WiFi ontvanger met bereik tot 1KM, kan dat?

Gepost op 25/07/12 om 10:32 uur
Gypsy
Het gaat om een wifi-versterker (hier in de aanbieding), die belooft "hotspots" enz. van tot wel een kilometer ver te kunnen ontvangen. Aangezien ik binnenkort weer het ziekenhuis in moet voor de 2e heup en ik de vorige keer zo'n beetje de prijs van een Dacia Duster heb verstookt aan dongeldingen is dit misschien een oplossing. Maar zéker ook voor vakantiegangers in een tentje of caravan!

Modbreak:
Topic titel gewijzigd.
Zet in de titel waar het topic over gaat, dat houdt het overzichtelijk.
Windstorm wijzigde dit bericht op 25/07/12 om 16:09.
Gepost op 25/07/12 om 11:10 uur
Is *bliep dan niet iets voor jou? ik heb persoonlijk altijd twijfels over dit soort apparaten aangezien deze niet uitgaat van de zender. Je kunt namelijk pas iets ontvangen als de zender ook zover komt.
Gepost op 25/07/12 om 11:15 uur
Gypsy
Ja, je hebt gelijk. Niet aan gedacht. Dank voor de tip dus! Maar ik zit met een nog bijna nieuwe dingeldongel van KPN met nog een kliekje tegoed erop, dus ik dacht: eerst dat opmaken en dan zo'n versterker. Maar Blieb is een prima suggestie, ik ga die website eens opzoeken.

Edit: Ha, ik weet alweer waarom ik er niet aan dacht. In mijn netbookje past geen sim!
Gepost op 25/07/12 om 11:23 uur
Heb je een telefoon die als wifi hotspot kan fungeren? Zo doe ik het altijd:
"oude" telefoon
bliep kaartje erin
telefoon als wifi hotspot gebruiken en
netbook via wifi verbinding laten maken.
Voor 50 eurocent per dag of 1 euro helemaal bereikbaar! Voor youtube en dat soort ongein niet echt geschikt maar voor telecomvergelijker wel.
Gepost op 25/07/12 om 11:35 uur
Gypsy
Heb ik vorige keer geprobeerd, maar is toen niet gelukt (Nokia 6300). Maar ik heb nu sinds vrij kort een Nokia C5, misschien kan ik het daar nog eens mee proberen? Ik weet nog wel, dat het experiment vorige keer een heel gepiel was en ik moet nog vrij veel regelen voordat ik word opgenomen (is al op 6 augustus!).
Gepost op 25/07/12 om 11:57 uur
Let er wel op dat deze apparatuur illegaal is in nederland, vanwege het hoge vermogen. Ik zou dit in een ziekenhuis zeker niet aandurven. Bij evt storing op medische apparatuur heb jij als gebruiker echt een heel groot probleem.
Gepost op 25/07/12 om 12:05 uur
Gypsy
@jongerenchaos:
Daar heb ik eigenlijk nooit bij stilgestaan. Maar ik heb 3 weken in het St. Lucas / Andreas ziekenhuis gelegen met mobieltje èn laptopje, zelfs nog gevraagd of er wifi aanwezig was en toen nota bene van 'n verpleger de suggestie gekregen om zo'n dingeldongel aan te schaffen!
Gepost op 25/07/12 om 12:22 uur
Quote:
Let er wel op dat deze apparatuur illegaal is in nederland, vanwege het hoge vermogen. Ik zou dit in een ziekenhuis zeker niet aandurven. Bij evt storing op medische apparatuur heb jij als gebruiker echt een heel groot probleem.

Volgens mij is dit slechts een ontvanger en geen zender, zou dat niet uitmaken?
Gepost op 25/07/12 om 12:23 uur
Afgezien van de twijfelachtige claim (1 km bereik) zou dat in een bebouwde omgeving dusdanig veel connecties opleveren dat je heel veel overlappende kanalen hebt.
Gepost op 25/07/12 om 12:27 uur
123456
Mag inderdaad niet:
Quote:
De voorwaarden voor licentievrij gebruik stellen beperkingen aan het uitgezonden vermogen (2009: 100 mW/20 dBm over 50 ohm) en de type antennes (rondstraalantennes/omnidirectioneel).

