Toestel binnen 2 weken ruilen

Gepost op 22/08/10 om 08:22 uur
Er zijn tegenwoordig een paar ketens waar je binnen 2 weken je telefoon om kan ruilen.

Ik heb gehoord dat deze telefoons vaak gewoon weer als nieuw verkocht worden. Ofwel als klant koop je een 2e hands telefoon.

Ook kan het zijn dat iemand anders al wat heeft veroorzaakt.
Voorbeeld; Je haalt bij een keten met deze regel een telefoon, vervolgens laat je hem in het water vallen. Je laat hem direct 2 a 3 dagen drogen. De telefoon zal het vaak gewoon weer doen. Je ruilt hem om voor ander model. Gegarandeerd dat de persoon die de telefoon na jou krijgt een grote kans heeft op een defect door waterschade.

Ook heb ik gehoord dat bij deze ketens toestellen die defect zijn binnen deze 2 weken direct worden omgeruild voor een nieuwe.
Ook deze toestellen schijnen nadat ze gerepareerd zijn weer regelmatig als nieuw verkocht te worden.

Wellicht dat er (ex) medewerkers zijn die wat kunnen zeggen over deze gang van zaken bij enkele ketens? Gaat het inderdaad zols ik gehoord heb??

Ben ook benieuwd wat jullie liever hebben een keten / winkel die erg streng is met retour beleid / defecte toestellen alleen waar je zeker weet dat je gekochte toestel altijd nieuw is of is het "wat niet weet wat niet deert" zolang jij maar een toestel kan ruilen of direct een nieuw toestel krijgt als hij binnen korte termijn defect is.
Gepost op 22/08/10 om 10:00 uur
In principe weet je nooit of je wel een 100% nieuw product aanschaft. Het consumentenrecht bepaalt immers dat je aangekochte goederen binnen een bepaalde termijn mag retourneren of ruilen.(zonder opgaaf van redenen) Deze termijn varieert van minimaal 7 dagen tot een paar maanden. Ik weet niet wat met deze spullen gebeurt, maar het lijkt mij aannemelijk dat deze opnieuw verkocht worden als ze in goede staat zijn. Van Neckermann postorder weet ik dat ze een outletshop hebben waar gemankeerde producten worden verkocht. Van Kijkshop weet ik dat GSM's niet geruild kunnen worden.
Gepost op 22/08/10 om 10:39 uur
Ook Philips "dumpt" zijn gerepareerde producten met 100% garantie op een speciaal gedeelte van zijn site. Er wordt hier wel duidelijk vermeld dat het gerepareerde producten zijn met een gereduceerd tarief.
Gepost op 22/08/10 om 13:52 uur
@Gepost door frizzo op 22/08/2010 10:00

Bij de wet koop op afstand mag je binnen 7 werkdagen het product retour sturen. Je mag hem echter niet gebruiken.
Hij mag uitgepakt worden en bekeken worden om te kijken of het voldoet aan de verwachting.
Ook al je iets in de winkel koopt heb je geen recht om het product retour te doen.

Wanneer je als winkel echter mensen iets laat uit proberen lijkt het me dat je erg veel kans hebt op een gebruikt product.
Ik denk dan ook dat het recht 14 dagen iets uit te proberen er eigenlijk voor zorgt dat je als consument 2e hands producten koopt.

Ben dus ook benieuwd of er (ex) medewerkers zijn van deze ketens die wat inside information hebben over hoe het eraan toe gaat.
Gepost op 22/08/10 om 14:52 uur
We kennen allemaal de verhalen wel van mensen die een gsm gekocht hebben bij één van deze ketens , en er thuis achterkwamen dat er foto`s , contactadressen e.d. in staan van andere mensen. Helaas is dat het risico dat je loopt als je bij een winkel koopt met een 14-dagen-tevredenheids-garantie. Of dacht je werkelijk dat deze toestellen sterk afgeprijsd verkocht zouden worden ?
Gepost op 22/08/10 om 16:28 uur
blabla
Bij de keten waar ik werk is een dergelijke garantie. Het toestel wordt zelfs omgeruild als er beschadigingen aan zijn. De omgeruilde toestellen gaan terug naar het hoofdkantoor, en worden niet in de winkel als nieuw verkocht. Wij kunnen dat aan de hand van een imeinummer zelfs zien in het kassasysteem, of een toestel al eerder verkocht is geweest.

Als ik overigens kijk naar het aantal mensen dat er gebruik van maakt, en al zouden alle toestellen weer als nieuw verkocht worden, dan is er een kans van nog geen procent dat je een gebruikt toestel koopt. Stel dat 1 op de 10 een toestel met problemen inlevert, dan is de kans nog geen promille. En dan heeft ook die klant het toestel weer twee weken op proef.

Als er contacten in een toestel staan, dan is het niet per definitie een eerder verkocht toestel. Het kan ook zijn dat een testsimkaart gebruikt is om een toestel even werkend aan iemand te laten zien, en dat de klant daarbij bij de automatische vraag "wilt u de simcontacten naar het telefoonboek kopiëren?" ja gedrukt heeft.

Tot slot de vochtschade opmerking: als iemand het toestel laat drogen, en vervolgens naar de winkel gaat dat het toestel niet meer aangaat, zal het als doa omgeruild worden en teruggestuurd worden naar de fabrikant. Iemand die overigens een toestel ruilt vanwege vochtschade, zal niet om die reden een ander type toestel kiezen, maar het toestel ruilen voor eenzelfde model.

Daarentegen, de keten waar ik hiervoor gewerkt hebt ruilde enkel binnen twee weken als alles er in nieuwstaat uit zag. Daar werden de producten wel weer als nieuw verkocht. Daar lag het aantal retouren relatief ook hoger.

Tot slot 2: Als je het recht wilt om een product te kunnen retourneren, dan vind ik dat je ook niet moet zeuren als je een tweedehands product in nieuwstaat ontvangt.
Gepost op 22/08/10 om 21:37 uur
@Gepost door blabla op 22/08/2010 16:28

Ben het niet met je eens, ben van mening dat je als klant altijd een nieuw en ongebruikt toestel / product hoort te kopen.

De toestellen die naar het hoofdkantoor toe gaan zullen waarschijnlijk weer opnieuw verkocht worden. Wellicht dat ze voor de beschadigde toestellen een deal hebben met de fabrikant die er dan een ander hoesje op zet.

En over het toestel werkend laten zien aan een klant...Dan is hij toch gebruikt? Wat als het toestel al aan 15 mensen werkend is laten zien. Nieuw is in mijn ogen ongebruikt.

Qua waterschade heb ik het er niet over dat het toestel niks meer doet, vaak doet zo een toestel het nog een half jaar of een jaar en door corrosie gaat hij dan alsnog kapot.

De klant brengt hem terug en er wordt waterschade geconstateerd, dat het kan komen door de 4 mensen die het toestel voor je hebben getest dat wordt er niet bij gezegd.

Vind dus ook de regeling dat je het toestel 2 weken kan testen juist een slechte zaak aangezien je als klant een getest toestel kan kopen.

Maak dan reclame met "bij ons kan u uw toestel 2 weken testen, echter het kan zijn dat uw toestel eerst door iemand anders getest is"
Gepost op 23/08/10 om 09:46 uur
blabla
Bij ons worden deze toestellen naar een aantal filialen gestuurd, en daar als tweedehands verkocht. Als jij vind dat je altijd een 100% nieuw uit doos toestel wilt kopen, moet je hem bij een winkel halen met hele strenge omruilvoorwaarden. Dan moet je echter niet klagen als je hem zelf niet kunt omruilen.
Gepost op 23/08/10 om 16:11 uur
Ook ik kan uit ervaring vanuit de winkel zeggen dat 9 van de 10 keer een omgeruild toestel gewoon weer de verkoop in gaat.

Even terugzetten naar de fabrieksinstellingen en hij gaat de kluis weer in.

Op het moment dat het toestel beschadigd is zullen wij hem niet retour nemen en in uitzonderlijke gevallen wel maar dan gaat hij retour hoofdkantoor.

Ik denk ook dat het logisch is want wat is de definitie van gebruikt ? als ik een nieuw toestel binnen krijg wil ik die ook even aan zien want ik wil weten wat ik verkoop, is dit dan gebruikt ?

Als ik een toestel aan een klant laat zien is deze dan gebruikt ?

Dit zou betekenen dat wij de klant simpelweg niet meer de mogenlijkheid kunnen bieden om een toestel werkend te laten zien want dit zou dan een dure hobby worden.

