T-Mobile zet prijsvergelijker op z'n kop, lijkt me

Gepost op 13/03/10 om 08:16 uur
Ik zie dat de T-Mobile Relax-producten van T-Mobile "gewoon" in de resultaten van de prijsvergelijker worden opgevoerd. Dat kan strikt genomen helemaal niet, want bij dit product verlopen de minuten niet en bij de anderen wél. Dus is uiteindelijk de plaats van het Relax-product in de prijsvergelijker afhankelijk van het belgedrag van de mensen met een ander abonnement! Dus: zomaar ergens in de lijst zetten, kan NIET.

Mijn vraagjes:

Wat is jullie mening hierover? Moet Telecomvergelijker melden dat de positie van Relax in de lijsten relatief is en van miljoenen andere factoren afhankelijk is?

Gaan de andere providers nu eindelijk ook met een vergelijkbaar product komen? Het "verlopen van minuten" is uiteindelijk iets als "afpakken wat je betaald hebt."

Gepost op 13/03/10 om 09:01 uur
Ik ben eigenlijk van mening dat het ook "oneerlijk" blijft wanneer je je belminuten mee kan nemen. Het blijven belminuten waar ik wel voor heb betaald, maar niet gebruik.

Uiteindelijk betaal je gewoon teveel en wordt je aan het einde van je looptijd zelfs nog beperkt in de mogelijkheid om weg te gaan.

Een systeem zonder bundels met gelijkwaardige tarieven zou veel eerlijker zijn. Desnoods je abonnement/bundel omhoog en omlaag kunnen zetten wanneer het je uitkomt. Mijn geld in mijn zak.
Gepost op 13/03/10 om 09:09 uur
Hey flippus,

Je denkt nóg een stap verder en hier ben ik het ook helemaal mee eens. Zoals het vroeger bij de PTT was, was het eenduidig en transparant. Ik zeg niet dat het beter en/of goedkoper was.

Er wordt nu een spel gespeeld dat zo gecompliceerd is dat je als eenvoudige consument eerst een stelsel van 1000 vergelijkingen met 1000 onbekenden moet oplossen om tot een goede keuze te komen. Daarbij zijn nog niet eens de kleine lettertjes meegenomen, die zouden voeren tot nog eens tienduizenden EXTRA calculaties.

Ik heb inmiddels wel gezien dat de telecomvergelijker eigenlijk maar een "dom algoritme" toepast. De hele resultatenlijst zal slechts bij minder dan 1% van de consumenten van toepassing zijn. Eigenlijk is het hele concept onzin.
Gepost op 13/03/10 om 16:59 uur
Moderator
@zwoerdkop: je wilt duidelijk vooral reacties uitlokken. Dat maakt de discussie niet minder interessant.

Het blijft lastig om alle persoonlijke redenen om een bundel te nemen ook door te rekenen in een vergelijker. Wat vooral lastig is, is dat providers continu bundelvoorwaarden aanpassen. Heeft de ene club (KPN en Vodafone) het meenemen van de oude bundel juist beperkt, de ander vergroot juist de mogelijkheden (T-Mobile). Bijzonder is dan weer dan T-Mobile dit weer niet op alle abonnementen doorvoert. Wie een Iphone bundel neemt heeft geen betere voorwaarden ontvangen. Ik ben zelfs benieuwd of T-Mobile dit niet alleen gebruikt om de oude Flex klanten (=opgeheven alles in 1 bundel met nog gunstigere tegoedvoorwaarden) naar een ongunstiger Relax abonnement over te halen.

Volgend jaar dus misschien opnieuw alweer nieuwe T-Mobile bundels die niet meer mee te nemen zijn net als bij dochteronderneming Ben? Het goed invoeren van nieuwe tariefmodellen en voorwaarden is uiteindelijk altijd weer een uitdaging. Het optimaliseren kost helaas tijd, vooral als providers de nieuwe tarieven slechts zeer kort van te voren prijsgeven.

