Geen kopieerheffing op geluidsdragers

'Heffing op MP3-spelers mogelijk volgend jaar'

Uitgegeven: 6 oktober 2006 09:19
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2006 09:28

AMSTERDAM - De heffing voor consumenten op mp3-spelers en harddiskrecorders in Nederland wordt mogelijk al per 1 januari 2007 een feit. Dat blijkt uit een brandbrief van drie verontruste branche-organisaties aan de Minister van Justitie Hirsch Ballin.

Deze zogenaamde thuiskopievergoeding zou de prijs van een mp3-speler in Nederland met tot 25 euro verhogen, evenals die van een gangbare harddiskrecorder, de opvolger van de videorecorder. Op dit moment bedraagt de heffing op een blanco DVD-R in Nederland 45 procent van de consumentenprijs. Vorig jaar kostte deze opslag de Nederlandse consument circa 30 euro miljoen.

Compensatie

De kopieerheffing is bedoeld als compensatie aan musici en producenten voor het privékopiëren. De Stichting Thuiskopie die de heffing int, verschilt al tijden van mening met de importeurs en producenten over het principe en het voorgestelde tarief.

De branche-organisaties STOBI, FIAR en ICT-Office will dat de minister ingrijpt bij de SONT, de Stichting Onderhandelingen Thuiskopieregeling. In deze door de minister aangewezen stichting dreigt de op voorhand omstreden beslissing al op korte termijn genomen te worden.

Voorwaarden

Volgens de organisaties zou de minister recentelijk aan de SONT hebben aangegeven dat, voor er überhaupt een beslissing over de heffing genomen wordt, moet zijn voldaan aan bepaalde voorwaarden.

Buitenland

De branche-organisaties vinden de toeslag een "onterechte aanslag op de portemonnee van de Nederlandse consument". De FIAR is bang dat de Nederlandse industrie uiteindelijk de dupe wordt. Volgens de FIAR zullen weldenkende consumenten uitwijken naar het buitenland om daar apparaten te kopen.

www.nu.nl

› reageer

IT-bedrijven in geweer tegen kopieerheffing op mp3-spelers

Uitgegeven: 21 april 2005 17:54

WOERDEN - Grote IT-bedrijven als Apple, Sony en Philips zijn in Nederland in het geweer gekomen tegen plannen om een kopieerheffing in te voeren voor mp3-spelers. Binnen twee maanden is een dergelijke heffing te verwachten, zo zei B. Taselaar van ICT Office, de brancheorganisatie die de bedrijven vertegenwoordigt.

Momenteel ligt er een voorstel op tafel voor een heffing van 3,28 euro per gigabyte aan opslagcapaciteit. Dit voorstel is volgens ICT Office gedaan door de Stichting Thuiskopie, die is belast met de inning en verdeling van vergoedingen aan auteursrechthebbenden voor het kopiëren van blanco geluidsdragers.

Een iPod-muziekspeler van Apple met 40 gigabyte aan opslagcapaciteit zou daarmee 131 euro in prijs omhoogschieten. Dit is onacceptabel, aldus ICT Office, ook omdat invoering in meerdere Europese landen dreigt. De branchevereniging denkt dat IT-bedrijven er in de toekomst voor kiezen om nieuwe producten eerst in de Verenigde Staten en Azië te introduceren. Nieuwe ontwikkelingen gaan daarmee aan Europa voorbij, met alle gevolgen voor de Nederlandse elektronicasector.

http://www.nu.nl/news/515986/54/IT-bedrijven_in_geweer_tegen_kopieerheffing_op_mp3-spelers.html

Stel dat dit ook voor de mobiele telefoons met grote opslagcapaciteit gaat gebeuren

› reageer

voorlopig is de telefoon met het meeste geheugen volgens mij de sony w800i walkmanphone met 512mb.

zoon apple 131 euro duurder maken slaat ook nergers op!
mijn mp3 speler van 512mb doet ook grotendeels dienst als soort floppydrive

niet dat je 40gig nodig hebt ofzo, maar als het er is moet het niet opeens door zoon gare heffing onbetaalbaar worden...

en volgens mij word er genoeg geld aan de muziekindustrie gegeven dmv iTunes ??