Mocht je een gebruikt toestel kopen en dat kan je aantonen doordat er bv nog nummers instaan zullen wij deze altijd retour nemen en ruilen voor een ander ( en daarna weer leeg maken en in de kluis leggen ;-) )

als je de service verwacht om een toestel te kunnen testen moet je ook niet klagen als je dan toevallig een " gebruikt " toestel krijgt die gewoon 100% werkt.
Gepost op 23/08/10 om 16:51 uur
Een fabrikant zal uitsluitend toestellen met een aantoonbaar gebrek terugnemen als DOA. Dus DOA (dead on arrival) exemplaren laat ik even buiten beschouwing.

De TS is eigenlijk op zoek naar een leverancier die ingeruilde/gedemonstreerde exemplaren:
- als 2e hands in de verkoop doet
of
- vernietigt of in ieder geval niet meer verkoopt

Laat ik de TS dan maar meteen uit de droom helpen: zo'n leverancier bestaat niet...
zou zo'n leverancier wel bestaan... dan zal hij 't niet lang overleven ! Sterkte op je wolk
Gepost op 23/08/10 om 22:03 uur
Het enige wat ik bedoel is dat je als consument 2 keuzes hebt:

- Een winkel met een soepel omruilbeleid en een grote kans op een gebruikte telefoon. Ofwel een door iemand anders geteste telefoon kopen.
- Een winkel waar je GEEN recht hebt om een toestel om te ruilen en ze strenge policies hebben mbt. defecte toestellen maar waar je zeker weet dat het toestel nieuw is

Uiteraard mag iedereen voor zich weten of hij graag een gebruikte telefoon koopt alleen ik zal dus niet kopen bij een winkel waar je 14 dagen mag ruilen. Ofwel ik zoek altijd naar winkels met een strenge of geen retour policy dan krijg ik tenminste niet iemand anders zijn afdankertje.

Loopt iemand anders tijdens die 2 weken te bellen in de regen, ruilt zijn telefoon in en krijg ik een jaar later een telefoon terug van reparatie terug met waterschade....

@ Gepost door ali osram op 23/08/2010 16:11

Ik ken winkels waar je de telefoon niet uit mag proberen.
Het voordeel is dat je tenminste zeker weet dat een demo ook nog nooit aan is geweest. De meeste telefoons hebben trouwens een besturingssysteem en dan weet je al voldoende....symbian, windows mobile, IOS, Android.....

quasistatistiek wijzigde dit bericht op 23/08/10 om 22:03.
Gepost op 28/08/10 om 16:37 uur
Let wel dat de procedure voor geretourneerde toestellen inhoudt dat het toestel na inlevering naar het repair center moeten gestuurd om de toestellen na te kijken, mocht er dan toch gebruikersschade worden geconstateerd dan zal men de kosten op de klant verhalen (indien dit binnen de richtlijnen valt van consument en recht).
Als het toestel enkel en alleen fabriekfouten bevat dan zal het toestel worden gerepareerd en kan het toestel met korting alsnog verkocht worden.
Niet elke winkel houdt zich hieraan en reset de toestellen alleen en verkopen de toestellen weer als nieuw. De winkels die retouren registreren in bijzijn van de klant, waar de klant zich moet legitimeren en moet tekenen voor voorwaarden van retourneren gaan hier over het algemeen beter mee om.

Ook hier geldt dat elke keten wel een hoop regels en procedures kan
hebben, maar de mensen in de winkel maken het verschil. Kan dus zijn dat je bij winkel A van een en dezelfde winkelketen anders wordt behandeld dan bij winkel B. Een vertrouwensband opbouwen met 1 winkel is dan ook waardevoller dan telkens ergens anders het goedkoopste willen halen.

Als de grote meederheid zich eens wat meer zou verdiepen in hetgeen ze dagelijks veel gebruiken dan zou menin geval van uitval of verkeerde voorlichting toestellen retourneren. Jammer genoeg blijven winkels geconfronteerd worden met klanten die zich niet willen verdiepen in een overeenkomst die men voor 1 of 2 jaar aangaat. Ja dan is de congnitieve dissonatie (= spijt na aankoop) logisch te noemen en gaat men sneller over op het retourneren van aankopen.

Niet alle klanten zijn zo, gelukkig zijn er ook een hoop mensen die wel nadenken en op redelijke wijze omgaan met telecomproducten.

Het blijft fascinerend hoeveel technologie er in zo'n klein apparaatje zit, geen wonder dat bij dagelijks gebruik dit af en toe problemen veroorzaakt. Want ook dit is door een mens gemaakt en die maken nou eenmaal fouten!

