Ik heb een Vodafone abonnement 17,50 met bellen/SMS uit de bundel, en kreeg hierbij een Samsung Star (touchscreen) telefoon. Al eerder merkte ik (toen nog met prepaid-kaartje) dat die telefoon "uit zichzelf" gaat internetten (en hier heb ik toen een topic over gemaakt).
De oplossing hiervoor was een niet-bestaand accessprofiel (met de naam UIT) te maken, en deze als standaard in te stellen.
Hierna ging het zo'n 10 weken goed, en kreeg ik bij m'n abonnement geen onverwachte kosten.
Vandaag had ik voor het eerst mijn telefoon los in mijn broekzak (bovenbeen-met-rits). Ik lock hem altijd, en weet dat het ding regelmatig "uit zichzelf" unlockt. Om die reden heb ik hem zo ingesteld dat unlocken niet met een beweging op het touchscreen mag gebeuren. Ook lockt-ie na 15 seconden automatisch.
Dit alles is niet genoeg: het display stond vol icoontjes: de temperatuur in Utrecht waar ik was, Buienradar, Hyves en nog veel meer ongewenste zooi. Het feit dat de temperatuur er stond, was genoeg om te weten dat-ie aan het internetten is geweest! M.a.w. ondanks de instelling "geen bekend netwerk", locken, etc., krijgt de telefoon die Vodafone met die instellingen heeft geleverd, het voor elkaar om 1,50 euro buiten mijn bundel te verspillen (lees: 1,50 euro voor Vodafone binnen te halen).
Ik verbaas me hier best wel over: hoe kan een bedrijf nou serieus een apparaat leveren, wat ondanks dat ik als consument alles doe om het te voorkomen, mij toch op kosten jaagt? En uiteraard gaat het niet perse om die 1,50, ik wil gewoon niet dat mijn telefoon "uit zichzelf" dergelijke dingen doet.
Hoe kan ik dit voorkomen?