Siemens Gigaset IP werkt niet op nieuwe Experiabox

Gepost op 11/12/10 om 23:16 uur
Ik heb een Siemens Gigaset S685IP en kan die niet werkend krijg op het nieuwste type Experiabox van KPN. Ik weet zeker dat het aan de Experiabox ligt want bij kennissen met andere routers doet de Gigaset het wel.
Ik kan op Internet geen concrete oplossingen vinden, wel dat de nieuwe Experiabox van KPN stevig "dichtgetimmerd" zit.
Maar dat lijkt mij niet de bedoeling want dat hindert de vrije keuze van VOIP provider.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit op kan lossen?
Gepost op 12/12/10 om 00:43 uur
Denk dat kpn poort 5060 heeft geblokkerd. Deze klachten heb ik eerder gehoord. Kun je niet een andere adsl modem plaatsen en daar achter de siemens plaatsen.
Gepost op 12/12/10 om 00:43 uur
Moderator
Windstorm
http://www.windbel.nl/
Wat lukt er precies niet?
Ik weet dat de KPN firmware voor de Speedtouch uitgaand voip verkeer anders dan over de KPN servers blokeerd, d.w.z. wel kunnen registreren, en kunnen bellen maar geen geluid kunnen ontvangen of verzenden en binnen een minuut wordt de verbinding verbroken.
Dit is wel enige tijd geleden maar er zijn firmware versies waarbij bovenstaande problemen opspelen. Enige optie was toen downgraden naar een eerdere firmware. Bij een dichtgetimmerde Experiabox is dat niet mogelijk.
Gepost op 12/12/10 om 23:26 uur
NOKIABOY: Ander modem zal waarschijnlijk wel helpen. Maar is een beetje zonde van de toegestuurde nieuwe Experia box. Bovendien weet ik niet of mijn Interactieve TV dan nog werkt.
Ik vind dat KPN gewoon haar Internet klanten de vrijheid moet laten om zelf een VOIP provider in te stellen. Te meer daar ik geen Internet Plus Bellen heb besteld maar alleen Internet met interactieve TV.
WINDSTORM: Wat nu niet lukt: registreren bij de VOIP provider. Ik krijg wel nieuws meldingen op mijn Siemens DECT handset over weerberichten etc. Dus de Gigaset IP kan wel verbinding maken met het Internet. Maar op het scherm van de DECT handset verschijnt ook: SIP registratie mislukt. Dit komt echt door de nieuwe Experiabox want op een ander adres met een Zyxel modem geleverd destijds via Tiscali gaat alles wel goed met de betreffende Siemens Gigaset. Ik ken ook mensen met oudere typen modems van KPN en daar werkt de Gigaset IP wel gewoon goed.

Dus de vraag is:
Wat moet veranderd worden in de settings van de nieuwe Experia Box om de SIemens Gigaset IP werkend te krijgen?
En hoe moet dat geregeld worden? (de normale instelmogelijkheden via browser verbinding met http://192.168.2.254. zijn nogal beperkt. Daar is het me niet mee gelukt)
Gepost op 13/12/10 om 02:54 uur
dikkie
Zoals jezelf al eerder opmerkte is de Experiabox van KPN stevig "dichtgetimmerd" en dat betekent dus dat je dit niet zelf kunt instellen. En dat is precies de bedoeling van KPN met de Eperiabox, er voor zorgen dat klanten alleen via KPN kunnen bellen.
De enige manier om het voor elkaar te krijgen is om gebruik te maken van een ander modem.
Gepost op 13/12/10 om 10:13 uur
ik heb weliswaar niet zo'n experia box, maar heb mijn Siemens 470 IP in een DMZ (demil. zone) geplaatst. Dat was gemakkelijker dan rommelen met forwarden van poorten.

Is dat voor jou nog een optie?
Gepost op 14/12/10 om 10:32 uur
Ik heb ook geen experiabox. Wordt alleen port 5060 geblokkeerd of alle sip.
In de Gigaset kun je wel poortnummer wijzigen van 5060 in bijvoorbeeld 45060 o.i.d.(Instellingen>Telefonie>Geavanceerde instellingen), maar of dat helpt???
Gepost op 25/12/10 om 21:21 uur
IK heb bij Siemens extra informatie gevonden op
http://gigaset.com/medias/sys_master/VoIP_nat-troubleshooting_en.html
Maar ik heb daar niet de oplossing gevonden
Ik heb bijvoorbeeld de poort gewijzigd van 5060 in 49060 maar dat helpt niet.
Ook de instelling in de Gigaset "willekeurige poorten gebruiken" helpt niet.

Wat wel is gelukt is de aanmelding bij Gigaset.net. Daarvoor moet je dan in de Experiabox onder het menu "Delen van spelen en toepassingen" wel aanvinken "Universal Plug and Play (UPnP) gebruiken".
Bij de Gigaset.net account komt dan vervolgens de status "aangemeld". Of je voor Gigaset.net wel of niet "Stun server gebruiken" aanvinkt maakt niet uit.
Maar met Gigaset.net kun je alleen naar andere Gigaset.net leden bellen. Dus ik zoek nog steeds naar de oplossing om mijn VoipCheap account werkend te krijgen.
Gepost op 27/12/10 om 19:12 uur
Hugo Boss
Waar ik dan wel benieuwd naar ben, kun je bijvoorbeeld een programma als X-Lite ook niet runnen op je pc via dat modem?