Een vergelijker zoekt altijd naar een optimum rond een gemiddeld belgedrag. Als ik het mag zeggen, dan is de vergelijker niet op zijn best in allerlei uitzonderingen. Geen enkele vergelijker is dat. Hij is dan ook voornamelijk goed voor klanten die willen weten wat de beste deal is als zij een bepaald aantal minuten per maand opmaken en daarbij online een toestel willen aanschaffen in een zo gunstig mogelijke deal. Of je bundel nu mee gaat of vervalt maak je 200 minuten per maand op en neem je een 200 minuten deal, dan zit je goed. Soms zie je nu echter in de vergelijking dat de meerprijs per losse minuut zo ongunstig is dat je beter standaard al 225 minuten kunt kopen als je maandelijks 200 minuten op maakt. Dat zie je terug in de vergelijker en is voor een gebruiker wel van belang. Natuurlijk niemand zal in de vergelijker aangeraden gaan worden maar een dikke 400 minuten bundel te nemen aangezien je die onbeperkt meeneemt en misschien in 2012 wel eens een keer meer zal bellen dan nu. Reden: je wil uiteindelijk toch gewoon weten wat het minimum bundelbedrag is waarmee je uitkomt. Elke minuut die je teveel besteed is voor de gemiddelde klant een bedrag wat onnodig betaald moet worden.

Ik geef toe: de vergelijking zal niet 100% van de gevallen kunnen voorspellen.Tips zijn altijd welkom. Het gros van de gebruikers zal in de huidige situatie toch echt wel een goede deal vinden. Heb je tips om zaken er beter in te krijgen, houd die dan svp. niet voor jezelf!
Koen wijzigde dit bericht op 13/03/10 om 16:59.
Gepost op 14/03/10 om 20:56 uur
De ideale vergelijker bestaat niet, maar je kunt zelf ook heel veel doen.
Het begint er mee dat je je eigen belgedrag moet kennen.
Kijk dus bij je huidige abonnement en provider hoeveel minuten, sms etc. je bijvoorbeeld over de afgelopen 6 maanden hebt gebruikt. Uitgaande van de (gratis) specificatie bij je online factuur kom je al een heel eind, de echte liefhebber pompt het over naar Excel en gaat er mee spelen.
Als je bijvoorbeeld relatief veel naar vaste nummers belt kan het lonend zijn om dat af te kopen, zoals bij Vodafone mogelijk is met Blox, zal bij andere providers onder een andere naam ook wel kunnen.

Vodafone had ook een interessante regeling die Onder Ons wordt genoemd en waarmee voor een vast bedrag per maand 4 (10 euro) of 6 (15 euro) Vodafone nummers elkaar onbeperkt kunnen bellen, al begrijp ik dat nieuwe aanmeldingen niet meer mogelijk zijn. Ik meen dat T-mobile ook zo'n soort optie heeft. Als je relatief veel belt met een paar nummers zit daar een grote potentiële besparing op je belkosten.

Zeker bij sim-only abonnementen ligt het tarief binnen de bundel vaak zo laag dat je maar beter iets ruimer je minuten kunt inkopen, bellen buiten de bundel kost doorgaans 25 cent per minuut, de paar euro die een abonnement met meer minuten maandelijks kost verdien je snel terug. (zie bijvoorbeeld Telfort, waar de meerprijs per 100 extra belminuten vaak maar 1 of 2 euro per maand is).
Gepost op 15/03/10 om 04:26 uur
Marly
Grappig, dat het onbeperkt houdbare beltegoed van T-Mobile Relax nu opeens als iets bijzonders wordt gezien, dat "de prijsvergelijker op z'n kop zet", terwijl T-Mobile Flex dit toch ook had en het (helaas!) ter ziele gegane Orange dit eveneens jarenlang heeft aangeboden en nog tegen veel betere voorwaarden ook, met bellen in het buitenland en 0900-nummers gewoon uit de bundel ;).

Bij het einde van je contract raak je je opgespaarde beltegoed alsnog kwijt, tenzij je verlengt en hier op TV weten we allemaal, hoe onvoordelig verlengen meestal uitpakt.

Marly wijzigde dit bericht op 15/03/10 om 04:26.

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone