmaken van mobiel internet.

Voor zone 2 en 3 blijven de huidige maximale tarieven per dag gelden. Het tarief dat je betaalt per verbruikte MB blijft in alle zones ongewijzigd.

En vervolgens op een andere pagina:
Quote:
Zone 1: Europa
€ 8,93 per MB, met een maximum van € 11,90 per dag.

Wel vreemd dat het pas van 3 mei is, gezien het vanaf 1 maart moest.
Maar idd, tis niet alleen het wettelijke verplichte, T-Mobile maakt er onbeperkt internet van, waar de andere providers waarschijnlijk gaan blokkeren.

Ik snap alleen niet wat er met het tarief per MB gaat gebeuren. EU heeft het over een wholesale tarief, dus dat is wat er onderling mag worden afgerekend denk ik. Vervolgens staat dit:
Quote:
Het maximale tarief voor downloading zal de komende twee jaar worden verlaagd tot 0,80 euro in 2010 en tot 0,50 euro in 2011.

Ik weet niet of ze het hier over tarief voor consument hebben of nog steeds het wholesale tarief. Indien ze zelf maar 80 cent moeten betalen en voor de consument er gewoon €8,- er bovenop gooien begrijp je direct wel hoe ze aan het geld komen om onbeperkt internet aan te bieden.
V-Power wijzigde dit bericht op 26/02/10 om 14:35.
Gepost op 26/02/10 om 14:55 uur
Moderator
@v-power: zie opmerking Hugo Boss en mijn antwoord daarop: eerder stond er op de site nog 2,- euro per MB. Afgelopen week heeft T-Mobile dit gewijzigd naar bijna 9,- per MB. Dat laatste is niet het huidige tarief, maar vermoedelijk het nieuwe tarief. Als je de PDF met de huidige tarieven die er notabene onder staat download dan staat daarin gewoon nog de huidige 2,- per MB.
Gepost op 26/02/10 om 19:00 uur
Hugo Boss
Denk dat er bij T-Mobile nu meerdere dingen worden geroepen, maar lijkt me sterkt als het zomaar verhoogd is.. Denk dat het even afwachten geblazen is ;)
Gepost op 26/02/10 om 20:01 uur
Moderator
Ik denk het ook. Over enkele dagen zal het echte verhaal wel op de site gezet worden.
Gepost op 26/02/10 om 20:01 uur
Mogelijk is er sprake van een oud format welke per ongeluk opnieuw online is gezet. Het bedrag van 9,00 werd ongeveer 4 jaar geleden gehanteerd per MB bij T-Mobile.Check: Nope het was 8,39ex BTW. Nu ik die EU berichten (quotes) heb gelezen, verwacht ik niet dat T-Mobile de MB prijzen gaat vervoudigen om ze vervolgens later weer te moeten verlagen.
Gepost op 27/02/10 om 13:21 uur
Moderator
In het EU stukje staat aangegeven dat een aabieder ook zelf een afwijkend aanbod kan maken. Prijsverhoging gecombineerd met een maximum tarief per maand zonder afsluiting na he berieken van de 50 euri is dan op zich nog wel iets wat in de richting zou kunnen komen van een alternatief. Of het alternatief redelijk is hangt dan weer af van je persoonlijke situatie.

Vandaag kreeg ik trouwens op de eerste prepaid een SMS van de voorwaardenwijziging.
Gepost op 27/02/10 om 14:22 uur
Volgens mij moet het afwijkend aanbod, het alternatief optioneel zijn. Daarom hebben T-Mobile, Vodafone en KPN respectievelijk Grenzeloos, Passport en EU-voordeelbellen opgezet.
Dan zijn er nog trucs zoals enkele (internationale/eu) blox'en bij vodafone waarbij Passport automatisch mee-geactiveerd wordt. (en niet gedeactiveerd kan worden)
Gepost op 28/02/10 om 07:46 uur
Gisteren op het rtlnieuws van 19.30 uur inderdaad een stukje over dataroaming en de kosten ervan. Het standaard limiet van 50,- gaat in per 01 Maart 2010 als je het aanvraagt bij je provider en per 1 Juni is het standaard aangezet dat het stopt bij 50,- in het buitenland aan datakosten. Ik neem aan dat je dat ook gewoon kan wijzigen als je het aangeeft.
Gepost op 12/03/10 om 16:38 uur
Moderator
De pagina is wederom aangepast nu met een verwijzing naar de normale pagina's met de buitenlandtarieven en de vermelding dat er niets wijzigt. Link je door, dan staat er 2,- euro per MB. Even in de gaten houden of dat ook na 1 mei nog zo is. Het loont zeker om even de PDF met de huidige tarieven te downloaden. Het zal niet de eerste keer zijn dat T-Mobile in stilte tarieven verhoogt al roepend "er verandert niets". Voorgaande keren kwam T-Mobile daar na diverse niet of niet inhoudelijk beantwoorde aangetekende brieven ook pas de dag voor de zitting bij de geschillencommissie tot de conclusie dat mijn bewijs waterdicht was....
Gepost op 14/03/10 om 20:04 uur
Hugo Boss
Ik kreeg gisteren ook een sms met de wijziging.. denk dat het allemaal wel meevalt ;) zal niks negatiefs uitkomen voor bestaande klanten...

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone