T-Mobile wacht met introductie umts

@scummie,

Krijg je als hotel eigenaar een vergoeding van T-Mobile als ze een hotspot plaatsen? Of moeten hotels het juist betalen omdat ze dan juist internet van T-Mobile krijgen? Maar ja, dan kun je net zo goed een adsl lite verbinding aanvragen en een wireless router kopen....

Aan de andere kant, je krijgt gratis reclame als je binnen die hotspot lijst bent opgenomen van T-mobile lijkt me....en iedereen die op je terras gaat lopen internetten besteld ook vaak weer drinken en zo, zodat je weer extra omzet krijgt. Zakelijke klanten die in de omgeving van je horeca gelegenheid zijn zullen misschien apart naar jouw zaak op zoek gaan vanwege die hotspot nl.

› reageer

Het nieuws is al een paar weken oud, maar ik ben het niet op TV tegengekomen. (Is het er al wel, dan slotje). Het lijkt me dat het met UMTS dezelfde kant uitgaat als met inbel-WAP. Voor je het weet is UMTS achterhaald door HSDPA.

Bron: connexie.nl
T-Mobile wacht met introductie umts

"Opvallend is dat de derde operator van Nederland WiFi voorlopig als alternatief ziet voor umts. Hoewel er al een uitgebreid umts-net ligt, zet T-Mobile dit voorlopig nog niet 'aan'. Pas wanneer de snellere hsdpa-uitbreiding geinstalleerd is, zal T-Mobile met een aanbod komen. Eerder al liet ook Telfort weten te wachten met een umts-aanbod totdat het hsdpa heeft geinstalleerd. Dit bedrijf biedt echter geen WiFi als alternatief, maar edge."

Volledig artikel: http://www.connexie.nl/nieuws.asp?nid=187

› reageer

hoe kan je nou umts vergelijken met inbel wap??

met inbelwap kon je nagenoeg niets doen.

Met UMTS kan je tv-kijken, mp3s downloaden in minder dan een minuut, videobellen, op een redelijke snelheid internetten..

Je hebt zeker nog nooit een UMTS toestel gehad?

› reageer

Ni-co bedoelt volgens mij dat Wap ook na een korte tijd al achterhaald was door de komst van GPRS..

En hij vermoedt dat UMTS ook snel achterhaald zal zijn door de komst van HSPDA.

Of bedoelde je dat niet?

› reageer

@lenge2: goed geformuleerd. Dat bedoelde ik inderdaad.

› reageer

Wat een geldverspilling om een beperkt UMTS net aan te leggen en daar voorlopig niets mee te doen! (vermoedelijk alleen in de randstad en regio Tilburg/Eindhoven/Den Bosch).

Voor wie een UMTS toestel heeft zou dan tegen GPRS prijzen kunnen afrekenen en T-Mobile kan capaciteit sparen (doordat mensen via UMTS bellen ipv GSM) en roamers vangen. Verder is belverkeer afhandelen via UMTS goedkoper voor een provider, dus waarom zou je er dan niets mee doen?!! Je hoeft het net natuurlijk niet officiëel te openen, maar kan een toevallig voorbijganger met een UMTS toestel er toch wel alvast voor laten kiezen?

Nu raken ze de data klanten kwijt aan Telfort (EDGE) en KPN met Vodafone in UMTS.

› reageer

Waarom zouden ze klanten kwijt raken hierdoor?

Als je weet dat UMTS achterhaald zou zijn.
Wat is het voordeel van Edge ten op zichte van Wifi?

Wifi is denk ik juist toegankelijker voor de klanten, aangezien Wifi veel gebruikt wordt met thuis pc's. Het is dan bekend en edge is dat niet.

Ns gaat Wifi doen en Wifi op scholen. Het is dus meer geintergreerd in de samenleving.

Misschien nog lang niet zo'n slechte zet van T-mo om juist met Wifi aan de gang te gaan.

› reageer

@lenge2: wap werd niet vervangen door gprs, maar het zou juist eerder een verbetering zijn voor wap, omdat wap dan sneller word

› reageer

Juist, vandaar ook inbel-WAP.
Scummie, WiFi is totaal niet landelijk dekkend en zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Mijn 9500 kan WiFi oppikken, maar er is hier geen enkel netwerk, dus... je krijgt je reactie via GPRS.
T-Mobile gokt mijns inziens op het verkeerde paard.

