Mobiel bellen in Nederland aanzienlijk duurder

Gepost op 23/10/10 om 22:24 uur
Dan moeten klanten wel met een vergrootglas door die tarievenlijsten en de verschillen proberen te ontdekken. Niet iedereen zal daar zin in hebben.

Ik heb de tarieven voor Hi bekeken en voor zover ik kan zien zit het verschil eigenlijk alleen in het afronden per minuut vanaf 25 januari 2010. Teruggaan naar het oude abonnement lijkt mij dan altijd gunstiger. Correct?

KPN schrijft zelf: "Het kan wel zo zijn dat u andere voordelen kwijtraakt, zoals bellen in het buitenland vanuit de bundel. Leest u daarom goed de voorwaarden van het aanbod dat u gaat ontvangen." Voor zover ik weet betreft dat alleen de KPN Personal Sim abonnementen. Maar zijn er nog meer addertjes onder het gras te bekennen?

Telfort klanten worden overigens afgescheept met een 'bel de klantenservice'.
Gepost op 23/10/10 om 23:26 uur
Yre
@gsmfreak77
Jouw opmerking dat KPN iedereen moet terugzetten is leuk bedacht maar zal echt niet gaan gebeuren. Op het moment dat KPN dat doet dan wijzigt ze ongevraagd de voorwaarden van het abonnement en kunnen de klanten per direct opzeggen.

Bovendien zullen er genoeg mensen zijn die de huidige situatie prima vinden. Als je niet buiten je bundel belt dan is er eigenlijk niks mis met zo'n abonnement. *zoekt dekking*
Gepost op 24/10/10 om 00:16 uur
Ik denk dat een heel aantal klanten ook gewoon buiten de boot vallen met de huidige maatregel. KPN schrijft namelijk: "Als u bij uw vorige abonnement al per minuut betaalde, dan krijgt u logischerwijs geen aanbod."

Iedereen die dus een abonnement had met 'minute billing' en daarna zijn belbundel heeft gewijzigd, valt hiermee volgens mij automatisch buiten deze regeling, of niet?

Overigens heb ik een iets uitgebreider artikel geschreven op Mobile Cowboys. In de reacties onder dat artikel staan ook enkele grappige tweets (twitter-berichten) n.a.v. de uitzending van Kassa...
Gepost op 24/10/10 om 08:52 uur
@yre:
Het is even de vraag; wanneer zijn de voorwaarden ongevraagd gewijzigd als bij het verlengen of aanvragen niet duidelijk is gemaakt dat KPN per minuut afrekent?
Opzeggen is, volgens mij, bij wijzigen van voorwaarden, alleen mogelijk als de klant er nadeel aan heeft. Wie heeft er nou nadeel aan als er eerlijker wordt afgerekend?
Bij Kassa zat een KPN klant die over een aantal gesprekken in totaal 1 min 52 had gebeld maar door de afrondingen op 10 minuten betalen uitkwam. Dat is pas kassa! voor KPN.

Over de oude abonnementen, volgens zit er verschil in het afrekenen en (uit m'n hoofd) ook nog vreschillen in de buiten de bundel tarieven. Deze zijn ook steeds iets hoger geworden en staan tegenwoordig op 33 ct per minuut.
Gepost op 24/10/10 om 12:26 uur
@gsmfreak77,
Quote:
Wie heeft er nou nadeel aan als er eerlijker wordt afgerekend?

Er zijn wel nadelen, bijvoorbeeld het zou kunnen dat buitenland-bellen weer buiten de bundel valt, dit valt bij Personal Sim namelijk in de bundel. KPN kan het dus niet gewoon standaard aanpassen voor iedereen, aangezien klanten dan kosteloos hun contract zouden kunnen ontbinden.

