KPN introduceert gsm webbundels

denk je dat primafoon mij een bonus geeft voor elk woord dat ik op het inet typ...

mongool!

› reageer

ik zie net op de KPN homepage een link naar de nieuwe KPN webbundels. Je sluit je abonnement zelf online aan en krijgt daarvoor in de plaats gunstigere tarieven. Weer een mogelijkheid erbij. (misschien kunnen ze ook toegevoegd aan de TV abonnementen info?)

› reageer

Zo te zien geeft KPN Webbundels korting op de prijs per (binnenlandse) belminuut en niet op de prijs van de bundel zelf. Daarnaast korting op aansluitkosten.
Link naar de tarieven van de webbundels.

› reageer

Ik vind het maar een raar product, vrij onoverzichtelijk. Volgens de site lijkt het net alsof je 1 standaard tarief hebt maar volgens mij is dat niet het geval.Ik mag vrijdag weer werken en zal dan eens kijken in ons infosysteem.

› reageer

M'n moeder wil aan een abonnement, dus ik heb eens even de boel bestudeerd.

Je maandbedrag krijg je terug als beltegoed. Alles behalve 09xx gaat uit die bundel. De eerste aantal minuten (120, 240, 360) krijg je tegen een lager voordeeltarief ongeacht eventueel ander gebruik van de bundel (al ga je er dan wel overheen natuurlijk).

Betalen per seconde. Overgebleven bundel schuift 1 maand door.

Combinatie van een belbundel en een alles in 1 bundel dus eigenlijk. En voor het alles in 1 concept binnen dat voordeel tarief niet eens zo heel raar denk ik. Stuk goedkoper dan Orange bijvoorbeeld (of dat mobiel plus van kpn).

› reageer

het is alleen via de kpn.com webshop te kopen, geen cashbacks dus. daarmee lijkt het me een vrij oninteressant product.

› reageer

... voor de doorsnee Telecomvergelijker!

› reageer

@ Tosgaba:
Je mag weer werken binnekort, dat is de juiste instelling!

› reageer

Misschien voor de meeste hier niet echt intressant, maar ik praat "m'n moeder" ... die hoef ik al dat soort trucen niet uit proberen te leggen...

› reageer

maar ik praat "m'n moeder"
jij praat je moeder?

waarom jij niet regel je moeder een goedkoper abo via hier?

› reageer

als ik het zo zie is het helemaal niet zo goedkoop. Ja het is goedkoop vergeleken met andere schandalig overprized kpn abo's maar verder is het hooguit marktconform qua prijs.

Ter vergelijking:

Kpn webbundel small: 120 minuten voor 19.95
Vodafone of Tmobile 150: 150 minuten voor 21.50
Telfort 100: 100 minuten voor 15 euro.

Orange is idd wel duurder maar je hebt wel ombeperkt houdbaar tegoed wat voor alles te gebruiken is.

Sms prijzen van webbundels zijn ook hoger dan bij andere providers met sms-bundel. Toestelkortingen zijn ook niet spectaculair.
En je hebt ook 7 cent starttarief waarbij het niet echt duidelijk is of die ook binnen je bundel telt zoals bij orange. Indien starttarief ook binnen je bundel telt dan is het helemaal een waardeloos abonnement.

› reageer

Het is ongeveer een kwart goedkoper dan in de winkel.

Het werkt hetzelfde als de 'normale' KPN bundel maar dan met voordeligere tarieven voor bellen en sms.

Een D500 voor 19,50 per maand en 120 belminuten. Da's volgens mij een zeer goed aanbod. Ook omdat je ook andere dingen van dat tegoed kan doen, zonder daar extra bundels voor aan te moeten schaffen.

› reageer

Jongens, kijk nou even goed naar de algemene voorwaarden:

Voor verkeer naar mobiele aansluitingen in Nederland vanuit Nederland boven de 80% geldt een tarief van € 0,16 per minuut dat apart in rekening wordt gebracht. Dit wordt berekend per seconde. Deze voorwaarde geldt voor de KPN WebBundels Medium en Large.

In elke nieuwe maand verbruikt u eerst het nieuwe tegoed van die maand. Is dit verbruikt, dan begint u aan het meegenomen tegoed.

Kosten buiten de bundel: 29 cent

› reageer

Kortom: ze willen je wel voordeligere tarieven bieden maar zijn bang dat je teveel belt naar mobielen telefoons van andere providers wat ze zoveel kost dat deze belminuten niets meer opleveren (of zelfs extra geld kosten). De reden kan ik wel begrijpen maar een klant zal niet snel kunnen (en willen) begrijpen dat je bij meer dan 80% van de gesprekken naar mobiel opeens een losse prijs per minuut moet bij betalen. Het is voor KPN te hopen dat deze klanten hun rekeningen niet controleren!

