'Telfort mogelijk opnieuw verkocht'

KPN mag Telfort overnemen van NMa

Uitgegeven: 30 augustus 2005 16:57
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2005 16:58

DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft geen bezwaar tegen de overname van Telfort door KPN. De NMa liet dinsdag weten dat er op de markt voor mobiele telefonie nog voldoende concurrentie overblijft met de aanwezigheid van grote internationale bedrijven als T-Mobile, Vodafone en Orange (France Télécom).

KPN kondigde eind juni aan Telfort te willen kopen voor 980 miljoen euro. Door de overname wordt het telecomconcern in Nederland de onbetwiste marktleider in mobiele telefonie met bijna negen miljoen klanten.

Volgens de NMa krijgt KPN echter in economische zin geen "aanmerkelijke marktpositie". Daarvoor zijn er te veel mogelijkheden om met de gecombineerde onderneming te concurreren. "Nederland is een van de weinige landen in Europa waar vijf netwerkoperators actief zijn in de mobiele telefonie", stelt de mededingingswaakhond vast.

Consumenten

Bovendien wisselen consumenten relatief vaak van telecomaanbieder. Daarnaast stellen telecomaanbieders hun netwerk open voor andere bedrijven die mobiele telefonie willen aanbieden, zoals Albert Heijn en de Hema, waardoor meer concurrentie ontstaat.

De NMa zegt het besluit in samenspraak met telecomtoezichthouder Opta te hebben genomen. De Opta zou ook geen bezwaar hebben tegen de krachtenbundeling.

www.nu.nl

› reageer

Uitgegeven: 22 juni 2005 08:04
AMSTERDAM - Telecombedrijf Telfort wordt mogelijk voor de derde keer binnen drie jaar verkocht. Dat meldt Het Financieele Dagblad woensdag. Het mobieletelecombedrijf is in gesprek met potentiele kopers. De vraagprijs zou volgens de krant EUR 1,2 miljard bedragen.

De krant baseert zich op bronnen rond Nederlands derde aanbieder van mobiele telecom, na KPN en Vodafone. Als Telfort de vraagprijs opbrengt, betekent dat een spectaculaire waardestijging. Begin 2003 werd Telfort voor EUR 25 miljoen afgesplitst van het Britse mmO2. De Britten verkochten Telfort aan Greenfield Capital Partners.

Deze Nederlandse investeringsmaatschappij verkocht in oktober vorig jaar een belang van 51% door aan de particuliere investeerder Marcel Boekhoorn. Op dat moment werd het bedrijf gewaardeerd op circa EUR 350 miljoen. Boekhoorn ziet nu alweer kansen voor een verkoop aan een volgende eigenaar.

www.nu.nl

› reageer

Dat was dan nog eens een leuke investering. Ben alleen benieuwd of die marktwaarde zo hoog zal blijven. Er zijn afgelopen jaar heel veel nieuwe prepaids bijgekomen (door POstbankactie, gratis Qick, gratis AH), maar of die allemaal zullen blijven? Maar nietemin een geweldige strategie!

› reageer

Mooie investering, maar dit is echt te triest voor woorden. Wie koop dit in hemels naam?

› reageer

Het verbaast me niks, alles, maar dan ook alles, wat Marcel Boekhoorn aanraakt veranderd in goud.
Mogelijk dus toch een tweede ring op de goffert

› reageer

Even wat info uit een dubbele thread die ook hierover ging:

Gepost door qwerty1234 op 22/06/2005 12:00
slimme dude.. zag gewoon zijn kans, kocht telfort voor een schijntje van o2 en heeft nu vet veel centen verdiend.

Ben alleen benieuwd voor wie het interessant is om het te kopen?

Als France Telecom het koopt hoeven ze niet uit Nederlandse testmarkt te stappen want dan zijn ze sterk genoeg. Zou ook een perfecte aanvulling zijn; goedkope tarieven van telfort en dure alles in 1 bundels van Orange.. heb je 2 uiterste abo-vormen bij 1 aanbieder.

Of wellicht toch Vodafone of T-mobile? Want dan gaan we op korte termijn van 5 naar 3 providers (omdat Orange dan helemaal geen kans meer maakt)

Of misschien wel een nieuwe speler die NL markt in komt?

Gepost door strangestonealive op 22/06/2005 12:14
O2 mischien?

Gepost door tonnick holland op 22/06/2005 12:52
als het wordt gekocht door een buitenlands bedrijf, dan ga ik weg ze zitten de hele tijd te dwepen met het 'nederlands zijn' goed voor elkaar!