Quote:
Bij Kassa zat een KPN klant die over een aantal gesprekken in totaal 1 min 52 had gebeld maar door de afrondingen op 10 minuten betalen uitkwam. Dat is pas kassa! voor KPN

Dit is natuurlijk wel een uitzonderlijk geval. Een rekenvoorbeeld: de klant zou dus bijvoorbeeld 10 gesprekken van maximaal 11 seconden gehouden kunnen hebben. Dat lijkt mij niet heel waarschijnlijk en dat is toch wel een vrij uitzonderlijke situatie.

Daarnaast zou hem dat in de oude situatie ook 10 minuten hebben gekost, aangezien je toen (volgens mij) ook de eerste minuut geheel betaalde.

Gepost op 24/10/10 om 13:28 uur
Moderator
Laat ik nog even bij het begin beginnen: de klachten bij Kassa kwamen binnen over Vodafone. Vodafone wilde niet reageren en KPN kwam wel in de studio omdat bij navraag bleek dat ook zij dit minuten bellen hanteerden.

Ook gisteren weigerde Vodafone weer te komen. Zij zijn in eerste instantie de beklaagde en omdat KPN voor ze in de bres springt lijkt het nu wel of KPN alle klappen krijgt. Vodafone moet juist de klappen krijgen: zij weigeren in het programma te komen en weigeren er iets aan te doen! Ze blijven nu mooi in de luwte en laten KPN als bliksemafleider optreden. Kortom: laten jullie ook eens even iets van jullie ergernis horen over Vodafone en T-Mobile! Al deze providers hebben de klanten niet voorgelicht.

Onlangs heb ik een bundel afgesloten. Daarbij heb je achteraf niets wat bewijst welk tarief je beloofd is bij het aansluiten. Waar ik voor pleit: maak wettelijk verplicht dat iedere klant bij een nieuw abonnement of een verlenging een A4 printje krijgt met daarop de naam van de bundel, looptijd, afgesproken hoeveelheid minuten/sms/data in de bundel, manier van afrekenen, houdbaarheid van de bundel (1 of meer maanden en wat maak je eerst op als je een bundel mee mag nemen?),kosten voor bellen en datagebruik buiten de bundel en een beschrijving van de mogelijkheden van bundelwijziging met de gevolgen. (bijvoorbeeld: deze bundel kan tijdens de looptijd niet omlaag gezet worden, wordt de bundel gewijzigd dan gelden de voorwaarden van dat moment). Wijzig je de bundel echt, dan zou je ook weer zo'n A4-tje toegestuurd moeten krijgen ter bevestiging. De provider heeft dan aan al zijn verplichtingen voldaan. Voor de klant is duidelijk waar deze voor kiest.

Nu is het probleem niet zozeer dat de providers opeens per minuut zijn gaan afrekenen, maar juist dat de klanten bij bijvoorbeeld verlengen of bundelwijziging niet op de hoogte zijn gesteld van een wijziging.

Dan verder over het probleem: In het ergste geval kan je per minuut die je bij elkaar opgeteld belt 60 minuten moeten betalen. Dan alleen in het uitzonderlijke geval dat je 60 keer 1 seconde belt (of na de eerste volle minuut die je toch al betaalde dus 60 keer 61 seconden hebt gebeld). Dan gaat het wel hard.

Sowieso ging het bij de eerste volle minuut betalen al hard: bel je 60 keer per maand iemand die zijn mobiele telefoon uit heeft staan (en krijg je dus de voicemail), dan ben je inderdaad per maand sowieso al 60 minuten van je bundel kwijt. Daarnaast hebben de providers enige tijd terug opeens meldteksten ingevoerd bij mensen die de voicemail uit hebben staan. Krijg je de meldtekst te horen die aangeeft dat de bebruiker geen voicemail aan heeft staan, dan betaal je ook direct de eerste minuut. Een gebruiker kan dit bij KPN na publieke druk nu uitzetten via de klantenservice. Maar wie weet dit en wie doet dit ook echt? Daarnaast komen er steeds meer bundels waar betaald moet worden voor het bellen van de klantenservice. (alle nieuwe bundels van Telfort, T-Mobile, Vodafone en enkele bundels van KPN/Hi.) Met een gemiddelde wachttijd van zo'n 8 tot 10 minuten betaal je dus al behoorlijk om de "geen voicemail" melding uit te krijgen. Kortom: alleen al het bellen om het uit te laten zetten genereert inkomsten en maakt de kans groter dan de klant later in die maand buiten de bundel belt.

