bordeel?.. natte vinger werk?.. trilstand?..
sorry als dit 'te ver' gaat maar kon het ff niet laten deze opmerking hier neer te zetten
_/-\o_
ach en wat dan nog hep gewoon drie dingen bij elkaar op een hoop gegooit..
en dan ook nog gepimpt? pimp is engels voor pooier, wort dat hier dan ook nog bedoelt zou best wel kunnen eigelijk gezien die andere woorden..
"Masira introduceert een nieuwe, revolutionaire mobiele telefoon voor de islamitische gemeenschap binnen de Benelux, de Ilkone i800. De gsm wijst de gebruiker waar ook ter wereld precies waar Mekka ligt, gaat ie in de trilstand tijdens het gebed en biedt het de mogelijkheid om de complete tekst van de Heilige Koran mét Engelse vertaling te lezen. Tevens bestaat de optie voor een Ramadan kalender met automatisch alarm voor Sohour, Imsak en Iftar, ofwel eten en vasten."
bronnen: www.geenstijl.nl , www.masira.nl , www.ilkonetel.com
Geen camera, voor naaktfoto's???
wat een nep zeg.
quote geenstijl.nl:
Nee, het ding ontploft niet wanneer je een bus instapt, dit is een vernuftig apparaat
LOL!
daar ben ik ook wel benieuwd naar
hoog samsung gehalte
jammer van de antenne
een gat in de markt, er is een grote doelgroep voor dit product
ben benieuwd of andere merken ook komen met zoiets en hoe snel
Eerst al die kleutertelefoon, bejaardentelefoon, en nu dit. Vraag me af wat ze over een paar maanden weer hebben verzonnen
Kom op mensen, maak hier nou niet een 'hoe zeik ik een moslim af'-topic van, met 'wij' 'zij' verhalen. Dat gebeurt al genoeg elders op Internet.
› reageerMisschien interessant om het toestel te leveren met een Lebara-simkaart?
Mits de kwaliteit goed is, kan zo'n toestel een groot succes worden.
[dpmodbreak]
Het begon hier een beetje uit de hand te lopen, laten we het a.u.b. on-topic houden en niet het geloof e.d. er bij halen.
Ik hou het topic open vanwege de nieuwswaarde, maar we blijven natuurlijk niet bezig berichten te hiden.
Bedankt.
/Edit: ook is het niet zo dat je kunt spreken van 'ze', mensen die van deze telefoon gebruik maken zullen hier natuurlijk ook komen. Laten we het daarom niet over 'ze' hebben...
[/dpmodbreak]
Het lijkt mij inderdaad gewoon een Samsung telefoon die onder andere naam wordt verkocht en waar op de doelgroep gerichtte Java applicaties of iets dergelijks aan zijn toegevoegd (of via online links of iets dergelijks aangezien ik mij afvraag of het interne geheugen van het toestel niet te klein is voor de aangeboden extra doelgroep gerichtte applicaties.) Ook in Nederland zou er vermoedelijk best een markt voor zijn als je de doelgroep maar op de juiste manier en plaats weet te bereiken. Een nieuwe uitdaging voor de huidige accountmanagers misschien?
› reageerHet lijkt mij inderdaad gewoon een Samsung telefoon die onder andere naam wordt verkocht en waar op de doelgroep gerichtte Java applicaties of iets dergelijks aan zijn toegevoegd (of via online links of iets dergelijks aangezien ik mij afvraag of het interne geheugen van het toestel niet te klein is voor de aangeboden extra doelgroep gerichtte applicaties.)
als je die dingen nou ook kan instellen...
zoiets als van 9 tot 5 moettie op stil en hij moet piepen als de zon op gaat (tenminste, ik denk dat her ramadan gedeelte dat ook doet.. lijkt me anders vrij zinloos).
ik moet meestal opstaan als de zon opgaat, of net erna dus dat zou ik wel tof vinden maar ik kan ook gewoon een wekker zetten ja.
en een echte digitale kompas zou ik ook wel leuk vinden.
De koran hoef ik niet te lezen op mijn mobiel maar bijvoorbeeld keuze uit (leuke) boeken zou wel tof zijn.