› reageer

Kopieerheffing opzich vindt ik een goed idee. Alleen WAAROM zo duur? Het moet hooguit rond de 5 euro per 10GB worden.

Het nadeel is dat de MP3-spelers dan duurder zouden worden. Het voordeel is dat BREIN dan eindelijk andere dingen kan gaan doen en het uploaden van muziek dan legaal kan worden, aangezien er dan betaald wordt voor de gedownloade muziek.

Ik geloof dat er in Canada ook al een heffing op de MP3-spelers is. Uploaden van muziek zou daar ook legaal zijn.

› reageer

Illegaal importeren die handel als ze het doorvoeren

› reageer

wat belanchelijk! stel nou dat je een mp3 speler koopt en ook voor data gebruikt. dan betaal je ook voor die mp3ruimte waar data op staat

wel voordeel dat mp3's legaal worden

› reageer

Dan moeten ze die heffing meteen Europees invoeren, want anders gaan we gezellig met z'n allen naar België of Duitsland om mp3-spelers te kopen. Overigens zal dit dan vooral bij I-Pod modellen zijn, bij de meeste modellen van 128,256,512 of 1gb maakt die €3 per gb weinig uit.

› reageer

Echt idioot vind ik het. Ze moeten kiezen... OFWEL mp3-tjes legaan aanbieden zoals ITunes, MSN Music, ... OFWEL betalen voor de opslag. Maar toch niet twee keer betalen voor hetzelfde...
Net alsof je eerst voor je boodschappen moet betalen en daarna nog eens een rekening krijgt omdat je je boodschappen in de auto hebt geladen.

› reageer

De heffing op opslagmedia bestaat al op lege cassettebandjes, CD's en DVD's. Het idee is dat het eenieder toegestaan is een kopie van een auteursrechtelijk beschermd materiaal te maken voor eigen gebruik. Men hoeft zelf niet de rechtmatige eigenaar van het origineel te zijn. MP3's uploaden blijft daarmee strafbaar - tenzij je zelf er natuurlijk de auteursrechthebbende van bent (d.i. dus bijna altijd de maker).
Om nu toch de auteursrechthebbende schadeloos te stellen heeft de EU de landen die zo'n thuiskopieerregeling hebben, geboden toch op de een of andere manier compensatie voor de "gederfde inkomsten" te regelen. De meeste landen belasten daarom blanco opslagmedia. Nederland volgt trouw en aangezien een MP3-speler een opslagmedium is...
Inderdaad worden telefoons ook als opslagmedium gezien - zeker die smartphones zoals de Nokia 9500 met daarin een geheugenkaart van 1 Go.
Het is dus ook te verwachten dat daar ook een heffing op komt.
België is overigens geen alternatief. Daar is zojuist een wet aangenomen die het mogelkijk maakt deze heffing te heffen op complete PC's - in se immers ook een groot uitgevallen opslagmedium.
Ondertussen wordt de Europeaan aan alle kanten tegelijk gepaald:
hij moet niet alleen de heffing betalen, maar de fabrikanten maken het technisch gezien steeds moeilijker om uberhaupt te kopiëren - een typisch geval van vals spelen dus.
Tel daarbij ook nog eens op dat Brein (terecht volgens mij) heeft opgemerkt dat een downloader bij de huidige P2P netwerken ook automatisch een uploader is (en daarmee dus illegaal) en het moge duidelijk zijn dat de fabrikanten inderdaad van 2 walletjes eten. Zo is die regeling niet bedoeld !
Daar komt nog bij dat het misschien terecht is dat de pot voor thuiskopiën met geld moet worden gevuld, omdat die thuiskopiën winstderving van de auteursrechthebbende betekenen.
Echter, die pot kan mijns inziens niet worden gevuld met heffingen op lege datadragers.
Moreel gezien lijkt het dan alsof je een auto koopt en alvast 1000 euros moet betalen voor de te verwachten snelheidsovertredingen.
Ik zou er eigenlijk bijna voor pleiten dat de thuiskopieerclausule wordt afgeschaft. Het wordt daarmee verboden om kopiën te maken van iets waar je zelf niet het origineel van hebt gekocht.
In ruil daarvoor vervallen al die heffingen.
Dat geeft paniek bij Brein en consorten want die heffingen zijn gemakkelijk verdiend gratis geld.
Er is echter helaas een klein probleempje mee. De thuiskopieerclausule stamt nog uit de tijd dat je in de Bibliotheek in de Encyclopaedie iets opzocht voor je spreekbeurt en dan netjes de definitie overpende in je schrift. Daar is die clausule destijds voor bedoeld (de wet op het auteursrecht is uit 1912 en toen had men nog geen MP3's).
Schaf je die clausule nu af, omdat dit alles veel te idioot is geworden dan mag dat ook niet. Niet dat iemand zich er iets van aantrekt - maar er zit dan wel een gat in onze auteusrechtwetgeving en dat hebben juristen niet graag.
(Voor de fijnproevers: misschien zouden we dat probleem weer kunnen oplossen door het kopieerrecht te schrappen, maar het citatierecht in tact te laten).
Al met al een aardig zooitje waar de fabrikanten gratis geld binnenslepen, de eerlijke consument aan alle kanten wordt gepakt en de hardcore downloader / uploader zich toch niets aan gelegen laat liggen.
Ik ben heel blij dat de hardwarefabrikanten wakker zijn geschoten - voor hen biedt die regeling ook totaal geen voordelen - en aan de kant van de consument meedoen.