Ook is het buiten de bundel tarief bij alle providers verhoogd. Dit betaal je niet alleen als je bundel op is, maar ook als je belt naar 0900 of naar servicenummers en bepaalde internetnummers.

Willen ze het echt eerlijker maken, dan zou je het verbindingstarief naar 0900 etc. gewoon uit je bundel moeten betalen en alleen de kosten van het 0900 nummer als toeslag berekend moeten krijgen.

Je "gratis" mobieltje moet dus steeds duurder betaald worden. Dat gaf KPN gisteren ook al toe. Maar hoe kan het dan dat dezelfde verslechteringen al eerder bij simonly en webabonnementen zijn doorgevoerd?
Koen wijzigde dit bericht op 24/10/10 om 13:28.
Gepost op 24/10/10 om 14:11 uur
@Koen,
Ik heb een paar opmerkingen over je verhaal:
Quote:
Waar ik voor pleit: maak wettelijk verplicht dat iedere klant bij een nieuw abonnement of een verlenging een A4 printje krijgt [...]

Zoiets bestaat al, het heet: contract + AV. Is weliswaar iets groter dan 1 A4'tje, maar alles staat er wel in...

Quote:
Dan verder over het probleem: In het ergste geval kan je per minuut die je bij elkaar opgeteld belt 60 minuten moeten betalen. Dan alleen in het uitzonderlijke geval dat je 60 keer 1 seconde belt (of na de eerste volle minuut die je toch al betaalde dus 60 keer 61 seconden hebt gebeld). Dan gaat het wel hard.

Het eerste stukje klopt, maar jij trekt het door naar 61 seconden en dan klopt het niet meer. Dan betaal je immers niet per minuut 60 minuten. Het aantal 'verloren' seconden is gelijk (teller), maar het totaal is groter (noemer). De verhouding wordt dus anders.

Quote:
Een gebruiker kan dit bij KPN na publieke druk nu uitzetten via de klantenservice. Maar wie weet dit en wie doet dit ook echt?

Staat nu weer standaard uit bij KPN...
Gepost op 29/10/10 om 20:40 uur
Korte update: KPN heeft niet gereageerd "binnen 5 werkdagen", dus even de klantenservice gebeld. Blijkt dat ze het nog aan het bekijken zijn, want voor hen was het ook nieuw. Klantenservice vertelde dat ze eigenlijk "na 5 werkdagen" bedoelde en ik zou dan ook aanstaande maandag (6e werkdag) een e-mailbericht (met eventueel aanbod) ontvangen.
Gepost op 01/11/10 om 10:04 uur
blabla
Heb even m'n eigen rekening geanalyseerd. In de maand september heb ik effectief 84 minuten en 28 secondes gebeld. Door de startminuut moet ik 102 minuten en 17 seconden betalen. Met een hele minuut afronding zou ik 120 minuten moeten betalen. Dat betekent dat in mijn geval minuutafronding zou zorgen voor een 42% toename van mijn gebruik.

De providers rekenen het verschil in stijging uiteraard uit tussen startminuut en betalen per minuut, het effectieve verschil is echter veel groter.
Gepost op 01/11/10 om 12:29 uur
Ik heb bij Vodafone mijn simonly abonnement van 450 minuten verlengd tegen iets lagere maandkosten (17,95 in plaats van 19,95; 2 jaar), krijg daar nu 620 minuten voor, dat zal dan effectief wel ongeveer op het zelfde uit komen. Als de andere providers de aantallen minuten in de bundel ook met 35-40% verhogen komt het vast goed.....

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone