Sterke groei Telfort

@ Carlvanloo,

Als de klanttevredenheid op 75% ligt wil dat niet zeggen dat 25% van de klanten niet tevreden is! Die 75% geeft de mate van tevredenheid op en schaal van 0% tot 100%. Daarnaast is er ook een optie dat klanten ook neutraal kunnen zijn, dus niet tevreden en ook niet ontevreden.

› reageer

Sterke groei Telfort

Gepubliceerd op woensdag 15 juni 2005

(P7) Met ruim 40 procent meer klanten, 20 procent omzetgroei en ruim 50 procent winsttoename had Telfort een heel goed boekjaar.
Telfort maakte zojuist resultaten bekend over het boekjaar 2004/2005 dat eind maart 2005 eindigde.

Het aantal klanten steeg met 41 procent precies, met 703.000 naar 2.417.000. Meer dan een derde gedeelte van de klanten komt via wederverkopers als Albert Heijn en Tele2.

Met name de spaaractie in samenwerking met de Postbank bleek een groot succes. Die leverde 234.000 nieuwe klanten op. "Ook kwamen veel nieuwe klanten binnen via de onafhankelijke Belwijzer van Bellen.com, die sinds afgelopen jaar ook op Telfort.nl beschikbaar is. Met deze Belwijzer zien de klanten bij welke operator zij het voordeligst uit zijn", aldus Telfort.

De gemiddelde opbrengst per maand per klant daalde van 26 naar 24 euro. De omzetstijging bleef dus achter bij de stijging in aantal klanten. Met 20 procent was de omzetgroei nog fors, tot 509 miljoen euro.

Het bruto overschot (Ebitda) groeide van 67 naar 97 miljoen euro, 45 procent toename. Er kwam 90 miljoen euro meer de kas binnen dan Telfort uitgaf. Deze 'netto operationele kasstroom' nam toe met 30 procent.

De operationele winstmarge verbeterde daarmee van 16 naar 19 procent. "Dit werd veroorzaakt door enerzijds de toegenomen omzet en anderzijds een stringente kostenbeheersing", aldus Telfort.

De nettowinst exclusief eenmalige posten kwam volgens Telfort uit op ruim 42 miljoen euro, tegen ruim 309 miljoen in het voorafgaande boekjaar, een toename met 53,5 procent.

Recent werd bekend dat Telfort de derde aanbieder is geworden in Nederland, na KPN en Vodafone. Het bedrijf passeerde T-Mobile. Dat was de rangschikking naar aantal klanten. Qua omzet staat T-Mobile nog derde.

Telfort is voor de meerderheid in handen van investeerder Marcel Boekhoorn, die de meerderheid overnam van onder meer Greenfield Capital en de bestuurders Ton aan de Stegge en financieel directeur Robert van Maasakker. Die werden als resultaat daarvan multimiljonair. Eerder kocht Greenfield Telfort voor een appel en een ei van O2 in England, dat, gezien de huidige cijfers, geen bijster slimme verkoop deed. O2 nam nog wel miljoenenverliezen met Telfort voor haar rekening met onder meer een UMTS-licentie.

Telfort had de cijfers zojuist nog niet op haar site staan.

Bron: Planet Multimedia

› reageer

Vooral dat laatste stukje dat O2 Telfort tegoedkoop heeeft verkocht was voorspelbaar. Van duur topmerk concurrerend met Vodafone en KPN, maar met slechte dekking en slechte service is het bedrijf omgedraaid naar prijsvechter via alle mogelijke kanalen (resellers), verbeterde dekking en een eigen visie tov. de gebruikte technieken (zoals EDGE tegen een bodemprijs).

Leuk dat een provider die niet achter de anderen aanloopt hierdoor in klantenaantallen beloond wordt!

Nu nog meer verdienen, in principe is veel klanten natuurlijk leuk, maar als die geen of nauwelijks geld binnen brengen....

› reageer

Hoorde op RTL Z dat de 41% groei mede komt door de samenwerking met Postbank (aldus Telfort). Dit, terwijl de actie geloof ik nog een eens zo'n heel denderend succes was. Laat staan hoeveel het klantenbestand is gegroeid met de actie met de M35i destijds!

