Met gsm op vakantie (tarieven)

Jammer dat de gratis free 20 er niet meer is. Ik heb vorig jaar bijna alles opgebeld van bellen van buitenland naar NL.

› reageer

telegraaf

AMSTERDAM - Menige mooie vakantieherinnering wordt overschaduwd door de hoge telefoonrekening bij terugkomst. Tot voor kort bestond er een veelheid aan tarieven, die bovendien onvoorspelbaar waren. Aan deze verwarrende situatie komt geleidelijk een einde. Bellen in het buitenland hoeft geen avontuur meer te worden, waarvan men de afloop niet kent. Wie zich goed voorbereidt, kan aardig wat vakantiegeld besparen.

Volgens Ben Woldring, directeur van de vergelijkingssite Bellen.com, heeft de recente introductie van tariefzones veel onduidelijkheid weggenomen. Bijna alle operators hebben de wereld in stukken verdeeld waar gelijke tarieven gelden. Het maakt daarbij niet uit of je nu vanuit Spanje of Italië belt.

Het verst gaat Vodafone. Sinds begin deze maand kunnen haar abonnees zich opgeven voor Vodafone Passport, dat bij grensoverschrijdend bellen een vast starttarief van €0,99 hanteert plus €0,25 per minuut. Maar dan moet wel via Vodafone's eigen netwerk dan wel via een bevriende operator worden gebeld. Het is dus zaak zo'n voordeelnetwerk te gebruiken, zoals in Frankrijk SFR. Check op de website via welke netwerken in het buitenland het meest gunstig kan worden gebeld.

Ben Woldring constateert dat de buitenlandtarieven minder snel wisselen. "De problemen met valuta en tijdzones zijn grotendeels opgelost." De tarieven voor de uitwisseling van data verschillen nog wel sterk per operator. Vooral de mms-tarieven zijn minder duidelijk. Bij sommige operators kan het versturen van een foto een behoorlijke duit kosten. Het ontvangen van sms'jes is in het buitenland gratis. Het versturen is niet heel veel duurder dan in Nederland. Sms is de goedkoopste manier van communiceren in het buitenland.

Scarlet duurder

In het algemeen kan niet worden gezegd welke aanbieder over de hele linie het voordeligste is. Scarlet, dat zich als een prijsvechter profileert, blijkt vaak duurder dan KPN en Vodafone. Tele 2 hanteert als enige aanbieder in elk land weer andere tarieven. Dit betekent overigens niet dat Tele 2 daarmee altijd duurder is. Soms is men goedkoper uit. Bij alle aanbieders wordt de eerste minuut altijd in rekening gebracht. Het heeft dus geen zin meteen op te hangen. In Nederland geldt een tarief per seconde. In het buitenland is dat niet zo. Ben Woldring: "Als je in het buitenland bent, is het altijd het goedkoopste je te laten bellen."

Heel duur is het wegdrukken van gesprekken of niet opnemen terwijl het toestel aanstaat. Degene die wordt gebeld, betaalt als regel de kosten vanaf de Nederlandse grens. Indien het toestel aanstaat en meerdere keren overgaat zonder dat wordt opgenomen, wordt de voicemail als gesprek aangenomen. Duurt deze vijf minuten dan betaalt de ontvanger bijvoorbeeld bij Orange €3,25. Vervolgens wordt doorgeschakeld naar de voicemail in Nederland. De ontvanger neemt ook dit traject voor zijn rekening. De kosten voor het bellen naar Nederland bedragen €5,75. Vervolgens krijg je een gratis sms dat een voicemail is ontvangen. Ga je vervolgens het bericht afluisteren, dan kost dat opnieuw €5,75. De teller staat dan op €14,75. Ook bij andere operators is dit een dure grap. Als laatste stap kan de ontvanger besluiten terug te bellen, waarna de rekening verder oploopt.

Voicemail

Wie deze hoge kosten wil voorkomen, doet er verstandig aan de beller in de welkomstboodschap te vragen alleen in dringende gevallen een (korte) voicemail in te spreken dan wel een sms te sturen. Een kort sms'je scheelt bakken met geld. Door het toestel echt helemaal uit te schakelen in het buitenland, gaan gesprekken direct naar de voicemail. Dan hoeft er niet te worden betaald als bellers een boodschap inspreken.

› reageer

Door het toestel echt helemaal uit te schakelen in het buitenland, gaan gesprekken direct naar de voicemail. Dan hoeft er niet te worden betaald als bellers een boodschap inspreken

Hmmm, ik weet het niet zeker of het nu nog steeds zo is, maar volgens mij is het altijd zo dat als je je telefoon pas in het buitenland uitschakeld ( dus het netwerk weet dat je al in het buitenland bent), dat je alsnog de doorschakeling vanuit het buitenland betaald.

Dus stel: Je gaat naar duitsland, zet daar je telefoon uit, en wordt gebeld, dan betaal je dus de kosten vanaf de grens naar de plaats waar je em uitgedaan hebt en de doorschakeling naar de voicmeel in nederland, ook al ben je weer terug in nederland.

Mijn tip, zet gewoon die hele voicmeelbende uit.

Bij mijn meest gebruikte nummer staat ie zelfs definitief uit (effect is dan dan als iemand belt naar dat nummer dat ie dan eindeloos overgaat (iig meer dan 10minuten)

› reageer

Lijkt me toch een beetje onlogisch. Stel dat je 's nachts reist en dan je telefoon uitzet omdat er toch nietmand belt. Je komt in Nederland aan je bent moet en gaat meteen slapen en slaapt de volgende dag lang uit. Al die tijd staat je telefoon uit. Mensen bellen je de volgende ochten hoe je vakantie is geweest maar krijgen je voicemail en jij maar betalen ondanks dat je in nederland bent.

› reageer

Helaas is het toch zo!
De enige mogelijkheid voor dat je geen kosten hebt aan het door anderen inspreken van je voicemail is om een HI prepaid te nemen.

› reageer

Hoezo alleen bij Hi prepay??!

› reageer

Lijkt me toch een beetje onlogisch. Stel dat je 's nachts reist en dan je telefoon uitzet omdat er toch nietmand belt. Je komt in Nederland aan je bent moet en gaat meteen slapen en slaapt de volgende dag lang uit. Al die tijd staat je telefoon uit. Mensen bellen je de volgende ochten hoe je vakantie is geweest maar krijgen je voicemail en jij maar betalen ondanks dat je in nederland bent.

ja want je bent afgemeld op een buitenlands netwerk.
Dus als je je telefoon al in Nederland uitzet en je zet 'm niet aan in het buitenland dan heb je geen extra voicemailkosten

› reageer

HI prepay:Als je de grens overgaat wordt VoiceMail Buitenland vanzelf ingesteld. Bij terugkomst in Nederland wordt het weer teruggezet naar je Nederlandse instellingen.

Je betaalt alleen voor het beluisteren van je VoiceMail berichten en niet voor het inspreken!

Zie Hi-site

Geldt dus alléén voor prepay. Met een HI abo betaal je wel.

Trouwens: Bij T-mobile betaal je NIET als je het toestel in het buitenland hebt uitgezet: klik hier, alleen als je geen bereik hebt of in gesprek bent of als je niet opneemt moet je betalen. (zowel abo als prepay)

Nu ik toch bezig ben:
Telfort heeft het ook slim aangepakt voor prepayklanten in het buitenland: Men kan alleen inspreken in je voicemail als je telefoon uit staat. Staat ie aan en ben je niet bereikbaar gaan ze niet naar je voicemail. Zie hier
Met een abo betaal je wel altijd bij Telfort.

*edit*
Bij Orange moet je altijd betalen. Zowel prepay als abo. Ze raden je dan ook aan de voicemail uit te (laten) schakelen.

*edit2*
Bovenstaand voor HI geldt ook voor KPN abo´s en prepay.
(bron: klantenservice, want staat niet op de KPN site. Gaan ze er alsnog op zetten was de belofte )

› reageer

Kijk Birdie, dat is nou een nuttige post. Kan Dirkie dit niet even vertalen naar het algemene informatie deel voor abonnementen? Dan kan iedereen er wat mee zonder het nieuws door te spitten!
Bedankt birdie.

› reageer

Als ik mijn telefoon mee neem naar het buitenland, maar heb in Nederland al mijn voicemail uitgezet, moet ik dan ook betalen als ik de telefoon in het buiteland niet opneem, maar dus wel over gaat?

› reageer

@Casper: als je voicemail uitstaat en er dus geen verbinding tot stand komt wanneer jij niet opneemt, betaal je niets.