Het klinkt alsof het hele SIP protocol wordt geblokkeerd. Weet niet of je toevallig ergens een HUB hebt liggen, maar misschien is met Wireshark te achterhalen wat er precies gebeurt.
Gepost op 05/01/11 om 21:25 uur
sorry voor de late reactie. Hierbij dan:

Tav je eerste vraag:
Ik kan wel gewoon bellen met de Softphone van Voicheap. Dus als ik de laptop verbind met de Experiabox (ik heb het met kabel gedaan, niet draadloos) en ik start de softphone van voipcheap dan kan ik gewoon gesprekken voeren.

Tav je tweede vraag:
Ik heb zeker weten geen hub er tussen zitten.
Gepost op 05/01/11 om 21:58 uur
Hugo Boss
Tja, maar ik denk dat die softphone van voipcheap zelf toch net iets anders werkt dan het SIP protocol wat in je IP Gigaset zit en in een universeel ander programma. Als je bijvoorbeeld een programma als XLite installeert, moet je exact dezelfde gegevens opgegeven als in je Gigaset, en gaat hij zich echt over het SIP protocol (poort 5060) registreren en ook de gesprekken vinden daarover plaats. Is dat een optie om te testen? Want als KPN dat inderdaad geblokkeerd zou hebben, zou dit ook niet moeten werken.

Ik snap dat je er standaard geen HUB tussen hebt zitten, maargoed ik denk ook dat zoiets te complex wordt. Ikzelf ben ook regelmatig bezig met VoIP systemen, vooral voor zakelijke toepassingen. En ja, soms heb je wel eens gekke dingen bij VoIP, zoals baggerkwaliteit en wegvallende of niet tot stand komende gesprekken. Als je een HUB tussen je modem en je telefoon + pc/laptop zet, kun je met Wireshark analyseren wat er precies aan data verstuurd wordt over het netwerk. En omdat een HUB de eigenschap heeft om alle data langs alle poorten te sturen, kun je op je pc ook het SIP verkeer monitoren. Als je filtert op het SIP protocol, zul je de pogingen tot registratie van je IP Gigaset voorbij zien komen en indien gelukt ook inkomende en uitgaande gesprekken. Maar uit zo'n meting kun je in een keer zien waarom dat ding niet werkt.

Makkelijkste oplossing verder: probeer een ander modem Ik heb zelf goede ervaringen met Fritzbox. Daar kun je zo een toestel op inprikken, eventueel zelfs via ISDN dat je een oude Quattrovox ofzo kunt aansluiten. Maargoed, je hebt al een IP toestel, dus die investering is ook niet echt de moeite.
Gepost op 06/01/11 om 21:51 uur
Ik heb geen ervaring met XLITE maar ik zal dit zodra ik tijd heb downloaden en dan installeren. Ander modem installeren kan natuurlijk maar is "kapitaalvernietiging" van de Experiabox. Bovendien vind ik dat KPN het gewoon mogelijk zou moet maken dat je een eigen VOIP provider selecteert. Zeker omdat wat ik bestelt heb alleen Internet + Interactieve TV is.
Gepost op 06/01/11 om 22:21 uur
Hugo Boss
Tja goed, beetje dezelfde gedachte als een simlock op een mobiele telefoon. Binding aan de provider. Jij bent in dit geval nog wel een doorzetter, maar veel mensen geven misschien op nu en bestellen alsnog ook bellen van KPN erbij
Gepost op 08/01/11 om 16:17 uur
Moderator
Windstorm
De Experiabox is niet te vergelijken met een normale unbranded modem, en hoogstwaarschijnlijk ligt het aan die Experiabox. Het maken van de Experiabox is idd kapitaalsvernietiging hem vervangen echter niet. KPN Onbeperkt Bellen kost 15 euro, Via Voipcheap-out en Budgetphone-in kost het je 3,83/mnd. Meer dan € 11 euro per maand besparen.

Voor € 50 heb je een de beste modem een Fritz!box van Marktplaats. Een unbranded Experiabox, Speedtouch 780 waarschijnlijk al voor € 30,- Anders koop je de Speedtouch 716 (vrijwel identiek aan 780) voor € 20,-
Dus de nieuwe modemaanschaf heb je er al binnen 2 tot 5 maanden uit.

Aangezien jij al een Siemens IP telefoon hebt zou de speedtouch voldoende moeten zijn.
Je kan eventueel ook nog overstappen op telfort, daarbij krijg je een Zyxel 2602 modem, daarop kan je ook voip instellen, bij Telfort is dat nog niet geblokeerd.
Gepost op 09/01/11 om 11:56 uur
Dank voor de aanvullende informatie. Misschien dat ik inderdaad maar een ander modem plaats. Maar mijn interactieve TV moet het natuurlijk ook blijven doen.