› reageer

Wat ik jammer blijf vinden is dat ze géén verschil maken tussen Telfort en het Telfort Netwerk. In feite heeft Telfort minder klanten en moeten ze de klanten die het Telfort Netwerk gebruiken via bijvoorbeeld Tele2Mobiel of AH Mobiel, niet meerekenen of via een aparte telling.

Dan is het oneerlijk in de stand: Orange heeft weinig klanten via VNP's en T-Mobile heeft alleen 100% eigen klanten.

› reageer

509ME omzet, 2,417M klanten, volgens mij levert dat een omzet per klant van €17,54 per maand op. Maar goed 24E is ook al schrikbarend laag!

De nettowinst exclusief eenmalige posten kwam volgens Telfort uit op ruim 42 miljoen euro, tegen ruim 309 miljoen in het voorafgaande boekjaar, een toename met 53,5 procent. Ben ik nou gek, of slaat dit nergens op

› reageer

Tja dat krijg je met die Qick en AH en Postbank-acties. Zo kan ik ook meer klanten krijgen. Dat zakt volgend jaar wel weer in elkaar als ze geen weggeefacties meer doen.

› reageer

Dat van die nettowinst zal wel omgekeerd zijn! Inderdaad, ik blijf het zeer oneerlijk vinden dat ze de klanten van andere aanbieders meetellen.

Als klantenaantal zou dat apart vermeld moeten worden, sterker nog. Het zou niet in de ARPU meegerekend mogen worden. Ze verdienen aan hun netwerk, niet aan de klanten!

› reageer

zulke reacties had ik wel verwacht, maar telfort doet het erg goed in nederland, heb ook gister mijn abbo weer voor een jaar verlengd bij ze. Ben gewoon erg tevreden over telfort vanwege gprs prijzen, bundel prijzen, dat ze de eerste minuut niet volledig tellen (bij hi en vodafone wel), dat ze geen hoger tarief rekenen buiten de bundel (t-mobile)soms vallen de toestelprijzen wel tegen, maar ja die kosten voor het toestel heb je er zo uit, vanwege de goedkopere belkosten. Telfort, als je zo door gaat word je snel de nummer een in nederland.

› reageer

Kan best zijn dat ze goede aanbiedingen hebben, ben er echter nog niet een tegengekomen die interresant genoeg was. Heb wel een stel Qick en AH simmetjes. Kon er bij Belcompany destijds bijna zoveel (Qick) meenemen als ik wilde. Kreeg er 14 die bijna allemaal leeg zijn inmiddels. Heb er toen ook 1 bij AH besteld via Internet toen ze gratis waren en kreeg er 4 thuisgestuurd. Zo krijg je wel veel klanten op je netwerk natuurlijk.

› reageer

@dubrock: Zulke mensen als jij die maken meteen misbruik van die acties. Ze moeten er gewoon een limiet aan stellen. Denk trouwens niet dat ze die simmetjes meetellen als er verder geen beltegoed voor gekocht wordt. Dan vervalt ie sowieso ook snel.

› reageer

Heb er bij AH geen misbruik van gemaakt, slechts een besteld. Bij Belcompany vroeg ik om 5 stuks, ook voor mijn huisgenoten, maar kreeg er 14 (Had er dus 10 over voor mijzelf). Kon er deze week trouwens nog steeds mee bellen.

› reageer

Je wordt bij Telfort (naar mijn weten) pas afgesloten bij PrePaid als je meer dan 12 maanden achter elkaar geen gebruik maakt van je aansluiting. 1x bellen, smsen, gebeld of gesmst worden is dus al genoeg om je beltegoed 12 maanden langer geldig te houden.

Verder vind ik het ook oneerlijk dat ze bij Telfort de klanten die bij AH, Tele2, ID&T, Lebara enz. enz. meetellen. Wanneer je deze klanten allemaal niet meetelt komt Telfort denk ik zelf uit op 1,5 miljoen klanten. Dat is dus duidelijk niet de nummer 3 in Nederland, maar de nummer 5! T-Mobile heeft namelijk 2,2 miljoen klanten en Orange 1,7 miljoen.

