Windows Mobile 5 voor smartphone en pda

er is geen officiele upgrade geplant naar wm5 voor de mda compact. een onofficiele upgrade is ook niet beschikbaar. tenminste ik ben hem nergens tegen gekomen en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven

› reageer

Windows Mobile 5, dat onder codenaam Magneto al was uitgelekt, is gisteren officieel gepresenteerd: Microsofts nieuwe besturingssysteem voor mobiele telefoons, Pocket PC's en draagbare media-spelers.

In de nieuwe versie zijn vooral verbeteringen aangebracht op het gebied van Microsoft Office software, beveiliging en multimedia-mogelijkheden. Microsoft heeft het besturingssysteem voor mobiele apparaten bovendien zo ingedeeld dat software-ontwikkelaars er eenvoudiger nieuwe applicaties voor kunnen schrijven.

Energie
Een van de meest gevraagde verbeteringen is nu ook eindelijk doorgevoerd, is persistente gegevensopslag: de opslag van data zodra de batterij leeg dreigt te raken. In vorige versies was bij een lege accu een gebruiker al zijn gegevens kwijt, of het nu ging om een Pocket PC of mobiele telefoon. Met het nieuwe besturingssysteem is dat niet meer het geval en daarvan profiteren ook oudere apparaten omdat de nieuwe eigenschap niet afhankelijk van hardware is.

Door de verbeterde data-opslag is Windows Mobile 5 ook 30 procent zuiniger met energie. Daardoor blijft mobiele apparatuur langer werken op een enkele accu-lading.

Office
Office applicaties zijn ontdaan van hun Pocket-naam, en heten nu Word Mobile, Excel Mobile en PowerPoint Mobile. Nieuw in Excel Mobile is het bekijken en cre�ren van grafieken en in Word kunnen nu ook documenten met afbeeldingen worden bewerkt. Met PowerPoint Mobile kunnen nu ook onderwerg 'slideshows' worden weergegeven.

bron: www.belcorrect.nl

› reageer

Je hoeft niet perse overal je site erbij te zetten?
Zie forumregels.

› reageer

Waarom reageren er zo weinig op het bericht van MS? Het opent toch weer veel mogelijkheden en het is Nederlandstalig! Heeft er al iemand de laatste feiten omtrent verschijningsdatum en de apparaten die hier prima geschikt voor zijn?

› reageer

Windows Mobile 5 opnend zeker een hoop mogelijkheden!

› reageer

Voor de meeste echt geïnteresseerden zal dit inmiddels al oud nieuws zijn aangezien er al op diverse PocketPC gerelateerde sites info over gegeven is. En daarbij draaide het vaak om meer dan alleen een aankondiging.

NB. of het windows 5 systeem ook voor je huidige device aangeboden gaat worden, hangt vooral af van de fabrikant van je device. Bestaande gebruikers zullen bij de meeste fabrikanten ervoor moeten betalen als het al beschikbaar komt. Dit aangezien de hardware leveranciers liever nieuwe devices verkopen dan dat ze oude een nieuw leven geven.

› reageer

Ja klopt. Volgens een persbericht van HP kan je aan het eind van de zomer een upgrade kopen

Overigens vermeld het bericht slechts een paar pda's en staat (o.a.) mijn nieuwe HW6515 er niet bij. Zodoende vandaag contact gehad met HP hierover. Mij werd verteld dat omdat het persbericht nog voor de introductiedatum van deze nieuwste pda's was geplaatst, het heel goed mogelijk is dat de nieuwere pda's in een later stadium alsnog aan het lijstje worden toegevoegd. Even afwachten tot het najaar dus, als je de volledig door hen ondersteunde (en dus legale) weg wilt bewandelen.

Wordt vervolgd

› reageer

Volgens zeggen is het OS voor PDA/GSM combinaties op dit moment nog niet af. Zodoende krijgen eerst een paar PDA's een upgrade en komen vermoedelijk later pas de smartphones en PDA/GSM combinaties aan bod.

