Klachten m.b.t reparatie/garantie Nokia toestellen

Gepost op 24/11/04 om 16:57 uur
Heb je klachten over het niet verhelpen van een defect aan je nokia gsm binnen de garantieperiode, vermeld ze dan hier! Ik krijg vaak te horen dat het valschade, drukschade of vochtschade betreft zodat het toestel buiten de garantiedekking valt en het toestel niet wordt gerepareerd binnen de garantietermijn en je zelf moet opdraaien voor de onderzoekskosten. Vermeld je email, om welk toestel het gaat en wat de problemen/defecten zijn. SAMEM STAAN WE STERK tegen louche reparatiebedrijven.
Gepost op 24/11/04 om 17:00 uur
Moderator
http://www.telecomvergelijker.nl
Ik heb het topictitel iets minder schreeuwerig gemaakt.
Gepost op 08/03/05 om 18:22 uur
Nokia 6230 gekocht op 28 augustus 2004. Garantie 1 jaar. Eind februari 2005 geconstateerd dat het toestel niet meer oplaadt. Op 28 februari 2005, dus het toestel is exact 6 maanden oud, ingeleverd ter reparatie onder garantie bij een T-Mobile winkel, dezelfde als waar het toestel is gekocht.
Vervolgens ben ik op 8 maart 2005 teruggebeld door T=Mobile met de mededeling dat het toestel vochtschade heeft opgelopen en dat dit dus niet onder de garantie valt.....
Wil ik het kapotte toestel terug dan moet ik onderzoekskosten (32 euro?) betalen, als ik afstand van het toestel doe dan ghoef ik niets te betalen en wordt het toestel door Nokia vernietigd.

Ik twijfel sterk aan de bevinding dat het vochtschade betreft. Ook is het uitermate onredelijk dat, als ik mijn kapotte toestel terug wil, ik de onderzoekskosten moet betalen. Immers, bij het inleveren van het kapotte toestel mocht ik er van uitgaan dat dit onder garantie valt, toch?

Wat kan ik doen? ik vind dat T=Mobile mij een deugdelijk toestel moet leveren, en niet eentje die er na een half jaar de brui aan geeft, maar hoe haal je je recht? Heeft iemand hier ervaring mee?
Gepost op 08/03/05 om 18:31 uur
Geblokkeerd
Je ontkent niet dat er het apparaat aan vocht heeft blootgestaan, dus neem ik aan dat dit het geval is. Het is in dit geval dus helaas pindakaas. Wel moeten ze kunnen aantonen dat er vochtschade is die door jou is ontstaan en niet tijdens vervoer is gebeurd.
Gepost op 08/03/05 om 18:37 uur
Ik zou zeggen probeer mensen te mobiliseren en benader bijvoorbeeld Tros Radar. Het excuus waterschade is dusdanig moeilijk vast te stellen en door kosten te rekenen bij terugsturen voorkomt de instantie dat er een second opinion gedaan kan worden.

Verder heb ik helaas (gelukkig) weinig ervaring met gesneuvelde toestellen maar water/valschade is volgens mij moeilijk of niet vast te stellen.

Uiteraard als het toestel scheuren, schrammen, roestvorming, zoutkristallen en soortgelijke defecten heeft is het een uitgemaakte zaak en ligt de schuld bij de gebruiker.

Maar waterschade bepalen door condens of zweet is onredelijk omdat dit zaken zijn die geen invloed mogen hebben op het gebruik van een mobieltje. (bellen op een sportschool, of bellen in het vochtige nederlandse klimaat)
Gepost op 08/03/05 om 18:43 uur
Ik heb geen reden om aan te nemen dat het toestel aan vocht heeft blootgestaan. Het is heel eenvoudig, het toestel wil niet opladen en Nokia zegt dat dat komt door een vochtprobleem. Uiteraard komen ze met een reden die voor Nokia gunstig is, zodat ik geen beroep kan doen op de garantie.
Dit is toch bijster onverteerbaar, lijkt me.
Gepost op 08/03/05 om 19:48 uur
@hvegte
een reparatiecentrum is altijd verplicht om en foto van je toestel met imei nummer op verzoek toe te sturen, met daarbij de waterschade aanslag (groen-blauw achtig meestal) toe te sturen, als 'bewijs'.

Vervolgens zou je ook nog om een second opinion kunnen vragen, door het toestel ter reparatie aan te laten bieden bij een ander reparatie bedrijf, bijv. dynafix, solid vision, of een club nokia service point. Je betaalt dan echter wel de 'onderzoekskosten' die in eerste instantie door t-mobile/nokia zijn gemaakt, maar dit is bij alle toestelmerken zo.
Gepost op 23/03/05 om 20:50 uur
Ik heb precies hetzelfde probleem met dat ^&*% bedrijf NOKIA. Mijn 1,5 maand oude Nokia wilde niet meer opladen/opstarten. Ik heb op een begegeven moment de melding op mijn telefoon gekregen dat deze opnieuw opgestart moet worden. Enige optie was op okay te drukken. Toen was het afgelopen...

Ook naar de Nokia Store gebracht... En ook teruggebeld... En ook €35,- onderzoekskosten willen ze hebben.

Mijn argument dat ik eerlijk waar echt niet zou weten waar en hoe dit toestel water/vochtschade heeft opgelopen..Kreeg ik als antwoord dat het ook zou kunnen gebeuren als de telfoon een nacht in de auto zou liggen. Door de condens.. Jaja mooi verhaal. Vanmiddag al lekker lopen kankeren op de helpdesk van Nokia.

Ik ga die foto`s opvragen en dan 2nd opnion. Toestel is namelijk niet echt heel goedkoop ofzo.

Als één van jullie een suggestie heeft dan verneem ik het graag.

Zo even lekker uitgeraast!!!!
Gepost op 23/03/05 om 22:24 uur
http://www.vidvd.nl
In tegenstelling to wat er eerder beweerd is:

Vochtschade is wél eenvoudig aan te tonen, je toestel gaat van binnen oxideren na aanraking met vocht. Door dit onomkeerbaar proces zullen steeds meer functies uitvallen en het toestel zal uiteindelijk geheel onbruikbaar worden.

Omdat het defect pas later optreed wordt vaak vergeten dat er is gebeld in de regen of wat dan ook.

Bij gerede twijfel (bijv: binnen een week waterschade geconstateerd) kun je ten alle tijden een contra expertise aanvragen bij een ander reparatie bureau. Het risico is wel dat je twee maal onderzoekskosten moet betalen als de waterschade nogmaals geconstateerd wordt.

De gsm-toestellen worden in een smetteloze ISO gekeurde omgeving geproduceerd en de toestellen worden zorgvuldig verpakt met vochtopnemers. Indien het toestel tijdens het transport in aanraking is gekomen met vocht dan is dit vrijwel direct aan de verpakking te zien.

----
Natuurlijk zal iedereen een goede reden hebben om de constatering van een reparatiecenter in twijfel te trekken. Toch vraag ik je zorgvuldig te zijn met je twijfels om evt extra kosten/tijd te voorkomen.
Gepost op 24/03/05 om 01:40 uur
mensen het is heel simpel, veel simpeler dan jullie met z'n allen denken.
In je telefoon zit een witte ronde stikker, diameter een 3 a 4 MM.
Is de stip wit, alles okay.... maar is de stip rood achtig, dan heb je waterschade.
Oftewel, reperatie centre opend je toestel, kijkt naar de stip.......oh, rood......nou dan kan hij weer dicht en terug.
Wel het feit dat telefoons tegen wat moeten kunnen is best jammer, van t-mobile...c'mon wanneer wordt een telefoon nou niet een beetje nat.

