Als het wel werkt over wifi en niet over de Telfort 3G verbinding, dan vermoed ik dat het komt door de Access point instelling voor Telfort internet. Ik kan me nog herinneren (toen ik nog een Symbian telefoon gebruikte) dat Telfort standaard instelling voor een WAP telefoon verstuurd. Dit werkt op zich heel redelijk voor webbrowsen, maar sip werkt niet (en sommige websites hebben er ook problemen mee, er staat mij vaag nog een niet werkend Geenstijl bij ).
Ik heb het niet op mijn 5800 (Symbian) getest, maar voor de juiste instellingen heb ik hem er even bijgepakt:
ga naar Instellingen -> connectiviteit->bestemmingen->Internet
Hier zie je als het goed is je Telfort toegangspunt staan. selecteer deze en click Opties en dan bewerken.
Dan zie je alle instellingen staan, deze staan vermoedelijk gewoon goed, maar als je nu weer Opties en dan Geavanc. instellingen klikt moet er het volgende staan:
Netwerktype: IPv4
IP-adres telefoon: Automatisch
DNS-adressen: Automatisch
Proxyadres: Geen
Proxypoortnummer: 0
Het gaat om de setting "Proxyadres", als daar iets staat ingevuld, dan kan je zeker geen SIP gebruiken.
Ik heb nooit geprobeerd dit de hele dag over een 3G verbinding te gebruiken, wat ik hoef niet permanent een actieve UMTS zender in mijn broekzak, en ik ben toch meestal in de omgeving van een wifi netwerk. Het gaat zeker ten koste van je batterij, maar op de N900 red ik de dag prima ingelogged op een wifi netwerk.
Er is inderdaad over 3G duidelijk meer vertraging, maar het werkt wel. ik heb het in Engeland gebruikt om naar huis te bellen (had een prepaid sim kaart met bijna onbeperkte data). Werkte best wel goed.