Met een rechttoe rechtaan minuten vergelijking met andere providers krijg je alleen inzichtelijk wat je ongeveer kunt kiezen voor je geld. Verder zijn de voorwaarden van deze providers onderling niet echt te vergelijken. Deze abonnementen zijn in mijn ogen weer een extra mogelijkheid om te kiezen. Dat is natuurlijk nooit slecht en als je toch een abonnement met nieuw toestel gaat kopen kan het voor een kleine groep interessanter zijn dan de andere tariefplannen.

› reageer

Klantenservice geeft aan dat het gaat om het tegengaan van 'simbox' fraude. Bij normaal gebruik heeft het geen invloed op klanten.

Malafide personen schijnen nogal eens simmetjes te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor de bundel bedoeld was.........

› reageer

Altijd interessant natuurlijk, hiervoor had ik nog nooit van een simbox gehoord, maar hé, dat klinkt goed! Alleen het kan toch nooit fraude zijn? Je maakt gewoon gebruik van die sim-kaart voor bellen naar mobiele nummers. En dat een apparaatje je helpt voorkomen dat je vaste nummers belt, dat is toch alleen maar slim? Zelf heb ik twee sim's, één voor alles behalve vast (orange, leuke cashback was dat, nog bedankt oirange dat het toen nog wel mocht ), één voor vaste nummers (Telfort, leve die SB-bundels met cashback), en zelf speel ik nu nog voor simbox (welke mobiel moest ik ook alweer hebben). Dat is niet illegaal, voor de besparing moet ik het nodige overhebben qua werk. Toch fijn dat daar handige apparaten voor bestaan! Dus bedankt voor het wijzen op die simboxen!
Wel raar trouwens dat KPN denkt dat een sim dan ergens anders voor gebruikt wordt dan waar de bundel voor bedoeld was... Wat moet je anders met een bundel dan bellen? Ze zijn nu wel erg flauw bezig: je mag wel een bundel hebben, maar wee je gebeente als je er gebruik van maakt! Stel je voor dat ie op gaat...
Als KPN zo nodig wil voorkomen dat je de bundel uitsluitend mobiel gebruikt, dan hadden ze twéé bundels moeten maken, één voor mobielen bellen en één voor overig gebruik. Dat geeft meteen helder aan dat je zelf weer bij moet houden wat je belt en hoe lang. De hele doelstelling van een belbundel verdwijnt zo weer uit het zicht.

› reageer

Handig is anders lijkt mij

› reageer

Dat bedoel ik. Een bundel die alleen onder voorwaarden een bundel is, is zwaar onhandig. Twéé aparte bundels is net zo onhandig, maar dan is in ieder geval duidelijk dat het onhandig is. Wat KPN nu doet is verstoppen voor reguliere klanten dat de bundel toch geen bundel is. Mijn moeder zou er niets van begrijpen.

› reageer

Volgens mij is dit niet zo belangrijk. Ik wil in ieder geval maar met één toestel bellen. Ik moet er niet aan denken om met 3 van die apparaten rond te zuilen.

› reageer

wat dat betreft, je kunt ook een C115 kopen vor 13 euro (of die sendo) en die in je auto leggen, of in je koffer/tas/jas.

die dingen zijn klein en als ze overlijden is het niet erg, ben je totaal 3 euro kwijt. je krijgt namelijk 10 euro btg erbij
iets met 7x bellen en je hebt die 3 euro van je telefoon ruim terugverdient.

en voorlopig snap ik nog nix van die webbundel... ga het thuis eens rustig bekijken.

› reageer

Jo he wat is dit ondoorzichtig zeg die bundels. Ze maken het ook erg makkelijk... NOT. kom op he mag je niet meer dan 80% naar mobiel bellen...

› reageer

Wat "BUHO" al aangeeft: als het tegen fraude is en KPN dus niet bij iedere klant standaard ingrijpt, dan is er geen probleem. Ook andere providers hanteren regels tegen het gebruik van hun abonnementen in simboxen. (onder andere Orange en T-Mobile hebben het voor ALLE huidige en nieuwe abonnees al jaren in de algemene voorwaarden staan!)Er wordt alleen ingegrepen als een bedrijf of persoon het erg bont maakt en dan is het wel makkelijk een regeltje in je voorwaarden te hebben staan waarmee je de zaak kan aanpakken. Als dat hierbij ook zo is, dan schreeuwen we hier dus totaal voor niets.

› reageer

Nu ga ik een heel domme vraag stellen: Hoe bepaal je dat er een simbox wordt gebruikt? Persoonlijk lijkt dat mij onmogelijk. Alleen door zo'n regel als 80% van je bundel gebruiken voor mobiele gesprekken is controleerbaar, maar je zal die particulier maar zijn die hoofdzakelijk mobiele nummers belt. Steeds minder mensen hebben ten slotte een vast telefoonnummer. Dat zou KPN toch ook moeten weten !
Als je een bundel koopt voor telefoongesprekken, en vervolgens doe je precies dat, dan kun je toch moeilijk spreken van fraude?