› reageer

Alsof iemand nog in Nederland DVD's/CD's koopt

› reageer

zo af en toe een spindel bij alternate

› reageer

Industrie pleit voor bevriezing kopieerheffing
Vrijdag, 22 april 2005 - De Stichting Thuiskopie heeft met zijn plannen voor nieuwe kopieerheffingen tegen het zere been van de elektronica-industrie aangeschopt.

In een brief aan premier Balkenende uiten brancheorganisatie ICT-Office en de Vereniging van Importeurs en Fabrikanten op elektronicagebied (FIAR) hun zorgen over de ontwikkelingen rond de kopieerheffingen. Aanleiding voor de brief is een plan van de Stichting Thuiskopie om nieuwe ict-producten extra te belasten.

De Stichting Thuiskopie heeft recent een plan gepresenteerd om ook op nieuwe ict-apparatuur kopieerrecht te gaan heffen. In de praktijk zou dit betekenen dat consumenten niet alleen voor muziek- en filmdragers kopieerheffing moeten betalen, maar ook voor bijvoorbeeld mp3-spelers, digitale recorders en mogelijk zelfs
mobiele telefoons.

Hierbij moet er voor elke gigabyte aan opslagruimte enkele euro's extra aan kopieerheffing worden afgedragen. Een iPod met 30 GB zou hierdoor bijvoorbeeld meer dan honderd euro duurder worden. Deze ontwikkeling is zowel ICT-Office als de FIAR een doorn in het oog.

"De Stichting Thuiskopie lijkt vrij spel te hebben om grote heffingen in te voeren zonder controle vanuit de politiek hierop. Het overleg met de industrie via de Stichting Onderhandelingen Thuiskopie (SONT) stelt dan ook weinig voor", zo schrijven zij in hun brief.

In deze brief roepen zij premier Balkenende, als voorzitter van het Innovatieplatform, op nieuwe heffingen te bevriezen. Grootste probleem is volgens de klagers de ouderwetse manier van opereren van SONT.

"De EU-lidstaten, waaronder Nederland, zijn er niet in geslaagd de wetgeving rond heffingen effectief te moderniseren. Het resultaat is een systeem waarop iedere controle is verloren. De systematiek houdt geen rekening met nieuwe digitale marktontwikkelingen."