› reageer

Hoe mooi ze het ook brengen bereikbaar zijn in het buitenland blijft heel erg duur! Er is maar één goede oplossing en dat is in het land waar je het langst blijft een prepaid kopen.
Dat nummer aan iedereen die je wil in Nederland sms'en of mailen!
De nummer(s) die je in Nederland gebruikt: laat gewoon de sims van in Nederland.

Elke andere oplossing is héél duur!
En ook een opgespaard simmetje van Orange is dan zo léég!

› reageer

@Bramovic

Tnx.

Ik heb nooit mijn voicemail aan dus dat scheelt.

Zeker als ik niet opneem als het ff niet kan.

› reageer

Bij T-mobile betaal je NIET als je het toestel in het buitenland hebt uitgezet: klik hier, alleen als je geen bereik hebt of in gesprek bent of als je niet opneemt moet je betalen.

Er kan toch geen verschil zijn tussen het uitzetten van je telefoon of buiten bereik van het netwerk zijn. In beide gevallen is je telefoon niet traceerbaar en ben je dus afgemeld bij het netwerk.
Of verstuurd je telefoon soms een signaal naar het netwerk dat hij uitgeschakeld wordt.

› reageer

@Jellebel

Als je ingelogd bent op een netwerk en je hebt nog signaal, dan meld je telefoon zich af als je die uit zet.

› reageer

Met betrekking tot de kosten van het alleen over laten gaan van je telefoon zonder op te nemen zag ik bij de geschillencommissie de volgende opvallende uitspraak:

uitspraak GC kosten bij niet opnemen

Deze uitspraak geeft te denken. Ik ging er altijd vanuit dat je geen kosten berekend zouden worden als je telefoon over gaat zonder op te nemen en zonder dat je voicemail aan staat.

Hetzelfde geldt voor sms: Debitel schijnt ook nog steeds een paar eurocent te berekenen voor ontvangen sms in sommige landen.

› reageer

@Koen: Interessant dit... ik zou bijna zeggen dat hier toch sprake is van een aanstaande voicemail, maar dat zal dan wel niet..

Ik ben in redelijk veel landen geweest (binnen en buiten Europa) en heb nog nooit betaald voor een inkomend gesprek wat ik niet opnam (voor zover ik me dit gerealiseerd heb bij het bekijken van de rekening). Ben benieuwd in welk land deze 'man-en-vrouw-die-elkaar-gezellig-seinen' zich bevonden???

› reageer

De tarieven zijn nu inderdaad eenduidiger dan een paar jaar geleden. Toch heb ik de tarieven liever zoals ze waren. Ik betaalde toen stukken minder.

Ik vind het ook belachelijk dat je voor een gesprek binnen een ander land net zoveel betaalt als bellen naar Nederland.

Wat voicemail in het buitenland betreft.. Ik heb nog nooit op mijn rekeningen kosten gezien voor doorschakeling naar voicemail terwijl mijn mobieltje uitstond

› reageer

Welke provider heb je dan? T-mobile?

› reageer

Alleen Telfort voldoet aan zijn beschrijving

› reageer

Telfort prepay: ja. Maar als abo dan T-mobile.

› reageer

Het listige van Vodafone is idd dat het ook een Vodafone netwerk moet zijn om goedkoper te kunnen bellen en dat is in nog niet zo heel veel landen. Daarnaast is Vodafone niet altijd goed bereikbaar (zie post bereik in het buitenland).

Bij T-Mobile hebben ze Relax holiday waar je een bundel kan kopen en via een T-Mobile netwerk of partner van T-Mobile goedkoper belt. Volgens mij gaan ze dat deze zomer ook weer doen, net als afgelopen zomer en winter.

VM uit is natuurlijk gewoon het beste bij elke provider. Je bent niet voor niets op vakantie

› reageer

Dat was toch 15 euro voor 30 min ofniet?

› reageer

het nadeel daar van was dat de ontvangen gesprekken ook van die bundel gingen, terwijl normaal het ontvangen ook al 50 eurocent per minuut kost.Ik vind bellen in het buitenland met t-mobile nog redelijk, heb nu telfort en dan is bellen in het buitenland even duur als gebeld worden (80 eurocent per minuut)Telfort is dus niet echt een aanrader, tenzij je in het buitenland veel uitgaande gesprekken voert. (denk dat ik dit jaar niet ga bellen in het buitenland, word me veel te duur )hou het dan maar op sms-en.

› reageer

Jammer dat de gratis free 20 er niet meer is. Ik heb vorig jaar bijna alles opgebeld van bellen van buitenland naar NL.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.