› reageer

Wat zielig dat iedereen valt over het aantal klanten. Vodafone, KPN en Orange tellen ook hun klanten mee die via derden worden verkocht. Wat is daar mis mee? Zij maken toch gebruik van de diensten die worden aangeboden door het netwerk. Deze klanten brengen ook gewoon geld in het laatje!

KPN bijvoorbeeld via Debitel en Hema mobiel
Voda via Debitel
Orange via Scarlet.

Ik heb het idee dat mensen Telfort deze groei niet gunnen vanwege persoonlijke redenen. Vooral David_Susteren is nogal anti Telfort en pro T-Mobile.

@ david_susteren: ID&T mobile bestaat niet meer.

Ik moet zeggen, prima resultaten Telfort!

› reageer

Waarom zou ik tegen Telfort zijn? Is helemaal geen reden toe, ik gun het Telfort van harte hoor

Dat KPN, Vodafone en Orange hun klanten via derden ook meetellen vind ik ook geen goede zaak! Maar dit zijn er lang niet zoveel dan bij Telfort, dat ik het verschil hierin. Van de 703.000 nieuwe klanten bij Telfort was meer dan een derde een klant bij derden. ( 703.000 x 33 / 100 = 231.990) Dus meer dan 232.000 nieuwe klanten zitten dus bij derden. En zijn dus eigenlijk geen echte Telfort klanten. Het zelfde bij KPN, Vodafone en Orange.

Dat ID&T mobile niet meer bestond wist ik nog niet, excuses hiervoor.

› reageer

@david-susteren: het zijn wel degelijk telfort klanten, maar indirect, deze klanten maken gebruik van het netwerk van telfort, en telfort krijgt vergoedingen van o.a. ah mobiel voor het gebruik van hun netwerk

› reageer

Daarom zeg ik: Het zijn GEEN ECHTE Telfort klanten, in zekere zin natuurlijk wel om de reden die jij noemt.

› reageer

Je moet Debitel ook niet vergeten, KPN, VF en Telfort tellen deze ook mee, toch ook niet een mis aantal. Hoeveel klanten heeft debitel eigenlijk, zag ergens keer 1.4 milj staan, maar hoor er verder nooit iets over van hun.

› reageer

Wil nog even wat toevoegen:

Op de www.planet.nl/pmm site staat ook een vraaggesprek met de CEO van Telfort. Best interessant. Wat verder nog op de Telfort site staat is:

- De klantenservice is in huis genomen en de gemiddelde klanttevredenheid staat nu op 75%.

Dat wil dus zeggen ruim 604.000, niet tevreden klanten! beetje flauw om dat zo neer te zetten, maar het lijkt me wel erg veel.

Verder zegt de CEO nog dat het klantenaantal niet relevant voor hun is, hij is jaloers op de omzet van TM, maar trots op de winst onder de streep van Telfort, terwijl TM nog break even moet draaien!!

› reageer

Sommige klanten zijn altijd ontevreden, als voorbeeld moge deze dienen

› reageer

"Wat ik jammer blijf vinden is dat ze géén verschil maken tussen Telfort en het Telfort Netwerk. In feite heeft Telfort minder klanten en moeten ze de klanten die het Telfort Netwerk gebruiken via bijvoorbeeld Tele2Mobiel of AH Mobiel, niet meerekenen of via een aparte telling. "

Nou en? Het zijn gewoon betalende klanten voor Telfort. Dus klanten.

Telfort, goed bezig!

› reageer

@ Carlvanloo,

Als de klanttevredenheid op 75% ligt wil dat niet zeggen dat 25% van de klanten niet tevreden is! Die 75% geeft de mate van tevredenheid op en schaal van 0% tot 100%. Daarnaast is er ook een optie dat klanten ook neutraal kunnen zijn, dus niet tevreden en ook niet ontevreden.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.