Volgens de briefschrijvers is een scheve situatie ontstaan doordat steeds meer apparaten ook kunnen worden gebruikt om digitale gegevens op te bewaren. "Inmiddels wordt de branche belaagd door incassobureaus die in al dit soort producten een traditionele video- of muziekrecorder zien."

De brief, met daarin feitelijk een oproep aan de politiek om een nieuw systeem voor kopieerheffingen, is meeondertekend door enkele grote namen uit de it-industrie. Onder meer Apple, Dell, HP, Nokia, Philips, Intel en Sony hebben de brief ondertekend.

www.webwereld.nl

Zoals verwacht ook mobiele telefoons, maar als je nou legaal mp3 download? dan betaal je dubbel!

› reageer

Dus als ik het goed begrijp wordt er een heffing ingevoerd op deze apparaten omdat daar mee of op gecopieerd wordt ?

Hmmm... dan heb ik bij deze alle schroom verloren om nog muziek of andere content te kopen. Immers, met de aanschaf van het apparaat vergoed je "geleden schade" aan de eigenaar van de content.
Het content is dan in mijn beleving al betaalt.

Lang leve het betaalde kopieeren ?

› reageer

Ik zou zo'n kopieerheffing echt heel erg dom vinden. Zeker het argument geld vind ik erg slecht gekozen... kijk eens voor de verandering naar MTV Cribs.... wat een kasten van huizen hebben zij. Daarnaast verdient een artiest erg veel geld aan zijn concerten. Kijk als ze nou ipv 3.28 er 50 cent per gigbyte van maken, dan komt het weer in verhouding. Anders kun je beter je MP3's op een een cd branden en afspelen op een discman.

Daarnaast zouden er inderdaad ook heffingen moeten komen op SD-kaartje ed... wat te denken van een harde schijf. Die van mij wordt dan wel heel duur...

Dit is echt een loze kreet en een messteek voor de technologie!

› reageer

Daarnaast zouden er inderdaad ook heffingen moeten komen op SD-kaartje ed... wat te denken van een harde schijf. Die van mij wordt dan wel heel duur...

als je dan een harddisk van 200 GB koopt kost dat je 200 x 3.28 = € 656,-- extra. Dit is echt onacceptabel (ook omdat je die harddisk niet helemaal vol gaat pleuren met mp3's )

› reageer

ja maar een ipod heeft al 40 gig en het is niet ondenkbaar dat een mob telefoon in die richting gaat.

Ik denk dat het niet zo een vaart zal lopen, de grijze circuit zal dan opbloeien en de inkomsten voor de overheid een stuk minder.

En de mening dat als je daarvoor betaalt je dan alle mp3, films etc gratis kan downloaden moeilijk te realiseren.

› reageer

Mooi stukje, acgjong. Ook de elektronicafabrikanten worden dus door allerlei onduidelijke stichtingen en incassobureaus belaagd om gratis geld. Niet alleen de downloadende consument heeft dus een probleem om die gasten van zich af te houden. Altijd interessant om te weten.

› reageer

Zouden ze ook rekening houden met het feit dat 40 gig geen 40 gig is, maar in werkelijkheid 37 is waarvan 1 gig achtergehouden voor bv applesoftware en backup daarvan?

Wordt je als consument lekker dubbel zo hard genomen. En sowieso van dat geld legaal uploaden, denk het niet. Met dat geld worden de razzia's georganiseerd.

› reageer

Dus dan zou iedereen kopieerheffing moeten betalen op bijvoorbeeld harde schijven, telefoons, i-pods; omdat er misschien materiaal op gekopieerd wordt, dat auteursrechtelijk beschermd is?