› reageer

HSDPA is slechts een upgrade van UMTS netwerk net als EDGE upgrade is van bestaande GPRS netwerk.
Het is dus geen zonde om nu te investeren in UMTS want die masten moeten er strax ook zijn voor de upgrade naar HSDPA. Het is wel zonde om masten te plaatsen en om een jaar lang niets mee te doen. Maar als het geld eenmal op is dan kan je niet anders want je kan niet UMTS lanceren in 3 grote steden...

Ik denk overigens niet dat T-mobile op een verkeerde paard gokt met Wifi, ik denk dat ze ook dondersgoed weten dat het niet vergelijkbaar is met UMTS omdat UMTS landelijke dekking kan bieden en hotspots slechts enkle meters bereik hebben.

Ik zie hele T-mobile HotSpots gebeuren als een marketingsstunt. Ze wilden eigenlijk een UMTS netwerk launchen maar hadden niet genoeg geld en tijd om het fatsoenlijk te launchen dus toen hebben ze even snel 500 wifi hotspots geplaatst (slechts een paar meer dan andere aanbieders) en een grote media campagne tegenaangegooit over dat T-mobile meeste hotspots heeft en overal in NL hotspots gaat bouwen.. is gewoon bullshit natuurlijk maar ze willen daarmee aan de consumenten laten zien dat ze er ook zijn, dat ze ook meespelen met de grote jongens (KPN & Vodafone) en dat ze ook snelle data-solutions bieden. Daarmee bereiken ze dat klanten positieve kwaliteit perceptie houden van T-mobile en het niet gaan zien als een achterlijke provider.

› reageer

En vergeet ook niet dat T-Mobile zich al in andere landen als hotspotprovider uitgeeft. Zo voorzien ze in de U.S. bijvoorbeeld de Starbucks van WiFi.
Onafhankelijk van enige Nederlandse strategiën volgt T-Mobile in Nederland gewoon de wereldstrategie, net zoals ze dat met die prepaidvoordelen voor trouwe klanten doen. Of met de Sidekick.

› reageer

vergeet ook niet dat ze nu bezig zijn met een nieuwere krachtige versie van wifi. ik geloof dat een mast van wifi nu ongeveer 5 kilometer dekt en de nieuwere versie 50. Laatste keer dat ik daar over las was ongeveer 1 jaar geleden en toen waren ze og bezig met de straling aan het testen. Zeker een concurrentie op termijn.

Had een paar jaar geleden onderzoek gepleegd in Japan over mobile business en teon zag Docomo al de dreiging van wifi in dat ze bezig waren met toestellen die wifi aankon en hun huidige netwerk. We zijn nu 3 jaar verder. Dreiging is er nog steeds, maar hoe groot? Umts is daar reeds ingevoerd.

Voordeel van Wifi is de snelheid. Geloof max speed van umts is op dit moment 350 Kb Dus net ruim 40KB(mp3 van 3 a 4 MB in 1 minuut dacht het niet)

› reageer

WIFI heeft echt nog maar een straal van 100m. Ik zie mij nog echt niet naar een WIFI hotspot rijden. Dan gebruik ik echt veel liver UMTS of WIFI.

Waar jij het over hebt is WIMAX. Die masten hebben een paar KM dekking. Enertel rolt al een beetje zo'n netwerk uit in de randstad. Maar voordat hier genoeg WIMAX kaarten beschikbaar voor zijn, zijn we zeker 1 jaar verder.

› reageer

7110: Dat weet ik. In de persmededeling wordt ook gesproken over een target van minimaal 7 min. dat je bereik moet hebben. Ik weet dat je daar haken en ogen aan kan stellen.

7 min. rijdend? of 7 min. kruipend
maar voor de zakelijke markt is het natuurlijk wel handig als je in een hotel zit of restaurant en daar doelen ze nu ook op.

Rijdend internetten is net zo verboden als rijdend telefoneren (zonder handsfree).

› reageer

Een Zakelijk diner bij de MacDonalds? Dacht het niet....

› reageer

Toch wel, Erik, toch wel.
Vergeet niet dat dit idee van T-Mobile USA afkomt en daar heb je wel degelijk zakendiners in de McDo.
Ik heb het zelf vaak genoeg gehad, af en toe afgewisseld met de plaatselijke salad bar in Nederland (TX).
*bwerk*
Een rechtgeaarde Europeaan zal daar nooit aan kunnen wennen.

› reageer

Precies je zegt het zelf al: Een European zal er niet aan wennen. Dus.....T-Mobile heeft verkeerde keuze gemaakt.