Gepost door Chris17 op 22/06/2005 12:55
Op Planet staat dat als Vodafone Telfort koopt, dat ze dan in 1x marktleider zijn.

Gepost door David_Susteren op 22/06/2005 12:57
Wat querty1234 zegt ben ik het mee eens

Als Orange (France Telecom) Telfort opkoopt, wat ik persoonlijk niet hoop, verdwijnt Orange waarschijnlijk niet van de Nederlandse markt. Orange wordt dan nog groter dan Vodafone, het zal dan uitkomen op meer dan 4,1 miljoen klanten.

Ook Vodafone zou Telfort kunnen kopen, Vodafone wordt dan gelijk de marktleider in Nederland, met meer dan 6,1 miljoen klanten.

Het meeste gun ik het T-Mobile (hoe kan het ook anders zullen velen nu zeggen ), T-Mobile heeft last van een teruglopend klantenbestand, dit komt doordat er in de afgelopen periode veel abo's van 2 jaar afliepen. Zou T-Mobile Telfort kopen, krijgt T-Mobile in Nederland de nummer 2 positie in handen met 4,7 miljoen klanten, iets dat T-Mobile graag wil.

O2 zie ik niet zo snel terugkomen, het is wel een Europeese provider (DLD, UK, IRE) maar denk dat het ook bij die landen blijft.

Bron: Planet

Gepost door De rode ridder op 22/06/2005 16:09
hey qwerty1234, als jij dacht dat die boekhoorn slim was... wat dacht je dan van greenfield capitals..

die hebben destijds telfort voor 25 mio gekocht, toen hebben ze 51% voor 350 mio (ongeveer) verkocht aan Boekhoorn..

nu wordt het weer verkocht voor een 1 miljard (1,2 is een vraagprijs), daar zitten ze nog voor 49% in.

› reageer

Meer info op http://webwereld.nl/articles/35911

› reageer

Als Orange, of TM e.d TF zouden overnemen, dan krijgen ze wel weer mot met de opta, dus denk niet dat ze dat snel doen. Ze worden gelijk monopolist.

› reageer

carl> volgens mij heeft de opta NMA de grens gesteld op 35% marktaandeel, dat zou betekenen dat KPN niemand over mag nemen, Vodafone alleen Orange, en de andere drie netweken elkaar gewoon over mogen nemen.

edit> marktaandeel en monopolies staan natuurlijk niet onder controle van de OPTA maar van de NMA

› reageer

Een overname moet worden goedgekeurd door de NMA. Deze waakt over het ontstaan van en misbruik maken van monopolies.

De opta hanteerd een grens van ongeveer 25% marktaandeel voor de titel "aanmerkelijke marktmacht". De partijen met aanmerkelijke marktmacht staan onder toezicht van de opta, hetgeen betekend dat hun doen en laten wordt gereguleerd door de opta (deze grens van 25% bleek in het verleden nog wel eens rekbaar... het lijkt er meer op dat de grens ligt tussen KPN en de tweede partij zodat de opta al haar energie en pijlen kan richten op KPN waar ze een persoonlijke vete mee lijkt te hebben )

KPN zal geen toestemmming krijgen van de NMA om Telfort over te nemen.

Vodafone zal de grootste worden met alle haken en ogen. Daarbij zou Voda als grote wereldspeler echt wel het geld beter kunnen benutten in andere prillere markten. Daarbij denk ik dat et netwerk van Telfort geen aanvulling kan bieden op dat van Voda.

Orange heeft de opdracht gekregen vanuit Frankrijk om zich te bewijzen. Een overname van een compleet ander type bedrijf en filosofie lijkt hier eigenlijk niet echt in te passen naar mijn idee (zeker met het ontbreken van dat gevraagde bewijs... gaat nou niet echt geweldig volgens mij; zeker niet zoals het in andere landen gaat waar Orange actief is). Maar zou wel kunnen.

T-mobile heeft de ambitie om de tweede partij in NL te worden en heeft nooit uitgesloten dit dmv een overname te doen. Ze verliezen op het moment juist marktaandeel, maar zeggen vooral te letten op inkomsten en niet aantallen... dat zegt uiteraard iedereen als de aantallen niet oip orde zijn. Denk dat van de bestaande operators dit de meest voor de hand liggende partij is.