In sommige landen is 500 mW toegestaan. Er zijn daarom ook wifi-apparaatjes te koop van 500 mW, waarbij men soms een bereik claimt van 1000 meter. Die zijn in Nederland echter niet toegestaan. Met speciale richtantennes is met 100 mW een afstand van 500 meter te overbruggen, maar dergelijke richtantennes zijn ook niet toegestaan.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi#Toegestaan

Een Pringels antenne mag dus ook niet:
Gepost op 25/07/12 om 12:38 uur
Gypsy
Ah, dus even voor de duidelijkheid: jongerenchaos bedoelt, dat de in dit topic besproken wifi-versterker niet zou mogen. Dat staat dus helemaal los van het gebruik van laptops en/of gsm's!
Gepost op 25/07/12 om 16:06 uur
Moderator
Windstorm
http://www.windbel.nl/
Topic titel gewijzigd.
Gepost op 25/07/12 om 21:21 uur
Heb daar toch wat vraagtekens bij.

Afgezien van het feit of dat dat ding aan je laptop wel 1km haalt, maar sinds wanneer haalt de gemiddelde AP dat ook dan? Het bereik van die apparaten blijft max 300m in open veld...

Maw, leuk dat je misschien kunt zien welke AP's er in een straal van een km zijn, maar connecten lijkt me erg lastig....

Of begrijp ik nu iets niet?
Gepost op 25/07/12 om 22:35 uur
Die vraagtekens zijn terecht!

Er wordt namelijk veel gesuggereerd dat de AP's tot 1Watt kunnen uitstralen met de voeding van 1 USB port. Als je al bedenkt dat een HDD vaak al 2 USB poorten nodig heeft om gevoed te worden, vraag ik me serieus af of dit ding wel doet wat ie zegt.

Let er ook op dat het een draaggolf is van 2.4Ghz welke zich door de lucht al erg lastig verplaatst tov lagere frequenties zoals 900mhz van GSM
Gepost op 26/07/12 om 00:42 uur
Gypsy
Mag gemodbreakt. Doen ze eindelijk wat goeds.
Gepost op 26/07/12 om 00:52 uur
Gypsy
Al met al overheerst de mening "niet doen!", om welke reden dan ook. Ik neem dat ter harte. Dus ga ik morgen proberen m'n Nokia C5 als modem te gebruiken voor het netbookje om zodoende gebruik te kunnen maken van Bliep. Iemand suggesties hoe ik dat het beste aanpak? Of meldt zich nog een TV'er met een ànder geniaal plan, daarvoor zitten we hier toch óók bij elkaar?
Gepost op 26/07/12 om 03:48 uur
in de mm kon je een tijdje geleden een vodafone dongel kopen voor een 10tje.
Deze leek simgelocked, maar was het niet. Daar zou zo de Bliep sim in kunnen.

Is die dongel die je al hebt met KPN niet simlockvrij of makkelijk te maken?
Als ie bv van Huawei is, is het vaak genoeg om gewoon de originele firmware van de Huawei site te flashen
Gepost op 26/07/12 om 09:23 uur
123456
Voordeel van een mobiel als modem: je kunt het toestel bij het raam leggen voor het beste signaal. Met een dongel is dat lastiger.
Lees verder over de Nokia C5 als persoonlijke hotspot op:
- http://www.joiku.com/products/joikuspot_light
- http://store.ovi.com/content/7499
Gepost op 26/07/12 om 10:02 uur
Gypsy
@123456:
Interessant, dank voor de info. Zit nu nog aan de 2e kop koffie, maar ga in de loop van de dag proberen.

@birdie:
Ik heb zo'n KPN dongel, was iets van 14,95 bij Kijkshop met 'n tientje tegoed erop. Nou, dàt was al verstookt voor ie goed en wel geïnstalleerd was. Allahmachtig, wat vreet dat ding bytes!
Gepost op 26/07/12 om 10:23 uur
Daarom is de Bliep sim zo fijn, die heb ik dus in mijn mediamarkt vodafone dongel zitten

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Tele2
Netwerk: T-Mobile
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (5 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
telfort
Netwerk: KPN