› reageer

80% van je bundel of 80% van alles wat je belt?

vaaaag..

› reageer

80% in tijd, of 80% in geld?

› reageer

Neem maar van mij aan dat het niet zo moeilijk is om na te gaan of je gewoon particulier belt of gebruik maakt van een box oid.

Denk eens aan inkomende gesprekken bijvoorbeeld. Zal wel zo zijn dat het een regeltje tegen misbruik met die boxen is en als je dus een paar maanden achterelkaar op een "vreemde" manier gebruik van maakt, dat ze dan eens verder gaan kijken en je een briefje sturen.

› reageer

Ik gebruik thuis een Siemens "Home station" wat eigenlijk een soort verdelde simbox is. (via een kastje en een kabel verbind je je gsm met je vastelijn toestel, waardoor uitgaande gesprekken via de gsm geleid kunnen worden). Verschil met een simbox is dat je een Siemens gsm in de Home station moet zetten en dat het apparaat dus via deze gsm een verbinding met het netwerk maakt. (het netwerk krijgt dus gewoon door dat er met een gsm toestel gebeld wordt, en dus lijkt mij dit gebruik niet te achterhalen).

Dan over het gebeld worden: als ik nummerweergave niet onderdruk dan hebben de personen die ik bel de neiging om terug te bellen naar het mobiele nummer in mijn Homestation in plaats van naar mijn vaste lijn. Aangezien ik regelmatig van sim wissel als de minuten bijna op zijn moet ik dan weer de voicemail afluisteren (ander soort gesprek dus naar de voicemail) en worden er ook inkomende gesprekken geregistreerd. Knappe provider die dit weet te achterhalen.

NB. ik bel alleen voor privé gebruik zowel naar vast als naar mobiel vanaf de homestation dus wat dat betreft is de verdeling gewoon als bij een gemiddelde gebruiker. Het zou natuurlijk anders zijn als je zoals bij die simboxen een hele bedrijfscentrale eraan gekoppeld hebt die alleen bij gesprekken naar mobiel ze naar het gsm net doorzet.

› reageer

Ter aanvulling:

Bij de voorwaarden van die 80% regeling staat nu de volgende uitleg vermeld op kpn.com:

"Deze regeling wordt alleen toegepast bij structureel voorkomen van deze overschrijding van minstens 3 maanden, verder zult u eerst in kennis worden gesteld via een brief. Blijft het verbruik voortduren, dan wordt de voorwaarde toegepast. Dit gebeurt niet automatisch."

Kortom: de regeling is echt om structureel misbruik te voorkomen. Meer een soort fair use policy/datalimiet idee. en ik ken nagenoeg geen gewone Nederlander (lees: niet computer freak) die bij een spotgoedkope ADSL aansluiting direct moeilijk doet als er over een datalimiet gesproken wordt....(bij ADSL gaat het vaak om kleine lettertjes de klachten komen meestal achteraf pas als de rekening komt...) Bij KPN webbundels staat het duidelijk in normaal lettertype in de voorwaarden en krijg je vooraf notabene nog een waarschuwing per brief en pas na 3 maanden meer dan 80% mobiel cq. misbruik in een (bedrijfsmatige) simbox worden er daadwerkelijk extra kosten in rekening gebracht.

Al met al hele bijzondere voorwaarden, maar dus bij normaal gebruik vermoedelijk voor niemand echt een probleem/meerkosten in de praktijk.

› reageer

Ik heb m'n bestelling (D500) binnen. Prima afgeleverd, geen bezorgkosten (is dat nieuw op KPNcom ??)

Echt een zeer mooi toestel met veel geheugen!

Ik zag ook dat ze nu sim-only aanbieden als variant op die webbundels. Leuk voor m'n verlenging, dan betaal ik nog maar 15 euro ipv 19,50.

› reageer

Ja idd, opzich is die 80% nu ook geen bezwaar meer. Goed dat KPN het ff uitlegd op de site.

› reageer

Kheb contact gehad met iemand van sales en die heeft het me uitgelegd.

Je hebt net als bij Mobielplus een bundel bv 19,50

Je mag voor dat bedrag, bellen, smsen, mailen imode etc

Je hebt 120 voordeelminuten, die kosten 16ct/min

Als je je hele bundel opmaakt aan smsen, mag je alsnog 120min bellen voor 16ct/min

Buiten je voordeelminuten betaal je 29ct/min, dus niet echt cheap!!!

Binnen je voordeelminuten wel lekker voordelig, bij large 11ct/min

Ik zou eerder kiezen voor mobielplus of Hi das voordeliger en duidelijker qua prijs/minuut.

› reageer

MobielPlus voordeliger? Ja, alleen als je veel buiten je bundel belt. Of adviseer je dat toevallig omdat ze dat in een Primafoon kunnen afsluiten en zo'n Webbundel niet?

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.