Debitel heeft op dit moment nergens een eigen netwerk (dacht ik), maar heeft wel al een grote groep klanten op het netwerk en is zelf als MVNO actief, misschien wel heel goed in staat om de overcapaciteit goed door te verkopen aan andere MVNO's of heeft in elk geval goed zicht op die markt.
Eigenlijk geldt een beetje hetzefde voor partijen als Tele2 waarbij de opbrengsten uit het vaste net de komende jaren volledig zullen verdwijnen.

Een nieuwe geldschieter zie ik niet zo snel de toko nog een keer overnemen. De krenten zijn eruit, er is orde op zaken gesteld en de zaak is opgepoetst klaar voor de eerste die er goed geld voor geeft.

We zullen moeten afwachten... en eigenlijk denk ik dat de geintreseerden dat bij de huidige vraagprijs ook nog even zullen doen. Er is veel veranderd sinds O2 weer Telfort werd, maar niet zo heel erg veel...

› reageer

Flippus, wat je zei over de aantallen, Telfort zei laatst ook dat het niet om de aantallen ging, maar wat er onder de streep overblijft. En die mogen niet klagen qua klantenaantallen/groei. Dus het gaat niet altijd op, maar snap wel dat andere providers dat snel als excuus kunnen gebruiken.

› reageer

Aanmerkelijk belang ligt op 40% dit even ter info

› reageer

onderneming die beschikt over een aanmerkelijke marktmacht: onderneming die alleen of tezamen met andere ondernemingen over een economische kracht beschikt die haar in staat stelt zich in belangrijke mate onafhankelijk van haar concurrenten, klanten en uiteindelijk consumenten te gedragen;

Naast de algemene verplichting van een interconnectie-overeenkomst, gelden er aanvullende voorwaarden met betrekking tot de interconnectie wanneer er sprake is van - door OPTA aan te wijzen - aanbieders met een aanmerkelijke macht op de markt. De kring van aanbieders die hieronder kan vallen is groot: aanbieders van vaste openbare telefoonnetwerken en vaste openbare telefoondiensten, de aanbieders van mobiele openbare telefoonnetwerken en mobiele openbare telefoondiensten, en de aanbieders van huurlijnen. Het college kan ook partijen aanwijzen die in een combinatie van mobiel en vast over een aanmerkelijke belang beschikken. Van een aanmerkelijk belang is sprake wanneer het betreft aanbieders met een aandeel op de relevante markt van 25%. OPTA mag hier naar boven en naar beneden van afwijken. Wat onder een relevante markt wordt verstaan wordt in ieder geval niet in de wet noch in de memorie van toelichting erg duidelijk. In het Europese kader ligt dat overigens niet veel anders.

› reageer

Gezien er maar 5 aanbieders zijn en KPN en Voda tegen de 40# zitten ligt het voor mobiele telefonie op 40 procent....

› reageer

In aantallen klanten ziet het er ongeveer zo uit:

De verdeling van de marktaandelen van de vijf Nederlandse netten zien er in procenten eind 2004 als volgt uit:

1. KPN: 38 (2003: 38,6); 6,1 miljoen
2. Vodafone: 22,9 (2003: 25,3); 3,7 miljoen
3. Telfort: 14,4 (2003: 11,5); 2,3 miljoen
4. T-Mobile: 14,1 (2003: 14,7); 2,3 miljoen
5. Orange: 10,6 (2003: 9,8): 1,7 miljoen

(we zijn inderdaad een half jaar verder, maar die gegevens kon ik zo snel even niet vinden en verschillen niet zo gek veel)

Op basis van omzet:

Nr. Operator Omzetpercentage
1 KPN 38.6%
2 Vodafone 27.9%
3 T-Mobile 16.4%
4 Orange 9.3%
5 Telfort 7.8%

Ik zie vodafone dus nog even niet op 40% zitten. Maakt voor het verhaal niet zo gek veel uit verder.

Waarschijnlijk is belangrijker om eens te kijken wie de verschillende netwerken heeft geleverd en of het technisch mogelijk is het netwerk van Telfort op te nemen in het bestaande netwerk. Dat verdient dnk ik de voorkeur, meer dan het in dienst houden van twee netwerken naast elkaar.

› reageer

Gezien er maar 5 aanbieders zijn en KPN en Voda tegen de 40# zitten ligt het voor mobiele telefonie op 40 procent....

Het huidige marktaandeel van KPN zegt niets over het maximum!! En vodafone heeft een marktaandeel van 23%, niet 40.

En daarnaast staan de marktaandelen die er al zijn niet onder controle van de nma. Wat ik bedoel, het gestelde maximum gaat alleen over overname´s. KPN mag door autonome groei best een marktaandeel ver boven het ´maximum´ hebben, alleen overnames zijn niet toegestaan als het nieuwe bedrijf na de overname boven het maximum zit.

