'Grote invloed forums op webwinkelen'

Ik hoop dat je van mobieltjes je werk hebt gemaakt en niet van "het tegen muren praten"

› reageer

'Grote invloed forums op webwinkelen'

Gepubliceerd op vrijdag 22 april 2005

(P7) Niet programma's op radio en televisie of recensies in tijdschriften, maar discussiegroepen op internet zijn belangrijkste bronnen van informatie voor kopers.

Dat schrijft Kristine de Valck in haar dissertatie, waarmee ze volgende week donderdag op hoopt te promoveren aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ze onderzocht hoe consumenten contact zoeken met elkaar en elkaar beïnvloeden via chats, discussiegroepen en mailinglijsten van onderwerpgerichte sites.

De Valck, inmiddels assistent marketingprofessor in Rotterdam, signaleert dat internetgemeenschappen hun belangrijkste functie vervullen op het moment dat consumenten informatie zoeken en de voor- en nadelen van nieuwe aankopen afwegen.

Met twee methodes onderzocht De Valck de stromen van informatieuitwisseling en onderlinge beïnvloeding van gebruikers van de receptensite Smulweb.nl. De onderzoekster stelt dat 'netwerken van consumptiekennis en kameraadschap invloed hebben op consumentengedrag'.

De discussies in de forums van technieksite Tweakers.net zijn een ander voorbeeld van een site waar de gebruikers elkaar vertellen welke artikelen wel en niet de moeite waard zijn, en waarom. Om dat soort informatie te bundelen en eenvoudig doorzoekbaar te maken, lanceerde de site afgelopen week de Tweakers ProductSurvey. ProductSurvey is een overzicht van ervaringen met en beoordelingen van computergerelateerde software en hardware.

Smulweb.nl is in 1998 opgericht op basis van een theoretische grondslag, die John Hagel en Arthur Armstrong vastlegden in het virtual community-boek 'Net Gain'. Smulweb-oprichter Rob Oostveen slaagde er niet in de groeicurves uit het boek van Armstrong en Hagel van de theorie naar de praktijk te vertalen. Smulweb.nl en ook gemeenschapssite VrouwZijn.nl wisselden in 2004, voor de tweede keer sinds de oprichting van eigenaar na een financiële ondergang en worden nu geëxploiteerd door De Internet Pleinen.

Bron: Planet Multimedia

Het gaat niet direct over telecom maar ik vind het wel van toepassing op deze site.

› reageer

Raar dat telecomvergelijker niet in de vergelijking meegenomen is!

› reageer

Ik heb niet het idee dat TV bekend is bij het grote publiek, in tegenstelling tot sites als bellen.com, etc. Daarnaast moet je sites zoals Kelkoo en Elcheapo niet vergeten.

› reageer

TV is een specialistische site, wordt volgens mij geen reclame voor gemaakt. Het moet het dus hebben van mond op mond reclame.

Komt erbij dat niet iedereen met mobieltjes bezig is.
De meeste mensen zijn nu eenmaal gemakzuchtig en stappen een zaakje binnen en laten zich door een "geweldige" actie of verlenging aansmeren.

› reageer

teveel gericht op mobieltjes.

ik raad deze site aan mensen aan, maar ze kijken hier 3 keer en dan is het een jaar of 2 jaar niet meer nodig...

› reageer

De meeste mensen kijken 1 keer na mij uitgebreide uitleg over gratis bellen en gratis toestellen. Dan kom je ze daarna weer tegen en dan is het "jaja voor niks gaat de zon op dus wat is nou eigenlijk het addertje onder het gras bij zo'n gratis abonnement?". Ik uitleggen dat de provider hoopt dat de klant door de verstrekte belminuten heen gaat. "Ja maar dan verdienen ze toch niks aan de eerste belminuten?" Duh! Heb besloten mensen vooral niet wijzer meer te maken, veels te frustrerend. Laat hen maar mooi via de plaatselijke telecomwinkel een "super" aanbieding scoren (gratis nokia 3210 icm met 2 jarig Orange Free 82,50 abo oid...) dan betalen ze indirect mijn gratis telefoon en abo.

Maar goed, ik denk dat SiC de spijker op zijn koop slaat, de gemiddelde internetter kijkt hier 2 of 3 keer als hij/zij op zoek is naar een nieuwe mobiel, gaat dan voor een actie, en heeft TV daarna 1 of 2 jaar niet meer nodig. Waarom zou je namelijk 5 abonnementen naast elkaar nemen

› reageer

BBking, ik ben het met je eens. Ook ik vertel de "gratis abo's" wel eens aan m'n vrienden ofzo, maar het is alsof je tegen de muur praat. Maar mij maakt het niet uit hoor, zolang ik het maar lekker goedkoop kan doen.

› reageer

Ben idd ook blij met discussiegroepen als deze, wordt echt raar aangekeken als ik maar over het woord telefoon begin en daarbij het woord goedkoop of gratis in de mond neem... Helemaal als ik bij een "goede aanbieding" duur uit zijn...

Doe niet zo gek joh, da kan toch niet! Je moet echt wel betalen voor... vast geen zuivere koffie!

Maar zoals gezegd, wel lekker voordelig bellen met immer minimaal 1 up to date toestel...

› reageer

ik dacht dat ik de enige was die tegen muren praatte als ie het over gratis mobieltjes en/of abo heeft

› reageer

scheelt alleen maar weer ja! Als iedereen zo goedkoop zal shoppen, zijn die aanbiedingen snel over.

› reageer

@amido

achja, ik heb er mijn werk van gemaakt

› reageer

Ik hoop dat je van mobieltjes je werk hebt gemaakt en niet van "het tegen muren praten"

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.