Dat ik de ruimte op mijn harde schijf kan gebruiken om bijvoorbeeld muziek op te zetten hoeft niet te betekenen, dat ik dat ook werkelijk doe. Hetzelfde geldt voor mobiele telefoons, memorysticks of zelfs mp3-spelers en I-pods e.d.
Bovendien heb ik gewoon het recht om kopieën te maken van muziek e.d. die ik zelf al bezit. Waarom zou ik extra moeten betalen voor het kopiëren van een cd naar mijn I-pod? Ik heb toch al betaald voor de originele cd?
Een argument voor de kopieerheffing kan zijn het feit dat er erg veel illegaal gekopieerd e.d. wordt. (Bijvoorbeeld leuke cd van een vriend even kopiëren naar m'n I-pod) Ook wordt er veel gedownload, waardoor de 'makers' van de muziek natruulijk erg gedupeerd worden (Overigens is downloaden in Nederland dus niet illegaal). Maar dat sommige, nou ja, heel veel mensen hun schijfruimte zo vullen betekent toch niet dat je iedereen met zo'n maatregel als een extra heffing moet duperen?
Natuurlijk kan ik mijn harde schijf gebruiken om allemaal cd's van vrienden op over te zetten of muziek te downloaden van internet. Maar dat betekent toch niet dat ik dat dan ook werkelijk doe? Waarom moeten al die mensen die helemaal niets illegaals doen en makers van muziek en film niet duperen betalen voor het materiaal die anderen branden/kopiëren/rippen?

› reageer

Dat argument deed ook opgeld toen de heffing op cassettebandjes er kwam... en *toch* kwam die er. Het waren toen echter voornamelijk de consumentenorganisaties die heibel maakten en niet de cassettebandjesfabrikanten zelf. Ik hoop dus dat er dit keer wel wat verandert. Vooral het argument dat al die copyrightstichtinkjes zichzelf een vrijbrief hebben gegeven om op elk stuk elektronica gratis geld binnen te rijven zonder dat er nog enige controle van de politiek op is vond ik heel sterk.

› reageer

Omied wat denk je dan van de gewone belasting?

Heffing is ok, maar per GB vind ik niet goed. bijvoorbeeld 5 euro per apparaat zou wel ok zijn. En dan dus ook voor je harde schijf.

Die paar mensen die echt niets kopieren, tja.. die zijn dan benadeeld.

Dat je mp3 speler (Ipod of niet) 5 euro duurder word valt wel mee te leven toch?

› reageer

Typisch geval van: wanneer het kalf verdronken is, dempt men de put.
De platenindustrie had al lang iets kunnen bedenken op het kopieergedrag van mensen. Nee, elke platenmaatschappij heeft wat te mekkeren, waardoor samenwerking niet van de grond komt en iedereen in zijn eigen hoekje blijft staan om te huilen. Maak in eerste instantie de cd's eens goedkoper!

Verder is het natuurlijk van de zotte om achteraf een heffing in te voeren. 'Laten we een heffing op papier doen, omdat daar muziek-teksten op geschreven kunnen worden. Doen we gelijk nog een heffing op potloden en pennen, omdat dat daarmee weer op papier geschreven kan worden'. Dadelijk krijg je nog een heffing op je lippen, omdat je een liedje kan nafluiten en een nog hogere naheffing op je stembanden, omdat je het evt. kan nazingen!

Maar goed, de heffing zal er wel komen. Desnoods in de vorm van verwijderingsbijdrage ofzo. Kortom, hoe je het ook wendt of keert, betalen zul je! Het ergerlijke is nog, dat zoiets als deze heffing vaak door van die geiten-wollen-sokken types bedacht worden. Die met een vermanend vingertje naar anderen wijzen, maar intussen zelf de kast vol hebben liggen met illegale (xxx)films. I.p.v. het probleem bij de kern aan te pakken, wordt er alleen maar naar de gevolgen gekeken. Maar goed dat is Nederlands-eigen geloof ik.

› reageer

Het wordt steeds leuker.....

'Wantoestanden bij thuiskopieheffingen op dvd's'

Uitgegeven: 14 juni 2005 10:41
Laatst gewijzigd: 14 juni 2005 10:46

AMSTERDAM - Minstens 40 procent van de heffing op beschrijfbare dvd's of cd's, die bedoeld is om artiesten en andere rechthebbenden schadeloos te stellen voor zogenaamde thuiskopieën, komt nooit bij die artiesten terecht. Dit schrijft het computerblad PC-Active deze week.

