Tja, maar ik denk dat die softphone van voipcheap zelf toch net iets anders werkt dan het SIP protocol wat in je IP Gigaset zit en in een universeel ander programma. Als je bijvoorbeeld een programma als XLite installeert, moet je exact dezelfde gegevens opgegeven als in je Gigaset, en gaat hij zich echt over het SIP protocol (poort 5060) registreren en ook de gesprekken vinden daarover plaats. Is dat een optie om te testen? Want als KPN dat inderdaad geblokkeerd zou hebben, zou dit ook niet moeten werken.
Ik snap dat je er standaard geen HUB tussen hebt zitten, maargoed ik denk ook dat zoiets te complex wordt. Ikzelf ben ook regelmatig bezig met VoIP systemen, vooral voor zakelijke toepassingen. En ja, soms heb je wel eens gekke dingen bij VoIP, zoals baggerkwaliteit en wegvallende of niet tot stand komende gesprekken. Als je een HUB tussen je modem en je telefoon + pc/laptop zet, kun je met Wireshark analyseren wat er precies aan data verstuurd wordt over het netwerk. En omdat een HUB de eigenschap heeft om alle data langs alle poorten te sturen, kun je op je pc ook het SIP verkeer monitoren. Als je filtert op het SIP protocol, zul je de pogingen tot registratie van je IP Gigaset voorbij zien komen en indien gelukt ook inkomende en uitgaande gesprekken. Maar uit zo'n meting kun je in een keer zien waarom dat ding niet werkt.
Makkelijkste oplossing verder: probeer een ander modem

Ik heb zelf goede ervaringen met Fritzbox. Daar kun je zo een toestel op inprikken, eventueel zelfs via ISDN dat je een oude Quattrovox ofzo kunt aansluiten. Maargoed, je hebt al een IP toestel, dus die investering is ook niet echt de moeite.