Nummerbehoud

Wat is nummerbehoud?

Indien je gaat overstappen naar een andere provider kun je gebruik maken van de mogelijkheid om je huidige mobiele nummer mee te nemen naar de nieuwe aanbieder. Dit principe heet "nummerbehoud", of "nummerportabiliteit". Hierdoor hoef je niet al je kennissen over je nieuwe nummer in te lichten als je een nieuw abonnement hebt afgesloten, evt. nieuw briefpapier te laten drukken etc. In principe kun je nummerbehoud altijd aanvragen als je van provider wisselt en het maakt hierbij niet uit of je met een prepaid-kaart of met een abonnement (postpaid) belt. Als je een nieuw abonnement afsluit bij dezelfde provider, gaat het meestal niet, of een stuk lastiger.

Om nummerbehoud toe te kunnen passen moet je oude nummer nog actief zijn voordat de nieuwe provider het nummer heeft overgezet. Het is daarom belangrijk dat je je oude contract niet (te vroeg) opzegt. Wil je gebruik maken van nummerbehoud, dan moet je huidige contract veelal binnen 60 dagen aflopen. Alleen dan kun je nummerbehoud aanvragen en voorkom je dat je opeens 2 abonnementen tegelijkertijd hebt lopen.

Houd er rekening mee dat bij het overzetten van je mobiele nummer bewaarde voicemailberichten komen te vervallen.Ook de gegevens op je oude simkaart (zoals bewaarde telefoonnummers) zijn niet meer bruikbaar. Het is daarom raadzaam om telefoonnummers in het telefoonboek van je oude simkaart te kopiëren naar je nieuwe mobiele telefoon. Zo voorkom je dat je nummers verloren gaan tijdens het overzetten van je mobiele nummer.

Hoe dien ik mijn verzoek tot nummerportabiliteit in?

Je kunt je verzoek om nummerportabiliteit indienen bij je nieuwe aanbieder, degene dus bij wie je klant gaat worden. Je nieuwe aanbieder verzorgt de afhandeling van je verzoek om nummerportabiliteit. Voor vragen kun je ook bij de nieuwe provider terecht. Je nieuwe aanbieder moet ervoor zorgen dat je binnen 10 werkdagen kunt bellen met je nieuwe aansluiting onder hetzelfde oude nummer, tenzij je zelf - schriftelijk of elektronisch - hebt aangegeven dat de omzetting op een specifieke, latere datum mag plaatsvinden. Houdt wel rekening met je financiële verplichtingen. Deze blijven namelijk in stand, ook al wil je gedurende de looptijd van je oude contract overstappen met behoud van je nummer. Door het ondertekenen van een contract ben je in veel gevallen verplicht tot het nakomen van een financiële verplichting en die contractuele verplichting staat los van het meenemen van je telefoonnummer.

Nieuwe regelgeving OPTA per 1 maart 2008: meer tijd voor nummerbehoud

Per 1 maart 2008 heeft de OPTA de regelgeving m.b.t. nummerbehoud aangepast. Voorheen moest nummerbehoud zijn aangevraagd, en moest deze aanvraag zijn verwerkt voordat het oude abonnement was beeindigd. Als het telefoonnummer al een keer eerder geporteerd was, bestond het risico dat de oude aanbieder dit nummer inmiddels al had teruggestuurd naar de allereerste aanbieder. Dankzij de nieuwe regels wordt het oude nummer nu tot een maand na afloop van het contract vastgehouden door de oude aanbieder. Mocht je je aanvraag voor nummerbehoud laat hebben ingediend, of mocht de aanvraag voor nummerbehoud niet behandeld zijn door de nieuwe provider voordat het oude abonnement is afgesloten is er dus geen man meer overboord.

Dubbele abonnementskosten voorkomen

In verband met de opzegtermijn van je oude contract loop je het risico dat je tijdelijk dubbele abonnementskosten moet betalen. Hieronder staan procedures beschreven die zoveel mogelijk voorkomen dat je dubbele maanden moet betalen.

Belangrijk is hierbij dat je op tijd actie onderneemt, meestal één maand vooraf.

Overstappen naar Vodafone, Hollandsnieuwe of Sizz
Bij Vodafone, Hollandsnieuwe of Sizz gaat je contract pas in zodra het volledige porteringsverzoek is uitgevoerd. Voorbeeld: stel, je huidige contract is van Telfort en je wilt overstappen naar Vodafone. Op 1 januari vraag je nummerportering aan via Vodafone bij Telfort, maar je hebt een opzegtermijn van één maand bij Telfort. Je nieuwe contract zal ingaan op 1 februari en alle actievoorwaarden die op 1 januari golden zijn op jou van toepassing.

Let op! Achteraf overstappen (dus nadat je contract is ingegaan) is niet mogelijk. Bij de aanvraag dien je direct aan te geven dat het nummer geporteerd dient te worden.

Overstappen naar KPN, Telfort of Simyo
Voor overstappen naar KPN, Telfort of Simyo geldt min of meer hetzelfde verhaal als voor overstappen naar Vodafone. Wanneer je een contract aangaat met KPN, Telfort of Simyo in combinatie met nummerbehoud krijg je eerst een tijdelijk nummer waarmee ook gebeld kan worden. De abonnementskosten beginnen pas te lopen zodra de nummerportering voltooid is. Uiteraard moeten de met het tijdelijke nummer gemaakte belkosten en datakosten wel betaald worden. Deze kosten kunnen voor datagebruik hard oplopen, want er zal worden afgerekend o.b.v. buitenbundel tarieven en deze liggen in de regel fors hoger dan de tarieven die binnen de bundel gelden. Houd hier rekening mee! Bij KPN is het -net als bij Vodafone- niet mogelijk achteraf nummerbehoud aan te vragen. Bij Telfort en Simyo kan dit wel.