Over 35 procent van de schijfjes zou al helemaal geen heffing worden afgedragen, omdat deze via het grijze circuit worden verkocht. In het artikel 'Waar blijft dat geld?' bestempelt het blad de gang van zaken als 'infantiel, gemakzuchtig, willekeurig, oneerlijk, onzorgvuldig en totaal inefficiënt'.

"Niet alleen komt minstens 40 procent van het geïnde geld nooit bij de rechthebbenden terecht, er wordt bovendien gebruikgemaakt van uit de lucht gegrepen marketinggegevens," aldus het blad.

PC-Active bekritiseert ook de voorgenomen heffingen op mp3-spelers en dvd-recorders met harde schijf en signaleert het gebrek aan expertise bij de overheid en de door haar aangestelde beslissingnemers waardoor Nederland op termijn buiten de boot dreigt te vallen als het gaat om nieuwe ontwikkelingen in de elektronica.

Het blad kwam de zogenoemde wantoestanden tegen tijdens het voorbereiden van een artikel over buitenlandse aanbieders van beschrijfbare dvd's en cd's. "Bij Stichting de Thuiskopie, die in Nederland deze heffing int, kregen wij vreemd genoeg met de Wet Openbaarheid van Bestuur, ofwel WOB, in de hand geen cijfers los. Die geheimdoenerij intrigeerde ons. Je zou denken dat elke overheidsmaatregel controleerbaar moet zijn voor de burger. Daarvoor is de WOB ook in het leven geroepen. In de praktijk blijkt echter dat de overheid de WOB deskundig buiten werking heeft gesteld, eenvoudig door de uitvoering in handen te geven van een privaatrechtelijke stichting," aldus de auteur van het artikel, Gerrit Jan Groothedde.

http://www.nu.nl/news/540696/54/%27Wantoestanden_bij_thuiskopieheffingen_op__dvd%27s%27.html

› reageer

Tot 25 euro kopieerheffing op mp3-speler

Uitgegeven: 4 november 2005 11:21

HOOFDDORP - Producenten en importeurs van mp3-spelers krijgen mogelijk al snel te maken met een kopieerheffing die afhankelijk van de opslagcapaciteit varieert van 80 eurocent tot 25 euro. Dat blijkt uit een compromisvoorstel van voorzitter H. Vonhoff van de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT).

De kopieerheffing is bedoeld als compensatie aan musici en producenten voor het privékopie. De Stichting Thuiskopie die de heffing int, verschilt al tijden van mening met de impoteurs en producenten over de hoogte ervan. Maandag vergaderen de partijen over het idee van Vonhoff en komt het wellicht tot een besluit.

www.nu.nl

› reageer

Het is toch bizar, waarom zou je legaal muziek kopen als je toch die belasting moet betalen? Enne, de muziekbranche is er zelf heel laat op ingesprongen, als ze sneller op MP3 waren ingesprongen hadden ze een hoop kunnen verdienen...

› reageer

en zelfs nu ze er aan verdienen willen ze extra vangen. Je zal maar een ipod kopen om daarna je gekochte itunes nummers mee af te spelen. Mag je nog lekker 25 euro extra afdragen voor je legale nummers.
Overigens is muziek downloaden in nederland legaal.

› reageer

strax heb je ook nog betalen voor bluetooth :S .
en nu weer on topic:
Het downloaden in NL is wel legaal maar Uploaden niet, en dit heeft hier niks mee te make
De Elektronicamerken worden nu egt genaaid want hun productie gaat erop achteruit lijkt mij.
Ik vind ze Sukkels... (ps. dit is een mening....dus mag dit blijven staan,als het goed is, en dit is eveneens geen gescheld)
ps als ik dit ni mag zeggen, verwijder maar

› reageer

De Elektronicamerken worden nu egt genaaid want hun productie gaat erop achteruit lijkt mij

Valt nogal mee, ik hoorde vorige week op Radio 1 dat ze voor hun loyale medewerking een bepaald percentage van de buit krijgen, ik dacht dat het 20% was maar correct if i'm wrong. Sowieso wordt er al een flink percentage (dacht 40%) afgeroomd door diverse lieden zodat de artiesten waar het allemaal om begonnen was nog maar bar weinig krijgen.

› reageer

Voorlopig niet dus...

Justitie blaast MP3-heffing af in afwachting Europa
De omstreden heffing op MP3-spelers en digitale videorecorders, waarin harde schijven zijn verwerkt, is van de baan. Het ministerie van Justitie fluit de Stichting Thuiskopie terug omdat er nog geen Europese harmonisatie is op dit vlak. Dit is nu in voorbereiding.

Eurocommissaris Charlie McCreevy werkt nu aan het Europese kadervoorstel voor heffingen op datadragers. Dit voorstel lijkt een zeer breed karakter aan te nemen; het omvat cd's, dvd's, flash-geheugenchips ene harde schijven. McCreevy is verantwoordelijk voor de interne markt en gaat ook over juridische zaken.

ICT~Office en FIAR (Vereeniging van Fabrikanten, Importeurs en Agenten op Radiogebied) laten weten verheugd te zijn over het afblazen van de MP3-heffing. Zij zeggen dit vooral te danken aan de grote politieke steun. De Tweede Kamer zou niet overtuigd zijn van het nut van de heffingen en zag meer na- dan voordelen in de uitbreiding van het huidige systeem. Een belangrijk tegenargument is dat veel elektronica niet alleen voor media wordt gebruikt, een kopieerheffing zou dus deels onterecht zijn.

Jasper Bakker

Bron: computable.nl

› reageer

Topictitel gewijzigd.

› reageer

klinkt ook weer iets positiever Nou nog afwachten of het niet alsnog komt...

› reageer

'Heffing op MP3-spelers mogelijk volgend jaar'

Uitgegeven: 6 oktober 2006 09:19
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2006 09:28

AMSTERDAM - De heffing voor consumenten op mp3-spelers en harddiskrecorders in Nederland wordt mogelijk al per 1 januari 2007 een feit. Dat blijkt uit een brandbrief van drie verontruste branche-organisaties aan de Minister van Justitie Hirsch Ballin.

Deze zogenaamde thuiskopievergoeding zou de prijs van een mp3-speler in Nederland met tot 25 euro verhogen, evenals die van een gangbare harddiskrecorder, de opvolger van de videorecorder. Op dit moment bedraagt de heffing op een blanco DVD-R in Nederland 45 procent van de consumentenprijs. Vorig jaar kostte deze opslag de Nederlandse consument circa 30 euro miljoen.

Compensatie

De kopieerheffing is bedoeld als compensatie aan musici en producenten voor het privékopiëren. De Stichting Thuiskopie die de heffing int, verschilt al tijden van mening met de importeurs en producenten over het principe en het voorgestelde tarief.

De branche-organisaties STOBI, FIAR en ICT-Office will dat de minister ingrijpt bij de SONT, de Stichting Onderhandelingen Thuiskopieregeling. In deze door de minister aangewezen stichting dreigt de op voorhand omstreden beslissing al op korte termijn genomen te worden.

Voorwaarden

Volgens de organisaties zou de minister recentelijk aan de SONT hebben aangegeven dat, voor er überhaupt een beslissing over de heffing genomen wordt, moet zijn voldaan aan bepaalde voorwaarden.

Buitenland

De branche-organisaties vinden de toeslag een "onterechte aanslag op de portemonnee van de Nederlandse consument". De FIAR is bang dat de Nederlandse industrie uiteindelijk de dupe wordt. Volgens de FIAR zullen weldenkende consumenten uitwijken naar het buitenland om daar apparaten te kopen.

www.nu.nl

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.