Als ze dit goed doen kunnen ze heel persoonsgerichte mobieltjes gaan maken. maarja... dit kan ook allemaal met een windows/symbian telefoon...
en die heb ik liever.
Misschien interessant om het toestel te leveren met een Lebara-simkaart?(27/04/05)
Lebara brengt het Islamobieltje op de markt!
Heb ik Lebara misschien op een goed idee gebracht?
"Een automatische oproep tot gebed, een GPRS-systeem voor de richting van Mekka, een ramadankalender met alarm voor het breken van de vasten en de complete korantekst. Het islamobieltje biedt het allemaal. Vanaf volgende week is de Ilkone i800 overal verkrijgbaar.
In Maleisië en het Midden-Oosten is de Ilkone een succes. Nu moet het mobieltje de markt van Indonesië, Australië en Europa veroveren. Het islamobieltje appelleert volgens de website van de Ilkone Cooperation aan de emotionele behoeften van de moslimgemeenschap. Moslims zouden zich bij het horen van de oproep tot gebed via hun mobiel overal ter wereld thuis voelen.
Het Amsterdamse telecombedrijf Lebara gaat de telefoon in Europa aanbieden. Eigenlijk had hij al in juni in de winkels moeten liggen, maar de ontwikkeling van de software heeft langer geduurd dan gepland. „Het model is nu verouderd”, aldus Peter Suyk, managing director van Lebara. „Er zit geen cameraatje op en geen mp3-speler.” Voor hippe jonge moslims is het islamobieltje daarom niet zo geschikt, denkt Suyk. Wel voor de eerste- en tweede- generatiemoslims. „We komen snel met een moderner model dat de jeugd ook aanspreekt.”
De Ilkone is de enige telefoon die automatisch op trilstand springt zodra het tijd is om te bidden. Het mobieltje is vooral geschikt voor soennieten, de stroming die in Nederland de meeste aanhangers heeft. „De trilstand duurt veertig minuten”, zegt Suyk, „de tijd die soennitische moslims uittrekken voor het gebed, maar sjiieten bidden op andere tijden en korter.” Daarom ontwikkelt Lebara ook een sjiitische variant. De Ilkone, die in een aantal kleine belwinkels ligt, zal vanaf 19 september voor 289 euro bij twee grote Nederlandse ketens verkocht worden. „Dan hebben we genoeg verkooppunten om een grote reclamecampagne te starten”, zegt Suyk.
Theoloog Mohammed Ajouaou vindt dat de Ilkone inspeelt op religieuze emoties, net als Mekka Cola, moslimbier en de islamitische hypotheek dat eerder deden. Het islamobieltje kan een succes worden, zegt Ajouaou, maar dan moet er wel wat te kiezen zijn. „Westerse moslimconsumenten zijn individualistisch en, anders misschien dan die in het Midden-Oosten, willen ze keuzevrijheid.”
Volgens Ajouaou is de Koran op de telefoon erg slim. „Doordat het mobieltje Gods woord bevat, zal het beschouwd worden als een gezegend apparaat dat kracht geeft.” Verder ziet Ajouaou ’grote emotionele waarde’ in de adhan (oproep tot gebed) en de islamitische kalender, al ziet hij het nut er niet zo van in. „Iemand die in de collegebanken zit, in de operatiekamer werkt of boodschappen doet, zal dat niet abrupt onderbreken. Bidden doen ze, als ze daar behoefte aan hebben, later. Bovendien, mocht de adhan-functie massaal gebruikt worden, dan roept dat de vraag op of zo’n religieuze uiting zomaar in de openbare ruimte thuishoort.” Volgens Suyk van Lebara is dat geen probleem: „In de metro zullen maar weinig mensen de adhan herkennen als oproep tot gebed. Iedereen heeft tegenwoordig de vreemdste ringtones. Ik denk dat niemand raar op zal kijken.” (Trouw, 08-09-2005)
"Islamobieltje in stilte verkocht
Telecomwinkels in Nederland verkopen het islamobieltje niet of in stilte, uit angst voor vijandige reacties. Dat zegt directeur Peter Suyk- van Lebara Nederland, het bedrijf dat de speciale mobieltjes voor moslims maandag in Nederland introduceert.
