tom tom beursintroductie

Een kwart van de opbrengst wordt benut voor TomTom zelf. De overige miljoenen is voor de 4 oprichters.
Niet geheel onterecht lijkt mij, als je nagaat wat deze personen neer hebben gezet!

› reageer

TomTom ziet marges niet dalen door toenemende concurrentie
27-05-2005 14:00:40
Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - TomTom verwacht niet dat de marges de komende jaren onder druk komen te staan als gevolg van toenemende concurrentie. Dat heeft chief operating officer (COO) Alexander Ribbink van de aanbieder van navigatiesystemen vrijdag gezegd in een toelichting naar aanleiding van de beursnotering.

Diverse effectenhuizen toonden zich bezorgd over het feit dat de markt voor draagbare navigatiesystemen makkelijk toegankelijk is, en dat TomTom mede daardoor steeds meer last zal krijgen van concurrentie. Daardoor zouden de marges van het bedrijf onder druk kunnen komen te staan, zo menen analisten.

'We zullen in de toekomst veel blijven innoveren', zo reageerde Ribbink. 'En als we sneller en slimmer blijven ten opzichte van onze concurrenten zullen we onze marges in stand houden. Onze software-afdeling telt zo'n zestig mensen die bij elkaar eeuwen ervaring hebben. Door die kennis en de focus die ze hebben is onze software ook echt niet zo gemakkelijk kopieerbaar.'

'Maar het is natuurlijk een interessante markt die veel andere spelers zal aantrekken', vervolgde de COO. 'Er rijden in Europa en in de Verenigde Staten samen 418 miljoen auto's. In Europa heeft 94% van de auto's geen navigatiesysteem, en in de VS is dat 98%.'

De chief operating officer benadrukte dat TomTom niet van plan is om zich de markt te laten afsnoepen door concurrenten die enkel wat goedkoper zijn. 'Door te blijven innoveren, verwachten we ook niet dat dit zal gebeuren. En we hebben de prijzen van onze producten de afgelopen tijd ook zelf naar beneden toe bijgesteld. Dat konden we ook doen, omdat we goedkoper wisten te werken.'

Ribbink gelooft ook niet echt dat de TomTom Go, het belangrijkste product van de onderneming, veel last zal krijgen van concurrentie van de smartphone. Een telefoon met een navigatiesysteem is volgens hem niet handig door het kleine scherm en het beperkte geluid.

'Maar de toekomst in de technologiewereld ligt natuurlijk allerminst vast. En als navigatie in de telefoon wel een succes wordt zijn we ook daar klaar voor. We zijn nu al continue in gesprek met alle grote jongens op dit gebied', aldus Ribbink.

Het aandeel TomTom heeft sinds vandaag een notering op Euronext Amsterdam. De eerste koers van verhandeling bedroeg om 11.00 uur EUR 17,50, gelijk aan de uitgiftekoers. 'Investeerders hebben positief gereageerd op onze beursgang', zei bestuursvoorzitter Harold Goddijn vrijdag. 'We hebben een grote groep hoogwaardigde investeerders weten te interesseren voor TomTom en de emissie werd ruim overtekend.'

Het aandeel TomTom noteert omstreeks 13.20 uur op EUR 17,91, bij een omzet van ruim 8,5 miljoen stukken.

www.rtlz.nl

› reageer

De aandelen die nu geplaatst zijn, komen uit het kapitaal van de oprichters/bestuurders. Er is dus geen geld opgehaald voor het bedrijf, de groot-aandeelhouders hebben alleen hun zeggenschap iets verminderd.

Als ik eerlijk ben, heb ik een World Online gevoel bij deze introductie.

EDIT op Freeek:
Ik heb idd dat kwart over het hoofd gezien
Maar het blijft in mijn ogen zo dat er voor TomTom zelf niet heel veel bereikt wordt met deze introductie.

› reageer

Een kwart van de opbrengst wordt benut voor TomTom zelf. De overige miljoenen is voor de 4 oprichters.
Niet geheel onterecht lijkt mij, als je nagaat wat deze personen neer hebben gezet!

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.