BenQ koopt mobiele telefonie Siemens op

Ondanks dat BenQ vijf jaar het recht heeft de merknaam Siemens te gebruiken heeft BenQ besloten dat na september 2005 de merknaam Siemens niet meer op nieuwe mobieltjes komt (Duitstalig).

De restanten kunnen naar Tele2, Aldi, Zeeman enz.

› reageer

BenQ koopt mobiele telefonie Siemens op
Verwachte overname eindelijk voltrokken

De mobiele telefonieafdeling van Siemens heeft een koper gevonden. Na geruchten over een mogelijke deal met Acer of Motorala, neemt de BenQ Groep de Duitse mobieltjes over. Deze Taiwanese onderneming is al langer bekend als fabrikant van digitale camera's en tft-schermen, maar heeft ook een gsm-afdeling die voornamelijk in Azi├ź actief is.

Dat verklaart meteen ook waarom BenQ geïnteresseerd was in Siemens Mobiele. Omdat de Duitse gsm-fabrikant vooral in Europa en Zuid-Amerika een stevige marktpositie bezit, moet het huwelijk tussen de twee een sterke mondiale speler op de mobiele telefoniemarkt opleveren. "We complementeren elkaar perfect, in ieder geval geografisch", concludeert Klaus Kleinfeld, de CEO van Siemens.

Tegenover de aankoop door BenQ staat een investering van 50 miljoen euro door Siemens in het Taiwanese bedrijf. BenQ krijgt niet alleen alle R&D-afdelingen en productfacilititeiten van Siemens Mobile, maar mag ook voor een termijn van vijf jaar de naam Siemens op zijn gsm's plakken. Dat moet BenQ wat meer uitstraling geven in het zakelijke segment. Daar scoort Siemens goed met innovatieve smartphones als de SX-1 en de SK65.

De investering van Siemens in BenQ betekent dat er hier geen sprake is van een regelrechte overname. Het eindresultaat doet wat denken aan het samengaan van de mobiele afdelingen van Ericsson en Sony tot het bedrijf Sony Ericsson. Alleen zal in deze constructie Siemens een kleinere aandeelhouder zijn.

De overeenkomst zou ook garanties voor de werkzekerheid van Siemens Mobile-werknemers bevatten, verzekeren de twee bedrijven. Al eerder hadden personeelsleden van bepaalde productiefaciliteiten ingestemd met loonoffers.

Dat Siemens op zoek was naar een overnamepartner voor de gsm-afdeling was al langer bekend. Een eerste golf geruchten wezen persistent in de richting van Motorola, een van de grootste rivalen van het Duitse bedrijf. Andere getipte kandidaten waren Ningbo Bird, de Chinese partner van Siemens Mobile, en Acer. Dat laatste was niet ver naast de waarheid, want BenQ is de vroegere randapparatuurafdeling van Acer.

Jamie Biesemans
07 juni 2005
Bron: ZDNet

› reageer

Dubbel

› reageer

Mark2002, bedankt.

› reageer

samen of verkopen is toch wel heel wat anders

› reageer

How obvious.

Siemens mobieltjes vond ik toch al niet echt uitblinken in innovatie en gebruikersgemak. Hopelijk brengt BenQ daar verandering in.

› reageer

Siemens niet voorop in innovatie?

Moet je eens kijken in welk jaar Siemens al kleurenschermen had (Siemens S10 & S11 uit 1998),
en hoeveel jaar later Nokia (Nokia 9210 in 2000, Nokia 7650 in 2002) daarmee kwam.

› reageer

@mcjmeijer: dat is dan ook gelijk het probleem: "1998"... ze liepen allicht ooit wel voorop maar zijn gewoon totaal ingehaald door de concurrentie.

Als iemand met veel lof over een siemens mobieltje praat gaat het meestal dan ook over toestellen van heel lang geleden.

› reageer

Daar heb je gelijk in. Vooral de S-lijn van paar jaar geleden waren zeer goed. Echter, ik vind het onzin dat sommige mensen zeggen dat Siemens "altijd al zo slecht was, etc."

› reageer

Mijn SL45 had niks anders dan software problemen, en dat was het op 3 na duurste toestel dat er bestond toen ik hem kocht... En dan gebruikte ik de MP3 speler nog niet eens... En de nieuwere SL-series staan bekend om hun enorme problemen... Vooral de 55-serie, maar de 65-serie blijkt dat toch te kunnen overtreffen!!

Siemens is/was goed in simpele mobieltjes, maar geavanceerde apparaten van hun lopen tig keer vaker vast dan niet-stabiele Windows PC's!

› reageer

ik heb nog nooit problemen gehad me mijn sl55 en mij sl65. ik heb zelfs twee keer een sl55 gehad. ik had mijn 1e verkocht maar kreeg al snel spijt en heb toen een 2e gekocht bij TP voor maar 75 euro destijds. ik ben benieuwd hoe de 1e telefoontjes eruit zullen zien.

› reageer

Had Siemens niet al eerder samengewerkt? Met Bosch?
De S40 met blauwe scherm is zo'n voorbeeld. UIt ervaring kan ik vertellen dat dit type een drama was.

› reageer

Dat was een Bosch. Siemens heeft de telefoon divisie van Bosch overgenomen en de S40 was een Bosch die bijna af was. Siemens heeft 'm toen uitgebracht.

› reageer

Ondanks dat BenQ vijf jaar het recht heeft de merknaam Siemens te gebruiken heeft BenQ besloten dat na september 2005 de merknaam Siemens niet meer op nieuwe mobieltjes komt (Duitstalig).

De restanten kunnen naar Tele2, Aldi, Zeeman enz.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.