Ik wil gewoon overal online kunnen. En niet denken: Waar zal er een Hotspot zijn. Daarom is UMTS of EDGE dus DE oplossing

› reageer

- bij musicDownloads zijn meeste mp3s supercompressed naar 1,5 a 2 mb dus je hebt ze vaak wel binnen een minuut gedownloadt.
- sidekick is in nederland toch juist uitgebracht door KPN HI als hiptop?
- wifi zou misschien nog een oplossing kunnen zijn in USA omdat USA zo een enrom groot land is waar je met gsm, umts of wat dan ook nooit 100% dekking kan hebben. Daar zijn ze toch gewend dat ze niet overal dekking hebben. In een klein dichtbevolkt landje als NL kan je veel beter landelijke dekking regelen ipv hotspots te gaan bouwen.

› reageer

Het is ook een soort luxe probleem......overal 100% bereik in een land is bijna nergens mogelijk. Er zijn nu zoveel verschillende systemen die naast elkaar komen te lopen (al dan niet upgrade) dat het veel beter zou zijn een landelijk werkend en snel systeem te ontwikkelen waar de kosten juist omlaag gebracht worden door een grote doelgroep die bediend zal worden.

Maar ja, bedrijven hebben nu eenmaal lopen investeren in verschillende systemen en die investeringen willen ze koste wat kost er uit halen met hun systeem.

Als al die eigenwijze bedrijven van het begin af aan hadden samengewerkt met 1 holding maatschappij hadden we 3 jaar geleden al een landelijk dekkend en betaalbaar en werkend umts netwerk gehad. Het enige probleem is hoe de taart dan eerlijk te verdelen wat betreft investeringen in het netwerk en de inkomsten uit data abo's (Vodafone en KPN zijn grote spelers, zij zouden dan ook hun inkomsten op een of andere manier evenredig aan hun investeringen moeten kunnen terugverdienen).

Ik weet niet of dit een reeel scenario is, maar misschien hadden we dan nu allang UMTS flat fee kunnen hebben voor bijv. 35 of 40 euro per maand. De kracht van Hot Spots (HubHop wat later is overgenomen door KPN) was dat je nl. gratis kon internetten op verschillende plaatsen in het land. Gevoelsmatig ook een mooi concept voor reizigers en bezoekers van bepaalde gelegenheden. Zo heb je in Alkmaar enkele cafe's waar je bij de bestelling van een drankje een kaart krijgt met een inlog code voor hun (password beveiligd) netwerk zodat je met een Laptop of PDA met wifi kunt internetten.

Tja....zoals met alle leuke dingen: op het moment dat bedrijven geld ruiken willen ze van alle gratis dingen geld verdienen (daarom denk ik ook dat Hotspots van T-Mobile ook geen echt succes zal worden omdat je er flink voor moet betalen, KPN idem dito...en zo zijn er nog veel meer van dat soort bedrijfjes die al veel langer op die markt rund HUBBelen

› reageer

@Eriks: Je moet eens weten hoeveel dingen zich er in een McD afspelen.
Maar McD is niet de enige hotspot plaats en het hoeft niet te betekenen dat je perse IN de McD moet zitten om wifi te gebruiken. Dus staar je niet blind daar op.

Er zitten ook zeer gerenomeerde hotels en restaurant tussen en ook veel eet/drinkgelegenheden op verschillende locaties. BV. Plein in Den Haag. Daar zitten kamerleden en medewerkers van de ministeries vaak genoeg met een laptop en telefoon.

Over UMTS gesproken.. daar zijn 2x zoveel antennes voor nodig om een landelijke dekking te krijgen. Aan gezien er nu al gemeentes gaan weigeren, wordt dat lastig (onlangs 2x gebeurd met KPN).

Wifi daar zie je niets van. T-Mobile plaatst het, T-Mobile onderhoudt het, T-Mobile draagt de kosten voor Hotspot. Dat weet ik, omdat er familie (hoteleigenaar) is benaderd voor een Hotspot plaats.

› reageer

@scummie,

Krijg je als hotel eigenaar een vergoeding van T-Mobile als ze een hotspot plaatsen? Of moeten hotels het juist betalen omdat ze dan juist internet van T-Mobile krijgen? Maar ja, dan kun je net zo goed een adsl lite verbinding aanvragen en een wireless router kopen....

Aan de andere kant, je krijgt gratis reclame als je binnen die hotspot lijst bent opgenomen van T-mobile lijkt me....en iedereen die op je terras gaat lopen internetten besteld ook vaak weer drinken en zo, zodat je weer extra omzet krijgt. Zakelijke klanten die in de omgeving van je horeca gelegenheid zijn zullen misschien apart naar jouw zaak op zoek gaan vanwege die hotspot nl.

› reageer

Iets te zeggen? Reageer!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Klik hier om te in te loggen of te registreren.