Ik adviseer je nog even te wachten met de koop van een nieuw device aangezien het er nu namelijk nog op lijkt dat er maar erg weinig devices een upgrade zullen kunnen krijgen (men heeft liever dat je dan weer een nieuwe koopt).

› reageer

@ koen

dat klopt niet. ik heb wm5 al op mijn qtek 2020. dus het is al wel klaar voor de windows mobile (gsm) devices

› reageer

@Marcelvdp:
Ik neem aan dat dat een upgrade is vanaf wm2003. Zo ja, heb je dat via Qtek geregeld, zelf gedownload of anderszins? Ik zou graag willen weten hoe/waar/of ik ook een wm5-upgrade kan bemachtigen. Alvast _/-\o_

› reageer

Ik heb het hier over een upgrade via de offieciële weg natuurlijk. Je hebt gegarandeerd niet de officiele en definitieve ROM te pakken op je Qtek 2020 want de upgrade naar de 2005 versie is nog nergens officieel in de goedgekeurde versie verkrijgbaar. Kortom: het werkt er wel prima op, maar als een fabrikant het niet officieel beschikbaar gaat/wil stellen dan kan je alleen de illegale weg bewandelen waarbij je garantie vervalt.

› reageer

nee het is niet een officiele rom. er zijn een paar dingetjes die net werken zoals: permanent save(is ook niet meer nodig, omdat alles nu niet zomaar gewist kan worden) xbackup(hoeft dus ook eigenlijk niet meer) en de 2 hardware buttons aan de zijkant krijg ik niet aan de praat.

http://buzzdev.net/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

daar kan je de rom verkrijgen en je moet jezelf wel eerst registreren. de rom is gemaakt voor de xda, maar in de handleiding staat hoe je hem op bijvoorbeeld de qtek 2020 kan krijgen.

let wel op dat alles puur voor educatieve doeleinden is (voor de legaliteit)

p.s. over de garantie.... de garantie vervalt inderdaad, maar je kan altijd weer een officiele rom op je device gooien zodat je gewoon je garantie kan gebruiken

› reageer

bron: www.belincorrect.nl

Raar, als ik naar die site ga, zie ik helemaal geen bericht over Mobile 5. Is dit gewoon hele domme reclame?

› reageer

@Koen:
Ja, sorry, je hebt gelijk. Had ik kunnen weten natuurlijk (ondanks de mooie reclames van M$ op hun site).

@Marcelvdp:
Bedankt voor je link. Ik lees dat sommige forumgebruikers nog wat aanvullende probleempjes kennen (camera die het niet meer doet, TomTom dat opeens gaat haperen, e.d.). Ik zal het momenteel om deze probleempjes (kinderziekten?) inderdaad alleen voor mijn eigen educatie gebruiken. Met name interessant zijn de ROM/RAM mogelijkheden en re-partities en hier weet ik nog() te weinig van af om nu helemaal over te stappen, vind ik.

› reageer

ik heb wm5 nu redelijk uitgetest.... het os op zich is zeker wel verbeterd met name het telefoongedeelte. echter ik ben nu weer teruggestapt naat 2003. dit vanwege dat tomtom navigator daar voor is gemaakt en daar ook beter op werkt. als tomtom ook vlekkenloos op wm 5 werkt dan is het vroeg genoeg om over te stappen.

› reageer

Zie archief http://belcorrect.nl/?telecom=nieuws&id=archief

› reageer

De komst van Windows Mobile 5 is al langer bekend, maar zeker de moeite waard!

Vraagje: is het straks dus mogelijk (al dan niet tegen betaling) om WM5 op m'n T-mobile MDA Compact te zetten?? Zou een hoop backup's schelen

› reageer

er is geen officiele upgrade geplant naar wm5 voor de mda compact. een onofficiele upgrade is ook niet beschikbaar. tenminste ik ben hem nergens tegen gekomen en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.