› reageer

Er zijn dus twee dingen die naast elkaar lopen.

De NMA die bij overnames kijkt of er geen monopolistische situatie ontstaat (deze controleerd verder ook op misbruik van eventuele bestaande monopolies).

De Opta die de telecom markt dient te reguleren en concurrentie zou moeten bevorderen. Die hanteerd een grens van ongeveer 25% marktaandeel waarboven ze een partij gaat zien als invloedrijk op de gehele markt en de mogelijkheid heeft om deze partij te reguleren, anders dan kleinere partijen.

Dacht ik...

› reageer

Als die holding die Telfort toen kocht, het nu voor dat bedrag verkoopt, vind ik dat best een goeie deal. Je maakt dan veel winst.

Alhoewel je niet weet hoeveel er precies in Telfort gestoken is. Het wordt tijd dat er een provider verdwijnt, want 5 op zo'n klein landje vind ik 'Te'.

› reageer

Ik heb gisteren gebeld met iemand die werkzaam is bij Telfort (ik ga zijn naam niet noemen want dat vindt ie vast niet leuk)en die wist van niets. (of mocht niets zeggen, kan ook)
Waarschijnlijk is vanuit het bankwezen uitgelekt dat er partijen intresse hebben in Telfort. En is er tevens een bedrag gelekt. Telfort is schulden vrij en groeit lekker, dus voor investeerders en en conculega telecombedrijven een erg interessant bedrijfje. En ook in deze wereld geldt alles is te koop, het is maar net wat de gek er voor geeft.
Telfort is nog niet verkocht, maar mocht er een flinke zak met geld op tafel komen dan vast wel.
De eigenaren zijn niet voor niks investeringsmaatschappijen.

› reageer

Alhoewel je niet weet hoeveel er precies in Telfort gestoken is. Het wordt tijd dat er een provider verdwijnt, want 5 op zo'n klein landje vind ik 'Te'.

Juist niet! doordat Nederland erg dicht bevolkt is, en voor europeese begrippen best wel groot*, is Nederland juist ideaal om een netwerk te bouwen.

* van de 25 EU landen + 9 overige europese landen zijn er slechts 7 groter (qua inwonders) dan nederland. Alle overige 26 landen hebben minder dan 11 miljoen inwoners, dus 2/3 van NL of minder!

› reageer

Maar het probleem in NL is dat er bijna geen groei meer mogelijk is in aantallen. In DE en oostblok zijn bijvoorbeeld enorme hoeveelheden mensen die nog aan de mobiel zullen gaan. Daar is veeel meer groei mogelijk.

Er zijn veel meer en veel goedkoper op andere markten klanten binnen te halen. Zeker een wereldspeler als Vodafone zal niet zitten wachten om voor heel veel geld een klap prepay bellers over te nemen en tegen allemaal moeilijke dingen van de opta te lopen als ze met hetzelfde geld in het oostblok veel meer (en waarschijnlijk waardevollere) klanten kunnen "kopen".

... afwachten dus, je weet noooit hoe een koe een haas vangt.

› reageer

inderdaad flippus, vodafone is nu vooral in midden en oost europa bezig netwerken op te kopen.. lijkt me onwaarschijnlijk dat ze een zooitje prepaidklanten in NL gaan kopen voor zoveel geld

› reageer

Aan de aandere kant, telfort heeft wel een netto winst onderaan de streep, dat kan je van andere providers niet zeggen. Aantal klanten zegt niks, gaast gewoon netto winst, nietwaar?

› reageer

Wat interessante uitspraken inzake de verkoop speculaties.
Volledig artikel staat ook in tread "Telfort haalt T-Mobile in"

Tekst artikel FD, 24 juni 2005

Telfort hoeft niet op belangstelling te rekenen van T-Mobile, zegt Van Damme. Orange evenmin. 'Wij prefereren postpaid abonnementsklanten boven prepaidklanten', zegt hij. 'Bovendien kost integreren veel tijd en geld. Telfort heeft veel prepaidklanten. Hoe Telfort zijn kostenniveau laag houdt, vind ik indrukwekkend. Ik wil ze niet onderuithalen. Maar ze overspelen hun hand als ze zichzelf neerzetten als nummer drie in de markt.'

Da's duidelijk TM koopt Telfort niet.

Telfort laat in een schriftelijke reactie weten: 'Wij plaatsen onszelf nooit op een positie in een rangorde. Zoals iedereen weet, doen de media en de analisten dat.