„Belcompany is de enige telecomketen die het islamobieltje openlijk durft te verkopen“, aldus Suyk. „We hebben behalve Belcompany nog één andere grote klant die het wil verkopen, maar die wil absoluut niet in de publiciteit. Ook anderen willen hun naam per se niet genoemd zien.“ De mobiel bevat de complete korantekst, een gebedsalarm en een ingebouwd syteem dat de weg wijst naar Mekka. Suyk wijt de angst aan de negatieve denkbeelden over de islam na de moord op Theo van Gogh en de aanslagen in New York, Barcelona en Londen. „We onderhandelden met de winkelketens ten tijde van die aanslagen in Londen. Dat maakte het moeilijk.“ Op internet en op straat zijn de eerste grappen over ‘mobieltjes met springstof’ al gemaakt. „Tja, ik ken ze“, zegt Suyk. „Maar daar kan ik weinig mee. Het heeft niets met elkaar te maken.“ Joran Sluijter van de afdeling inkoop van Belcompany is verbaasd dat andere winkels alleen in stilte islamobiels verkopen. „Dit is voor ons geen kwestie van durven. Het gaat om een product voor een grote doelgroep.“ De Islamobiel ligt vanaf maandag in de winkel en kost 289 euro. Suyk: „Dat komt vooral door de software in het toestel. Het heeft vier jaar gekost om die te ontwikkelen.“
Het toestel is in Azië al op de markt. Het model in Nederland heeft geen fototoestel en mp3-speler. Daarom verwacht Lebara dat het vooral zal aanslaan bij oudere moslims."
(www.bndestem.nl Donderdag 15 september 2005)
Weet iemand welke laffe keten het mobieltje ook gaat verkopen?
wahah funny. maar vooral nutteloos. met de mda compact kun je zelfs de hele koran lezen, dmv microsoft reader kun je digitale boeke downloaden. en dat met die gebedtijden lukt ook aardig om ingesteld te worden.... en jah digitale compas...ik weet echt wel waar oost/zuid/west en zo zijn, alleeen al met behulp van de zon. tis wel nuteloos, ik denk ook niet dat de oudere moslims zon ding zullen kopen, want die zijn wel andere dingen gewendt, en de jongere generatie... ik denk niet dat zij nog bidden..
› reageerEen leuk idee zo'n telefoon en ik kan in mijn omgeving er al makkelijk 100 kwijt aan belangstellenden. Maar ik heb een paar bedenkingen.
Vijf keer per dag de athan (oproep tot het gebed) met je telefoon is wel leuk maar niet echt nodig. Als je net als ik iedere dag bidt, weet je wanneer je moet bidden. Zelfs zonder tijd zie je het aan het licht buiten. Je leeft dus eigenlijk dicht bij de natuur op een manier die mensen heel vroeger ook hadden. En meer dan 15 minuten heb ik er nooit naast gezeten (controleer wel altid op mijn horloge). Daarbij heb ik op mijn PC ook athan software en op mijn mobieltje heb ik 5 keer per dag een alarmmelding ingevoerd onder afspraken. Kan iemand zich daar ook niet aan storen. Mensen in mijn omgeving zullen het niet erg vinden, maar ik heb wel een publieke functie.
Dan de koran op mijn telefoon? Ik hou liever een papieren versie in mijn hand. Hiervoor geldt hetzelfde als met digitale boeken: uiteindelijk worden ze uitgeprint omdat vanaf papier prettiger leest.
Dus mijn conclusie is dat het islam-mobieltje als noviteit wel goed zal verkopen maar uiteindelijk door weinig mensen optimaal gebruikt zal worden net als andere toestellen die soms veel meer opties hebben dan wat je uiteindelijk gebruikt.
Oh ja, de athan bestaat ook als ringtone. Dus die instellen als alarmoptie is veel makkelijker.
Als laatste is een kompas wel leuk, maar ook die heb ik standaard aan mijn rugtas en in mijn jaszak. Maar ik maak ook trektochten door de natuur en in de bergen dus dat hoeft geen verbazing te wekken.
"Establishes Qibla directions for more than 5,000 locations in the world. To do this, users select the country and city where they are in, and the phone will automatically point towards Mecca."
Hoe willen ze dat ooit voor elkaar krijgen? Dat er softwarematig een pijltje naar Mekka wijst, oke. Maar de hele telefoon die draait
mark> ik gok dat je je toestel richting de zon moet wijzen, icm met de klok kan je zo het zuiden bepalen, en aan de hand daarvan bepaal je waar Mecca ligt
› reageerVind ik wel humor, MarkIV. De hele telefoon die draait... Ik zie al een Mr Bean achtige situatie voor me..
Mijn fantasie is rijk genoeg hahahaha.
Maar ff serieus:
De opmerking van Koos Koets zit wel wat in. Niet dat het toestel zo zal werken want daar dit natuurlijk een digitaal kompas ingebouwd.
Maar een kompas kan sterk afwijken door magnetische storingen. Zo bid ik op het werk in de kleedruimte met metalen kasten. Echt dat je daar niets hebt aan een kompas.
Dus heb ik buiten gemeten en de hoek t.o.v. de buitenmuur van het gebouw overgebracht op de muur van de kleedruimte.
Maar ook buiten kunnen hoogspanningsmasten ervoor zorgen dat de richting precies tegenovergesteld wordt weergegeven!
De orientatie met horloge en zon werkt dus perfect (als er zon is). En het uurtje tijdverschil tussen zomer en winter is slechts van geringe invloed.
Dus waarom veel geld uitgeven aan dit toestel als er diverse omstandigheden zijn waarin de richting fout wordt weergegeven
en het met enige basiskennis van orientatie veel eenvoudiger kan?!
Er zijn nog veel meer van die eenvoudige methodes.
De opmerking van Koos Koets zit wel wat in. Niet dat het toestel zo zal werken want daar dit natuurlijk een digitaal kompas ingebouwd. Waar baseer je je op?
Het toestel lijkt mij een gepimpte A800, als ze daar een hardwarematig kompas inbouwen moeten ze een hele nieuwe printplaat ontwerpen en (in lage oplage) laten fabriceren, en dat kost ERG veel geld...
De orientatie met horloge en zon werkt dus perfect (als er zon is). En het uurtje tijdverschil tussen zomer en winter is slechts van geringe invloed. om nog maar te zwijgen van de afwijking van de wiintertijd tov. de zonnetijd. Een java-scriptje kan daar echter echter makkelijk rekening mee houden en werkt dus beter dan een horloge icm de zon.
off-topic> op welke 'koers' ligt Mecca eigelijk in Nederland
edit> 125:34:12 (G:M:S, vanuit A'dam)
Het toestel lijkt mij een gepimpte A800, als ze daar een hardwarematig kompas inbouwen moeten ze een hele nieuwe printplaat ontwerpen en (in lage oplage) laten fabriceren, en dat kost ERG veel geld...
Het is duidelijk geen gepimpte A800. Hij is ook groter! Hij lijkt meer op een Q200 (Samsung eerste GPRS toestel in NL), maar ook dat is hem niet.
Er zit ook wel degelijk een digitaal kompas in.
Het is duidelijk geen gepimpte A800. Hij is ook groter! Hij lijkt meer op een Q200 (Samsung eerste GPRS toestel in NL), maar ook dat is hem niet.
volgens nieuwemobiel is ie 1Q 2002, de Ericsson T39m was in 3Q 2001 veel eerder met gprs....
Er zit ook wel degelijk een digitaal kompas in. dat werd al beweerd, maar we zijn op zoek naar een bron. Heb je het toestel zelf (of een kennis), heb je er in de winkel mee gespeeld, waar baseer je je op?
edit> voor de duidelijkheid, als er een echt kompas in zit, blijft de wijzer stilstaan ten opzichte van de omgeving als je het toestel draait.
Ik ga er ook vanuit dat er een digitaal kompas in zit, lijkt me logisch. Er bestaat een zogenaamd "qiblah kompas". Dat is een normaalagnetisch kompas met een boekje met richtingen vanuit diverse locaties in de wereld. Dat is dus zonder veel moeite in een menuutje over te brengen.
De zon/horlogemethode voldoet toch best wel goed net als nachtorientatie op de sterren. Je moet alleen weten hoe het werkt. Gebedsrichting (qiblah) richting Mekka moeft niet tot op de graad nauwkeurig. Het lukt namelijk geen mens om precies goed te gaan staan want je wijkt al snel een aantal graden af. Zulke preciesie laten we maar aan de artillerie over.
Wetenswaardigheden:
Ligging Amsterdam: Latitude: 52.3500 Longitude: 4.9167
Ligging Mekka: Latitude: 21.4200 Longitude: 39.8300
Kompasrichting Mekka: 125.619956 klokwijs vanuit het noorden
Afstand Amsterdam-Mekka: 4550.61 Km
Wanneer ik gelegenheid heb zal ik proberen om zelf het toestel eens te gaan bekijken zodat ik wat meer specificaties hierover kan geven.
Dit maakt een hoop duidelijk: http://www.ilkonetel.com/presentation.zip
› reageerZiet er prachtig en goed doordacht uit!
› reageerBen het wel eens met die ene moslim, die hier zei dat je zelf maar moest inschatten waar Mekka precies ligt. Er wordt al zoveel voorgekauwd, of tenminste precies uitgelegd, wat wel en wat niet mag volgens de Koran. Dat een beetje natte vingerwerk geen kwaad kan. Als dan achteraf blijkt dat je richting het plaatselijke bordeel hebt staan bidden i.p.v. naar Mekka dan wordt het idd wel tijd om zo'n ding aan te schaffen.
› reageerBen het wel eens met die ene moslim, die hier zei dat je zelf maar moest inschatten waar Mekka precies ligt. Er wordt al zoveel voorgekauwd, of tenminste precies uitgelegd, wat wel en wat niet mag volgens de Koran. Dat een beetje natte vingerwerk geen kwaad kan. Als dan achteraf blijkt dat je richting het plaatselijke bordeel hebt staan bidden i.p.v. naar Mekka dan wordt het idd wel tijd om zo'n ding aan te schaffen.
Het was niet mijn bedoeling om er natte vingerwerk van te maken. Het is goed om dingen zoprecies mogelijk te doen en daarbij kan dit toestel een hulpmiddel zijn. Maar ik wil erbij zegen dat wanneer je dit toestel niet hebt en je hebt ook geen kompas, dat je de gebedsrichting ook makkelijk op een andere manier kan vinden. Het is niet de bedoeling dat een moslim opeens in paniek raakt. Er is een tijd geweest dat moslims alleen maar de richting met behulp van de zon konden bepalen.
De gebedsrichting geeft een onderlinge verbondenheid aan. Hierdor staan moslims wereldid als het ware in een kring en door de tijdsverschillen gebeurt dit 24 uur per dag. Mooie gedachte toch? Maar het is absoluut niet zo dat God maar in één richting te vinden is!
In de koran staat: "Aan God behoort het oosten en het westen.... (2:142) en ook: "Waarheen jullie je maar wenden, daar is Gods aangezicht" (2:115)
De profeet Mohammed heeft zijn gebeden ook rijdend op zijn kameel verricht ongeacht in welke richting hij ging. Dat betekent tegenwoordig dat wanneer een moslim bidt op een boot, of trein of vliegtuig, hij niet steeds rondjes hoeft te draaien om richting Mekka te blijven staan.
Eigenlijk wordt niets te moeilijk of onmogelijk gemaakt in de islam. Maar dat is dus niet gemakzucht want dat zou verkeerd zijn.
Dus conclusie: Als je het 'moslimmobieltje' (nog) niet hebt, is er geen reden tot paniek.
Zo leer je nog eens wat op TV _/-\o_
ahah lijkt me grappig ding
niet dat ik zelf em ooit zal kopen.
kvind et veel te overdreven!!
Heeft iemand inzicht in de verkoopcijfers/ervaringen van deze telefoon? Gaan ze als de spreekwoordelijke warme broodjes?
› reageerbordeel?.. natte vinger werk?.. trilstand?..
sorry als dit 'te ver' gaat maar kon het ff niet laten deze opmerking hier neer te zetten
_/-\o_
ach en wat dan nog hep gewoon drie dingen bij elkaar op een hoop gegooit..
en dan ook nog gepimpt? pimp is engels voor pooier, wort dat hier dan ook nog bedoelt zou best wel kunnen eigelijk gezien die andere woorden..