Gepost op 24/03/05 om 07:12 uur
Tevens is het zo dat een klacht van een toestel gebruiker niet het gevolg hoeft te zijn van de op deze sticker waargenomen waterschade. Het is dus niet meer dan een makkelijke manier om schuld af te schuiven.
Gepost op 24/03/05 om 09:16 uur
Gsm-fabrikanten hebben geen eigen reparatiedienst. Dit besteden zij uit, vanwege de kosten.

Wanneer je een telefoon aanbiedt ter reparatie bij de winkel, waar je het gekocht heb, sturen ze het door naar een reparatiedienst. Hiervan zijn er maar een paar van in Nederland. Deze diensten hebben contracten met de fabrikanten en zij geven aan of het toestel gerepareerd wordt onder garantie.

Je zult merken, dat wanneer het slechter gaat met bijv. Nokia het aantal gerepareerde Nokia-toestellen onder garantie afneemt.
De fabrikant geeft namelijk door wat er met het toestel gedaan moet worden.

Verder hebben de huidige Nokia accu's een 3d-sticker op de accu zitten met een zwart gedeelte. Ik heb me laten vertellen, dat dit verkleurt, wanneer dit met vocht in aanraking komt. Verder zal een goede winkel alleen de telefoon opsturen zónder accu en afdekplaatje, omdat in die centra wel eens dingen 'verloren' willen gaan. Zeker wanneer je alles opstuurt is het uiteraard makkelijk om vochtschade te veroorzaken. 'Tja, het stickertje is verkleurt. Helaas, vochtschade'.

Wanneer een toestel drie keer binnen de garantieperiode opgestuurd wordt voor dezelfde klacht, dan moeten ze je een nieuw toestel geven (in ieder geval bij Nokia is dat zo)! Ik ken shops, die die service willen verlenen (ik zal geen reclame maken). Wanneer zij het toestel terugkrijgen, testen ze het of het probleem er nog steeds is en sturen het anders gelijk weer terug. Scheelt tijd. Zij doen dit uiteraard alleen als het een klacht is, die spontaan ontstaan is en niet door jezelf veroorzaakt is.

Gepost op 21/07/05 om 22:26 uur
heb hetzelfde met mijn telefoon. heb een abonnement voor twee jaar afgesloten bij KPN, krijg je een gratis toestel. na 9 maanden doet het geluid het ineens niet meer. ik terug naar de winkel,sturen ze hem op naar nokia. (KPN doet zelf de reparaties van nokia niet) krijg ik hem terug met het bericht dat hij niet te maken is: vochtschade.
en dan vervalt alle garantie, lekker dan! ik zwem er niet mee hoor! moet het nu dus nog meer dan een jaar doen met een telefoon die geen geluid maakt als ie over gaat. misschien handig voor n doof iemand...
Gepost op 22/07/05 om 10:23 uur
Met de meeste reacties hier ben ik het totaal niet eens. Vochtschade komt vaker voor dan dat jullie denken. Ik heb foto`s gezien van toestellen die in aanraking zijn geweest met vocht. Al is het maar een druppel, je toestel zal eraan kapot kunnen gaan. De electronische delen in je toestellen zullen gaan condenseren en krijgen een groene aanslag. Misschien niet meteen, maar naar verloop van tijd zul je merken dat meerdere functies gaan uitvallen. En je hoeft daarvoor echt niet te gaan zwemmen met je toestel. Enkele mogelijke oorzaken kunnen zelfs al zijn:

- Met natte handen een toestel opnemen
- Toestel in de auto naast de airco ophangen
- In de mist of regen gaan bellen
- In de zomer als je zweet (handen, gezicht)
- Praten met veel consumptie

Dergelijke oorzaken lijken misschien wel overdreven, maar geloof mij het kan echt. Oplossing hiervoor is een degelijk tasje kopen en een verzekering afsluiten die waterschade dekt. En als je een reparatie bedrijf niet helemaal vertrouwd, laat dan een foto komen van je toestel of vraag een second opinion aan bij een ander bedrijf.
Gepost op 22/07/05 om 10:24 uur
Moderator
De eerste 6 maanden na een aankoop moet de verkoper bewijzen dat je je toestel opzettelijk kapot hebt gemaakt. Kortom: binnen 6 maanden moet de winkelier het maar zien te bewijzen. Kan hij dit niet, dan moet er gratis gerepareerd worden. Na die eerste 6 maanden moet de klant bewijzen dat het een productiefout is.

