Ontzettend slimme actie van KPN:
vraag was bij KPN vermoedelijk: hoe halen we klanten met oude bundels naar nieuwe bundels en voorwaarden toe zonder dat zij op kunnen zeggen?
Vraag 2: hoe pakken we de T-Mobile Flex klanten die daar vertrekken zonder net als bij T-Mobile de bundels onbeperkt mee te laten nemen.
Mijn antwoord: breng het als een grote vernieuwing doorgevoerd omdat klanten aangaven dat ze dit prettig zouden vinden en ga er vandoor met de bij T-Mobile buitenland voordelen en pak de klanten op andere punten terug. Lees: leg de nadruk vlak voor een vakantieperiode op o zo voordelig buitenland bellen bij KPN en laat de klant daarbij vergeten dat ze binnenlands meer dan de hoofdprijs betalen.
Ook handig: KPN heeft vast gemerkt dat klanten bij het afschaffen van bellen uit de bundel opeens veel minder minuten gingen gebruiken in het buitenland. Bij een Flexibel of personal sim bundel kies je dan snel voor een alternatief telefooncel, internet bellen, goedkoop lokaal simkaartje of een Vodafone prepaid of T-Mobile flex van een meereizend persoon bijvoorbeeld). Door bellen nu weer in de bundel terug te doen zullen meer klanten de minuten weer op hun standaardabonnement bij KPN gaan afnemen en niet langer moeite doen om een alternatief te nemen. Klanten die niet weten dat ze daarvoor eerst naar het nieuwe tariefplan moeten overstappen worden straks eerst door de marketeers in de tang genomen en vervolgens financieel geript (want wie van de gewone klanten weet nu of hij een oude of nieuwe personal sim bundel heeft?) Slimme marketing dat kan ik niet ontkennen.
Er zijn volgens mij nog veel klanten die een KPN mobiel of mobiel Plus bundel hebben lopen. (o.a. mijn vriendin heeft nog zo'n bundel). Ik adviseer aan wie mij vraagt of ze over zullen stappen tot nu toe meestal om de all-in 1 bundel te houden. Voordeligere prijs per minuut, de oude voorwaarden, met name voor weinigbellers interessant.
Wat nieuwe KPN personal sim klanten als minpunten krijgen:
-minder minuten in de bundels
-hogere prijs voor minuten buiten de bundel
-LIFO bundel afrekening: bij nieuwe bundels maak je eerst je nieuwe minuten op, dan pas spreek je je oude minuten aan. Gevolg: je neemt je minuten 1 maand mee, hebt je nieuwe minuten opgemaakt en je oude minuten vervallen. De maand daarop heb je dan alleen nog nieuwe minuten. Bel je dan 1 keer iets te veel, dan betaal je meteen de hoge losse minuutprijs en loopt je rekening snel op. Ook is het lastig om bij te houden of je nou nog minuten meegenomen had, of dat deze alweer vervallen waren. Kortom: als je een onregelmatig belritme hebt is de kans op regelmatige extra kosten hoog als je niet standaard al een te grote (en extra dure) bundel neemt.
-altijd bellen en afrekenen per hele minuut (voorheen afrekenen per seconde of alleen de eerste minuut helemaal berekend)
-de gratis gespecificeerde rekening op papier is verdwenen
-inflatiecorrectie, dus jaarlijks een prijsverhoging waar je niet tegen kan protesteren.
Voor KPN mobiel en mobiel plus (simonly) klanten is het sowieso niet erg aantrekkelijk om naar de nieuwe bundels over te gaan. Hun buitenland verbruik ging toch al uit de bundel.
Oude Flexibel minuten of euro bundel gebruikers moeten eens goed nadenken wat nu voordeliger is.
Wat ik wel een voordeel vind: als je denkt veel te bellen in het buitenland, dan kan je bij KPN kosteloos je bundel in de vakantiemaand een paar treden omhoog zetten, en na je vakantie meteen weer omlaag zetten. Verder is de kans groot dat een weinigbeller die nu telkens teveel tegoed overhoudt het nu in een buitenland vakantie redelijk kan redden vanuit de bundel. Ook wie in de grensregio komt zal minder snel een dikke extra buitenlandrekening ontvangen.
Edit: hoewel ik vrees toch dat ik zit te zwetsen.... of je nu 10,- extra bundeltegoed neemt waar je buitenlandse belminuten uit gaan of dat je boven je bundel uit losse buitenland minuten bijbetaalt maakt niet uit denk ik. Alleen binnenlands is een belminuut buiten je bundel fors duurder dan dezelfde minuut binnen de bundel)
NB. Bij deze nog hulde aan Miggle voor het bevestigen van het nieuws!

Koen wijzigde dit bericht op 23/04/10 om 17:21.