Oftwel relax en denk goed na voordat je dergelijke producten aanschaft en denk na waar je ze aanschaft en waarom.

Gepost op 28/08/10 om 21:57 uur
Gepost door saus op 28/08/2010 16:37

Buiten toestellen die defect zijn mogen ook toestellen die gewoon niet bevallen geruild worden. Deze gaan niet naar het reparatiecentrum maar worden gewoon weer als nieuw verkocht....

ofwel fijne service een 2e hands telefoon kopen die eerst door iemand anders getest is...En wellicht mee gebeld is in de regen oid...

Ofwel wat hebben mensen op dit forum liever een winkel met ruime regels en de mogelijkheid als een toestel je niet bevalt deze te ruilen, ondanks dat je vaak een 2e hands telefoon koopt. Of minder ruime ruil rege,lingen maar altijd een nieuwe ongebruikte telefoon?
Gepost op 29/08/10 om 08:04 uur
blabla
Het is niet zo zwartwit als je het schetst.
Gepost op 31/08/10 om 20:04 uur
Het is inderdaad niet zo zwart-wit. Als je erg kieskeurig bent, en graag een nieuw en ongebruikt toestel wilt, dan ben je meestal ook wel in staat om dit snel te herkennen. Geen probleem dus, je ruilt het toestel dan gewoon om, of je accepteert dit toestel niet.

Een grotere groep gebruikers zal niet eens merken dat de seal al verbroken is. Zij hebben meestal prima plezier van dit toestel. In een sporadisch geval kan deze gebruiker problemen krijgen die een vorige 'eigenaar' veroorzaakt heeft. Het hoeft ook geen probleem te zijn als een toestel al eens uitgeprobeerd is. De toestellen met defecten zijn immers al als DOA terug gestuurd.

Ik adviseer vrienden en familie altijd om een product te kopen bij een winkel waar goede ruilingsvoorwaarden zijn.Daarnaast geef ik ook het advies om voor aanschaf te controleren op gebruikssporen aan de verpakking zoals een verbroken seal.

Gepost op 01/09/10 om 07:58 uur
Gepost door Guide5 op 31/08/2010 20:04

Nokia heeft geen Seals. De grote ketens hebben bovendien seals van bijv. Samsung en display plasticjes. Ook verkopen veel (web)shops Europese toestellen. Hier is vaak het toestel open geweest om de taal op Nederlands te zetten.

Ofwel het is vrij moeilijk te zien of een toestel gebruikt is.
Qua problemen door de vorige gebruiker het volgende.
Ik heb het NIET over DOA

Ik heb het over bellen in de regen, bewaren van een telefoon in borstzak en gaan zweten, telefoon in de douche leggen en gaan douchen ( nee niet onder de douche ;) maar vlakbij / waterdamp) ,
toestel met ernstige waterschade te drogen leggen, etc etc etc etc etc

Hierbij gaat het toestel niet kapot en wordt door de koper geruild.
( hij werkt dan dus nog normaal)
Niemand heeft door dat er wat mis is met de telefoon en hij lijkt nieuw.

Vervolgens een jaar later krijgt de telefoon last van roest op de printplaat( soms alleen met microscoop te zien) en gaat het toestel kapot.
Je stuurt hem op ter reparatie en krijgt hem terug met waterschade. Helaas geen garantie.

Vind het dus wel zwart - wit .
Een telefoon die nog nooit door iemand gebruikt is noem ik nieuw.
Een telefoon die eerst 2 weken door iemand getest is noem ik gebruikt.

Als je bij een winkel een telefoon 2 weken kan testen dan worden de gebruikte telefoons weer als nieuw verkocht, ergo verkopen ze daar gebruikte telefoons.

Gepost op 09/09/10 om 22:16 uur
bij de meeste grote ketens teken je bij de omruiling een omruilingsformulier daar staat meestal in dat bij gebleken schades bv waterschade je alsnog een rekening krijgt gepresenteerd achteraf.
Gepost op 11/09/10 om 08:03 uur
Gepost door simon72 op 09/09/2010 22:16

Als een toestel dan vlak na terugbrengen kapot gaat kunnen ze daar wat mee. Als hij echter al meegegeven is aan de volgende klant is deze gwoon lekker de zak als hij een half jaar later kapot gaat.

Nogmaals waterschade komt vaak na langere tijd pas aan het licht....

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone