KPN claimt recht op groen

maar misschien hadden ze net plannen om naar belgie toe te gaan!

› reageer

Uitgegeven: 13 mei 2005 22:56
Laatst gewijzigd: 13 mei 2005 23:18
BRUSSEL - KPN is naar de rechter in Brussel gestapt omdat het vindt dat de kleur groen die zijn Belgische concurrent Mobistar in zijn logo heeft, te veel lijkt op zijn eigen groene kleur. Het KPN-logo is in België vrijwel niet te zien, maar het telecomconcern claimt wel het recht erop te hebben.

"Het groen van Mobistar lijkt zo veel op dat van ons, dat er sprake is van inbreuk", aldus een KPN-woordvoerder vrijdag. Mobistar, concurrent van KPN's Belgische mobieletelefoniedochter Base, is niet van plan zomaar toe te geven. "We hebben altijd al de kleur groen gehad en hebben niet de bedoeling die te wijzigen, tenzij we ertoe verplicht worden".

Mobistar valt onder Orange, onderdeel van France Télécom. Ook Orange blijkt gevoelig te zijn voor kleuren. Het heeft in Groot-Brittannië easyMobile voor de rechter gedaagd vanwege de oranje kleur die de onderneming gebruikt in haar internetadvertenties.

Bron: www.Nu.nl

› reageer

Heeft KPN de kleur groen als merk gedeponeerd dan, net als indertijd oranje voor Libertel?

› reageer

Yep, KPN heeft jaren terug de kleur groen als merk gedeponeerd.

› reageer

Een kleur als merk deponeren werkt alleen niet voor alle kleuren groen, dat gaat op kleurnummer, de exacte tint moet zijn vastgelegd. Blijkbaar gebruikt Mobistar dan dezelfde tint groen...Wel interessant op zich.

› reageer

tint (de ~, ~en)
1 kleur die weinig verschilt van een andere kleur => kleurnuance, kleurschakering, nuance, schakering

Hoeft niet exact dezelfde kleur te zijn, maar een kleur die er erg op lijkt.

Easymobile had ook niet dezelfde kleur, je zag een verschil. Kennelijk was het verschil niet groot genoeg...

Wat ik me afvraag is tot hoe ver dat gaat... als ze idd alle groen in handen hebben zou ik dat oneerlijk vinden. Moet je zo'n lelijke kleur gaan gebruiken (roze ofzo)

› reageer

Mobistar (en ook een Pools netwerk) wordt over niet al te lange tijd Orange. Als dit dus een serieus probleem is/wordt kunnen ze de hele rebranding gewoon wat versnellen.

› reageer

Tja, hetzelfde gebeurde in die Libertel zaak; ze werden toch Vodafone, dus het maakte weinig meer uit.

› reageer

@ ATB:
Dat Mobistar naar Orange omgenoemd ging worden was bij mij al bekend, maar welk Pools netwerk gaat Orange heten? En waar heb je deze informatie vanaf?

› reageer

Kan Mobistar nu BASE niet ergens mee te grazen nemen ?
Neen, doe toch maar niet... ik ben er klant bij.

› reageer

Idea GSM van PTK Centertel wordt binnenkort Orange. Volgens dat artikel veranderd Era GSM in T-Mobile en Plus GSM in Vodafone, maar dan moeten ze eerst een meerderheidsbelang krijgen.

http://www.polishmarket.com/next.php?id=17928

› reageer

Kpn claimt de kleur groen?? Dat hadden ze dan al in '99 moeten doen toen ze begonnen met Kpn-Orange want Mobistar is er al sinds '96 beetje vreemd als je het mij vraagt om dat ruim 10 jaar later te gaan doen en dat terwijl de naam Kpn in Belgie totaal niet prominent aanwezig is

› reageer

Ze hadden blijkbaar nog een appeltje te schillen met Mobistar. Dat wordt binnenkort Orange en KPN heeft immers de naam Orange kwijtgespeeld en dat kostte een dure rebrandingscampagne.
Zou Mobistar/Orange nu terug kunnen slaan met dat KPN het woord "Orange" een slechte reputatie heeft bezorgd in België ?

› reageer

Wordt Mobi* binnenkort toch Orange?? Dan hebben ze behoorlijk wat werk te doen wat Mobi* is een sterke merknaam en Orange in B niet echt. Is kijk hoelang het nu duurt voordat Proximus dan toch eindelijk Vodafone wordt

› reageer

Ter vergelijking (let op: het gaat om resp. de kleur oranje of groen, niet om de rest van de logo...):

› reageer

Easy mobile heeft wel degelelijk het recht op deze kleur. Het valt onder onder andere easyjet airline company. Men heeft deze kleur oranje al jaren.

› reageer

Dat is het hem juist: je kunt wel een kleur al jaren gebruiken, maar in het geval van 'easy' werd de kleur/het merk nooit voor telefonie gebruikt.
Hetzelfde verhaal als Apple computers: zodra ze met muziekdingen wilden beginnen, kregen ze problemen met de platenmaatschappij apple.

› reageer

KPN is overwegend blauw en vrijwel ongebruikt in belgie.

ik denk dat ze in tegenstelling tot orange weinig kans maken.

› reageer

Bij KPN zijn ze een beetje idioot. Als Mobistar een beetje slim is pakken ze BASE gewoon terug. Dat is pas hetzelfde groen !

› reageer

KPN gebruikt in het logo misschien wel weinig groen, maar in hun acties ed wordt de kleur groen vrij veel gebruikt...

› reageer

Acties die niet te zien zijn in België... En in Nederland zie je al net zo weinig Mobistar acties...

› reageer

maar misschien hadden ze net plannen om naar belgie toe te gaan!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.