Dit is trouwens je recht onafhankelijk van de fabrieksgarantie. Die komt nog eens daaroverheen als extra zekerheid voor 1 of 2 jaar.
Gepost op 22/07/05 om 10:34 uur
Naar welk broodje aap verhaal heb jij zitten luisteren. Laat mij maar eens een wetsartikel lezen, of een document waarin dat zwart op wit staat. Productgarantie zijn fabrieksmatige fouten van een toestel. En meestal zit die alleen in de software en maar zelden in de hardware van een toestel.
Gepost op 22/07/05 om 10:56 uur
Moderator
met alle respect maar onder welke steen kom jij vandaan....;) Ga de nieuwe EU consumentenwetgeving maar eens doorlezen of raadpleeg consumenten organisaties.

De door jouw genoemde zaken:

- Toestel in de auto naast de airco ophangen
- In de mist of regen gaan bellen
- In de zomer als je zweet (handen, gezicht)
- Praten met veel consumptie

vallen volgens de consumentenorganisaties onder normaal gebruik. De eerste en bellen in de regen zijn mijns inziens enigzinds diskutabel aangezien veel electronica daar niet tegen kan. Maar met name zweet en praten met "consumptie" kan vochtschade veroorzaken waar een fabrikant voor moet zorgen dat het toestel er tegen kan. Gaat hij daardoor kapot met vochtschade dan moet de verkoper je een oplossing bieden aangezien je product niet voldoet aan wat je had mogen verwachten.

Vraag 2 is hoe je in Nederland zonder rechtsbijstand je gelijk krijgt. De meeste verkopers en fabrikanten zijn afschepers nummer 1. (zo weigerde bijvoorbeeld Siemens zelfs de reparatie van vochtschade in als stof en spatwaterdicht aangeprezen M serie)
Gepost op 22/07/05 om 16:19 uur
Wie stelt er in Nederland de wetten vast? De consumentenbond of de rechter?
De mening van de Consumentenbond heeft dezelfde status als wat Jan, Piet of Klaas als mening hebben...
Wetten en de uitleg daarvan bepalen wat je rechten zijn.

Om terug te komen op de Europesche Consumentenbescherming: Wanneer de leverancier binnen zes maanden vochtschade constateert, is aan de regels voldaan.

Verder ga je wel makkelijk voorbij aan het feit dat de fabrikant in de bijgeleverde boekjes normaal gebruik omschrijft. Dat je van mening bent dat je toestel meer moet kunnen hebben, tsja, lastig
Gepost op 22/07/05 om 16:44 uur
Moderator
In die boekjes staat toch echt niet dat je hem alleen met een headset mag gebruiken omdat je hem anders volspuugt en hij dus defect kan gaan ;)
Gepost op 22/07/05 om 17:21 uur
eigenlijk is het heel simpel: fabrieksgarantie dekt alleen fabrieksfouten (meestal software) alles wat van buitenaf komt is niet gedekt (of dit nu val-stoot of vochtschade is) tegen alles wat buiten de garantie valt kun je je toestel verzekeren!

Top 3 Sim Only: Op zoek naar een goedkope sim only?

Vergelijk alle aanbiedingen van onderstaande populaire sim only aanbieders.
Tele2
Netwerk: T-Mobile
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (5 aanbiedingen)
Simyo
Netwerk: KPN
Internet: €5,00 per maand
300 min/sms: €7,00 per maand
vergelijk (4 aanbiedingen)
telfort
Netwerk: KPN