Overstappen naar T-Mobile of Ben
Bij T-Mobile en Ben moet je eerst een contract afsluiten voordat je je nummer kunt porteren. Tijdens het bestellen van je T-Mobile of Ben abonnement kies je direct voor nummerbehoud. Op het moment dat je je simkaart in ontvangst hebt genomen, dient T-Mobile of Ben een aanvraag voor nummerbehoud in bij je huidige provider. Zodra deze de aanvraag heeft goedgekeurd zal er automatisch een aanvraag ingediend worden voor het opzeggen van je huidige aansluiting. Dit hoef je dus niet zelf te doen.

Bij T-Mobile is het mogelijk om het contract tot 4 maanden na de aanvraagdatum in te laten gaan, zodat je kunt wachten tot de nummerportering is voltooid.

Overstappen naar Tele2
Ook voor Tele2 geldt dat de procedure m.b.t. nummerbehoud vergelijkbaar is als die bij Vodafone. Bij het plaatsen van je bestelling doe je direct een verzoek tot nummerbehoud. Tele2 regelt vervolgens de rest. Je contract bij Tele2 gaat pas in op het moment dat de nummerportering volledig is afgerond. Houd er wel rekening mee dat je telefoonnummer nog minimaal 21 dagen actief is (bij je 'oude' provider) op het moment dat Tele2 het contract ontvangt, anders is nummerbehoud niet mogelijk.

Omzetten naar prepaid

Bij KPN, Telfort en T-Mobile is het mogelijk om gemakkelijk je abonnement om laten zetten in een prepaidkaart, zolang je dit maar uiterlijk één maand voor afloop van je contract aangeeft. Zodra je contract verlopen is en je nummer is omgezet in prepaid, vraag je een contract aan bij een andere provider, en porteer je het nummer zonder opzegtermijn naar de nieuwe provider. Je zult dus hoogstens twee weken met een prepaidkaart moeten bellen in plaats van abonnement. BELANGRIJK: vraag pas nummerbehoud aan zodra je abonnement daadwerkelijk een prepaid is geworden, anders gaat je maand opzegtermijn weer opnieuw in.

Bij Vodafone kan het ook, maar is het iets lastiger: koop een Vodafone Prepaid pakket (simkaart + telefoonnummer), vraag in de winkel om een porteringsformulier Abonnement --> Prepaid. Bel een keer met je nieuwe kaart/nummer, vul het formulier in en stuur het op naar Vodafone.

Prepaid omzetten naar postpaid

Wanneer het de bedoeling is een prepaid abonnement over te zetten naar een postpaid abonnement, geldt per definitie geen opzeggingstermijn. Vaak zal het zo zijn dat het beltegoed dat is gekoppeld aan het prepaid abonnement vervalt bij portering van het nummer. Een bijkomende complicatie is mogelijk dat in combinatie met een prepaid-abonnement het toestel is voorzien van een SIM-Lock.

Portering en gebruik in het buitenland

Tijdens de daadwerkelijke portering van het mobiele nummer dienen de 'oude' en de 'nieuwe' SIM-kaart zich in Nederland te bevinden. Wanneer een gebruiker zich (met zijn toestel en SIM-kaart) in het buitenland bevindt kan de provider de portering niet uitvoeren.

Portering en SIM-lock

Na nummerportering kun je een toestel met SIM-Lock niet meer gebruiken. De SIM-kaart van de nieuwe provider zal niet functioneren in het toestel met SIM-Lock. Alleen de huidige ('oude') provider kan een SIM-Lock verwijderen. hieraan zijn mogelijk kosten verbonden.

Risico: het kan misgaan...

Houd er rekening mee dat je bij deze procedures wel het risico loopt dat een portering mis gaat. Wanneer je bijvoorbeeld een porteringsformulier onjuist of onvolledig invult en het porteringsproces loopt daardoor te veel achterstand op, dan is de kans aanwezig dat je het nummer verliest! Indien je dit per sé niet wilt, zeg je oude contract dan niet zelf op, maar laat je nieuwe provider dit doen. Houd er tevens rekening mee dat een aanvraag tot nummerbehoud (zonder afkoopsom) enkel gedaan kan worden indien het abonnement binnen 60 dagen afloopt.

Referenties
Discussie over nummerbehoud & opzeggen
ConsuWijzer over nummerbehoud
TeleWiki over nummerportering mobiele telefonie

Klopt er iets niet meer?
Klopt er iets niet meer aan deze pagina, of denk je dat er aanvullingen nodig zijn? Laat het ons dan vooral even weten, dan zullen we het verbeteren. Alvast bedankt!

2 reacties

› reageer
C. van Veelen
10 March 2014 18:46
Ls,ik wil met mijn RABO-MOBIEL overstappen naar de kpn,met nummer behoud,ik bel zeer weinig,wat zijn dan mijn Maandkosten,en hoe kan ik opwaarderen? de rabo STOPT
er mee zodoende mijn vraag,of kan ik ergens informeren over deze kwestie gezien mijn leeftijd 88 wil ik een makkelijke oplossing.Bijvoorbaat mijn dank
Met vriendelijke Groet en....... blijf gezond >> Nelis van Veelen
› reageer
Anonieme gebruiker
10 October 2014 11:51
We hebben storing geen telefoon verbinding mobiel
› reageer

Ook iets te zeggen? Reageer!

Je naam (*optioneel)
Vul ter controle de uitkomst van de volgende rekensom in (*verplicht)
zes + 0
=