Aanvragen unlock code

Een simlock is een beveiliging van een GSM toestel die ervoor zorgt dat je alleen SIM kaarten van één bepaalde provider kunt gebruiken. Providers zetten deze simlock erop om ervoor te zorgen dat jij vooral bij hen klant blijft en zo proberen ze extra geld te verdienen.

De OPTA heeft bepaald dat een simlock er na één jaar gratis afgehaald moet worden indien de klant daar om vraagt. Hierdoor kun je het toestel weer gebruiken met SIM kaarten van de overige providers.

De simlock kan eraf gehaald worden door een zgn. "unlock-code" in te toetsen op je toestel. Deze unlock-code kun je aanvragen bij de provider die de simlock erop heeft gezet.

Om de unlock-code aan te kunnen vragen heb je in ieder geval het IMEI nummer van het toestel nodig. De kun je meestal onder de batterij vinden of opvragen door *#06# in te toetsen op het toestel. Voor een snelle afhandeling is het raadzaam om de volgende gegevens te verschaffen bij de aanvraag:

  • IMEI nummer
  • Contact gegevens (naam, adres, woonplaats)
  • Mobiele nummer
  • Kopie van aankoopbon

Hieronder geven we per provider aan hoe je het deze unlock-code het gemakkelijkst kunt aanvragen.

KPN
Bij KPN is het het gemakkelijkst om online een unlock code aan te vragen.

Telfort
Telfort biedt de mogelijkheid om online een unlockcode aan te vragen.

Vodafone
Vodafone biedt de mogelijkheid om online een unlockcode aan te vragen.

Mocht het online aanvragen niet lukken, maak dan een brief aan met behulp van de template die je onderin deze pagina kunt vinden. Stuur deze brief naar:

Vodafone Klantenservice
Antwoordnummer 5555
6200 VC Maastricht

Voor meer informatie kun je eventueel bellen met:
06-54500100 (vanaf vaste lijn)
1200 (vanaf mobiel toestel)

T-Mobile
T-Mobile biedt de mogelijkheid de unlockcode online aan te vragen.

Wil het online niet lukken, maak dan een brief met behulp van de template die je onderin deze pagina kunt vinden. Stuur deze brief vervolgens naar:

T-Mobile NL BV
t.a.v. Afdeling SIM
Postbus 16272
2500 BG Den Haag

of:
T-Mobile Netherlands BV
t.a.v. Klantenadministratie
Antwoordnummer 17204
2501 VH Den Haag
Voor meer infomatie, bel 0900-0236 (€ 0,25 per minuut)

Abonnees kunnen voor sim unlock na een jaar de klantenservice bellen op 1200 of 06-24001200, de unlockcodes kunnen dan telefonisch worden opgevraagd en worden direct verstrekt.

Hollandsnieuwe
Hollandsnieuwe levert uitsluitend toestellen die simlockvrij zijn.

Template brief


[plaats], [datum]

Betreft: aanvraag unlock code mobiele telefoon

Beste medewerker van [provider],

Hierbij wil ik de sim-unlockcode voor het volgende toestel aanvragen:

Merk toestel: [Merk van het toestel, bv. Samsung]
Type toestel: [Type van het toestel, bv. Galaxy S4]
IMEI nummer: [IMEI toestel, *#06# of kijk onder batterij]
Mobiele nummer: [nummer van prepaid SIM kaart]

Mijn contactgegevens zijn:
Naam: [je naam]
Adres: [adres waar unlock code naartoe gestuurd moet worden]
Postcode / plaats: [postcode & woonplaats]
Telefoon overdag: [telefoonnummer waar je overdag bereikbaar bent]

[als je echt geen aankoopbon meer hebt]
Een aankoopbon heb ik helaas niet meer. Desondanks hoop ik de unlockcode en instructies toch zo spoedig mogelijk te kunnen ontvangen.
[anders, indien je wel een aankoopbon hebt:]
Graag zie ik de unlockcode en instructie's zo spoedig mogelijk tegemoet,
[einde]

Met vriendelijk groet,

[handtekening]

[naam]

Bijlage: kopie aankoopbon
[voeg een kopie aankoopbon toe, indien je deze nog hebt]