Overigens overweeg ik hierover toch een actie te starten tegen KPN. Ik ken al twee andere personen die in het zelfde schuitje zitten en me daar bij willen helpen. Volgens ons kan het niet zo zijn dat mensen Interne en Interactieve TV bestellen bij KPN en dan vervolgens gedwongen worden om VOIP ook via KPN af te nemen alleen maar omdat KPN dit geblokkeerd heeft in de Experiabox.

KPN belemmert hiermee een eerlijke concurrentie tussen VOIP providers en dat lijkt mij in strijd met de wetgeving.
Of zie ik dat nu verkeerd?
Gepost op 09/01/11 om 15:15 uur
Hugo Boss
Tja, ik ben bang dat een actie beginnen geen zin heeft. Je bent namelijk niet verplicht om het door KPN geleverde modem te gebruiken. En ja, ergens in de kleine lettertjes of beschrijving van het modem zal vast wel vemeld staan dat het modem aangepaste software heeft. Je kan trouwens ook eens rondkijken of er op internet niet een aangepaste software voor het betreffende modem beschikbaar is. Wie weet kun je die erin schrijven, zodat de beperkingen zijn opgeheven.
Gepost op 09/01/11 om 21:00 uur
Ik neem aan dat je de Gigaset wil gebruiken voor VoIP en niet enkel als Dect toestel? Misschien is dit een oplossing:

Sommige SIP providers ondersteunen ook andere poorten dan alleen 5060. Johnwent suggereerde al 4060, maar het hangt er maar net van af of je provider die open heeft gezet.

Je zou Voxalot kunnen gebruiken als "tussenpersoon". Voxalot ondersteunt de poorten 2060, 3060, 4060 en 5060. Het lijkt me sterk dat KPN die allemaal blokkeert. Een VoxBasic account is gratis en in de webinterface van de Gigaset voer je de instellingen van Voxalot in. Je logt in op de Voxalot webinterface en daar configureer je de instellingen voor je eigenlijke SIP provider (Belbudget, Voipbuster, Dus.net enz).

Probeer eens vanaf een commandoprompt "telnet eu.voxalot.com 4060" (of 2060 of 3060). Daarmee kun je checken of er sprake is van een blokkade door je provider.
Gepost op 10/01/11 om 00:42 uur
Moderator
Windstorm
Bovenstaande Telnet actie werkt bij mij niet.
Kan geen verbinding met de host maken, op poort [....]
Terwijl ik gewoon kan voipen zonder problemen.

Verder is Voxalot een goede tip ik gebruik het ook, prima service. Om dial plans in te stellen en andere sip accounts naar door te sturen.
Tegenwoordig is je voxalot account ook te bereiken vanaf het telefoonnet onder +883 510004 UserID.
Wat dat verder kost is bij geen enkele Nederlandse provider te vinden. Hij gaat bij mij wel over, als ik bel.
Gepost op 11/01/11 om 23:48 uur
Quote:
Bovenstaande Telnet actie werkt bij mij niet.
Kan geen verbinding met de host maken, op poort [....]
Terwijl ik gewoon kan voipen zonder problemen.

Toegegeven, het is een beetje tricky en de telnet van Windows geeft het niet echt duidelijk aan. Misschien werkt Putty beter voor dit doel.

Quote:

Tegenwoordig is je voxalot account ook te bereiken vanaf het telefoonnet onder +883 510004 UserID. Wat dat verder kost is bij geen enkele Nederlandse provider te vinden. Hij gaat bij mij wel over, als ik bel.

He, goeie tip! Sinds wanneer is dat? Ik heb het geprobeerd met Telefonie van Online en een Vodafone abonnement, en inderdaad gaat het toestel over. Maar met KPN en T-Mobile (of hun MVNO's) prepaid kaartjes krijg ik verschillende meldingen dat het nummer niet bestaat. Een Vodafone prepaid kaartje heb ik zo even niet bij de hand om te testen. Is er een overzichtje van providers waarmee het werkt? Werkt het bijvoorbeeld ook met een vaste lijn van KPN?
Gepost op 21/01/11 om 22:09 uur
Volgens zowel KPN klantenservice, Het Expertteam als de technische dienst van KPN wordt het SIP verkeer geblokkeerd door de firmware in de Experiaboxen van het type Thomson TG789 en kan dit niet veranderd worden. Ook kun je volgens de technische dienst niet zomaar de Experiabox vervangen door een andere router want dan werkt de interactieve TV niet meer.

Kortom heb je een nieuwe Experiabox van KPN dan ben je veroordeeld tot KPN. Fraai staaltje van vendor lock-in !!
Wie wil mij steunen om hierover een klacht in te dienen bij bijv. de Geschillencommissie Telecommunicatie?

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Ben
Netwerk: T-Mobile
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €6,99 per maand
300 min/sms: €6,99 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
hollandsnieuwe
Netwerk: Vodafone