Het bedrijf is de laatste dagen volop in het nieuws omdat het op het punt staat de knoop door te hakken over zijn toekomst: internationaal expanderen met mobiele telefonie of in Nederland meedoen met 'triple play', de combinatieverkoop van telefonie, snel internet en televisie.

Vooral dit laatste is interressant. Talpa, John de Mol, Versatel??
En dat expanderen. Naar het buitenland. 't zou lachen zijn: Telfort koopt O2 (bijvoorbeeld)!!

› reageer

ik denk dat talpa nog een eigen mobiele provider nodig heeft. John wil niet afhankelijk zijn van providers waar hij zijn content kwijt kan... hij heeft nu tv,internet en radio. dus heeft hij alleen nog mobiel nodig. Go john

› reageer

Belgacom...?

› reageer

Tja, ik zit zelf bij Versatel (voorheen Zonnet) en op hun site is Telfort al de provider waarmee ze samenwerken. Telfort zou, als het al overgenomen zou worden, prima binnen de totaalformule van Versatel passen. De merknaam zou evt. kunnen vervallen en Versatel Mobile of zo kunnen heten. Of ze houden, ivm de merkbekendheid, de naam Telfort maar valt het alleen onder de Versatel holding.

› reageer

Ik hoor net dat Kpn Telfort koopt op de radio dit had ik niet verwacht maar goed de grootste wordt dus nog groter

› reageer

hier en hier is te lezen dat telfort inderdaad verkocht is

› reageer

oke, vergeet wat ik gisteren zei: Het is dus KPN die Telfort heeft overgenomen .....ik hoorde het ook net op de radio. Ik denk dat Versatel hier een grote kans heeft laten liggen als Communicatie bedrijf (het geld was zeker op door al die aankopen voor de nieuwe zender van John de Mol). Wel vreemd dat ze Telfort gewoon als merknaam willen aanhouden. Maar: als dat betekent dat je nu tegen Telfortprijzen KPN bereik krijgt ga ik denk ik wel bij Orange weg en stap over naar Telfort. Dan heb ik ook nog eens beter bereik.

Toen T-Mobile destijds BEN overnam ging op een gegeven moment het bereik ook met sprongen vooruit. Ik kan mij niet voorstellen dat ze Telfort ook niet in kwaliteit zullen verbeteren. Ik vraag mij af wat ze zullen doen met het netwerk (zullen ze capaciteiten nu beter afstemmen en KPN laten meeliften op masten waar KPN geen goed bereik heeft en Telfort wel, dat wil zeggen: langs spoorlijnen en dergelijke??)

› reageer

Kanje dan bestaande gebruikers gewoon update via sms geven, zodat ze ook van KPN netwerk gebruik kunnen maken?

› reageer

Ik hoorde net op het ANP nieuws dat de OPTA en de NMA geen problemen hebben met de overname van Telfort door KPN. KPN mag Telfort dus kopen !!

› reageer

KPN mag Telfort overnemen van NMa

Uitgegeven: 30 augustus 2005 16:57
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2005 16:58

DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft geen bezwaar tegen de overname van Telfort door KPN. De NMa liet dinsdag weten dat er op de markt voor mobiele telefonie nog voldoende concurrentie overblijft met de aanwezigheid van grote internationale bedrijven als T-Mobile, Vodafone en Orange (France Télécom).

KPN kondigde eind juni aan Telfort te willen kopen voor 980 miljoen euro. Door de overname wordt het telecomconcern in Nederland de onbetwiste marktleider in mobiele telefonie met bijna negen miljoen klanten.

Volgens de NMa krijgt KPN echter in economische zin geen "aanmerkelijke marktpositie". Daarvoor zijn er te veel mogelijkheden om met de gecombineerde onderneming te concurreren. "Nederland is een van de weinige landen in Europa waar vijf netwerkoperators actief zijn in de mobiele telefonie", stelt de mededingingswaakhond vast.

Consumenten

Bovendien wisselen consumenten relatief vaak van telecomaanbieder. Daarnaast stellen telecomaanbieders hun netwerk open voor andere bedrijven die mobiele telefonie willen aanbieden, zoals Albert Heijn en de Hema, waardoor meer concurrentie ontstaat.

De NMa zegt het besluit in samenspraak met telecomtoezichthouder Opta te hebben genomen. De Opta zou ook geen bezwaar hebben tegen de krachtenbundeling.

www.nu.nl

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Dit onderwerp is gesloten. Reageren is niet meer mogelijk.